Live τώρα    
15°C Αθήνα
ΑΘΗΝΑ
Σποραδικές νεφώσεις
15 °C
13.2°C16.9°C
5 BF 72%
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
Ελαφρές νεφώσεις
17 °C
14.7°C18.3°C
3 BF 51%
ΠΑΤΡΑ
Αίθριος καιρός
16 °C
16.0°C17.1°C
2 BF 66%
ΗΡΑΚΛΕΙΟ
Σποραδικές νεφώσεις
20 °C
18.2°C19.8°C
6 BF 54%
ΛΑΡΙΣΑ
Ελαφρές νεφώσεις
16 °C
15.9°C16.9°C
2 BF 55%
«Τα εικαστικά είναι «ανάσα ελευθερίας» για τα παιδιά»
  • Μείωση μεγέθους γραμματοσειράς
  • Αύξηση μεγέθους γραμματοσειράς
Εκτύπωση

«Τα εικαστικά είναι «ανάσα ελευθερίας» για τα παιδιά»

«Βλέπω τα παιδιά να χαμογελούν όταν μπαίνω στην τάξη, μου στέλνουν ακόμα και τώρα τις καλλιτεχνικές τους δουλειές. Αυτό είναι τα πάντα για μένα. Η ανάγκη των παιδιών με συγκινεί και με ωθεί να αγωνιστώ ακόμη περισσότερο» είναι το μήνυμα της αναπληρώτριας καθηγήτριας Εικαστικών, Ελένης Σ. προς την υπουργό Παιδείας. Η ίδια μίλησε στην «Α» για την απόφαση της υπουργού να καταργήσει τα καλλιτεχνικά μαθήματα από το σχολείο και να οδηγήσει στην ανεργία χιλιάδες αναπληρωτές εκπαιδευτικούς, για την ανυπέρβλητη αξία της τέχνης και τους ταξικούς φραγμούς που επιχειρεί η κ. Κεραμέως να δημιουργήσει στην εκπαίδευση. «Πρέπει οι νέες γενιές να νιώσουν ελεύθερες μέσα από την τέχνη, να βρίσκουν τις δικές τους διεξόδους» τονίζει η ίδια.

Αγωνία για χιλιάδες εκπαιδευτικούς

«Με την κατάργηση των καλλιτεχνικών μαθημάτων, εκατοντάδες αναπληρωτές εκπαιδευτικοί θα μείνουμε φέτος χωρίς δουλειά» επισημαίνει στην «Αυγή» η Ελένη Σ., η οποία εργάζεται ως αναπληρώτρια εκπαιδευτικός Καλλιτεχνικών τα τελευταία τρία χρόνια. Όπως μας λέει, έχει δουλέψει στο Αγρίνιο, στην Κόρινθο και σε σχολεία της Ανατολικής Αττικής. Φέτος αισθάνεται ανασφάλεια, καθώς είναι μονογονεϊκή οικογένεια με δύο παιδιά και κινδυνεύει να βρεθεί στον δρόμο. Την ίδια αγωνία μοιράζονται και χιλιάδες ακόμη εκπαιδευτικοί, που είδαν εν μιά νυκτί τα μαθήματά τους να καταργούνται από το ωρολόγιο πρόγραμμα και την υπουργό Παιδείας να είναι ανένδοτη και αρνητική σε οποιοδήποτε διάλογο.

«Παρ' όλο που το τελευταίο διάστημα κάναμε πολλές κινητοποιήσεις και βρεθήκαμε ξανά και ξανά έξω από το υπουργείο Παιδείας, η κ. Κεραμέως δεν δέχτηκε καν να μας συναντήσει» υπογραμμίζει η Ελένη. Δεν είναι άλλωστε τυχαίο το γεγονός ότι όλες οι νομοθετικές πρωτοβουλίες της υπουργού έχουν γίνει χωρίς να προηγηθεί διάλογος με την εκπαιδευτική κοινότητα, αλλά με προειλημμένες αποφάσεις, τις οποίες απλώς τους ανακοινώνει. Και δεν είναι κάτι ασήμαντο. Πρόκειται για αποφάσεις που θα επηρεάσουν το μέλλον χιλιάδων ανθρώπων και θα μετατρέψουν τα σχολεία σε αποστειρωμένα εξεταστικά κέντρα, χωρίς στίγμα καλλιτεχνικής δημιουργίας.

Ψέματα και υπεκφυγές

Το χειρότερο όμως είναι ότι η υπουργός Παιδείας παρουσιάζει ψευδή στοιχεία προκειμένου να «αιτιολογήσει» την απόφασή της, καθώς ισχυρίζεται ότι η συμμετοχή των μαθητών στα καλλιτεχνικά μαθήματα αγγίζει μόλις το 7%. «Κάτι τέτοιο δεν ισχύει» αναφέρει η Ελένη. «Εμείς που δουλεύουμε σε πολλά σχολεία γνωρίζουμε την πραγματικότητα. Η κ. Κεραμέως δεν έχει βάσιμα στοιχεία σχετικά με τη συμμετοχή των παιδιών στα εικαστικά. Όλοι οι καθηγητές έχουμε οργανωθεί και έχουμε συλλέξει από όλα τα Λύκεια στοιχεία, που δείχνουν πόσο σημαντικά είναι για τα παιδιά αυτά τα μαθήματα» επισημαίνει. Μάλιστα, «επειδή τα κενά που υπάρχουν σε πολλές σχολικές μονάδες είναι τεράστια, δεν είναι λίγα τα σχολεία που προτρέπουν τα παιδιά να μην επιλέξουν καλλιτεχνικά μαθήματα επειδή δεν υπάρχει εξειδικευμένο προσωπικό διδασκαλίας» λέει η Ελένη. Με αυτό τον τρόπο, επιχειρούν να κρύψουν τα οργανικά κενά, υποστηρίζοντας συνεχώς ότι «δεν υπάρχει ζήτηση στα εικαστικά». Μάλιστα, όπως αναφέρει, σε σχετική ερώτηση που είχε γίνει στη Βουλή για την κατάργηση των Καλλιτεχνικών, «η υπουργός συνέχισε να απαντά με ψέματα, αναφέροντας ότι σε άλλες χώρες της Ε.Ε. τα καλλιτεχνικά δεν προσφέρονται σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης. Κάτι τέτοιο δεν ισχύει».

