Ακολουθήστε την «ΑΥΓΗ»
Ο επιλεγμένος κατάλογος δεν υπάρχει πλέον.

Για τις εξετάσεις οδήγησης και τον νέο νόμο

Της Μαρίας Χριστάκη*

 

Καθημερινά βλέπουν το φως της δημοσιότητας ειδήσεις σχετικά με τραγικά τροχαία δυστυχήματα, θέτοντας έτσι με θλιβερό τρόπο στον δημόσιο διάλογο το κρίσιμο θέμα της οδικής ασφάλειας και επιβάλλοντας στην Πολιτεία να λάβει συγκεκριμένα μέτρα.

Πλέον, με την ψήφιση του νέου θεσμικού πλαισίου, ύστερα από 2,5 χρόνια (πρόκειται για τον Ν. 4599/19), τα δεδομένα αλλάζουν προς το καλύτερο και επιτέλους μετά από πολλά χρόνια γίνονται αισθητές οι κινήσεις υπέρ της διαφάνειας και της εξυγίανσης του πολύπαθου συστήματος εξετάσεων υποψηφίων οδηγών. Ο νόμος είναι καινοτόμος σε πάρα πολλά άρθρα με γνώμονα την πάταξη της διαφθοράς και την προστασία και την προώθηση της οδικής ασφάλειας.

Δεν πρέπει να ξεχνάμε την πρόσφατη κρίση. Από 1.10.18 ώς 1.2.19 δεν πραγματοποιούνταν πρακτικές εξετάσεις υποψηφίων οδηγών στις Περιφέρειες και είχαμε μια τετράμηνη ταλαιπωρία πολιτών και εκπαιδευτών οδήγησης λόγω της αποχής των εξεταστών. Η Περιφέρεια Αττικής, από την πρώτη στιγμή που δημιουργήθηκε το αδιέξοδο στις εξετάσεις των υποψήφιων οδηγών, έκανε ό,τι μπορούσε, σε επίπεδο αιρετών και υπηρεσιακών παραγόντων, προκειμένου να ξεπεραστούν τα προβλήματα προς όφελος της οδικής ασφάλειας.

Έτσι, με τις επίμονες ενέργειες της Περιφέρειας Αττικής, ξεκίνησαν στην Αττική εξετάσεις στις 4.2.19 και μέχρι 8.3.2019 είχαν εξυπηρετηθεί χιλιάδες πολίτες (συγκεκριμένα, 646 πολίτες ημερησίως). Στο σημείο αυτό, οι διευκρινίσεις σχετικά με τις μεταβατικές διατάξεις του νόμου δημιούργησαν νέα προσκόμματα. Οι μεταβατικές διατάξεις που στάλθηκαν στις υπηρεσίες της Περιφέρειας στις 7 Μαρτίου φέτος, λόγω του γεγονότος ότι δεν είχε μελετηθεί επαρκώς η εφαρμογή τους, εγκλώβισαν ξανά χιλιάδες πολίτες που περίμεναν να περάσουν εξετάσεις, ταλαιπωρώντας υπηρεσίες, στέλνοντας ξανά στην ανεργία τους εκπαιδευτές οδήγησης και δημιουργώντας ξανά κοινωνικά και οικονομικά προβλήματα.

Με τον τρόπο αυτό, ένας νόμος - τομή τίθεται υπό αμφισβήτηση, καθώς οι εισηγητές του νόμου από το υπουργείο Μεταφορών δεν δημιούργησαν τις προϋποθέσεις για ομαλή μετάβαση από το παλιό στο νέο σύστημα εξετάσεων. Συγκεκριμένα δεν υπάρχει έγκαιρη διασφάλιση των ασφαλιστικών προϊόντων, χώρων διενέργειας των δοκιμασιών εξέτασης και των τρόπων διενέργειας των εξετάσεων με ασφάλεια. Για παράδειγμα, έχει πολλές φορές επισημανθεί η δεδομένη δυσκολία στο κλείσιμο δρόμων και εύρεσης χώρων στον αστικό ιστό μιας πόλης όπως η Αθήνα.

