Ακολουθήστε την «ΑΥΓΗ»
Ο επιλεγμένος κατάλογος δεν υπάρχει πλέον.

Το σχολείο τους δεν χωρά τα παιδιά μας

Το πολυνομοσχέδιο Κεραμέως για την Παιδεία θέλει να μας κάνει να ξεχάσουμε τον ρόλο μας ως εκπαιδευτικοί, να ξεχάσουμε ποιοι είμαστε και ποιους υπηρετούμε

ΤΟΥ ΓΙΑΝΝΗ ΣΤΕΦΟΥ*

Όσοι από μας είμαστε εκπαιδευτικοί και ζούμε τούτες τις μέρες το θέατρο του παραλόγου με το άνοιγμα των σχολείων, την απευθείας μετάδοση του μαθήματος της τάξης για τους απόντες μαθητές, τις παλινωδίες του υπουργείου με την προστασία των προσωπικών δεδομένων μαθητών και εκπαιδευτικών σίγουρα δεν μπορούμε να είμαστε ήσυχοι για το τι μας περιμένει.

Κι αυτό που μας περιμένει είναι το πολυνομοσχέδιο Κεραμέως για την Παιδεία, ένα πολυνομοσχέδιο που θέλει να μας κάνει να ξεχάσουμε τον ρόλο μας ως εκπαιδευτικοί, να ξεχάσουμε ποιοι είμαστε και ποιους υπηρετούμε.

Για να σκεφτούμε:

* Το σχολείο μας έχει παιδιά φτωχά, έχει παιδιά με άνεργους γονείς, έχει παιδιά με ψυχολογικά προβλήματα, έχει παιδιά που δεν έχουν δει τίποτα πέρα από τον μικρόκοσμό τους, έχει παιδιά μεταναστών, έχει προσφυγόπουλα, έχει παιδιά με ειδικές ανάγκες, έχει μόνο παιδιά. Δεν έχει υπερήρωες που ίπτανται προς την αριστεία, δεν έχει παιδιά που θα τους ανοίξει το Χάρβαντ την πόρτα, δεν έχει παιδιά που τα χρήματα θα τους δείχνουν όλους τους δρόμους.

* Τι είναι το νέο σχολείο που ονειρεύεται η κυρία Κεραμέως; Ένα σχολείο που δεν θα χωρά όλα τα παιδιά, ένα σχολείο αποκλεισμών και ταξικών διακρίσεων, ένα σχολείο που θα ασφυκτιά κάτω από το βάρος τής ύλης, που η Τράπεζα Θεμάτων θα καθορίζει τη διδασκαλία, ένα σχολείο αποστεωμένο από τη φρεσκάδα των παιδιών, από τις ιδέες τους, από τις αμφισβητήσεις τους και την κριτική τους. Ένα σχολείο υποταγμένο στις επιταγές τού νεοφιλελευθερισμού, της τοξικότητας του ταξικού διαχωρισμού, της «κοσμιωτάτης» διαγωγής.

Για να δούμε πόσο κομψά χτίζονται τα τείχη μπροστά στα νιάτα. Πρότυπα και πειραματικά σχολεία με έναν στόχο: «Σκοποί των Π.Σ. είναι ιδίως:

α) Η καλλιέργεια της αριστείας και της καινοτομίας.

δ) Η δημιουργία ομίλων αριστείας, δημιουργικότητας και καινοτομίας στους οποίους μπορούν να συμμετέχουν μαθητές και από άλλα σχολεία της δημόσιας εκπαίδευσης, καθώς και η ανάδειξη μαθητών με ιδιαίτερες μαθησιακές δυνατότητες και ταλέντα».

Αριστεία για τους λίγους

Αριστεία και καινοτομία, λοιπόν, μόνο σ’ αυτά τα ξεχωριστά σχολεία, για τους λίγους και εκλεκτούς με τα «ιδιαίτερα ταλέντα». Ποιο δημόσιο σχολείο μπορεί να ακολουθήσει; Κανένα. Όχι μόνο γιατί δεν θα του επιτρέψουν να μπορεί, αλλά και γιατί, κανονικά, δεν θα θέλει να μετατραπεί σε αρένα ψάχνοντας μόνο τηχαρισματική ιδιοφυΐα.

