Ακολουθήστε την «ΑΥΓΗ»
Ο επιλεγμένος κατάλογος δεν υπάρχει πλέον.

Μια Τρικυμία στη Σκιά των Βράχων

Σαίξπηρ στον Βύρωνα από την «Ομάδα ΡΟΔΑ»

 

Του Ιλάν

 

Τη δική του μουσική παίζει, ηχογραφεί και κυρίως ενσωματώνει στις παραστάσεις της, παιγμένη ζωντανά επί σκηνής, η «Ομάδα ΡΟΔΑ», με την οποία με έφερε σε επαφή η φίλη ηθοποιός Άννα Κυπραίου, μέλος αυτής της πολυμελούς και υπερδραστήριας ομάδας που εκδίδει βιβλία, ερμηνεύει τη μουσική του και ανεβάζει παραστάσεις που υπηρετούν την παράδοση του Θεάτρου του Ιερού.

Μου τον «σύστησε» η φημισμένη τσελίστα Anja Lechner που, επηρεασμένη από έναν Αρμένη φίλο, ήρθε εδώ, στο «σταυροδρόμι των πολιτισμών» -έτσι μας έλεγαν τότε, πριν η κρίση τα ισοπεδώσει όλα-, για να συναντήσει τον πάντα δημιουργικό Έλληνα σολίστα-πιανίστα και συνθέτη Βασίλη Τσαμπρόπουλο. Στο άλμπουμ της συνεργασίας τους για την επιλεκτική δισκογραφική ECM με τίτλο «Άσματα, ύμνοι και χοροί» κυριαρχεί η πολύπλοκη, η μυστηριώδης προσωπικότητα του Γεωργίου Ivanovich Gurdjieff.

Γεννημένος στα όρια της Τουρκίας με την Αρμενία από Έλληνα τροβαδούρο πατέρα, ο Γκουρτζίεφ, φιλόσοφος και συμφιλιωτής της επιστήμης με την «εσωτερική» ανθρώπινη αύρα, ισχυριζόταν πως κατείχε πάνω από 200 θρησκείες. Κατέγραφε ψιθυρίζοντας μελωδίες που η ηχώ έφερνε στα αυτιά του, στα αμέτρητα ταξίδια του σε μακρινές άγνωστες χώρες της Ανατολής. Ύμνοι, χοροί και τελετουργική μουσική πήγαζαν από τη μνήμη του ή και μόνο τη φαντασία του, συναντώντας τα υμνητικά της Ρώσικης Ορθόδοξης Εκκλησίας, της υπό τουρκική κατοχή γενέτειράς του.

Το Θέατρο του Ιερού

Είναι ένα θέατρο που ως προτεραιότητα έχει την ανάπτυξη της συνείδησης τόσο των ηθοποιών όσο και των θεατών μιας παράστασης. Τη δυνατότητα να γνωρίσουμε σε βάθος τον εαυτό μας, κάνοντας μια βαθιά κατάδυση στο «μέσα» μας. Οι παραστάσεις του Θεάτρου Ρόδα έχουν ως μόνιμη έδρασή τους έναν μύθο της παγκόσμιας λογοτεχνικής κληρονομιάς.

Αυτή λοιπόν η θεατρική - μουσική - συγγραφική ομάδα αποτελείται από 35 ανθρώπους που συνεργούν και συμμετέχουν σε περισσότερους από έναν τομείς: ηθοποιία, σκηνογραφία, κοστούμια, μουσική και ηχητική επεξεργασία, φωτισμοί. Για να προετοιμαστούν όλα αυτά, τα μέλη της «Ομάδας ΡΟΔΑ» συναντώνται όλα τα Σαββατοκύριακα του χρόνου με τη δημιουργική και καθοδηγητική εποπτεία ενός ανθρώπου που εδώ και 28 χρόνια εμπνέει, ενώνει και χαράσσει την πορεία της.

Εγκέφαλος και δημιουργός της είναι η Μαρία Περετζή, που διδάσκει στα μέλη της ομάδας την υποκριτική, τους ιερούς χορούς και τις «κινήσεις» τις βασισμένες στις μνήμες από τις περιπλανήσεις του Gurdjieff. Η μέθοδος της θεατρικής «Ρόδας» βασίζεται σε ασκήσεις, οι οποίες μεταδίδονται από δάσκαλο σε μαθητή, από γενιά σε γενιά των ακολούθων του Gurdjieff, που «έφυγε» το 1948.

Το ρεπερτόριο

Στο ρεπερτόριο του Θεάτρου Ρόδα, που αντλεί από τους μεγάλους μύθους και τα ιερά κείμενα της ανθρωπότητας, περιλαμβάνονται το «Έπος του Γκιλγκαμές» -ένα επικό ποίημα που αποτελεί το αρχαιότερο γνωστό λογοτεχνικό έργο και το οποίο γράφηκε στη Βαβυλωνία, το 2100 π.Χ., πολύ πριν τα ομηρικά έπη, από τους αρχαίους Σουμέριους-, το γραμμένο αρχικά στη σανσκριτική γλώσσα έπος «Ραμαγιάνα», το αρχαιότερο έπος της ινδικής λογοτεχνίας, το οποίο συγκρίνεται συχνά με την "Ιλιάδα" του Ομήρου, και ακόμα ο «Αλκιβιάδης Άγιος», ο «Αμφιάραος» -ο μέγας μάντης του Απόλλωνα- ή το πιο επίκαιρο πόνημα της ομάδας: η «Τρικυμία» του Shakespeare. Το τελευταίο του έργο και, για πολλούς, το πιο σημαντικό.

