Ακολουθήστε την «ΑΥΓΗ»
Ο επιλεγμένος κατάλογος δεν υπάρχει πλέον.

Επειδή "η τέχνη δεν είναι ουδέτερη"

Mirsada Baljic

«Yugoslavian Realism» στην Πινακοθήκη Γρηγοριάδη

Έναν διάλογο μεταξύ τριών ζωγράφων από την πρώην Γιουγκοσλαβία εμπεριέχει η έκθεση έργων των τριών ζωγράφων από το Σαράγεβο, που εγκαινιάζεται απόψε στις 8 μ.μ. στην Πινακοθήκη Γρηγοριάδη με τίτλο «Yugoslavian Realism».

Οι τρεις εικαστικοί δραστηριοποιούνται από τη δύσκολη δεκαετία του ’90 και την πολιορκία της πόλης έως σήμερα, δίνοντας τη δυνατότητα στο κοινό να πάρει μια γεύση της ζωγραφικής δραστηριότητας στη Βοσνία και άλλες χώρες της πρώην Γιουγκοσλαβίας αυτό το διάστημα.

«'Η τέχνη δεν είναι ουδέτερη' είχαμε δηλώσει κάπου και δεν καταδεχτήκαμε να απαντήσουμε στις επικρίσεις που ξεσήκωσε εκείνη η δήλωση" αναφέρουν οι τρεις δημιουργοί, Fehim Huskovic, Adis Lukač και Mirsada Baljić, συμπληρώνοντας: «Να λοιπόν η απόδειξη: H διαμελισμένη Γιουγκοσλαβία, με τον ρεαλισμό των εικαστικών της, διαμαρτύρεται για τον βομβαρδισμό αποκαλύπτοντας τον κυνισμό των 'Ευρωπαίων' που διέλυσαν το όραμα του επαναστάτη δημιουργού της. Κι εμείς, που δεν θέλουμε να κάνουμε πως δεν καταλαβαίνουμε, προσφέρουμε αυτόν τον ταπεινό χώρο τέχνης στην εξυπηρέτηση της ανάγκης όσων αισθάνονται ότι οφείλουν να ζητήσουν συγγνώμη, όσων δηλαδή δεν διαμαρτυρήθηκαν για εκείνη την καταστροφή».


Fehim Huskovic

«Αυτή η έκθεση, αν είναι ενδεικτική μιας γενικότερης κατάστασης, φανερώνει μια ακόμη μεγαλύτερη νοσταλγία για διακριτές στιγμές του ζωγραφικού μοντερνισμού του 20ού αιώνα» σημειώνει ο ιστορικός τέχνης Θανάσης Μουτσόπουλος.

Κι εξηγεί πως οι πίνακες του καθηγητή Fehim Huskovic (προέδρου της Ανωτάτης Σχολής Καλών Τεχνών των Σκοπίων και στο παρελθόν της Νις) είναι ελλειπτικοί. «Ο Fehim μοιάζει να συντηρεί κάποια τεχνική από παλιά - όμως στα έργα του ποτέ δεν υπάρχει απόλυτη σαφήνεια αν αυτά που απεικονίζονται είναι φυτά, πρόσωπα, μουσικά όργανα ή μέρη του σώματος. Αφήνει τον θεατή να ζωγραφίζει με την φαντασία του τη συνέχεια. Ο τρόπος που συνηθίζει να τοποθετεί τα θέματά του -αποσπάσματα κάποιου συνόλου- ανοίγει μονίμως καινούργιους διάλογους και επιτρέπει νέες ερμηνείες και αφηγήσεις.

Την ίδια ώρα, ο Adis Lukač τολμά να παίζει με αντιθέσεις του τρυφερού και του βίαιου, του ελεύθερου και του εγκλωβισμένου, με ένα ρεαλιστικό τρόπο και μια γλώσσα που απευθύνεται κατευθείαν στην ψυχή. Το βάθος και το πάθος είναι διακριτά σε κάθε του πινελιά.

Ταυτόχρονα, η Mirsada Baljić ζωγραφίζει τη θάλασσα μέσα από λουλούδια. Κοιτάζοντας τους πίνακές της μπορεί κανείς να διακρίνει με σχετική σαφήνεια άνθη που αποδίδονται με μεγάλη δόση ρομαντισμού. Η ζωγράφος έμεινε στο Σαράγεβο καθόλη τη διάρκεια του πολέμου έχοντας αναλάβει ενεργό ρόλο σε αυτόν. Και συνέχιζε να απεικονίζει λουλούδια πατημένα από τις μπότες των στρατιωτών, λιωμένα από τα τανκς, πλακωμένα από τα πτώματα ανθρώπων οικείων της - μια υπενθύμιση ότι δεν μπορούμε να καταλάβουμε και να κρίνουμε την τέχνη ανεξάρτητα από τον χώρο και τον χρόνο που αυτή δημιουργήθηκε».

Η έκθεση, με ελεύθερη είσοδο και διάρκεια μέχρι την Κυριακή 30 Νοεμβρίου, θα είναι ανοιχτή Τετάρτη  - Πέμπτη - Παρασκευή 11.00 - 2.30 και 6.00 - 9.00, Σάββατο και Κυριακή: 11.00 - 2.30. Δευτέρα και Τρίτη κλειστά. Μαρίνου Αντύπα 18, Νέο Ηράκλειο, στάση ΗΣΑΠ.

Δείτε όλα τα σχόλια
Κύριο άρθρο

Πλασιέ ιδιωτικών συμφερόντων στην Παιδεία

Η τροπολογία με την οποία δίνεται η δυνατότητα στους αποφοίτους ιδιωτικών κολεγίων να συμμετέχουν στη διαδικασία του ΑΣΕΠ για τον διορισμό δασκάλων και καθηγητών ισότιμα με τους πτυχιούχους των δημόσιων πανεπιστημίων κατατέθηκε σχεδόν εν κρυπτώ

Δειτε ολοκληρο το αρθρο
Όλες οι Ειδήσεις