Ακολουθήστε την «ΑΥΓΗ»
Ο επιλεγμένος κατάλογος δεν υπάρχει πλέον.

Θέμης Μουμουλίδης: Η επαρχία είναι ο μεγάλος αδικημένος του πολιτισμού μας

Λένα Παπαληγούρα, Νίκος Κουρής και Χρήστος Χατζηπαναγιώτης πρωταγωνιστούν στην “Ηλέκτρα” που κάνει πρεμιέρα αύριο στο Θέατρο Πέτρας

Ο Ευριπίδης θα έκανε σήμερα πολύ μεγάλη καριέρα σεναριογράφου * Βλέπω την "Ηλέκτρα" ως ένα εξαιρετικά σύγχρονο λυρικό θρίλερ

Συνέντευξη στη Μάνια Ζούση

Δημιουργός πολυπρόσωπων θεαμάτων και μεγάλων επιτυχιών που γεμίζουν τις πλατείες των θεάτρων, με λαϊκό ένστικτο και πολύχρονη διαδρομή, ο Θέμης Μουμουλίδης, σκηνοθέτης και βουλευτής, έχει συνδέσει το όνομά του με εύστοχες παραγωγές που γράφουν τη δική τους ιστορία. Γι’ αυτό το καλοκαίρι επέλεξε να σκηνοθετήσει την “Ηλέκτρα” του Ευριπίδη με έναν δυνατό θίασο πρωταγωνιστών που εντυπωσιάζει, παράσταση που κάνει αύριο πρεμιέρα στο Θέατρο Πέτρας.

Ένα από τα “πιο τολμηρά και σύγχρονα έργα που μιλάει για τη θέση της γυναίκας, την έννοια της εμμονής, του μίσους, του πάθους, της εκδίκησης και της τελικής αυτογνωσίας”, χαρακτηρίζει τη γνωστή τραγωδία ο δημοφιλής σκηνοθέτης αποκαλύπτοντας πως η θεματική της τον ενδιαφέρει πάρα πολύ, γι’ αυτό επανέρχεται σε κάτι που είχε πρωτοσυναντήσει το 2003 στην Επίδαυρο.

“Συνειδητοποιώ πως ο κύκλος της σκηνικής ανάγνωσης των τραγωδιών δεν είναι πια ο ίδιος όπως τον συναντήσαμε και όπως έχει αποτυπωθεί στη σκηνική μας μνήμη. Πλέον άλλο ρόλο παίζει ο χορός, αλλιώς αντιμετωπίζουμε τα κείμενα, τον λόγο και το περιεχόμενο. Σήμερα όσοι ασχολούνται με το θέατρο αναζητούν τι τους αφορά, είναι μια διαδικασία περισσότερο βασανιστική, καθώς μια παράσταση δεν είναι αυτοσκοπός” μας λέει ο Θ. Μουμουλίδης δηλώνοντας πως ο ίδιος βλέπει την Ηλέκτρα ως ένα “εξαιρετικά σύγχρονο λυρικό θρίλερ”.

Αντλώντας το θέμα του από τον κύκλο της καταραμένης γενιάς των Ατρειδών, το έργο παρακολουθεί βήμα - βήμα την πορεία της Ηλέκτρας και του Ορέστη προς τη μητροκτονία.

“Από τη μια υπάρχει η υπέρβαση, η ποίηση, ο ερωτισμός της ζωής, η έννοια της φιλίας με τον Πυλάδη και τον Ορέστη, αλλά ταυτόχρονα ο τρόπος που στήνεται η μητροκτονία είναι κατά τη γνώμη μου μνημειώδης” σημειώνει χαρακτηρίζοντας τον Ευριπίδη “πολύ σύγχρονο σεναριογράφο, που, αν είχε την τύχη ή την ατυχία να ζει στην εποχή μας, θα έκανε μεγάλη καριέρα στις κινηματογραφικές εταιρείες”.

Ο ιδιόμορφος τρόπος με τον οποίο ο Ευριπίδης διαχειρίζεται τον γνωστό μύθο της μητροκτονίας, εισάγοντας μια σειρά νεοτερισμούς και αφηγηματικές καινοτομίες, συνθέτει ένα από τα αρτιότερα επιτεύγματα της παγκόσμιας δραματουργίας.

Για τον τρόπο που μεταφέρει τη μέθοδό του και τη διδασκαλία του αλλά και το πώς οδηγεί τους ηθοποιούς με τους οποίους κάθε φορά συνεργάζεται ο Θέμης Μουμουλίδης εμμένει στις προσωπικότητες των συνεργατών του.

