Live τώρα    
15°C Αθήνα
ΑΘΗΝΑ
Αίθριος καιρός
15 °C
12.0°C16.5°C
1 BF 69%
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
Αίθριος καιρός
14 °C
11.5°C16.0°C
0 BF 65%
ΠΑΤΡΑ
Αραιές νεφώσεις
14 °C
7.0°C15.5°C
2 BF 63%
ΗΡΑΚΛΕΙΟ
Ελαφρές νεφώσεις
14 °C
12.8°C15.8°C
2 BF 80%
ΛΑΡΙΣΑ
Ελαφρές νεφώσεις
5 °C
4.9°C12.9°C
0 BF 100%
ΕΡΕΥΝΑ / Emotion A.I.: Μηχανές που ανταποκρίνονται στα ανθρώπινα συναισθήματα
  • Μείωση μεγέθους γραμματοσειράς
  • Αύξηση μεγέθους γραμματοσειράς
Εκτύπωση

ΕΡΕΥΝΑ / Emotion A.I.: Μηχανές που ανταποκρίνονται στα ανθρώπινα συναισθήματα

Η Τεχνητή Νοημοσύνη χρησιμοποιείται πλέον σε πληθώρα εφαρμογών και υπηρεσιών. Στο πλαίσιο αυτό διερευνώνται συνεχώς οι δυνατότητές της για την καλύτερη εξυπηρέτηση των χρηστών. Η εταιρεία Behavioral Signals με έδρα στο Λος Άντζελες ειδικεύεται στην επικοινωνία ανθρώπου - μηχανής και εστιάζει ιδιαίτερα στην εισαγωγή της Συναισθηματικής Νοημοσύνης στην επικοινωνία αυτή. O δρ Νάσος Κατσαμάνης, ηλεκτρολόγος μηχανικός και διευθυντής της τεχνικής ομάδας της Behavioral Signals, μιλά στο «Πρίσμα» για το νέο αυτό ερευνητικό πεδίο, τις προκλήσεις και τις πιθανές εφαρμογές.

Στη Behavioral Signals εστιάζετε στην Τεχνητή Συναισθηματική Νοημοσύνη. Πείτε μας περισσότερα για τις σχετικές τεχνολογίες.

Η Τεχνητή Συναισθηματική Νοημοσύνη (Emotion A.I.) αφορά την ικανότητα των μηχανών να αναγνωρίζουν τα ανθρώπινα συναισθήματα και στη συνέχεια να ανταποκρίνονται ανάλογα. Η αναγνώριση και η κατανόηση των ανθρώπινων συναισθημάτων είναι κρίσιμη για τα συστήματα Τεχνητής Νοημοσύνης (Τ.Ν.) ούτως ώστε να συμπεριφέρονται με τους κατάλληλους τρόπους ανάλογα με την κατάσταση και να εντάσσονται ομαλά σε όλες τις πτυχές της ανθρώπινης ζωής. Η Τεχνητή Συναισθηματική Νοημοσύνη χρησιμοποιείται για την ανάπτυξη μηχανών ικανών να διαβάζουν, να ερμηνεύουν, να ανταποκρίνονται και να μιμούνται την ανθρώπινη συναισθηματική αντίδραση - το πώς εμείς, ως άνθρωποι, βιώνουμε και εκφράζουμε συναίσθημα. Τι σημαίνει αυτό για τους χρήστες; Σημαίνει ότι οι συσκευές, όπως το smartphone ή τα έξυπνα ηχεία, θα είναι ικανές να προσφέρουν στον χρήστη αλληλεπίδραση πιο φυσική από ποτέ έχοντας την ικανότητα να “διαβάζουν” επίσης τα συναισθήματά τους στη φωνή. Το Emotion A.I. είναι ένας ταχέως αναπτυσσόμενος τομέας και οι εταιρείες στην πρώτη γραμμή του πεδίου εργάζονται για να αναπτύξουν Τεχνητή Νοημοσύνη που όχι μόνο ολοκληρώνει συγκεκριμένες εργασίες, αλλά κατανοεί βαθύτερα τον άνθρωπο και την κατάστασή του.