Η «Τρικυμία» είναι η περιπέτεια μιας ομάδας ναυαγών, σε άγνωστο τόπο και χρόνο. Καταλήγουν στις ακτές ενός φανταστικού νησιού. Την τρικυμία προκαλεί ο μάγος Prospero, ο Δούκας του Μιλάνου, που είχε εκδιωχθεί από την πατρίδα του από τον αδελφό του και το κογκλάβιο των ευγενών της πόλης. Με μια βάρκα σώζεται σε ένα έρημο νησί, μαζί με την κόρη του Μιράντα. Σε αυτό το νησί μεγαλώνει μόνος την κόρη του, ανάμεσα στα ιθαγενή ξωτικά και πνεύματα.

Η μαγεία είναι το κεντρικό θέμα της σαιξπηρικής "Τρικυμίας". Ο Prospero, που έχει μεγάλη δύναμη λόγω ακριβώς των ικανοτήτων που απέκτησε μελετώντας τη μαγική τέχνη, ελέγχει το πνεύμα Ariel, που προκαλεί την τρικυμία. Επί δικαίους και αδίκους. Στόχος του; Να ξεβραστούν όλοι ζωντανοί στο νησί, για να έχει έτσι την ευκαιρία να τους... αναλάβει. Ένα συχνά κωμικό στοιχείο συνυπάρχει με τη δραματικότητα της υπόθεσης, καθώς στο πλοίο επιβαίνουν -σύμπτωση να 'ναι;- όλοι οι εμπλεκόμενοι διώκτες του, και όχι μόνο. Οι ναυαγοί, χωρισμένοι σε μικρές ομάδες, πιστεύουν πως αυτοί μόνο έχουν σωθεί, πως οι άλλοι όλοι έχουν πνιγεί.

Ο πρωταγωνιστής

Τον πρωταγωνιστικό ρόλο του μάγου Prospero ενσαρκώνει ένας έμπειρος ηθοποιός με πολλές περγαμηνές: Ο Σταμάτης Λόγος μάς επισημαίνει ότι «το δρώμενο, ο φανταστικός κόσμος που παρουσιάζεται στον θεατή, έχει μια θεραπευτική επίδραση στον ψυχισμό του, καθώς ο ίδιος κρίνει τους ηθοποιούς, ψυχαγωγείται και, έμμεσα, αποκτά γνώση». Και ακόμα: «Ο ηθοποιός επί σκηνής καλείται να έχει μια τέτοια παρουσία που να εξυπηρετεί τη σκηνική δράση και να μεταδίδει τη δόνηση που ο ίδιος νιώθει προς τον θεατή, με πλήρη επίγνωση των απαιτήσεων του ρόλου, χωρίς καμία αμφιβολία ή εσωτερικό διχασμό. Αυτό που ο 'συνηθισμένος του εαυτός' καλείται να κάνει, είναι να αφήσει χώρο στην υπαρξιακή εκδοχή του ως ερμηνευτή. Όταν αυτό συμβεί, ο θεατής το εισπράττει σαν μια εντύπωση που τον τρέφει πνευματικά και τον ψυχαγωγεί. Όχι ψυχρά, ακαδημαϊκά, αλλά ζωντανά, στο 'τώρα'. Συχνά, οι θεατές μάς εξομολογούνται στα παρασκήνια την ηρεμία, τη γαλήνη που ένιωσαν παρακολουθώντας μια παράστασή μας κι εκφράζουν την ευγνωμοσύνη τους».

 

 

Η πρώτη, μετά από 20 χρόνια, παράσταση της σαιξπηρικής «Τρικυμίας» από τη Θεατρική Ομάδα Ρόδα, θα δοθεί την Κυριακή 1η Σεπτεμβρίου στο πλαίσιο του Φεστιβάλ «Στη Σκιά των Βράχων» των Δήμων Βύρωνα-Υμηττού. Μια Τρικυμία μας προκαλεί!

 

Δείτε όλα τα σχόλια

Κύριο άρθρο

Τα μπαζούκας του Μωυσέως

Μάλλον κάτι δεν πήγε καλά με τα μέτρα στήριξης της οικονομίας που είχε εξαγγείλει με τυμπανοκρουσίες ο Κ. Μητσοτάκης στις 20 Μαΐου. Οι κυβερνητικές πηγές μιλούσαν τότε για πρόγραμμα «μπαζούκας», το οποίο θα περιλάμβανε όλα τα εργαλεία για τη στήριξη των κλάδων, την τόνωση της ρευστότητας και την ανάκαμψη της οικονομίας.

Δειτε ολοκληρο το αρθρο