Ακολουθήστε την «ΑΥΓΗ»
Ο επιλεγμένος κατάλογος δεν υπάρχει πλέον.

Ντίνος Μάνος: Όταν ένα μπάσο μιλάει...

"Ntinos Manos Quartet" στο Jazzet Café (photo: John D. Carnessiotis)

Του Ιλάν

"Δίνει πάντα το 100% της ψυχής του, είτε παίζει σε γεμάτες αίθουσες με τους 'Next Step' είτε μπροστά σε μόνο πέντε ή έξι ακροατές στα μικρά κλαμπάκια της Αθήνας. Είναι τόσο υποστηρικτικός και τόσο δοτικός στα project που συμμετέχει, που ποτέ μου δεν τον είδα να παίζει αδιάφορα ή διεκπεραιωτικά".

Η ώρα έχει περάσει, η πρόβα έχει τελειώσει κι εγώ απευθύνομαι σ’ έναν ειδικό, τον άνθρωπο που γνωρίζει καλύτερα την ντόπια τζαζ σκηνή, τον και ενθουσιώδη ραδιοφωνατζή φίλο Μάνθο, για να μου πει με λίγα λόγια την άποψή του για τον σημερινό μου "συνομιλητή". Ο κόσμος έχει αρχίσει να γεμίζει τον όμορφο χώρο τού The Zoo και το αφιέρωμα στην αξέχαστη εποχή και τον ήχο της Blue Note είναι έτοιμο να αρχίσει.

Στα 14 του χρόνια, στο πρώτο του live, την πρώτη συναυλία της ζωής του με τους χαρντ-ροκ "Steel Blood", στη γενέτειρα του, τις Σέρρες, έσπασε μια χορδή του ηλεκτρικού μπάσου που είχε δανειστεί και ο Ντίνος αναγκάστηκε να παίξει με τις υπόλοιπες τρεις, προκαλώντας τη θυμηδία του ευέξαπτου ροκ κοινού: "Σπάστε του το μπάσο, πετάξτε έξω τον μπασίστα!". Κι όταν είδε για πρώτη φορά τον Γιώτη Κιουρτσόγλου με τους "Human Touch" στον Μύλο της Θεσσαλονίκης, συστημένο από τον δάσκαλο του στο μπάσο Κώστα Δομενικιώτη, δεν μπόρεσε να πάρει ανάσα σε όλη τη συναυλία. Τα μάτια του είχαν κολλήσει πάνω στις πέντε χορδές του Κοζανίτη δεξιοτέχνη. Ξεχνιούνται αυτά;


Τα πρώτα ακούσματα

Στο σπίτι, ο μικρός Ντίνος χοροπηδούσε ενθουσιασμένος στον καναπέ όταν ο καθηγητής σήμερα στα ΤΕΙ πατέρας του άκουγε το "Moonchild" του Rory, τα μπλουζ του Junior Wells ή το "People are Strange" των Doors. Το "Made in Japan" των Deep Purple και το "Paranoid" των Black Sabbath ήταν οι πρώτες του δισκογραφικές αγορές, με το μικρό του χαρτζιλίκι.

Άρχισε να παίζει βιολοντσέλο από 9 ετών με δάσκαλο τον Ρουμάνο Τζέλου Ντοροφτέι. Στην αρχή, τον δυσκόλεψε. Η κλασική μουσική ήταν ακόμα ένα ξένο σώμα για τον μικρό ροκά που προτιμούσε το πιο "ροκ" ηλεκτρικό μπάσο. Αλλά επέμεινε, κι αφού διδάχθηκε κλασικό πιάνο στο Μουσικό Γυμνάσιο Σερρών όπου φοίτησε, παρακολούθησε μαθήματα αρμονίας στη Θεσσαλονίκη.



Σταύρος Λάντσιας, Ντίνος Μάνος, David Lynch και Billy Pod, "Ntinos Manos Quartet", Live στο The Zoo (photo: G. Frangiskos)

Στο Ιόνιο Πανεπιστήμιο

Το 2007 μπήκε στο "κρυφό σχολειό", στο τμήμα Jazz Σπουδών του Ιόνιου Πανεπιστήμιου που ίδρυσε και ενέπνευσε με τη διαρκή παρουσία του εκεί ο "πρύτανης" των τζαζ μουσικών Δήμος Δημητριάδης, που τον είχε έγκαιρα ξεχωρίσει στις καλοκαιρινές "Τζαζ Ακαδημίες" του Ιονίου. Ο ενθουσιασμός του με το κλίμα στην jazz "κοινότητα" του Ιονίου βρήκε ανταπόκριση στους μελλοντικούς του συνεργάτες, που αγκάλιασαν τον "μικρό" της παρέας από την πρώτη στιγμή. Ο "πρεσβύτερος" Θοδωρής Κότσυφας έγινε, πέντε χρόνια μετά, ο κιθαρίστας του "Next Step Quintet" μαζί με τον Γιάννη Παπαδόπουλο στο πιάνο και τον Billy Pod στα τύμπανα, δίπλα στο μπάσο του Ντίνου. Όλοι μαζί έκαναν ένα εντυπωσιακό "new entry" στην άνοιξη της ελληνικής τζαζ σκηνής.