Ένα μεγάλο κομμάτι της εργασίας σας αφιερώνεται στην έρευνα. Τι αφορά η έρευνα αυτή;

Η έρευνά μας στην Τεχνητή Συναισθηματική Νοημοσύνη έχει σαν στόχο να βελτιώσει ουσιαστικά την εμπειρία του χρήστη επιτρέποντας, για παράδειγμα, την ανάπτυξη επαναστατικών εφαρμογών εικονικών βοηθών για επιχειρήσεις ή τον προγραμματισμό ρομπότ για τη φροντίδα των αγαπημένων μας προσώπων.

Ένα σημείο που αξίζει να αναφερθεί είναι ότι δουλεύουμε ερευνητικά με πραγματικά δεδομένα, όπως αυτά που προέρχονται από την επικοινωνία σε τηλεφωνικά κέντρα ή με έναν φωνητικό βοηθό, γεγονός που κάνει τα πράγματα πιο σύνθετα. Μία από τις μεγαλύτερες προκλήσεις είναι να βρούμε, να επιλέξουμε και να αξιοποιήσουμε δεδομένα που βρίσκονται «εκεί έξω», που θα δώσουν προστιθέμενη αξία στα μοντέλα μας και θα μας βοηθήσουν να βελτιώσουμε την απόδοση των συστημάτων. Ας πάρουμε για παράδειγμα την επικοινωνία σε ένα τηλεφωνικό κέντρο: στο 90% των περιπτώσεων οι κλήσεις είναι συναισθηματικά αδιάφορες. Είναι περισσότερο διαδικαστικές. Για τον λόγο αυτό αναπτύσσουμε μεθοδολογίες που μας βοηθούν να εντοπίζουμε τα καταλληλότερα δεδομένα που θα μας είναι χρήσιμα στο να εκπαιδεύσουμε καλύτερα μοντέλα μηχανικής μάθησης για συναίσθημα. Αυτό μας επιτρέπει να είμαστε πιο αποτελεσματικοί, καθώς ελαχιστοποιείται η ενέργεια που ξοδεύεται σε ανάλυση συζητήσεων που είναι συναισθηματικά ουδέτερες και από τις οποίες η μηχανή μας δεν μπορεί να μάθει παρά ελάχιστα.

Ένα κομμάτι που επίσης μας απασχολεί ερευνητικά είναι η προσπάθεια να συνδυάσουμε τι λέγεται με το πώς λέγεται, δηλαδή κείμενο και φωνή, εντοπίζοντας τις περιπτώσεις που μπορεί το ένα να βοηθήσει το άλλο ή να μη συνάδει το ένα με το άλλο. Οι περιπτώσεις όπου κάποιος λέει κάτι, αλλά εννοεί κάτι άλλο, έχουν για εμάς ιδιαίτερο ενδιαφέρον.

Τέλος, σημαντικός άξονας στην έρευνά μας είναι να βρούμε τρόπους να μεγιστοποιήσουμε την αξία που θα μπορούσε να έχει αυτή η τεχνολογία σε διάφορες εφαρμογές. Η αναγνώριση συναισθήματος είναι περίπλοκη και μπορεί η τεχνητή εκτίμηση να μην είναι απόλυτα ακριβής - ακόμα και οι άνθρωποι κάνουν λάθη στη διαδικασία. Μέσα από την έρευνα και ανάπτυξη στην εταιρεία δείχνουμε ότι, παρ’ όλα αυτά, μπορεί ήδη να προσθέσει αξία σε μια επιχείρηση

Ποιες είναι οι προκλήσεις που αντιμετωπίζετε κατά την ανάπτυξη των εφαρμογών;

Η χρήση εξελίξεων της Τ.Ν. συνδυαστικά με τη Συναισθηματική Νοημοσύνη παρουσιάζει διάφορες προκλήσεις. Ακολουθούν μερικά μόνο από τα εμπόδια που αντιμετωπίζουμε κατά την ανάπτυξη τέτοιων τεχνολογιών:

α. Ιδιωτικότητα: Οι άνθρωποι αισθάνονται ότι τα συναισθήματά τους είναι ιδιωτικά και εμφανίζονται γνήσιες ανησυχίες για παραβιάσεις της ιδιωτικής ζωής. Η προστατευτική νομοθεσία θα πρέπει να επεκταθεί ώστε να περιλαμβάνει τους κινδύνους που σχετίζονται με την Τ.Ν., ιδιαίτερα όσον αφορά τη συλλογή, αποθήκευση, μεταφορά και χρήση εμπιστευτικών πληροφοριών για την υγεία.

