Ακολουθήστε την «ΑΥΓΗ»
Ο επιλεγμένος κατάλογος δεν υπάρχει πλέον.

Εννέα επί Θήβας: Το "Ensemble" της ελευθερίας

Χοροθεατρική παράσταση από εννέα έγκλειστες στις γυναικείες φυλακές Θήβας σε συνεργασία με την Εναλλακτική Σκηνή της Εθνικής Λυρικής Σκηνής

"Ευχαριστούμε που ήρθατε, γιατί ήταν λίγο δύσκολο να έρθουμε εμείς". Με αυτή τη φράση που περικλείει το γλυκόπικρο χιούμορ ενός αναστεναγμού, που έφτανε αρκετές φορές καθ' όλη τη διάρκεια της παράστασης σε έναν ακραίο και πηγαίο σαρκασμό και αυτοσαρκασμό, μας αποχαιρέτησαν την Κυριακή το απόγευμα οι εννέα έγκλειστες των γυναικείων φυλακών Θήβας. Ήταν εκείνες που μετείχαν στη χοροθεατρική παράσταση που οργάνωσε στον χώρο των φυλακών και μπροστά σε κοινό συγγενών, φίλων και λιγοστών δημοσιογράφων, για δεύτερη χρονιά και μετά από εξάμηνες πρόβες, η Εναλλακτική Σκηνή της Εθνικής Λυρικής Σκηνής και οι Εκπαιδευτικές και Κοινωνικές Δράσεις της μέσα από το Εργαστήριο Χορού, με τις χορογράφους Χαρά Κότσαλη και Κατερίνα Σπυροπούλου.

"Ο χορός είναι μια απελευθέρωση που μετράει διπλά σ΄ αυτόν τον χώρο, καθώς μπορεί να πάρει κάποια από τα βαρίδια της ψυχής και του κορμιού", ακούστηκαν να λένε ανάμεσα στα μικρά χορευτικά επεισόδια, ευφυώς επιλεγμένα ως μια συνοπτική ιστορία του σύγχρονου χορού, διανθισμένα με σύντομες βιωματικές φράσεις, οι εννέα νέες στην πλειονότητά τους γυναίκες της παράστασης "Δέκα επί Θήβας". Ίσως το διάσημο "Think" της Αρίθα Φράνκλιν και η λέξη "Freedom" που περικλείει να μην ακούστηκαν ποτέ με πιο εκκωφαντικό και ευθύβολο τρόπο, τέτοιο που έκανε τα περισσότερα μάτια των θεατών να βουρκώσουν.

Μια παράσταση μέσα από την οποία κοινό και πρωταγωνίστριες μοιράστηκαν τη χαρά της τέχνης, το ταλέντο που ξεχώρισε, αλλά και τα ερωτήματα μιας ζωής που μέσα στη φυλακή σταματά, όπως έλεγε η 33χρονη Εύα, καταδικασμένη σε ισόβια, η οποία, με την πρώτη της άδεια μετά από 8 χρόνια εγκλεισμού, ζήτησε, μαζί με τα τρία της παιδιά, να δει τη θάλασσα! Αυτήν τη στιγμή εργάζεται στις αγροτικές φυλακές και διαβάζει για να δώσει εξετάσεις για ψυχολογία, έτσι ώστε, όπως λέει, να γίνει παιδοψυχολόγος για να βοηθήσει κι άλλα παιδιά.

Από τις σεβαστές παρουσίες της φυλακής, η κυρία Αθηνά, που εξέπληξε με το υψηλής ποίησης κείμενο που απάγγειλε ως ένα φανταστικό γράμμα της Μαργκότ Φοντέιν προς την ίδια και βρήκε την ευκαιρία, μιλώντας μας μετά το τέλος της παράστασης, να αναφερθεί στις δικαστικές αποφάσεις που χρονοτριβούν. "Η Δικαιοσύνη πάει σαν τη χελώνα", έλεγε χαρακτηριστικά, εμμένοντας ιδιαίτερα, στην περίπτωση των 15 παιδιών, που από μωρά έως και τριάμισι ετών, ζουν μαζί με τις έγκλειστες μητέρες τους. "Είναι η μεγαλύτερη αδικία", υποστήριξε με σθένος η κ. Αθηνά, προτείνοντας την εγκατάσταση των έγκλειστων μητέρων σε σπίτια εκτός φυλακής με την παρακολούθηση από το ηλεκτρονικό βραχιόλι.

"Τα ερεθίσματα που μπορεί να πάρει το παιδί μέσα στη φυλακή είναι ελάχιστα", προσθέτει η Εύα, που το τρίτο της παιδί γεννήθηκε και μεγάλωσε μαζί της ενώ ήταν έγκλειστη. Ακόμα και τώρα όταν το συναντάει, εκείνο πάντα τη ρωτά: "Μαμά, θα πάμε να δούμε το κελί;".

Το Ensemble των Γυναικείων Φυλακών Θηβών που καταχειροκροτήθηκε!

