Live τώρα    
24°C Αθήνα
ΑΘΗΝΑ
Αίθριος καιρός
24 °C
21.7°C26.3°C
2 BF 38%
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
Αίθριος καιρός
23 °C
20.6°C24.9°C
3 BF 38%
ΠΑΤΡΑ
Αίθριος καιρός
19 °C
19.4°C24.3°C
2 BF 55%
ΗΡΑΚΛΕΙΟ
Ελαφρές νεφώσεις
21 °C
20.4°C21.6°C
2 BF 64%
ΛΑΡΙΣΑ
Ελαφρές νεφώσεις
22 °C
21.9°C23.5°C
0 BF 37%
Όλ.Γεροβασίλη: Χρειαζόμαστε ένα σύγχρονο, ευέλικτο και αποτελεσματικό Εθνικό Μηχανισμό Διαχείρισης Κρίσεων
  • Μείωση μεγέθους γραμματοσειράς
  • Αύξηση μεγέθους γραμματοσειράς
Εκτύπωση

Όλ.Γεροβασίλη: Χρειαζόμαστε ένα σύγχρονο, ευέλικτο και αποτελεσματικό Εθνικό Μηχανισμό Διαχείρισης Κρίσεων

Ως «μείζον εθνικό ζήτημα» χαρακτήρισε την αναδιοργάνωση της Πολιτικής Προστασίας η γραμματέας της Κοινοβουλευτικής Ομάδας του ΣΥΡΙΖΑ, Όλγα Γεροβασίλη μιλώντας στην Επιτροπή της Βουλής όπου συζητείται το νομοσχέδιο για την αναδιάρθρωση της Γενικής Γραμματείας Πολιτικής Προστασίας.

Η ίδια πρόσθεσε ότι «διεθνώς διαπιστώνεται αύξηση του πλήθους, της έντασης και της έκτασης των φυσικών και ανθρωπογενών καταστροφών. Η Χώρα μας έχει δυστυχώς βιώσει τις τραγικές συνέπειες. Χρειαζόμαστε ένα σύγχρονο, ευέλικτο, ολιστικό και αποτελεσματικό Εθνικό Μηχανισμό Διαχείρισης Κρίσεων και Αντιμετώπισης Κινδύνων με κάθετη οργάνωση».

«Προτεραιότητα  πρέπει να είναι η ασφάλεια της ανθρώπινης ζωής, της περιουσίας, του φυσικού πλούτου και της πολιτιστικής κληρονομιάς» σημεώισε η βουλεύτρια του ΣΥΡΙΖΑ προσθέτοντας ότι «το ισχύον Σύστημα Πολιτικής Προστασίας είναι απαρχαιωμένο».

«Στηρίζεται στους νόμους 2344/1995 και 3013/2002 και τις διατάξεις του Γενικού Σχεδίου «ΞΕΝΟΚΡΑΤΗΣ». Είναι ένα καθεστώς με πάρα πολλές αδυναμίες, παθογένειες και αγκυλώσεις, το οποίο δεν μπορεί να ανταποκριθεί στις υπάρχουσες ανάγκες και πολύ περισσότερο στις προκλήσεις της κλιματικής κρίσης» τόνισε η Όλγα Γεροβασίλη υπογραμμιζοντας ότι «για την αναμόρφωση της Πολιτικής Προστασίας είναι αναγκαία η αναθεώρηση του θεσμικού πλαισίου, ώστε να συγκλίνουν οι επιτελικές, επιχειρησιακές, και υποστηρικτικές δομές πολιτικής προστασίας».

Παράλληλα, η ίδια δεν παρέλειψε να σημειώσει ότι «χρειαζόμαστε ένα σύστημα που να διαπνέεται από καταστατικές αρχές και να αφορά σε όλο το φάσμα του κύκλου διαχείρισης κινδύνων και απειλών: από τη φάση 1. της Πρόληψης, 2. της Ετοιμότητας, 3. της Αντιμετώπισης και 4. της (βραχείας) Αποκατάστασης».

«Πρέπει να αποσαφηνιστούν οι αρμοδιότητες και τα καθήκοντα σε όλα τα επίπεδα διοίκησης (κεντρικό, περιφερειακό και τοπικό επίπεδο) και για όλους τους εμπλεκόμενους φορείς. Πρέπει να ξεκαθαριστεί η διαδικασία λήψης αποφάσεων και ανάληψης δράσεων σε στρατηγικό, επιχειρησιακό και τακτικό επίπεδο. Είναι αναγκαιότητα να καταπολεμηθεί η γραφειοκρατία».

«Τί από όλα αυτά όμως επιτυγχάνει το σημερινό σας νομοσχέδιο; Επιλύει τη γραφειοκρατία; Όχι. Επιτυγχάνει το συντονισμό και την οργάνωση των συναρμόδιων φορέων; ΌχιΞεκαθαρίζει τις αρμοδιότητες; Όχι. Ξεκαθαρίζεται ποιος αποφασίζει για την κλιμάκωση του επιπέδου ετοιμότητας για τη διαχείριση κρίσεων; Ούτε καν αναφέρεται!. Προβλέπεται η διαβούλευση με την επιστημονική κοινότητα κατά τη διαχείριση έκτακτων συμβάντων ή πριν την κήρυξη κατάστασης έκτακτης ανάγκης; Όχι».

«Αναβαθμίζεται το Επιχειρησιακό Κέντρο της Πολιτικής Προστασίας; Δυστυχώς υποβαθμίζεται και υπάγεται στο Πυροσβεστικό Σώμα ενώ η Πολιτική Προστασία έχει ευρύτερες αρμοδιότητες».

