Live τώρα    
25°C Αθήνα
ΑΘΗΝΑ
Ελαφρές νεφώσεις
25 °C
23.3°C27.4°C
3 BF 48%
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
Ελαφρές νεφώσεις
26 °C
22.4°C27.5°C
3 BF 48%
ΠΑΤΡΑ
Αυξημένες νεφώσεις
24 °C
23.8°C30.4°C
1 BF 58%
ΗΡΑΚΛΕΙΟ
Αίθριος καιρός
21 °C
19.8°C23.6°C
3 BF 61%
ΛΑΡΙΣΑ
Ελαφρές νεφώσεις
26 °C
25.9°C26.9°C
2 BF 47%
ΟΟΣΑ / Φουλ της φορολογίας στην Ελλάδα - 4 στα 10 ευρώ πάνε σε φόρους και εισφορές
  • Μείωση μεγέθους γραμματοσειράς
  • Αύξηση μεγέθους γραμματοσειράς
Εκτύπωση

ΟΟΣΑ / Φουλ της φορολογίας στην Ελλάδα - 4 στα 10 ευρώ πάνε σε φόρους και εισφορές

134944316a.jpg

Αρκετά πάνω από τον μέσο όρο των χωρών του ΟΟΣΑ βρίσκεται η φορολογική επιβάρυνση στην Ελλάδα, όπως αποκαλύπτει η ετήσια έκθεση του ΟΟΣΑ. Αυτό αφορά τους εργαζομένους (είτε άγαμους είτε έγγαμους με παιδιά), κάτι που καταδεικνύει τις πολύ μεγάλες ευθύνες της κυβέρνησης Μητσοτάκη. Για αυτό άλλωστε υπάρχει συνεχής υπέρβαση (πέραν της ακρίβειας και της συνεισφοράς των άδικων έμμεσων φόρων) των στόχων για τα φορολογικά έσοδα, καθώς είναι ιδιαιτέρως υψηλοί οι φορολογικοί συντελεστές.

Οπως επισημαίνει η έκθεση του ΟΟΣΑ για τη φορολογία, στην Ελλάδα οι επιβαρύνσεις για τις οικογένειες με παιδιά συνεχίζουν να βρίσκονται πολύ πάνω από τον μέσο όρο των χωρών του ΟΟΣΑ και ανέρχονται στο 37,5%, έναντι 29,5%.

Συγχρόνως, και ο εργαζόμενος χωρίς παιδιά πληρώνει υψηλούς φόρους και εισφορές, καθώς οι επιβαρύνσεις ανέρχονται στο 38,4%, έναντι 34,8% που είναι ο μέσος όρος του ΟΟΣΑ.

Ειδικότερα, η μέση φορολογική σφήνα (όπως ονομάζει ο ΟΟΣΑ τη συνολική επιβάρυνση) στο σύνολο των χωρών του ΟΟΣΑ για το ζευγάρι με δύο παιδιά (το ένα κερδίζει το 100% του μέσου μισθού, το άλλο κερδίζει το 67% αυτού) αυξήθηκε κατά 0,06 ποσοστιαίες μονάδες μεταξύ 2022 και 2023 στο 29,5%. για αυτόν τον τύπο νοικοκυριού η φορολογική σφήνα αυξήθηκε σε 21 χώρες και μειώθηκε σε 17.

Πρόβλημα για την Ελλάδα

Στην Ελλάδα, η οποία βρίσκεται στην 7η θέση στην κατηγορίας αυτής, οι επιβαρύνσεις ανήλθαν στο 37,5%, αυξημένες κατά 0,59 ποσοστιαίες μονάδες.

Ακόμη, η μέση φορολογική σφήνα του ΟΟΣΑ για το ζευγάρι με ένα εισόδημα και δύο παιδιά αυξήθηκε κατά 0,08 ποσοστιαίες μονάδες μεταξύ 2022 και 2023 στο 25,7%.

Η διαφορά μεταξύ της φορολογικής σφήνας για αυτόν τον τύπο νοικοκυριού και εκείνης του άγαμου εργαζόμενου που κερδίζει τον μέσο μισθό αυξήθηκε κατά 0,04 ποσοστιαίες μονάδες σε 9,1 ποσοστιαίες μονάδες μεταξύ 2022 και 2023.

Στην Ελλάδα οι επιβαρύνσεις αυξήθηκαν κατά 0,73 ποσοστιαίες μονάδες και διαμορφώθηκαν στο 37,1%.

Η μοναδική μείωση της μέσης φορολογικής σφήνας μεταξύ 2022 και 2023 παρατηρήθηκε για τη μονογονεϊκή οικογένεια δύο παιδιών που κερδίζει το 67% του μέσου μισθού.

