Ακολουθήστε την «ΑΥΓΗ»
Ο επιλεγμένος κατάλογος δεν υπάρχει πλέον.

"Ο Αριστοφάνης τα λέει χύμα και τσουβαλάτα σε εξουσία και θεατές"

Κ. Κόκλας, Π. Χαϊκάλης, Π. Φιλιππίδης, Ι. Παπαζήσης και Τ. Παπαματθαίου πρωταγωνιστούν στη διονυσιακή γιορτή

"Η παράστασή μας φιλοδοξεί να βρει τον δρόμο της μέσα από τις λαϊκές μας παραδόσεις, που συγγενεύουν ολοφάνερα με το διάχυτο στους 'Αχαρνής' διονυσιακό πνεύμα"

“Ο Αριστοφάνης στους 'Αχαρνής' παραείναι τολμηρός. Επαναστάτη θα τον έλεγε ο Κουν. Ποιητή που με νεανική ορμή και τόλμη τα λέει χύμα και τσουβαλάτα στην εξουσία, αλλά και στους θεατές, χαρακτηρίζοντάς τους ευκολόπιστους και προδομένους”. Αυτά λέει ο Κώστας Τσιάνος, που κατεβαίνει μετά από αρκετά χρόνια στην Επίδαυρο σκηνοθετώντας τη δημοφιλή κωμωδία του Αριστοφάνη, με έναν σπουδαίο θίασο πρωταγωνιστών, σε μια παράσταση που κάνει απόψε τη δεύτερη πρεμιέρα της στο αργολικό θέατρο.

Ο γνωστός σκηνοθέτης δεν παραλείπει να επισημάνει τη μεγάλη τόλμη με την οποία στηλιτεύει τα πράγματα ο σπουδαίος ποιητής για να σατιρίσει τον πόλεμο και τους πολεμοκάπηλους και να υμνήσει την ειρηνική ζωή. “Το έργο δεν μπορούμε να πούμε ότι είναι αντιπολεμικό, είναι φιλειρηνικό. Προσπαθεί να δείξει στους Αθηναίους εκείνης της εποχής αρχές του Πελοποννησιακού Πολέμου, τον πόθο για ειρήνη και ήρεμη ζωή στη φύση”.

Ο Κώστας Τσιάνος δεν κρύβει ότι προσέρχεται στην Επίδαυρο με μεγάλη συγκίνηση: “Είναι ξεχωριστός χώρος, σπουδαίο θέατρο. Δεν μου αρέσει που λένε οι νεότεροι αλλά και οι παλαιότεροι συνάδελφοι πως η Επίδαυρος είναι σαν όλα τα άλλα θέατρα. Δεν είναι. Και προσέρχονται χωρίς κανένα δέος και κανένα τρακ. Το θέατρο της Επιδαύρου διαφέρει από όλα τα αρχαία θέατρα. Είναι μοναδικό στον κόσμο. Μπαίνεις μέσα σε αυτό με ταραχή. Κάνεις τον σταυρό σου.

Εδώ και πολλά χρόνια έχω ένα μαρμαράκι που το ακουμπάω λίγο πριν μπω μέσα. Την πρώτη φορά που μπήκα σε αυτό το θέατρο αισθάνθηκα την ανάγκη να ακουμπήσω κάπου για να πάρω δύναμη. Είναι η δική μου προσευχή όταν μπαίνω σε αυτόν τον χώρο” εξομολογείται συγκινημένος.

Και θυμάται την Άννα Συνοδινού, που πήγαινε στη Θυμέλη και προσευχόταν. “Δεν λέω ότι η Επίδαυρος είναι ιερός χώρος. Αλλά είναι μεγαλοπρεπής. Σέβομαι τους ηθοποιούς, τους σκηνοθέτες, όλους αυτούς που πέρασαν πριν από εμάς, τα μεγαθήρια, τον Ροντήρη το δάσκαλό μου, τον Κουν, τον Αλέξη Σολομό, τον Μουζενίδη, την Παξινού, τον Μινωτή, τον Νέζερ, τη Χαλκούση, τους μεγάλους κωμωδούς.