«Επιτρέψτε μου να εισφέρω τη δουλειά που έγινε επί ΣΥΡΙΖΑ, ώστε να καταλήξουμε τελικά σε κάτι ωφέλιμο για τη χώρα», τόνισε η ραμματέας της ΚΟ του ΣΥΡΙΖΑ.

» Επί ΣΥΡΙΖΑ σε συνεργασία με την Γενική Γραμματεία Πολιτικής Προστασίας και την επιστημονική κοινότητα, μετά και το πόρισμα Γκολντάμερ, αλλά και τη δημόσια διαβούλευση (2-16 Μαΐου 2019) καταρτίστηκε ένα μεθοδολογικά άρτιο, συνεκτικό και καλά δομημένο νομοθέτημα για τη δημιουργία Εθνικής Άρχής Πολιτικής Προστασίας. Το νομοθέτημα αυτό έφτασε προ των πυλών, προ της νομοθέτησης, η οποία ανεβλήθη λόγω της πρόωρης προκήρυξης εθνικών εκλογών.

Όμως η δουλειά που είχε γίνει ήταν κεφαλαιώδης και έτσι καταθέσαμε το νομοσχέδιο αυτό ως Πρόταση Νόμου τον περασμένο Νοέμβριο.

Θυμίζω ότι τόσο η Κεντρική Ένωση Δήμων Ελλάδος (ΚΕΔΕ) όσο και οι ειδικές υπηρεσίες του Υπουργείου Εσωτερικών, η Μόνιμη Επιτροπή Ελέγχου Αρμοδιοτήτων Τοπικής Αυτοδιοίκησης του Υπουργείου Εσωτερικών, όλοι οι συναρμόδιοι και εμπλεκόμενοι φορείς, όπως επί παραδείγματι: το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Υγείας, Άμυνας, Διοικητικής Ανασυγκρότησης, Οικονομικών, Οικονομίας και Ανάπτυξης, Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, το ΕΚΑΒ, η Πυροσβεστική, Ερυθρός Σταυρός κλπ συνέβαλλαν καθοριστικά και επικρότησαν το εν λόγω εγχείρημα νομοθέτησης της Εθνικής Αρχής Πολιτικής Προστασίας ως «ένα καλά δομημένο κείμενο που ενσωματώνει ευρωπαϊκά πρότυπα και επιστημονική τεκμηρίωση» (ΚΕΔΕ)

Θετικότατα ήταν και τα σχόλια από το Συμβούλιο της Ευρώπης.

Το σχέδιο νόμου ΣΥΡΙΖΑ δεν ήρθε μόνο να καλύψει το νομοθετικό κενό εικοσαετίας στην πολιτική προστασία και να ορίσει για πρώτη φορά τι είναι ο «Κίνδυνος Πολιτικής Προστασίας» και η «Καταστροφή».

Το Νομοσχέδιο ΣΥΡΙΖΑ έκανε κάτι παραπάνω: Επιχείρησε μια βαθιά τομή και έβαλε τάξη στο χάος! 

Αξιοποίησε στην πράξη (κι όχι κατ’ όνομα, όπως εσείς) τις υπάρχουσες οργανικές δομές σε δήμους και περιφέρειες, δίνοντάς τους συνεκτικό ρόλο στο Σύστημα Πολιτικής Προστασίας, θεσπίζοντας ρητά ότι ενισχύονται σε προσωπικό και μέσα και ότι αυτοί είναι οι βασικοί φορείς συντονισμού.

Αντί για δυσκίνητες επιτροπές αιρετών και συλλογικά όργανα, που στην ώρα της κρίσης απουσιάζουν, το νομοσχέδιο ΣΥΡΙΖΑ προέβλεπε την λειτουργία Συντονιστικών Κέντρων Έκτακτης Ανάγκης από τους υπηρεσιακούς παράγοντες σε όλα τα επίπεδα (Τοπικό, Κεντρικό και Περιφερειακό) και χωρίς να καταπατά τις αρμοδιότητες των ΟΤΑ Α’ και Β’ Βαθμού.

Ταυτόχρονα, για πρώτη φορά οργανώνονταν οι συναρμόδιοι φορείς και θεσπίζονταν τα αναγκαία εργαλεία συντονισμού μεταξύ τους, δηλαδή τα «Πρωτόκολλα Συντονισμού», περνώντας από το αποστεωμένο σύστημα με βάση τις αρμοδιότητες σε ένα σύστημα που δομείται με βάσει Λειτουργίες Έκτακτης Ανάγκης «ΛΕ.Ε.Α.».

Τίποτα από αυτά όμως δεν υπάρχει στο δικό σας νομοθέτημα!

Στο δικό σας νομοθέτημα, συνδυάζετε διατάξεις των νόμων του 2002 και του 2014 χωρίς να ξεκαθαρίζεται ποιες από αυτές τελικά ισχύουν. 

Εν τέλει οι ασάφειες αυτές …λύνονται κατόπιν εορτής στα Δικαστήρια με τη μισή  ηγεσία του Πυροσβεστικού Σώματος να κατηγορείται αλλά και τους αιρετούς Δημάρχους και Περιφερειάρχες να είναι υπόλογοι ενώ δεν έχουν τα μέσα να διαχειριστούν τις φυσικές καταστροφές.
Αυτήν ακριβώς την κατάσταση διαιωνίζετε!»

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΓΝΩΜΕΣ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

EDITORIAL

ΑΝΑΛΥΣΗ

SOCIAL