Οι επιβαρύνσεις

Οι επιβαρύνσεις για αυτόν τον τύπο νοικοκυριού μειώθηκε κατά 0,31 ποσοστιαίες μονάδες στο 16,5% το 2023, εμφανίζοντας αύξηση σε 21 χώρες και μείωση σε 17.

Η μεγαλύτερη μείωση της επιβάρυνσης για αυτόν τον τύπο νοικοκυριού (κατά 13,1 εκατοστιαίες μονάδες) σημειώθηκε στη Σλοβακική Δημοκρατία και οφειλόταν στην προσωρινή αύξηση της έκπτωσης φόρου τέκνων και στην αύξηση των μεταβιβάσεων μετρητών τέκνων.

Το 2022 η φορολογική σφήνα για αυτόν τον τύπο νοικοκυριού αυξήθηκε κατά 1,27 ποσοστιαίες μονάδες, η μεγαλύτερη αύξηση που παρατηρήθηκε για οποιονδήποτε από τους τύπους νοικοκυριών εκείνο το έτος.

Εργαζόμενοι χωρίς παιδιά

Σε ό,τι αφορά τον άγαμο εργαζόμενο που αμείβεται με τον μέσο μισθό, οι επιβαρύνσεις από φόρους και εισφορές στο σύνολο των χωρών του ΟΟΣΑ το 2023 ήταν 34,8%, σημειώνοντας αύξηση 0,13 ποσοστιαίων μονάδων σε σχέση με το 2022.

Οπως σημειώνει ο διεθνής Οργανισμός, αυτή ήταν η δεύτερη συνεχόμενη χρονιά κατά την οποία η φορολογική σφήνα αυξήθηκε, ύστερα από δύο χρόνια πτώσης κατά τη διάρκεια της πανδημίας Covid-19 το 2020 και το 2021.

Ωστόσο στην Ελλάδα για τον άγαμο εργαζόμενο οι συγκεκριμένες επιβαρύνσεις ήταν στο 38,4%, σημειώνοντας αύξηση 0,44 ποσοστιαίων μονάδων.

Σύμφωνα με τα στοιχεία του ΟΟΣΑ, η φορολογική σφήνα αυξήθηκε σε 23 από τις 38 χώρες του ΟΟΣΑ μεταξύ 2022 και 2023, μειώθηκε σε 13 και παρέμεινε η ίδια σε 2.

Η αύξηση ξεπέρασε τη μία ποσοστιαία μονάδα στην Αυστραλία (2,14 ποσοστιαίες μονάδες), λόγω της αύξησης των ονομαστικών αποδοχών και της κατάργησης της φορολογικής ελάφρυνσης, και στο Λουξεμβούργο (1,39 ποσοστιαίες μονάδες), επίσης λόγω των υψηλότερων ονομαστικών αποδοχών.

Οι μειώσεις στη φορολογική σφήνα για τον άγαμο εργαζόμενο που κερδίζει τον μέσο μισθό ήταν χαμηλότερες από μία ποσοστιαία μονάδα, κυμαινόμενες από -0,01 ποσοστιαίες μονάδες στον Καναδά έως -0,98 ποσοστιαίες μονάδες στο Μεξικό.

Το «αγκάθι» του πληθωρισμού

Στην πλειονότητα των χωρών η αύξηση της φορολογίας της εργασίας οφείλεται κυρίως στις αυξήσεις του φόρου εισοδήματος φυσικών προσώπων. Ενώ οι πραγματικοί μισθοί μειώθηκαν σε 18 χώρες του ΟΟΣΑ, οι ονομαστικοί μισθοί αυξήθηκαν σε 37 από τις 38 χώρες του ΟΟΣΑ, καθώς ο πληθωρισμός παρέμεινε πάνω από τα ιστορικά επίπεδα. Ελλείψει αυτόματης τιμαριθμικής αναπροσαρμογής των φορολογικών συστημάτων σε πολλές χώρες του ΟΟΣΑ, ο υψηλός πληθωρισμός τείνει να αυξάνει τις φορολογικές υποχρεώσεις των εργαζομένων, ωθώντας τους σε υψηλότερα φορολογικά κλιμάκια, και διαβρώνει την αξία των φορολογικών ελαφρύνσεων και των οφελών σε χρήμα που λαμβάνουν, κάτι που συμβαίνει στην Ελλάδα, με την ελληνική κυβέρνηση να αφήνει το φαινόμενο να εξελίσσεται εις βάρος των εργαζομένων, χωρίς να λαμβάνει ουσιαστικά μέτρα.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΓΝΩΜΕΣ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

EDITORIAL

ΑΝΑΛΥΣΗ

SOCIAL