Από τα παραπάνω είναι φανερό ότι θα πρέπει να βρεθεί λύση για το ασφαλιστικό προϊόν, χωρίς να διακόπτονται άλλο οι εξετάσεις και σε συνεργασία με φορείς του Δημοσίου να βρεθούν χώροι που θα ανήκουν στις Περιφέρειες και θα δίνονται δωρεάν στους πολίτες για την εκπαίδευσή τους και την εξέτασή τους. Είναι σημαντικό να μην υπάρξουν χώροι εξετάσεων ιδιωτικών συμφερόντων ή συμφερόντων ΜΚΟ - η περίπτωση του δημόσιου ΚΤΕΟ Χολαργού, που πρώτα απαξιώθηκε και μετά χαρίστηκε σε ΜΚΟ οδικής ασφάλειας, είναι παράδειγμα προς αποφυγήν.

Τι πρέπει λοιπόν να γίνει;

Οι μεταβατικές διατάξεις του Ν. 4599/19 μπλοκάρισαν ξανά τις πρακτικές εξετάσεις υποψηφίων οδηγών παρατείνοντας την ομηρεία και την αβεβαιότητα χιλιάδων υποψηφίων οδηγών, υπηρεσιών και εκπαιδευτών οδήγησης. Επιπλέον -και αυτό είναι ίσως το σοβαρότερο σε θεσμικό επίπεδο- θέτουν σε κίνδυνο την πραγματοποίησή των μεταρρυθμίσεων - τομών, που εκκρεμούσαν εδώ και χρόνια, καθιστώντας στη συγκεκριμένη χρονική στιγμή ανεφάρμοστο τον νέο νόμο.

Είναι ανάγκη να εισακουστούν οι απόψεις των Περιφερειών γενικά και της Περιφέρειας Αττικής ειδικότερα, η οποία, μέχρι και την τελευταία στιγμή πριν την κατάθεση των διευκρινίσεων των μεταβατικών διατάξεων από τον γ.γ. Μεταφορών, προσπαθούσε να συμβάλει στην εξεύρεση λύσης και άρσης του αδιεξόδου.

Το διακύβευμα πλέον είναι σαφές: η άμεση εφαρμογή του νέου νόμου, η εφαρμογή του στις εξετάσεις οδήγησης με διαφάνεια και αποτελεσματικότητα προς όφελος του δημοσίου συμφέροντος, της οδικής ασφάλειας, της ανάταξης της οικονομίας και της κοινωνικής συνοχής.

Σήμερα στις 13 Περιφέρειες της χώρας πραγματοποιούνται εξετάσεις μόνο για τους οδηγούς άνω των 74 ετών, με την Αττική να βρίσκεται στην πρώτη γραμμή λόγω των χαρακτηριστικών της ως της σημαντικότερης Περιφέρειας της χώρας, με τη μεγαλύτερη οικονομική δραστηριότητα. Ακριβώς λόγω αυτών των χαρακτηριστικών, είναι σημαντικό να ληφθούν υπόψη οι παρατηρήσεις και οι προτάσεις της για το θέμα της εφαρμογής του νέου νόμου. Οφείλουμε, υπουργείο, Τοπική Αυτοδιοίκηση καθώς και όλοι οι εμπλεκόμενοι φορείς, με αίσθηση ευθύνης απέναντι στους πολίτες, να συμβάλουμε έτσι ώστε να αρθούν οι σημερινές δυσλειτουργίες της μεταβατικής περιόδου, τα λάθη και οι παραλείψεις, για να ξεκινήσουν και πάλι οι εξετάσεις και να εφαρμοστεί το νέο θεσμικό πλαίσιο για την οδική ασφάλεια, που παραμένει το κρίσιμο ζητούμενο.

* Η Μαρία Χριστάκη είναι εντεταλμένη περιφερειακή σύμβουλος Μεταφορών και ΚΤΕΟ

Δείτε όλα τα σχόλια
Κύριο άρθρο

Η Ν.Δ. εξοφλεί τα ακροδεξιά της γραμμάτια

Η τοποθέτηση του Κ. Τσουβάλα και του Γ. Μαυρωτά σε θέσεις γενικών γραμματέων της κυβέρνησης Μητσοτάκη σε ένα πολιτικό συμπέρασμα οδηγούν: ότι οι δύο εκστρατείες μίσους που διεξήγαγε η Ν.Δ. ως αντιπολίτευση, δεν είχαν κανένα κίνητρο πέρα από την απροκάλυπτη πολιτική υποκρισία.

Δειτε ολοκληρο το αρθρο