Όλα αυτά περνάνε μέσα από την σκέψη μου, τη ψυχή μου. Και πολλές φορές αναρωτιέμαι τι δουλειά έχω εγώ σε αυτό το θέατρο που έχουν περάσει όλοι αυτοί που πότισαν την ορχήστρα με τόνους ιδρώτα. Είμαι ευτυχής όχι μόνο γιατί κάνουμε μια παράσταση στην ορχήστρα της Επιδαύρου, αλλά γιατί πήραμε τη σκυτάλη από άλλους που δούλεψαν πολύ. Είμαι πολύ ευγνώμων για το θέατρο κι αυτό που διάλεξα στη ζωή μου”:

 

Μετά από δέκα χρόνια

 

Ο Κώστας Τσιάνος έχει να σκηνοθετήσει στην Επίδαυρο περισσότερο από δέκα χρόνια. Τελευταία του σκηνοθεσία εκεί ήταν η "Λυσιστράτη" με τη Λυδία Κονιόρδου στον ομώνυμο ρόλο, σε μια παραγωγή του Εθνικού Θεάτρου. Έχει παίξει στο αργολικό θέατρο και ως ηθοποιός σε πολλές παραστάσεις άλλων σκηνοθετών. Τώρα δεν θα ήθελε να επιστρέψει ως ηθοποιός.

“Είναι μεγάλο άγχος και αγωνία κάτι τέτοιο. Γι' αυτό όχι μόνο τους συμπαθώ, αλλά τους λατρεύω τους ηθοποιούς, καθώς αντιμετωπίζουν χιλιάδες θεατές. Αγαπώ πολύ το ίδιο το θέατρο και την υποκριτική. Είμαι πολύ ευγνώμων απέναντι στους ηθοποιούς που πρωταγωνιστούν στους 'Αχαρνής'. Σπουδαίος θίασος. Θεωρώ τον Φιλιππίδη έναν από τους σημαντικότερους αριστοφανικούς ηθοποιούς” υπογραμμίζει.

Κωμωδία και γονιμότητα

Μεγάλος γνώστης του αριστοφανικού έργου, ο Κ. Τσιάνος εξηγεί πως ο Αριστοφάνης δεν ξεχνά ότι η κωμωδία γεννήθηκε από λαϊκές λατρευτικές τελετές της γονιμότητας.

"Στους 'Αχαρνής' υπάρχουν αρκετές αναφορές στον Διόνυσο∙ σε μια σκηνή του έργου ο αγρότης Δικαιόπολις και η οικογένειά του τελούν πομπή του φαλλού και τον υμνούν μ’ ένα φαλλικό άσμα. Με έξοχες κωμικές σκηνές που κρατούν από τα μεγαρικά σκώμματα και τον ορμητικό και ολοζώντανο χορό των καρβουνιάρηδων από το Μενίδι, ο Αριστοφάνης μας χαρίζει μια θαυμάσια κωμωδία, σαν ξέφρενο διονυσιακό πανηγύρι. Η παράστασή μας φιλοδοξεί να βρει τον δρόμο της μέσα από τις λαϊκές μας παραδόσεις, που συγγενεύουν ολοφάνερα με το διάχυτο στους 'Αχαρνής' διονυσιακό πνεύμα".

Είναι το ίδιο πνεύμα που του θυμίζει τα λαϊκά δρώμενα και τα πανηγύρια του τόπου του, στα χωριά της Λάρισας και του Τυρνάβου. "Οι 'Αχαρνής' αναφέρονται πολύ στον Διόνυσο. Κι ο Αριστοφάνης λέει στους ανθρώπους γλεντήστε, διασκεδάστε, αποφύγετε τον πόλεμο, κάντε ειρήνη. Μιλάμε φυσικά για μια ουτοπική ειρήνη, καθώς με τον δικό του τρόπο ο πόλεμος συνεχίζεται. Η παράστασή μας είναι μια γιορτή διονυσιακή, ένα πανηγύρι” καταλήγει ο δημοφιλής σκηνοθέτης.

Στους "Αχαρνής" πρωταγωνιστούν, εκτός από τον Πέτρο Φιλιππίδη στον ρόλο του Δικαιόπολι, οι Παύλος Χαϊκάλης (Λάμαχος), Κώστας Κόκλας (Μεγαρίτης), Τάκης Παπαματθαίου (Θηβαίος) και Ιωάννης Παπαζήσης (Ευριπίδης). Τα κοστούμια έχει σχεδιάσει ο Γιάννης Μετζικώφ, τα φώτα ο Λευτέρης Παυλόπουλος και τη μουσική έχει συνθέσει ο Γιώργος Ανδρέου.

 

Μάνια ΖΟΥΣΗ

Δείτε όλα τα σχόλια

Κύριο άρθρο

Νέα Δημοκρατία: Αμηχανία, πανικός και σύγχυση

Από τις 21 Αυγούστου και μετά είναι ολοένα και πιο δύσκολο να παρακολουθήσεις κανείς τη Νέα Δημοκρατία. Το νομοσχέδιο που προβλέπει μείωση των ασφαλιστικών εισφορών για ελεύθερους επαγγελματίες,...

Δειτε ολοκληρο το αρθρο