Ενισχυτική διδασκαλία α λα καρτ

Τελικά, ήρθε στην επιφάνεια και το κρίσιμο ζήτημα της ενισχυτικής διδασκαλίας, «που η υπουργός Παιδείας, με υποκρισία, λέει ότι για πρώτη φορά μπαίνει η ενισχυτική διδασκαλία για μαθήματα που δεν προσφέρονταν πριν. Πώς θα ενισχύσεις μαθήματα τα οποία δεν υπάρχουν καν στο πρωινό ωρολόγιο πρόγραμμα;» αναρωτιέται η Ελένη. «Προσπαθεί να παραπλανήσει τους γονείς και την κοινή γνώμη, αλλά δεν θα της περάσει».

Ένα άλλο πρόβλημα που προκύπτει με την ενισχυτική διδασκαλία έγκειται στο γεγονός ότι θα προσφέρεται μόνο σε ορισμένα σχολεία και δεν θα καλύπτει όλο το εύρος των μαθητών. «Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι δεν θα έχουν όλοι οι μαθητές δυνατότητα να παρακολουθήσουν εικαστικά μαθήματα εάν δεν προσφέρονται στο σχολείο τους. Θα πρέπει δηλαδή να τρέχουν σε άλλα σχολεία, που μπορεί να είναι και μακριά από τον τόπο κατοικίας τους. Και με τα παιδιά που μένουν σε επαρχιακές πόλεις τι θα γίνει;» λέει η ίδια. «Εμείς θα συνεχίσουμε να αγωνιζόμαστε και θα προχωρήσουμε νομικά ενάντια στην Υπουργική Απόφαση, μέχρι την οριστική κατάργησή της».

Ταξικοί φραγμοί στην εκπαίδευση

«Είναι πολύ σοβαρό το ότι η κ. Κεραμέως βγάζει τα καλλιτεχνικά μαθήματα από τα σχολεία. Καταργεί για παράδειγμα, το Ελεύθερο και το Γραμμικό Σχέδιο, που είναι πανελλαδικώς εξεταζόμενα μαθήματα και απαραίτητα για δεκαπέντε συνολικά σχολές, όπως, για παράδειγμα, η Αρχιτεκτονική, η Καλών Τεχνών κ.τ.λ.». Με αυτόν τον τρόπο, η υπουργός «προσπαθεί να δημιουργήσει ταξικούς φραγμούς και στην εκπαίδευση», όπως επισημαίνει η Ελένη. «Η τέχνη είναι ζωτικής σημασίας και αν ένα παιδί θέλει να περάσει σε καλλιτεχνικές σχολές, θα είναι αναγκασμένο να πληρώνει φροντιστήρια για κάτι που θα έπρεπε να παρέχεται δωρεάν στο πλαίσιο του σχολείου. Αν δεν έχει την οικονομική δυνατότητα να δίνει τόσα λεφτά, τι θα συμβεί; Θα αποκλειστεί αυτόματα από πολλές σχολές. Όλο αυτό είναι θέμα ταξικότητας, είναι ευνουχισμός και πρακτική μεσαιωνικής προέλευσης» λέει η ίδια.

Τα εικαστικά είναι «ανάσα ελευθερίας», είναι ένα σκαλοπάτι για τα παιδιά προκειμένου να αναπτύξουν τις κλίσεις και τις δεξιότητές τους. Τους δίνει χρώμα σε αυτή την αδιάφορη καθημερινότητα, στο πλαίσιο του αποστειρωμένου σχολείου - εξεταστικού κέντρου που ονειρεύεται να δημιουργήσει η υπουργός Παιδείας. Θέλει να απαγορεύσει στα παιδιά να εκφράζονται, να ανησυχούν, να σκέφτονται έξω από το πλαίσιο που θέλουν να τους επιβάλουν, να απελευθερώνονται. Θέλει να εγκλωβίσει τους μαθητές στη λογική της αριστείας, της παπαγαλίας και της βέργας.

«Η τέχνη είναι για όλους, είναι έκφραση για όσα παιδιά έχουν θέματα συμπεριφοράς, θέματα αυτοεκτίμησης και αυτοπεποίθησης» αναφέρει. «Η τέχνη είναι ζωντανός οργανισμός, που δρα και δίνει αναπνοή στα παιδιά. Η υπουργός πάει να το ισοπεδώσει όλο αυτό και τα παιδιά που βρίσκονται στην ευαίσθητη εφηβική ηλικία δεν θα έχουν κανένα τρόπο να εκφράζονται».

Στηρίξτε την έγκυρη και μαχητική ενημέρωση. Στηρίξτε την Αυγή. Μπείτε στο syndromes.avgi.gr και αποκτήστε ηλεκτρονική συνδρομή στο 50% της τιμής.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΓΝΩΜΕΣ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

EDITORIAL

ΑΝΑΛΥΣΗ

SOCIAL