Ακολουθήστε την «ΑΥΓΗ»
Ο επιλεγμένος κατάλογος δεν υπάρχει πλέον.

Καλοκαιρινές απεργίες στους αιθέρες

Με τον αριθμό των επιβατών να αυξάνεται συνεχώς θα περίμενε κανείς ότι και η Ryanair θα πλήρωνε καλύτερα το προσωπικό της. Ωστόσο το επιχειρηματικό μοντέλο της είναι βασισμένο στο εξευτελιστικά φθηνό εισιτήριο, τουλάχιστον για όσους το κλείνουν νωρίς

Η μεγαλύτερη απεργία στην ιστορία της Ryanair, της ιρλανδικής αεροπορικής εταιρείας χαμηλού κόστους, έχει προγραμματιστεί για σήμερα, καθώς οι Γερμανοί πιλότοι αποφάσισαν να ενώσουν τις δυνάμεις τους με τους άλλους Ευρωπαίους συναδέλφους τους. Τον αγώνα ενάντια στην υπερβολική εκμετάλλευση από την εταιρεία ξεκίνησαν πρώτοι οι Ιρλανδοί πιλότοι και μετά πήραν τη σκυτάλη οι συνάδελφοί τους στη Σουηδία και το Βέλγιο.

Σήμερα, λοιπόν, αναμένεται να ακυρωθούν τουλάχιστον 400 πτήσεις της Ryanair, καταμεσής της τουριστικής περιόδου, με την εταιρεία να δηλώνει ως προσφορά στους πελάτες της το αυτονόητο, ότι δηλαδή θα τους επιτρέψει να αλλάξουν την πτήση τους δωρεάν.

Από την εναλλακτική “οικογένεια”...

Οι περισσότεροι ειδικοί στις αερομεταφορές περίμεναν ότι οι απεργίες στη Ryanair θα είχαν ξεκινήσει χρόνια νωρίτερα, καθώς οι συνθήκες εργασίας και οι αμοιβές των πιλότων και του υπόλοιπου ιπτάμενου προσωπικού και προσωπικού εδάφους είναι οι χειρότερες στον κλάδο. Ωστόσο για ένα μεγάλο διάστημα αφενός υπήρχε υπερπροσφορά πιλότων στην ευρωπαϊκή αγορά, αφετέρου ο ιρλανδικός αερομεταφορέας είχε καταφέρει αρχικά να στήσει ένα προφίλ αουτσάιντερ, σχεδόν “αντάρτικο”, και να “δέσει” συναισθηματικά τους εργαζομένους του.

Στη λογική “είμαστε μια εναλλακτική οικογένεια, που δίνουμε ευκαιρίες στους νέους ανθρώπους, απευθυνόμαστε στο νεανικό, ταξιδιάρικο αλλά με μικρό πορτοφόλι κοινό και προσπαθούμε να επιβιώσουμε κόντρα στα μεγαθήρια της ηπείρου”.

...στην ιπτάμενη γαλέρα

Με τα χρόνια, όμως, η εταιρεία μεγάλωσε, έγινε η ισχυρότερη εταιρεία χαμηλού κόστους στην Ευρώπη και το “οικογενειακό” στοιχείο χάθηκε στη νέα ανωνυμία. Επιπλέον οι αμοιβές έμειναν καθηλωμένες στην προηγούμενη δεκαετία, ενώ ο ανταγωνισμός, υπό την πίεση απεργιών, έδινε αυξήσεις.

Το χειρότερο στη Ryanair, όμως, είναι ότι αντιμετωπίζει τους εργαζομένους της, και κυρίως τους πιλότους, ως ελεύθερους επαγγελματίες, χωρίς να καταβάλλει ασφάλιστρα, χωρίς να τους πληρώνει όταν μια πτήση την τελευταία στιγμή ακυρώνεται, χωρίς να τους δίνει προθεσμία πάνω από επτά μέρες όταν τους απολύει, ούτε τη συνήθη αποζημίωση.

Έτσι οι πιλότοι έφτασαν κάποια στιγμή στο απροχώρητο και, αφού ναυάγησαν όλες οι διαπραγματεύσεις για μια συλλογική σύμβαση, προχώρησαν σε απεργιακές κινητοποιήσεις. Σήμερα, λοιπόν, αναμένεται ένα μικρό χάος σε αρκετά αεροδρόμια της Ευρώπης.

Το μοντέλο της φθήνιας

Με τον αριθμό των επιβατών να αυξάνεται συνεχώς θα περίμενε κανείς ότι και η Ryanair θα πλήρωνε καλύτερα το προσωπικό της. Ωστόσο το επιχειρηματικό μοντέλο της είναι βασισμένο στο εξευτελιστικά φθηνό εισιτήριο, τουλάχιστον για όσους το κλείνουν νωρίς. Μπορεί, για παράδειγμα, να πετάξει κανείς από την Αθήνα στη Ρώμη ακόμη και με 20 ευρώ μετ’ επιστροφής, πληρώνοντας όσο και το μετρό πάνε - έλα στο αεροδρόμιο.

Με τέτοιες δελεαστικές προσφορές κατάφερε η Ryanair να γίνει το νούμερο ένα των φθηνών αεροπορικών εταιρειών και να έχει κέρδη, αλλά το κόστος να το πληρώνουν μεταξύ άλλων οι εργαζόμενοι.

 

 

 

Δείτε όλα τα σχόλια

Κύριο άρθρο

Το επόμενο βήμα

Θα ξημερώσει μια άλλη μέρα στις 21 Αυγούστου για την Ελλάδα; Για την καθημερινότητα του καθενός από μας η πρώτη απάντηση είναι όχι. Ούτε θα βρει κάθε άνεργος δουλειά, ούτε θα πάψουμε να μετράμε αν...

Δειτε ολοκληρο το αρθρο