Ακολουθήστε την «ΑΥΓΗ»
Ο επιλεγμένος κατάλογος δεν υπάρχει πλέον.

ΑΝΤΙ στην πολιτική, την τέχνη, την κοινωνία

ΑΝΤΙ Μπιενάλε της Αθήνας

Από την πολιτική μέχρι τη διαδικτυακή κουλτούρα, από τα βιντεοπαιχνίδια μέχρι το Netflix, από τον Ζίζεκ μέχρι τη Ριάνα εκτείνεται η θεματολογία της φετινής Μπιενάλε της Αθήνας που θα πραγματοποιηθεί από τις 26 Οκτωβρίου έως και τις 9 Δεκεμβρίου υπό τον τίτλο "ANTI" και τη συμμετοχή περισσότερων των εκατό καλλιτεχνών από την Ελλάδα και το εξωτερικό.

Καλλιτέχνες και έργα θα αναρωτηθούν τι σημαίνει σήμερα αντίθεση, αλλά και τι ταυτότητες κατασκευάζει. Όπως ανέφεραν οι τρεις επιμελητές της Κωστής Σταφυλάκης, Stefanie Hessler και Poka-Yio, η Μπιενάλε εστιάζει σε φαινόμενα μη-συμμόρφωσης, φλερτάροντας με τον όρο και τη στάση του ANTI.

Ο Κωστής Σταφυλάκης έκανε λόγο για “μια διάθεση εναντίωσης που διατρέχει όλες τις αρένες της σύγχρονης ζωής, τις τηλεοπτικές σειρές, τις διαφημίσεις, τη μουσική βιομηχανία, τα βιντεοπαιχνίδια, την πολιτική σκηνή, τα κινήματα”. Ο επιμελητής σημείωσε ότι η Μπιενάλε αναρωτιέται «τι σημαίνει εναντίωση σήμερα, τι σημαίνει να είσαι ΑΝΤΙ και τι ταυτότητες διαμορφώνουν σήμερα η αντίθεση, η εναντίωση, η αντίσταση. “Το ΑΝΤΙ είναι παντού” επισήμανε, εξηγώντας ότι “ένας πυλώνας του ΑΝΤΙ σήμερα είναι η επιστροφή της αντιδραστικής σκέψης και της αντίδρασης στο προσκήνιο της πολιτικής ζωής. Σχολές σκέψης της δεκαετίας του '30, όπως η ριζοσπαστική παραδοσιοκρατία και η συντηρητική επανάσταση, γίνονται ξανά σημεία αναφοράς. Απέναντι στις τάσεις αυτές δεν έχουμε να προτείνουμε κάποιο νέο ΑΝΤΙ, τον ορθό λόγο, τον Διαφωτισμό, την αλήθεια. Μπορούμε μόνο να επισκεφτούμε τις διαφορετικές μορφές του ΑΝΤΙ, να τις μεγεθύνουμε και να τις πολλαπλασιάσουμε, δημιουργώντας ένα καθαρτήριο χωρίς κάθαρση» υπογράμμισε.

Εικαστικός και επιμελητής της Μπιενάλε, ο Poka-Yio αναφέρθηκε στο σκεπτικό δημιουργίας του "ΑΝΤΙ", προχωρώντας και σε μια αυτοκριτική της πρακτικής που όπως είπε: “ακολουθήσαμε τα τελευταία χρόνια και εμείς. Θεωρήσαμε, λανθασμένα σε κάποιο βαθμό, επιτυχημένα σε κάποιον άλλο, ότι η δουλειά μας ως δημιουργοί είναι να συμμετέχουμε στα δρώμενα. Κάνοντάς το ενδεχομένως με έναν κοινωνικό αντίκτυπο, ο οποίος φιλοδοξούσαμε, όπως και πολλοί άλλοι καλλιτέχνες που ήρθαν στην Αθήνα, να έχει αποτέλεσμα. Αυτό καταλάβαμε ότι δρούσε και δρα μέσα σε μια φούσκα. Βρισκόμαστε τελικά στον κόσμο του πολιτισμού σε μια φούσκα, και αν κάτι προσπαθούμε με το 'ΑΝΤΙ', είναι να βγούμε έξω από αυτή και να συνομιλήσουμε με τον κόσμο, με τον οποίο συνήθως δεν συνομιλούμε". Ο Poka-Yio δεν δίστασε να μιλήσει για τη χρησιμοποίηση μιας “γλώσσας κρυπτικής, που αναφέρεται σε πράγματα που αφορούν μόνο την κοινότητά μας, γυρνά πολύ συχνά επιδεικτικά το πρόσωπο μακριά από την τεχνολογία, από τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και πράγματα τα οποία είναι η ζωή μας σήμερα".

Για το ενδιαφέρον της Μπιενάλε που επικεντρώνεται στα σύγχρονα φαινόμενα του ΑΝΤΙ, “τις μορφές αντιπολίτευσης στην πολιτική, τη σύγχρονη κουλτούρα, την τέχνη και γενικότερα την κοινωνία” μίλησε η Stefanie Hessler, σημειώνοντας πώς ορισμένοι πόλοι μεταξύ της αντίδρασης και της προόδου αρχίζουν να μετατοπίζονται. “Επιχειρούμε να δημιουργήσουμε μια αποσταγμένη ή συμπυκνωμένη εκδοχή του σήμερα, της συγκεκριμένης στιγμής. Δεν μας ενδιαφέρει να δείξουμε προς κάποια κατεύθυνση, περισσότερο μας ενδιαφέρει να έχουμε τη δυνατότητα να αναλύσουμε τα πράγματα σε μεγαλύτερο βάθος και ίσως να σταματήσουμε για μια στιγμή για να κατανοήσουμε τι συμβαίνει» κατέληξε.

Πιθανότερος κεντρικός εκθεσιακός χώρος διεξαγωγής της Μπιενάλε θεωρείται το πρώην κτήριο του ΟΤΕ στην πλατεία της Παλιάς Βουλής, επί της οδού Σταδίου.

 

Δείτε όλα τα σχόλια

Κύριο άρθρο

Μεταπολίτευση: Ιστορική μνήμη και δημοκρατία

Η δικτατορία του 1967 ήταν η κορύφωση της δραστηριότητας του μετεμφυλιακού κράτους. Από τη λήξη του Εμφυλίου πολέμου, ένα πραξικόπημα ήταν πάντοτε υπαρκτή επιλογή στα μυαλά των σκοτεινών μηχανισμών...

Δειτε ολοκληρο το αρθρο