“Μετά από τόσα χρόνια στο θέατρο υπάρχει μια μέθοδος, που δεν είναι πάντα ασφαλής, κι αυτό είναι το γοητευτικό. Ανάλογα με τους ανθρώπους που κάθε φορά έχεις απέναντί σου πρέπει να επιλέξεις συνειδητά ή υποσυνείδητα τον τρόπο που θα συνεργαστείς. Εδώ έχουμε έναν θίασο χειμαρρώδη κι ορμητικό πολύ δημιουργικών ανθρώπων, που παρέθεσε πολλές από τις καλές στιγμές της παράστασης, τις οποίες η σκηνοθεσία αναδεικνύει.

Το σημαντικότερο σε κάθε περίπτωση είναι ο τρόπος που ένας θίασος γίνεται ομάδα και διαθέτει κοινό στόχο. Ένας θίασος ανθρώπων που υπηρετούν απολύτως και συνειδητά αυτό που είναι η παράσταση, η οποία οδηγείται σε μια πορεία στα άκρα, ολοένα και πιο αγωνιώδη, μέχρι τη ‘λύτρωση’ και την κάθαρση που δεν υπάρχει” σχολιάζει.

Σκηνοθέτης με πολύ στοχευμένες επιλογές ρεπερτορίου και σοφά μελετημένες περιοδείες, ο Θέμης Μουμουλίδης, έχοντας στο ενεργητικό του, επί σειρά ετών, υψηλού επιπέδου και αισθητικών απαιτήσεων παραγωγές, αλλά και ως βουλευτής Κοζάνης του ΣΥΡΙΖΑ, ξέρει απέξω κι ανακατωτά την ελληνική επαρχία, όπου μόνιμα περιοδεύει. Για τους περισσότερους θιασάρχες και παραγωγούς, αποτελεί πλέον δίλημμα μια καλοκαιρινή περιοδεία. Για τον ίδιο όχι.

“Η ιστορία της καλοκαιρινής παραγωγής είναι μια πολύ μεγάλη περιπέτεια, θα μπορούσα να ζω όλη μου τη ζωή περιοδεύοντας την ελληνική περιφέρεια, είναι κάτι που αγαπώ, που έχω υπηρετήσει, μια χώρα που με έχει θρέψει, νομίζω ότι την έχω σεβαστεί και ουσιαστικά και καλλιτεχνικά και θεωρώ χρέος μου όσο ζω να συνυπάρχω με το κοινό της, που έχω πει, ακόμα και ως βουλευτής, ότι είναι ο μεγάλος αδικημένος του ελληνικού πολιτισμού.

Είναι σχεδόν απαξιωμένη η ελληνική περιφέρεια και αυτό είναι κάτι που δεν μπορεί παρά να μας κάνει να είμαστε σε εγρήγορση, ώστε η μεγάλη ανατροπή και αλλαγή στον πολιτισμό να έρθει μέσα εκεί, κάτι που μπορεί να γίνει. Έχουμε δημιουργήσει παντού φίλους που μας περιμένουν και θα ήθελα αυτό το πνεύμα να διέπει την πολιτιστική πραγματικότητα. Την άμιλλα προς την ελληνική περιφέρεια περίμενα να την υπηρετούσαν περισσότεροι. Στον χώρο του θεάματος έχει δημιουργηθεί ένας απίστευτος πληθωρισμός, κάτι που θα πρέπει να προσέξουμε” καταλήγει.

Τον θίασο των πρωταγωνιστών της “Ηλέκτρας” αποτελούν οι Λένα Παπαληγούρα, Νίκος Κουρής, Χρήστος Χατζηπαναγιώτης, Γιάννης Νταλιάνης, Νίκος Αρβανίτης, Μαρούσκα Παναγιωτοπούλου, Μαριάννα Πολυχρονίδη, Ελένη Ζαραφίδου, Δανάη Επιθυμιάδη, Παναγιώτης Εξαρχέας κ.ά.

Δείτε όλα τα σχόλια

Κύριο άρθρο

Μεταπολίτευση: Ιστορική μνήμη και δημοκρατία

Η δικτατορία του 1967 ήταν η κορύφωση της δραστηριότητας του μετεμφυλιακού κράτους. Από τη λήξη του Εμφυλίου πολέμου, ένα πραξικόπημα ήταν πάντοτε υπαρκτή επιλογή στα μυαλά των σκοτεινών μηχανισμών...

Δειτε ολοκληρο το αρθρο