Ακολουθήστε την «ΑΥΓΗ»
Ο επιλεγμένος κατάλογος δεν υπάρχει πλέον.

«Το θέατρο κατοικεί μέσα στη ζωή των ανθρώπων»

Ευγένιο Μπάρμπα, αναγορεύεται σήμερα επίτιμος διδάκτορας του Τμήματος Θεατρικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Πελοποννήσου

 

Πατώντας στην παράδοση του τόπου του και την ιταλική αναγέννηση, αλλά και με το «σαράκι» ενός αεικίνητου δημιουργικού «τυχοδιώκτη», που εξελίχθηκε σε πολίτη του κόσμου, δημιουργό και δάσκαλο του θεάτρου, ο Ευγένιο Μπάρμπα, που αναγορεύεται το μεσημέρι σε επίτιμο διδάκτορα του Τμήματος Θεατρικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Πελοποννήσου στο Βουλευτικό Ναυπλίου, μιλούσε με πάθος χθες το μεσημέρι για τη ζωή και την τέχνη του.

Προσκαλεσμένος του Ευρωπαϊκού Πολιτιστικού Κέντρου Δελφών στην Πλάκα, ο διεθνής σκηνοθέτης, λίγο πριν το αφιέρωμα που οργανώνεται προς τιμήν του από 4 έως και 6 Ιουλίου στους Δελφούς, με γλαφυρό και παραστατικό τρόπο και τα «σπαστά» αγγλικά του, που θύμιζαν την πατρική του γλώσσα, εξηγούσε πως "το θέατρο είναι ένα ύφος για να κατοικείς τον κόσμο. Δεν είναι καλές παραστάσεις, αλλά δημιουργία. Σου δείχνει τον δρόμο πώς να συνεχίσεις να είσαι ζωντανός και να επιβιώνεις. Το ίδιο έχει διασωθεί μέσα στα χρόνια και επέζησε από πολιτικές, οικονομικές και θρησκευτικές διώξεις, έχοντας περάσει πολλές κρίσεις. Το θέατρο κατοικεί μέσα στη ζωή των ανθρώπων» υπογράμμισε.

Ο Ευγένιο Μπάρμπα συνδύασε στη διαδρομή του προσμείξεις ιδεών και πολιτισμών δημιουργώντας ένα μοντέλο θεάτρου πολύ διαφορετικό από τα υπάρχοντα και αποτέλεσε πρότυπο για πολλές θεατρικές ομάδες σε Ευρώπη και Λατινική Αμερική.

Δραστηριοποιείται ταυτόχρονα σε όλους τους τομείς του θεατρικού πολιτισμού, δημιουργία, θεωρία, διδασκαλία, έρευνα και χρήση του θεάτρου ως μέσου τόνωσης των σχέσεων μεταξύ διαφορετικών κοινωνικών και εθνικών ομάδων.

«Το θέατρο είναι επικοινωνία, φέρνει τον κόσμο κοντά και άσχετα από τις πεποιθήσεις του καθένα» σημείωνε κατά τη διάρκεια της ομιλίας του, δίνοντας βασικά χαρακτηριστικά της μεθόδου του: «Αυτό που κάνουμε είναι να ενώνουμε διαφορετικούς ανθρώπους από διαφορετικούς τομείς, που προέρχονται από διαφορετικές παιδείες και να δημιουργούμε κολεκτίβες όπου ο καθένας μπορεί να παρουσιάζει τα δικά του πράγματα. Θέλουμε να δούμε την αρχαϊκή έκφραση του θεάτρου στην πρώτη της μορφή και πώς μπορεί να μορφοποιηθεί σήμερα».

Γεννημένος στον ευρωπαϊκό Νότο και στο ιταλικό χωριό Γκαλίπολι, ταξίδεψε στη Νορβηγία, δούλεψε ως συγκολλητής και ναυτικός για αρκετά χρόνια και σπούδασε Γαλλική και Νορβηγική Λογοτεχνία αλλά και Ιστορία των Θρησκειών. Φεύγει για την Πολωνία για να σπουδάσει Σκηνοθεσία και ακολουθεί τον Γκροτόφσκι στην πόλη Οπόλε μένοντας μαζί του τρία χρόνια. Ταξιδεύει στην Ινδία για να μελετήσει το θέατρο Κατακάλι, διερευνώντας τον τεχνικό του κορμό, την παιδαγωγική του πρακτική και τη μετάδοση εμπειρίας και επιστρέφει στο Όσλο, αλλά χωρίς να μπορεί να βρει δουλειά ως σκηνοθέτης.

Συγκεντρώνει ορισμένους από τους υποψήφιους ηθοποιούς που έχει απορρίψει η Κρατική Σχολή Θεάτρου και, κάνοντας πρόβες μέσα σε ένα καταφύγιο που χρησιμοποιούνταν για τις αεροπορικές επιδρομές, δημιουργεί την πρώτη παραγωγή με τον τίτλο «The Bird Lovers» για το Θέατρο Οντίν. Δύο χρόνια μετά τον προσκαλεί μια μικρή πόλη στη βορειοδυτική Δανία. Το όνομά της Χόστελμπρο, και μετατρέπεται σε βάση για τις πολλαπλές δραστηριότητες του θεατρικού εργαστηρίου που δημιουργεί εκεί.

Παρουσιάζει διάφορες παραστάσεις, μέσω του barter, της ανταλλαγής πολιτιστικών στοιχείων έκφρασης μεταξύ ανθρώπων ή οργανισμών, τεχνική που έχει λειτουργήσει καταλυτικά για την πόλη. Σημαντικότερη όλων το Festuge, μια γιορτή εννέα ημερών με τη συμμετοχή περισσότερων από εκατό τοπικών οργανισμών και φορέων.

Πρόκειται για τη θεωρία του πως το θέατρο είναι μια συγκεκριμένη τεχνική που συνδυάζει ανόμοια στοιχεία καθιστώντας τα ορατά.

 

Μάνια Ζούση

 

Δείτε όλα τα σχόλια
Κύριο άρθρο

Τώρα αρχίζει η πολιτική

Δυστυχώς, ο Κ. Μητσοτάκης δεν βρήκε ούτε στη δευτερολογία του χρόνο να απαντήσει σε ερωτήματα που του τέθηκαν. Έτσι, δεν είπε κουβέντα για το αφορολόγητο - παρ’ όλο που προεκλογικά είχε καταθέσει τροπολογία για τη διατήρησή του.

Δειτε ολοκληρο το αρθρο