Μάστορας των βαθύφωνων χορδών

Από το 2012 που έφτασε στην Αθήνα, ο Ντίνος Μάνος είναι ένας περιζήτητος επαγγελματίας μουσικός με άπειρα σχήματα και φωνές, αλλά συνέχισε τις δικές του σπουδές δίπλα στον δάσκαλο του κλασικού κοντραμπάσου Αναστάσιο Κάζαγλη, παλιό μέλος της αλήστου μνήμης "Ορχήστρας των Χρωμάτων" του Μάνου Χατζιδάκι. Τα δάχτυλά του λύθηκαν πάνω στις χορδές του δύσκολου ογκώδους όργανου που κάποτε δόξασαν άνθρωποι σαν τον γίγαντα Charles Mingus, τον "Mr PC" Paul Chambers -του κουιντέτου του Miles- και τις ηλεκτρικές ή ακουστικές χορδές του John Patitucci στις μπάντες του Chick Corea.

Πήρε το δίπλωμά του στο κλασικό κοντραμπάσο το 2015 με άριστα - παμψηφεί, ενώ το 2016 τελείωσε το Μεταπτυχιακό του στο Ιόνιο, με θέμα -τι άλλο;- το "σόλο κοντραμπάσο". Ο Ντίνος Μάνος, ο συν-δημιουργός του συγκροτήματος "Νext Step", έχει ώς τώρα συνεργαστεί με τους πιο σημαντικούς μουσικούς της ελληνικής jazz σκηνής σε πολλά φεστιβάλ στην Ελλάδα και το εξωτερικό, αλλά και με διεθνώς καταξιωμένους καλλιτέχνες. Οι Ralph Peterson, David Kikoski, Tivon Pennicott, Manfred Schoof, Kevin Mahogany και Craig Bailey, ανάμεσά τους. Η μουσική του αντίληψη διευρύνθηκε, έμαθε καλύτερα τον μουσικό εαυτό του και άρχισε να "γεννάει" ρυθμούς και μελωδίες οι οποίες, κάποια στιγμή εκδηλώθηκαν με τη συνεργασία των σπουδαίων μουσικών συνοδών του.

Μετά τη θύελλα

Το "Ntinos Manos Quartet" αποτελείται από τον πολύπλευρο Σταύρο Λάντσια, που δέχτηκε με ενθουσιασμό να παίξει τις συνθέσεις του, τον Βασίλη Ποδαρά στα τύμπανα και τον ίδιο τον Ντίνο στο κοντραμπάσο. Ο David Lynch με τα σαξόφωνά του και τον αμίμητο ήχο του υπήρξε το απαραίτητο τέταρτο μέλος.

"Ο καθένας μέσα στο γκρουπ έχει τον δικό του ρόλο αλλά, παρά το ότι στα περισσότερα κομμάτια υπάρχουν οδηγίες ως προς την κατεύθυνσή τους, ο κάθε μουσικός έχει την ελευθερία να αναδείξει την προσωπικότητά του, μια ελευθερία που μπορεί να ανατρέψει την κατεύθυνση της σύνθεσης".

Όλοι τους συμμετέχουν σε πολλά και διαφορετικά σχήματα. Ο Σταύρος και ο David είναι γνωστοί κυρίως μέσα από το γκρουπ των "Human Touch" και ο Ντίνος με τον Βασίλη από τους "Next Step". Το "Ntinos Manos Quartet" ενώνει δύο διαφορετικές γενιές με πολλά κοινά χαρακτηριστικά κι ένα κοινό όραμα για τη μουσική. Μια συνύπαρξη που γεννά πολύ γοητευτικές αλληλεπιδράσεις.

Το "After the Storm" άλμπουμ που κυκλοφορεί με τη συνεργασία της Ankh Productions, περιλαμβάνει εννέα δικές του συνθέσεις που γράφηκαν στην Κέρκυρα, κατά την περίοδο του Ιόνιου Πανεπιστήμιου. Το ομότιτλο κομμάτι σηματοδοτεί τη μετάβαση από μια κατάσταση σε μιαν άλλη, ενώ οι επιρροές είναι πολλές. Από την τζαζ και το ροκ μέχρι την κλασική μουσική.


"After the Storm", Live!

Την τελευταία για φέτος παρουσίαση του "After the Storm" του "Ntinos Manos" Quartet, συνυφασμένου με παλιότερες συνθέσεις, θα απολαύσουμε στο The Zoo (Ζ. Πηγής και Σαρανταπόρου, Χαλάνδρι) την Παρασκευή 27 Δεκεμβρίου.

Δείτε όλα τα σχόλια
Κύριο άρθρο

Προσφυγικό: Οικτρή αποτυχία

Όταν τον Μάιο του 2018 είχε γίνει στη Λέσβο το Περιφερειακό Συνέδριο Βορείου Αιγαίου, η Νέα Δημοκρατία είχε καταγγείλει τον τότε πρωθυπουργό Αλ. Τσίπρα ότι «άνοιξε τα σύνορα και γέμισε την Ελλάδα και την Ευρώπη με μετανάστες» και «δεν αξιοποιεί την ευρωπαϊκή χρηματοδότηση».

Δειτε ολοκληρο το αρθρο
Όλες οι Ειδήσεις