"Προσοχή, ύποπτη", έγραφε σκωπτικά το τατουάζ στο χέρι μιας εκ των σωφρονιστικών υπαλλήλων που συντόνιζε τον έλεγχο της εισόδου μας στις γυναικείες φυλακές Θηβών, το απόγευμα της περασμένης Κυριακής, ένα κτήριο υψηλής ασφαλείας στο οποίο διαφαινόταν ωστόσο πίσω από τα πολλαπλά κάγκελα η γυναικεία φροντίδα, από τους τοίχους με τα κρεμασμένα ζωγραφικά έργα έως τις κουρτίνες και την περιποιημένη αυλή με τα λουλούδια και τα λιγοστά ζώα. Η αίθουσα εκδηλώσεων ευρύχωρη και η σκηνή ικανή να χωρέσει τις εννέα γυναίκες που μας παρουσίασαν μια εντυπωσιακά δομημένη, σύντομη ιστορία του σύγχρονου χορού που εντέχνως περιείχε μικρά, βιωματικά κείμενα με βαθύ συναίσθημα, χαρά αλλά και πόνο. Το Ensemble των Φυλακών όπως αυτοπαρουσιάστηκαν, μίλησε για τον χορό, την τέχνη της πειθαρχίας, και εκλεκτούς εκπροσώπους του είδους, από τη Μαργκότ Φοντέιν και την Ισιδώρα Ντάνκαν έως την Μάρθα Γκράχαμ και την Πίνα Μπάους. Οι εννέα γυναίκες χόρεψαν με τον δικό τους τρόπο και φορώντας τις μπλε όμοιες ποδιές τους, το εμβληματικό μπαλέτο όλων των εποχών, τη Λίμνη των Κύκνων, σταυρώνοντας με χάρη τα χέρια τους, στάση που παρέπεμπε στα δεσμά και την έγκλειστη ζωή τους.

 

Θα μαλακώσουν οι βάρβαροι καιροί;

 

Ιδιαίτερα συγκινητική στιγμή όταν η κυρία Αθηνά διάβασε, απευθυνόμενη στο κοινό, ένα φανταστικό γράμμα που της έγραψε η Μαργκότ Φοντέιν, που υπήρξε κι η ίδια έγκλειστη στη ζωή της σε φυλακή του Παναμά, γράφοντας: "Αγαπητή μου Αθηνά, αναρωτιέμαι και απορώ γιατί οι δικαστές μάχονται να αποστραβώσουν τις γραμμές του κόσμου; Πόσο θα αντέχει αυτή η αδικία; Θα μαλακώσουν άραγε οι βάρβαροι καιροί;".

Για τη δύναμη της ομάδας και την ώθηση σε νέες δράσεις μίλησαν, φανερά συγκινημένες, οι δυο χορεύτριες και χορογράφοι Χαρά Κότσαλη και Κατερίνα Σπυροπούλου, δίνοντας χώρο στις πρωταγωνίστριες της ημέρας. "Ταξιδεύουμε μέσα από τον χορό. Είναι σαν να μην βρισκόμαστε εδώ αλλά σε μια αίθουσα χορού", έλεγαν μιλώντας με βαθιά αγάπη για τις δασκάλες του χορού. "Έχουμε μοιραστεί βιώματα με τα κορίτσια, έχουμε ανοίξει τις καρδιές μας", ομολόγησαν.

Χθες οι εννέα επί Θήβας -Εύα, Κατερίνα, Τόνια, Έλλη, Αθηνά, Βούλα, Ελίζαμπεθ, Σάντι και Ζωή- έδωσαν παράσταση για τις συγκρατούμενές τους.

Στην αγωνιώδη ερώτηση του διευθυντή των φυλακών κ. Μακρή εάν θα συνεχισθεί το πρόγραμμα της Λυρικής, η υπεύθυνη των εκπαιδευτικών προγραμμάτων απάντησε καταφατικά και τότε οι γυναίκες - χορεύτριες έκαναν φινάλε με την υπόσχεση: "Θα τα πούμε στις πίστες!".

Η παράσταση στο Κατάστημα Κράτησης του Ελαιώνα Θηβών, με την αποκλειστική δωρεά του Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος, πραγματοποιήθηκε με τις συνεργασίες του υπουργείου Δικαιοσύνης, Διαφάνειας και Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων, της Νίκης Μουσχή, κοινωνικής λειτουργού του καταστήματος, και της Γενικής Γραμματείας Αντεγκληματικής Πολιτικής.

Μάνια Ζούση

Δείτε όλα τα σχόλια

Κύριο άρθρο

Μέτωπο στην Ακροδεξιά και τον νεοφιλελευθερισμό

Η Ευρώπη βρίσκεται σήμερα αντιμέτωπη με τις ευθύνες της για το προσφυγικό. Ευθύνες στις οποίες δεν ανταποκρίθηκε, όχι λόγω του μεγέθους των προσφυγικών ροών ή των δυσκολιών στη διαχείρισή τους, αλλά...

Δειτε ολοκληρο το αρθρο