Ακολουθήστε την «ΑΥΓΗ»
Ο επιλεγμένος κατάλογος δεν υπάρχει πλέον.

Νίκος Χατζηελευθερίου: Στις χορδές του Guitarte Ensemble

Ο Νίκος Χατζηελευθερίου στο Athens Baroque Festival

Είναι παιδί της πλατείας και του δρόμου. Μπάλα, κορίτσια, παιχνίδι στις αλάνες. Τη μουσική τη βρήκε στο σπίτι, ακούγοντας τον πολύτεκνο επιπλοποιό πατέρα του να παίζει και να τραγουδάει με το ακορντεόν και την κιθάρα του τους ρεμπέτες του ’40, τραγούδια μπελκάντο και Τσιτσάνη. Μουσικές που άκουγαν οι «χαμένοι» του Εμφύλιου.

Του Ιλάν

Ο πατέρας έδειχνε τα ακόρντα και ο μικρός Νίκος τραγούδαγε τη «Συννεφούλα» του Διονύση μέχρι που τα ακούσματα των πέντε μεγαλύτερων αδελφών του (Μίκης, Μάνος, Μικρούτσικος αλλά και κλασική από το Τρίτο Πρόγραμμα) τον έφεραν με την κιθάρα του αγκαλιά στις τάξεις του Ελληνικού Ωδείου της Νίκαιας, με δάσκαλο τον Δημήτρη Ξενάκη. Η έφεσή του στη μουσική ήταν φανερή.

Επόμενο βήμα ήταν να συναντηθεί με τον σπουδαίο σολίστα και δάσκαλο των έξι χορδών Βαγγέλη Μπουντούνη. Δίπλα του τέλειωσε τις μουσικές σπουδές του παίρνοντας το δίπλωμα της κιθάρας στο Εθνικό Ωδείο. Με την προτροπή του σπούδασε Σύνθεση και Ανώτερα Θεωρητικά στο Athenaeum με τον Διαμαντή Διαμαντόπουλο, που τον ενέπνευσε να αρχίσει να γράφει τις δικές του μουσικές.

Η λογική και το θεμέλιο της μουσικής

Τα διδάχθηκε σε μια σειρά σεμιναρίων από το στόμα, τη διαφορετική ματιά και την ολοκληρωμένη άποψη για την κοινωνία και τη μουσική, του απόντα πια δάσκαλου Γιώργου Χατζηνίκου, που ένωσε ως αδιαίρετες τη μουσική με τη διδασκαλία. Για μια θεατρική παράσταση έγραψε την πρώτη σύνθεσή του ο Νίκος Χατζηελευθερίου. Βασίστηκε πάνω στη «Γέρμα» του Λόρκα και πήρε τη μορφή μιας συμφωνικής μπαλάντας με την Underground Youth Orchestra, σολίστ την Έλλη Πασπαλά, φωνές και ηθοποιούς. Το έργο παίχτηκε στο Θέατρο της Ρεματιάς και στο Ίδρυμα Μιχάλη Κακογιάννη.
 


Guitarte Ensemble. Ελευσίνα - Παλαιό Ελαιουργείο

Guitarte Ensemble

Η κλασική παιδεία, με πρώτο το έργο του Bach, το βίωμα -το ‘‘Καταραμένο Φίδι’’ του Μάνου Χατζιδάκι- αλλά και η σύγχρονη μουσική, αυτή που γεννιέται στο σήμερα, αποτελούν τις τρεις κατευθύνσεις του κιθαριστικού συνόλου Guitarte Ensemble που ο Νίκος Χατζηελευθερίου ξεκίνησε το 2005 και το οποίο δραστηριοποιείται σε χώρους συναυλιών και σε φεστιβάλ κλασικής κιθάρας. Από τα πρώτα του βήματα μέχρι και σήμερα το σύνολο απαρτίζεται από άξιους συναδέλφους του ιδρυτή του, πρώην μαθητές του. Είναι ο φορέας των δικών του συνθέσεων αλλά και έργων των Corelli, Vivaldi, Bach, Händel, Geminiani, Britten, Milhaud και άλλων συνθετών.

Μέλη του σημερινού σχήματος του Guitarte Ensemble είναι οι κιθαριστές Χρήστος Φάκλαρης, Φραγκούλης Καραγιαννόπουλος, Μαρία Παπαμιχαήλ, Άννα Σαρτζίδου, Χριστίνα Πολυκρέτη και ο Νεκτάριος Σακελλαρίου.

