Live τώρα    
21°C Αθήνα
ΑΘΗΝΑ
Ελαφρές νεφώσεις
21 °C
20.2°C23.6°C
2 BF 62%
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
Ελαφρές νεφώσεις
20 °C
17.4°C22.5°C
2 BF 64%
ΠΑΤΡΑ
Αίθριος καιρός
18 °C
18.2°C19.9°C
4 BF 68%
ΗΡΑΚΛΕΙΟ
Σποραδικές νεφώσεις
24 °C
21.0°C24.8°C
4 BF 46%
ΛΑΡΙΣΑ
Αίθριος καιρός
22 °C
21.9°C23.5°C
3 BF 40%
ΒΙΒΛΙΟ / Οι πολυάριθμες αποχρώσεις της εμπειρίας
  • Μείωση μεγέθους γραμματοσειράς
  • Αύξηση μεγέθους γραμματοσειράς
Εκτύπωση

ΒΙΒΛΙΟ / Οι πολυάριθμες αποχρώσεις της εμπειρίας

Της Ευγενίας Μπογιάνου

Στο «Δευτέρα ή Τρίτη», τη μοναδική συλλογή διηγημάτων που εξέδωσε η ίδια η Βιρτζίνια Γουλφ το 1921 στη Hogarth Press, τον εκδοτικό οίκο της ίδιας και του συντρόφου της Λέοναρντ, συναντάμε όλα εκείνα τα στοιχεία που χαρακτηρίζουν την πρωτοπόρα γραφή της γυναίκας που έλεγε το εξής: «Αισθάνομαι στα δάχτυλά μου το βάρος κάθε λέξης, ακόμη κι όταν γράφω μια βιβλιοκρισία».

Η Γουλφ, μαζί με τον Προυστ και τον Τζόυς, υπήρξε από τους πιο επιδραστικούς συγγραφείς των αρχών του 20ού αιώνα. Η επανάσταση στο ύφος, που ήταν απόρροια μιας αλλαγής στάσης ζωής και προοπτικής, έδειξε τους νέους δρόμους που ανοίγονταν για το ευρωπαϊκό μυθιστόρημα και τον μοντερνισμό. Η Γουλφ, από την πρώτη ώς την τελευταία στιγμή της ζωής της, δεν εγκατέλειψε ποτέ το πάθος -ένα πάθος ιερό και αδιαμφισβήτητο- για τη φόρμα και την τεχνική, αρνούμενη να ακολουθήσει τις γνωστές νόρμες και τα συμβατικά γούστα που κυριαρχούσαν στην εποχή της, πιστεύοντας βαθιά πως η αναζήτηση της μορφής είναι αναζήτηση της ίδιας της μεταβαλλόμενης και μετεξελισσόμενης πραγματικότητας. Πιστεύοντας πως δουλειά του συγγραφέα είναι να αποδώσει τις πολυάριθμες αποχρώσεις της εμπειρίας που συναποτελούν τον πυρήνα της ύπαρξης και της ίδιας της ζωής.

Λέει σ’ ένα από τα πιο γνωστά αποσπάσματά της για τον τρόπο που προσεγγίζει τη γραφή: «Ας εξετάσουμε για λίγο το μυαλό ενός κανονικού ανθρώπου μια κανονική μέρα. Το μυαλό δέχεται μυριάδες εντυπώσεις - άλλες ασήμαντες και τετριμμένες κι άλλες αλλόκοτες, άλλες εφήμερες και φευγαλέες κι άλλες χαραγμένες με ατσάλι. Έρχονται από παντού, ένας αστείρευτος καταιγισμός άπειρων ατόμων. Και καθώς πέφτουν, καθώς σχηματίζουν τη ζωή της Δευτέρας ή της Τρίτης, η έμφαση πέφτει αλλού, όχι όπως άλλοτε. Η καίρια στιγμή έρχεται εδώ, όχι εκεί». Η έκφραση «Η ζωή της Δευτέρας ή της Τρίτης» γίνεται ο τίτλος της πειραματικής συλλογής διηγημάτων που εκδόθηκε λίγο πριν «Το δωμάτιο του Ιακώβου» (1922), για το οποίο ο Τ.Σ. Έλιοτ την είχε συγχαρεί επειδή «γεφύρωσε το χάσμα που υφίστατο ανάμεσα στα υπόλοιπα μυθιστορήματά της και στην πειραματική πρόζα του 'Δευτέρα ή Τρίτη'». Τα διηγήματα της εν λόγω συλλογής -συμπληρωμένα στην έκδοση της «Άγρα» και με κάποια μεταγενέστερα, καλύπτοντας έτσι μεγαλύτερη γκάμα του έργου της και με την πολύτιμη αρωγή της μεταφράστριας Παλμύρας Ισμυρίδου- είναι στο σύνολό τους μικρά διαμαντάκια της αυτοματοποιημένης γραφής που θα οδηγήσει, λίγο αργότερα, στα αριστουργήματά της. Στο «Κηου Γκάρντενς», ένα από τα ωραιότερα διηγήματα της συλλογής, μια βόλτα στους λονδρέζικους κήπους καταφέρνει να δώσει τη μηδαμινή διάσταση του ανθρώπου μέσα στη μεγαλειώδη άπλα της φύσης, με μια αβίαστη πρόζα, γεμάτη μουσικότητα, που συνορεύει με τα άδυτα της ποίησης. Στο «Σημάδι στον τοίχο», η εστίαση σε μια λεπτομέρεια -με το πείσμα που μόνο εκείνη ξέρει να το κάνει- δίνει το έναυσμα για το άνοιγμα σ’ ένα στοχασμό πάνω στη ρευστότητα της ανθρώπινης κατάστασης που απαρτίζεται από εμπειρίες. «Γιατί, αφ' ης στιγμής κάτι έχει συντελεστεί, κανένας δεν μπορεί να πει πώς ήταν πρώτα. Ω! Τα μυστήρια της ζωής. Η αοριστία της σκέψης!». Στο εξαιρετικό «Ένα μυθιστόρημα που δεν γράφτηκε» εισχωρεί στο μυαλό μιας επιβάτιδας τρένου, μετατοπίζοντας διαρκώς την αφηγηματική σκοπιά και καταλήγοντας ως εξής: «φιγούρες άγνωστες, εσάς λατρεύω».

Η Γουλφ καταφέρνει κι εδώ, με τον απαράμιλλο τρόπο της, να συνδυάσει την τέρψη που προσφέρει η υψηλή αισθητική σε συνδυασμό με το απύθμενο βάθος.

Virginia Woolf, «Δευτέρα ή Τρίτη» και άλλα διηγήματα

Εκδ. Άγρα

Μετάφραση: Παλμύρα Ισμυρίδου

128 σελ. Τιμή: 13 ευρώ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΓΝΩΜΕΣ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

EDITORIAL

ΑΝΑΛΥΣΗ

SOCIAL