β. Ακρίβεια: Η ακρίβεια στην Τ.Ν., που καθορίζει σωστά τη συναισθηματική κατάσταση, θα πρέπει να επιβεβαιώνεται, ειδικά όσον αφορά τις μεροληψίες ή τα σφάλματα του συστήματος, προτού χαρακτηρίσουμε ένα άτομο ως πολύ ή λιγότερο συναισθηματικό.

γ. Ασφάλεια: Είναι απαραίτητο να διασφαλιστεί ότι τα προγράμματα Τ.Ν. μπορούν κατάλληλα να ανταποκριθούν στον χρήστη, έτσι ώστε να μην επιδεινώσουν τη συναισθηματική του κατάσταση ή κατά λάθος να διευκολύνουν μια αρνητική κατάσταση.

δ. Ευθύνη: Απαιτούνται πρωτόκολλα απόκρισης για τον σωστό τρόπο διαχείρισης περιπτώσεων υψηλού ρίσκου που επισημαίνονται με τεχνολογία Τ.Ν. και τι πρέπει να γίνεται εάν οι εκτιμήσεις κινδύνου της Τ.Ν. διαφέρουν από την κρίση των εμπειρογνωμόνων.

Πού βρίσκουν εφαρμογή οι τεχνολογίες που αναπτύσσετε;

Η έννοια του Emotion A.I. κάνει τους περισσότερους να σκέφτονται ανθρωποειδή ρομπότ σε ρόλο εξυπηρέτησης πελατών. Ορισμένες εταιρείες έχουν προσθέσει πράγματι την αναγνώριση των συναισθημάτων σε ρομπότ προσωπικούς βοηθούς, ώστε και αυτά να έχουν αλληλεπιδράσεις που μοιάζουν περισσότερο ανθρώπινες. Τα τελευταία δύο χρόνια, η τεχνολογία Emotion A.I. έχει μεταφερθεί σε εντελώς νέες περιοχές και βιομηχανίες για να βελτιώσει την εμπειρία του πελάτη και να εξοικονομήσει πόρους. Για παράδειγμα, οι τεχνολογίες αυτές μπορούν να χρησιμοποιηθούν σε βιντεοπαιχνίδια, όπου το παιχνίδι προσαρμόζεται στη συναισθηματική κατάσταση του παίκτη, στην ιατρική διάγνωση ασθενειών, όπως η κατάθλιψη, στην ευφυή δρομολόγηση τηλεφωνικού κέντρου, όπου ένας θυμωμένος πελάτης μπορεί να δρομολογηθεί σε έναν καλά εκπαιδευμένο υπάλληλο, στην ασφάλεια εργαζομένων με απαιτητικές θέσεις εργασίας και μεγάλα επίπεδα στρες, στην εκπαίδευση.

Οι τεχνολογίες που αναπτύσσουμε στοχεύουν σε μια πιο «φυσική» αλληλεπίδραση του ανθρώπου με τη μηχανή. Το επόμενο βήμα στην επικοινωνία ανθρώπου - μηχανής προϋποθέτει ότι, εκτός από το να κατανοεί τις λέξεις, η μηχανή θα μπορεί να κατανοήσει και τον τόνο και το συναίσθημα. Αυτό θα έχει ως αποτέλεσμα βαθύτερες και πιο σύνθετες συζητήσεις του ανθρώπου, π.χ. με έναν φωνητικό βοηθό, και ως εκ τούτου περισσότερη εμπιστοσύνη στο σύστημα. Για εμάς η Τεχνητή Συναισθηματική Νοημοσύνη αποτελεί το κλειδί προς αυτή την κατεύθυνση.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΓΝΩΜΕΣ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

EDITORIAL

ΑΝΑΛΥΣΗ

SOCIAL