Γυρίζοντας στο παρελθόν, ο προηγούμενος δίσκος του συνόλου (‘‘Traces - Ίχνη’’) περιέχει το έργο του Bach «Μουσική προσφορά» (“Musikalisches Opfer”), ένα μνημείο στην ιστορία της μουσικής, το μπαλέτο του Μάνου Χατζιδάκι «Καταραμένο Φίδι» σε μεταγραφή Νίκου Χατζηελευθερίου, το «Φάντασμα της Μασσαλίας» (“Le Fantôme de Marseille”) βασισμένο στο ομώνυμο μονόπρακτο του Cocteau και γραμμένο ειδικά για το Guitarte Ensemble από τον Γιάννη Αγγελάκη, έργο για πέντε κιθάρες, δύο χορευτές, video art και live κάμερα. Λίγο πριν-λίγο μετά κυκλοφόρησαν δύο προσωπικοί δίσκοι με έργα του. Ο κύκλος τραγουδιών ‘‘Vertigo’’ (2018) σε ποίηση Gustavo Adolfo Becquer και σε μετάφραση του Π. Σακελλαρίδη και το «Αριστοφάνης τζούνιορ» του 2013, μια διασκευή στους «Όρνιθες» και τους «Αχαρνής» του μεγάλου αρχαίου Έλληνα δραματουργού.

Η μουσική για τον δημιουργικό Έλληνα συνθέτη και ικανό κιθαρίστα, ο οποίος γεννήθηκε και μεγάλωσε στην «πέρα απ’ το ποτάμι» Νίκαια, είναι μια συνεχής μάχη ενάντια σε ό,τι μας φθείρει. Είτε αυτή είναι η φυσική φθορά, είτε αυτή που μας επιβάλλουν οι κοινωνικές και οι ανθρώπινες συνθήκες. Την ώρα της δημιουργίας ζει μια περιπέτεια, μια γλυκιά αγωνία. Και στο τέλος, μια έκπληξη. Όταν ένα έργο ολοκληρωθεί, φτάνει η στιγμή της απόλαυσης. Όχι όμως και της επανάπαυσης. Η ανάγκη της αέναης δημιουργίας είναι συστατικό του χαρακτήρα αυτού του πάντα ανικανοποίητου καλλιτέχνη και επικεφαλής του Guitarte Ensemble που διδάσκει στο Εθνικό Ωδείο Αθηνών και το Δημοτικό Ωδείο Μοσχάτου.

Εξαϋλωμένη νύχτα

Ο Νίκος Χατζηελευθερίου έχει στα «σκαριά» τη μεταγραφή της «Εξαϋλωμένης νύχτας», ίσως του πιο σημαντικού πρώιμου έργου του μεγάλου σύγχρονου Αυστριακού συνθέτη Arnold Schoenberg, γραμμένο για έξι έγχορδα σε πέντε μέρη και σε ένα ακραίο υστερορομαντικό μουσικό ύφος. Ένα έργο που ωθεί την τονική γραφή στα όριά της και το οποίο θα παιχθεί για πρώτη φορά από έξι κιθάρες, αυτές του Guitarte Ensemble.

«Έχω εισπράξει πολλή αγάπη στη ζωή μου. Από συνάδελφους, μαθητές, κριτικούς της καλής μουσικής. Μια αγάπη που περιέχει την πρόκληση, το φόβο, την απειλή, την αναμέτρηση, την έμπνευση. Γιατί όταν είσαι με ανθρώπους που αγαπάς και σ’ αγαπάνε, τότε αυτοί γίνονται πηγή έμπνευσης έτοιμης να την ανταποδώσεις!» μας είπε κοντά στο τέλος -ή μήπως στην αρχή;- της νυχτερινής μας συνάντησης.

Τι του λείπει όμως; Ο μη συμπιεσμένος χρόνος. Οι ημέρες της χαλάρωσης και της περισυλλογής. Ημέρες ανέμελες δίπλα στο κύμα, χωρίς πεντάγραμμα, χωρίς πρόβες. Ημέρες «δημιουργικής τεμπελιάς»!


Την Παρασκευή 29 Νοεμβρίου, στην αίθουσα συναυλιών του Ωδείου Φίλιππος Νάκας, το κιθαριστικό σύνολο Guitarte Ensemble παρουσιάζει το νέο του δισκογραφικό αποτύπωμα που έχει τίτλο ‘‘4 Concerti Grossi - A Preparar l’ Avenire’’. Ο τίτλος αυτός περιέχει μια ταξιδιωτική μνήμη του ηγέτη του συνόλου Νίκου Χατζηελευθερίου από την προμετωπίδα του Teatro Massimo του Παλέρμο, που καταλήγει με την πρόταση: «Η τέχνη ανανεώνει τους λαούς και αποκαλύπτει τον βίο τους. Μάταιη η από σκηνής τέρψη αν δεν στοχεύει να προετοιμάσει το μέλλον».

 

 

 

Δείτε όλα τα σχόλια
Κύριο άρθρο

Πλασιέ ιδιωτικών συμφερόντων στην Παιδεία

Η τροπολογία με την οποία δίνεται η δυνατότητα στους αποφοίτους ιδιωτικών κολεγίων να συμμετέχουν στη διαδικασία του ΑΣΕΠ για τον διορισμό δασκάλων και καθηγητών ισότιμα με τους πτυχιούχους των δημόσιων πανεπιστημίων κατατέθηκε σχεδόν εν κρυπτώ

Δειτε ολοκληρο το αρθρο
Όλες οι Ειδήσεις