Ακολουθήστε την «ΑΥΓΗ»
Ο επιλεγμένος κατάλογος δεν υπάρχει πλέον.

Ο κάθε άνθρωπος έχει να λύσει τους δικούς του άθλους

Παύλος Σάμιος: «Ηρακλής, ήρως διαχρονικός και αιώνιος» στο Νομισματικό Μουσείο

«O Ηρακλής είναι ένας διαχρονικός ήρωας, που μεταφέρει τα μηνύματά του στο σήμερα», λέει ο δημοφιλής εικαστικός Παύλος Σάμιος με αφορμή την έκθεση «Ηρακλής, ήρως διαχρονικός και αιώνιος» που εγκαινιάστηκε χθες στο Νομισματικό Μουσείο. Ο ζωγράφος και καθηγητής στην ΑΣΚΤ επιχειρεί μια προβολή του ήρωα στην εποχή μας μέσα από μια τρέχουσα συνθήκη ζωής, σημειώνοντας πως «ο κάθε άνθρωπος έχει να λύσει τους δικούς του άθλους».

Δεκαεννέα σύγχρονα ζωγραφικά έργα του Σάμιου, που αντλούν την έμπνευσή τους από τον Ηρακλή και τους Άθλους του, συνομιλούν με τα αντικείμενα της έκθεσης, τα οποία καλύπτουν ένα ευρύ πολιτειακό, γεωγραφικό και χρονολογικό πλαίσιο: πόλεις-κράτη, έθνη, βασίλεια και αυτοκρατορίες από τη δυτική Μεσόγειο μέχρι και τα βάθη της Ανατολής και από τους κλασικούς μέχρι και τους νεότερους χρόνους.

Η έκθεση, σε μουσειογραφική προσέγγιση του Γιάννη Μετζικώφ, παρουσιάζεται στη μεγάλη αίθουσα των περιοδικών εκθέσεων, στον 2ο όροφο του Ιλίου Μελάθρου, στη βιβλιοθήκη του Ερρίκου Σλήμαν, και περιλαμβάνει τριακόσιες σαράντα έξι αρχαιότητες, οι περισσότερες από τις οποίες παρουσιάζονται για πρώτη φορά στο κοινό.

Ο Σάμιος, σε μια εποχή που ήρωες αναδεικνύονται οι καθημερινοί αγωνιστές της ζωής, ανατρέχει στον Ηρακλή, η μορφή του οποίου αποτελεί όχι μόνο πανελλήνιο, αλλά και παγκόσμιο πρότυπο ρώμης, αρετής, δικαιοσύνης και ανδρείας, προσδίδοντάς του σύγχρονες διαστάσεις. Ο επιμελητής της έκθεσης και διευθυντής του Μουσείου δρ Γεώργιος Κακαβάς επισημαίνει πως ο ζωγράφος, με σεβασμό στην ιστορία του Ηρακλή και στους πολλαπλούς συμβολισμούς που φέρει, ξεφεύγει από τη μουσειακή αποτύπωση του αγαπημένου ήρωα και τον μεταφέρει στη σημερινή εποχή. Μέσα από μια προσωπική οπτική πετυχαίνει να γεφυρώσει την αρχαία με τη σύγχρονη ζωγραφική, να ικανοποιήσει τις αισθητικές αναζητήσεις και τις ανάγκες του σύγχρονου ανθρώπου. Γι’ αυτό δεν τον αποδίδει γυμνό ή με αρχαίο ένδυμα, αλλά με παντελόνι και πουκάμισο, κρατώντας τη λεοντοκεφαλή σαν κουκούλα. Ο Ηρακλής προσλαμβάνει διάσταση ανθρωποκεντρική, εμφανίζεται απόλυτα “γήινος”, ένας ρωμαλέος άνδρας της καθημερινότητας, χωρίς ωστόσο να χάσει τη θεϊκή του υπόσταση.

Ο εικαστικός ανέπτυξε για πρώτη φορά τους άθλους του Ηρακλή στις αρχές της δεκαετίας του ’90, όταν συζητούσε με την πρόεδρο του Ιδρύματος Γουλανδρή και ιδρύτρια του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης Ντόλλυ Γουλανδρή τη δημιουργία μιας ενότητας έργων για την εικονογράφηση του ήρωα βασισμένη στις συνθέσεις της Ολυμπίας και στον ναό του Δία. Στη σειρά έργων που δημιούργησε τότε ο ζωγράφος πρόσθεσε μερικά ακόμα με αφορμή τη σύγχρονη παρουσίασή τους στο Νομισματικό Μουσείο.

Στην έκθεση με διάρκεια έως τις 31 Οκτωβρίου, συνεργάστηκε η αρχαιολόγος δρ Μιμίκα Γιαννοπούλου και συμμετέχουν τα σύνολα JERAX με τη ραψωδιακή συναυλία «Ηρακλέους μνήμη». Συνοδευτικός κατάλογος με κείμενα του ιστορικού τέχνης Γιώργου Μυλωνάς είναι αφιερωμένος στη μνήμη της διαπρεπούς νομισματολόγου Βάσως Πέννα.

Δείτε όλα τα σχόλια
Κύριο άρθρο

Έχει δίκιο η Ν.Δ.

Ναι, φυσικά. Έχει δίκιο η Ν.Δ. Ο Τσίπρας φταίει που ακυρώθηκε το ντιμπέιτ. Βρήκε μια αστεία δικαιολογία, τη σύνοδο κορυφής της Ε.Ε., η οποία θα αποφασίσει για τα πρόσωπα που θα ηγηθούν των ευρωπαϊκών μηχανισμών.

Δειτε ολοκληρο το αρθρο