Ακολουθήστε την «ΑΥΓΗ»
Ο επιλεγμένος κατάλογος δεν υπάρχει πλέον.

«Δεν πιστεύω στην αντικειμενικότητα, απλώς προσπαθώ να είμαι γνήσιος»

Φλοράν Μαρσί, τριάντα χρόνια με την κάμερα σε πεδία μαχών

Ένας από τους προσκεκλημένους του φετινού Φεστιβάλ Πρωτοποριακού Κινηματογράφου της Αθήνας είναι ο σημαντικός Γάλλος ντοκιμαντερίστας Φλοράν Μαρσί, του οποίου επτά ταινίες φιλοξενούνται στο πρόγραμμα. Εδώ και 30 χρόνια ο Φλοράν Μαρσί είναι παρών σε πεδία μαχών, στο Αφγανιστάν, στην Τσετσενία, στη Λιβύη, στο Νότιο Σουδάν…

Με την κάμερά του είναι στο σταυροδρόμι δημοσιογραφίας, πολεμικού ρεπορτάζ και κινηματογράφου. Γυρίζει, μοντάρει και χρηματοδοτεί ο ίδιος τις ταινίες του χρησιμοποιώντας τη νέα ψηφιακή τεχνολογία με ριζοσπαστικό τρόπο ως μια δική του απάντηση στην προπαγάνδα των μέσων. Το αξίωμά του είναι «όσο δεν πάμε να δούμε από μόνοι μας, δεν μπορούμε να ξέρουμε τι συμβαίνει εκεί έξω».

Στη χθεσινή συνέντευξη Τύπου στο Γαλλικό Ινστιτούτο έθιξε πλευρές της προβληματικής του που θα αναπτύξει στο αυριανό masterclass στις 3.30 μ.μ. στην Αίθουσα Β της Ταινιοθήκης: Θέμα του «Στην εποχή των μέσων κοινωνικής δικτύωσης και της τεχνητής νοημοσύνης μπορούν ακόμη οι εικόνες να είναι επαναστατικές;»

Έπειτα από την έλευση της ψηφιακής βιντεοκάμερας, πριν από 25 χρόνια, οι τεχνολογικές εξελίξεις έχουν μεταμορφώσει τον τρόπο κινηματογράφησης και μετάδοσης των εικόνων. Ο Φλοράν Μαρσί με το έργο του ερευνά τόσο την πραγματικότητα του πολέμου όσο και τον τρόπο καταγραφής και διάχυσης των εικόνων. Χρηματοδοτεί ο ίδιος τις ταινίες του και η ανεξαρτησία του τον φέρνει ακόμη πιο κοντά στους ανθρώπους που συναναστρέφεται και κινηματογραφεί.

Όπως ανέφερε στη συνέντευξη τύπου, δεν υπάρχει κάποιος «χρυσός κανόνας» για τον τρόπο που θα κινηματογραφήσει ούτε πηγαίνει για γύρισμα με κάποιο σχέδιο στο μυαλό του. «Δεν θέλω να μελετήσω ούτε καν έναν τουριστικό οδηγό προτού ταξιδέψω σε μια περιοχή» λέει.

Υπογράμμισε το γεγονός πως δεν δουλεύει ποτέ για λογαριασμό κάποιας εταιρείας ή καναλιού -κάτι που, όπως είπε, εξασφαλίζει την απόλυτη ανεξαρτησία του, ωστόσο του στερεί σημαντικές πηγές χρηματοδότησης. «Εξάλλου ο τρόπος που δουλεύω δεν βοηθά στο να βρω χρηματοδότη. Δεν γνωρίζω ποτέ εκ των προτέρων πόσους μήνες θα χρειαστεί να δουλέψω ούτε μπαίνω στη λογική να συμπληρώσω φόρμες και να υποστώ όλη αυτήν τη γραφειοκρατία...».

Και βέβαια δεν πηγαίνει ποτέ να κινηματογραφήσει συνοδεύοντας στρατιωτικές δυνάμεις: «Αυτό σημαίνει πως είμαι μόνος μου, ευάλωτος, αλλά δεν εξυπηρετώ καμία πολιτική σκοπιμότητα».

Ωστόσο έχει επίγνωση ότι το υλικό του θα χρησιμοποιηθεί από κάποιους με συγκεκριμένη ατζέντα: «Από ένα σημείο και ύστερα χάνεις τον έλεγχο. Βρίσκομαι και εγώ στην καρδιά του τέρατος, που προβάλλει αυτό που το ενδιαφέρει για να υπηρετήσει τους δικούς του σκοπούς.

Έχω συνείδηση πως τελικά και η δική μου δουλειά χρησιμοποιείται από τους μηχανισμούς χειραγώγησης, όσο κι αν προσωπικά παλεύω για το αντίθετο... Δεν πιστεύω στην αντικειμενικότητα, απλώς προσπαθώ να είμαι γνήσιος».

Σήμερα όλα μεταδίδονται με ιλιγγιώδεις ταχύτητες, κυρίως από τα ιντερνετικά μέσα κοινωνικής δικτύωσης: «Μέσα από αυτά μπορείς να γίνεις διάσημος από τη μια μέρα στην άλλη. Όμως, αυτά τα μέσα δεν σου αφήνουν τον χρόνο να διασταυρώσεις πληροφορίες, εικόνες... Επιπλέον, υπάρχουν αλγόριθμοι που χειραγωγούν το υλικό. Οι ταχύτητες αυτές δεν σου αφήνουν το περιθώριο να φιλτράρεις, να σκεφτείς...».

Κ.Τ.

 

 

INFO

 

Το αναλυτικό πρόγραμμα του Φεστιβάλ θα το βρείτε στην ιστοσελίδα http://10aagff.tainiothiki.gr/

Δείτε όλα τα σχόλια
Κύριο άρθρο

Λεηλατούν τους αδύναμους για να στηρίξουν τους πλούσιους

Η Νέα Δημοκρατία ήρθε στην κυβέρνηση υποσχόμενη να μας απαλλάξει από τον νόμο Κατρούγκαλου και να φτιάξει ένα ασφαλιστικό σύστημα που θα έχει χαμηλότερες εισφορές και υψηλότερες συντάξεις. Τα ΜΜΕ που την υποστηρίζουν, μάλιστα, επιμένουν ακόμα και σήμερα.

Δειτε ολοκληρο το αρθρο
Όλες οι Ειδήσεις