Ακολουθήστε την «ΑΥΓΗ»
Ο επιλεγμένος κατάλογος δεν υπάρχει πλέον.

Για τη διαχρονική "ποιότητα του σχεδίου"

Οπτικές

Της Λήδας Καζαντζάκη

Εν αρχή ην η ποιότητα του σχεδίου. Αυτό το «καθόλου ακαδημαϊκό = ψυχρά κανονικό, αλλά όλο απρόοπτα γεμάτο φαντασία», που «με απλές μόνο γραμμές, με τη φορά τους μόνο...» αποδίδει τον όγκο και «έχει κάμει ο πιο ανατρεπτικός σύγχρονος ζωγράφος, ο Πικάσο, δείχνοντας έτσι στην πράξη πόσο ξέρει και τιμά τις αξίες της ελληνικής τέχνης: γιατί όχι μόνο εξωτερικά, 'φυσιογνωμικά', προσάρμοσε τις μορφές του με τις ελληνικές αλλά και το είδος του σχεδίου του θυμίζει ελληνικά αγγεία» γράφει ο φωτισμένος αρχαιολόγος, λάτρης και γνώστης της τέχνης σε όλο της το εύρος, Χρήστος Καρούζος σε μια από τις διεισδυτικές, καυστικές "Ομιλίες για την Αρχαία Τέχνη". Η έκθεση «Πικάσο και Αρχαιότητα. Γραμμή και Πηλός» στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης απαρτίζεται από γλυπτά και κεραμικά του, πλασμένα με λευκό ή ερυθρό πηλό αλλά και σχέδια, τα εμπνευσμένα από τους μύθους τις αρχαίας Ελλάδας και τις εικαστικές αποτυπώσεις τους.

Η «όμορφη ακεραιότητα της γραμμής» την οποία διακρίνει ο Καρούζος τόσο στους ταπεινούς αγγειογράφους της αρχαιότητας όσο και στον μοντέρνο «μάγο» των αέναων μεταμορφώσεων και μετασχηματισμών είναι το συνδετικό τους στοιχείο. Φέρνει στο φως με τον «Βασιλιά» του το φτιαγμένο με πρότυπά της που αντικρίζουμε δίπλα τους τη δεξιότητα του μεγάλου καλλιτέχνη να ενσωματώνει στο έργο του φόρμες από μινωικά και μυκηναϊκά ειδώλια και να τους προσδίδει ένα νέο ή και παλαιά προερχόμενο νόημα. Αναδεικνύει την «κίνηση και τον πλούτο των καμπυλών», που δημιουργούν μέσα από την πλαστικότητά τους το χώρο, στα γλυπτά με τον τίτλο «Γυναίκα» που μας παραπέμπουν σε αγαλμάτια της Αφροδίτης της ελληνιστικής και ρωμαϊκής εποχής. Χαρακτηριστικό είναι το αφαιρετικά διαμορφωμένο γλυπτό του 1948 στην οποία η «κορμοστασιά μοιράζεται σχεδόν ίσα στα δύο σκέλη», όπως στις αρχαϊκές Κόρες. Δείχνει στα κεραμικά του (πιάτα, καράφες, μαγειρικά σκεύη) που έφτιαξε επί μια δεκαετία μετά τον πόλεμο στην πόλη με την ισχυρή κεραμική αλλά και κομμουνιστική παράδοση, το Βαλορί, την έντονη διάθεσή του για πειραματισμό και τη βαθιά και ανεξάντλητη αγάπη του για τα περιγράμματα που πυκνώνουν τις φόρμες των αττικών ερυθρόμορφων αγγείων, την εκπληκτική ικανότητα του σημαντικού καλλιτέχνη να δημιουργεί αφομοιώνοντας την εικονογραφική παράδοση.

Φανερώνει τέλος στην ενασχόλησή του με τον μύθο συμβολικών πλασμάτων, μισών ανθρώπων και μισών ζώων, όπως ο Κένταυρος και κυρίως ο Μινώταυρος, τη συνεχή πάλη του ανθρώπου εν γένει αλλά και του ίδιου του αντιφατικού σε όλη του τη δημιουργική δραστηριότητα αλλά και τη ζωή του Πικάσο ανάμεσα στην απολλώνια, φωτεινή, ορθολογική του εξέλιξή του και τη διονυσιακή, φερόμενη από τα ζωώδη ένστικτά του φύση. Δίνει σε μια εποχή όπου η τέχνη βυθιζόταν στην εσωστρέφεια του αποξενωμένου από την πραγματική ζωή και τα αντικείμενά της καλλιτέχνη το πρόταγμα σε μιαν εξωστρέφεια που με όχημα τη μνήμη και εκφραστικό, ουσιαστικά μορφοποιητικό μέσο το σχέδιο μιλά για την αναγκαιότητα της μετουσίωσης των αρχέτυπων σε δομικά στοιχεία αναζήτησης της ελευθερίας της έκφρασης στην καθημερινή και στην καλλιτεχνική πράξη.

Info: «Πικάσο και Αρχαιότητα. Γραμμή και Πηλός» επιμ. Ν. Χρ. Σταμπολίδης και Olivier Berggruen

Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης, Νεοφύτου Δούκα 4 και Βασιλίσσης Σοφίας

Διάρκεια έκθεσης: 20 Ιουνίου - 20 Οκτωβρίου 2019

Ώρες λειτουργίας: Δευτ./Τετ./Παρ./Σαβ. 10 π.μ. - 5 μ.μ., Πέμ. 10 π.μ. - 8 μ.μ., Κυρ. 11 π.μ. - 5 μ.μ.

 

 

Δείτε όλα τα σχόλια
Κύριο άρθρο

Λεηλατούν τους αδύναμους για να στηρίξουν τους πλούσιους

Η Νέα Δημοκρατία ήρθε στην κυβέρνηση υποσχόμενη να μας απαλλάξει από τον νόμο Κατρούγκαλου και να φτιάξει ένα ασφαλιστικό σύστημα που θα έχει χαμηλότερες εισφορές και υψηλότερες συντάξεις. Τα ΜΜΕ που την υποστηρίζουν, μάλιστα, επιμένουν ακόμα και σήμερα.

Δειτε ολοκληρο το αρθρο
Όλες οι Ειδήσεις