Για να δούμε ποια τύχη περιμένει τον νέο που δεν τα καταφέρνει όσο οι άλλοι, οι άριστοι. Θα προσπαθήσει, θα αποτύχει κι αν τυχόν δεν καταλάβει πόσο παράταιρος είναι στο νέο σχολείο Κεραμέως και πάει 17 χρόνων, ε, τότε ούτε στα ΕΠΑΛ υπάρχει θέση γι’ αυτόν. Δεν μπορεί να γίνει ψυκτικός, παρ’ όλο που είναι από το Περιστέρι. Άγχος, απογοήτευση, παραίτηση, περιθωριοποίηση τον περιμένουν. Τούτος ο κόσμος δεν τον χωρά. Έπρεπε να ξέρει από τα 15 του χρόνια ότι δεν είναι άριστος. Αλλά ίσως φταίει που δεν του έμαθαν αγγλικά από το Νηπιαγωγείο, που δεν πάλεψε να είναι σημαιοφόρος στο Δημοτικό, που δεν εξοντώθηκε αρκετά για να περάσει τις τάξεις του Γυμνασίου και που τελικά είχε διαγωγή «κοσμία» στο Λύκειο.

Στοχοποίηση εκπαιδευτικών

Το σχολείο μας έχει και εκπαιδευτικούς. Αυτούς θα τους αξιολογήσουν. Όπως τότε, επί Αρβανιτόπουλου. Αλλά χωρίς να χαρακτηρίζονται εκ προοιμίου ελλιπείς, όπως τότε. Αλλά πρώτα θα κατηγοριοποιήσουν τα σχολεία. Καλά σχολεία που πιάνουν τους στόχους που θέτουν (ποιοι;), κακά σχολεία που δεν πιάνουν τους στόχους. Δεν μας λένε, όμως, πόσο θα αυξήσουν το ποσοστό επί του ΑΕΠ για τις δαπάνες στην Παιδεία, πόσο θα στηρίξουν τους εκπαιδευτικούς με επιμορφώσεις που δεν θα θυμίζουν την τηλεκατάρτιση Βρούτση, πόσο θα στηριχτούν τα παιδιά και οι εκπαιδευτικοί που θα πηγαίνουν σ’ αυτά τα δημόσια σχολεία, τα κακά, τα αποτυχημένα.

Θυμόμαστε όλοι το κλίμα που δημιουργήθηκε στην προσπάθεια αξιολόγησης των εκπαιδευτικών την προηγούμενη φορά. Στόχοι τέθηκαν που δεν είχαν καμιά σχέση με τις ανάγκες και τις δυνατότητες των μαθητών, εκπαιδευτικοί έτρεχαν πανικόβλητοι να κάνουν προγράμματα, προγράμματα και μόνο προγράμματα και τελικά ήταν ο «Τιτανικός» όλων. Χάθηκε η παιδαγωγική, χάθηκε η συνεργασία, χάθηκε το οξυγόνο της δημιουργικότητας.

Συνέχειες των πολιτικών Σαμαρά

Όσα φέρνει, λοιπόν, το πολυνομοσχέδιο της κυρίας Κεραμέως δεν μας είναι άγνωστα. Καραντίνα περάσαμε, δεν πάθαμε και αμνησία. Είναι ο μίτος που θα ενώσει την πολιτική Σαμαρά για την εκπαίδευση με την πολιτική Μητσοτάκη για την εκπαίδευση. Θέλουν να σβήσουν από τον χάρτη, αλλά κυρίως, από τη σκέψη μας, όλες τις προσπάθειες που έγιναν επί διακυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ για την προάσπιση της δημόσιας εκπαίδευσης και της ισότητας των ευκαιριών σ’ ένα δημοκρατικό σχολείο.

Εμείς αντισταθήκαμε τότε και καταργήσαμε στην πράξη ό,τι αντιεκπαιδευτικό περιείχε εκείνη η προσπάθεια άλωσης του δημόσιου σχολείου.

Θα αντιδράσουμε και τώρα. Ήδη, σύμφωνα με πληροφορίες, αποσύρονται (;) διατάξεις για τα πρότυπα σχολεία, την αύξηση των μαθητών ανά τμήμα, το όριο ηλικίας για τη φοίτηση στα ΕΠΑΛ. Αν είναι έτσι, πρόκειται για μια πρώτη νίκη. Ο αγώνας συνεχίζεται και χρειάζεται να είναι συλλογικός, σταθερός και αποφασιστικός, γιατί έχουμε να γκρεμίσουμε τη μετουσίωση του φιλελευθερισμού στην Παιδεία πασπαλισμένη με πολλή αριστεία.

 

* Ο Γιάννης Στέφος είναι δάσκαλος, μέλος της Κ.Ε. του ΣΥΡΙΖΑ και πρώην βουλευτής Ιωαννίνων

Στηρίξτε την έγκυρη και μαχητική ενημέρωση. Στηρίξτε την Αυγή. Μπείτε στο syndromes.avgi.gr και αποκτήστε ηλεκτρονική συνδρομή στο 50% της τιμής.
Δείτε όλα τα σχόλια

Κύριο άρθρο

Υπόκοσμος

Σε πρώτο επίπεδο, ο στρατός των ΜΜΕ που διαπλέκεται με την κυβέρνηση έκανε αυτό που όφειλε να κάνει. Εξαφάνισε τις προτάσεις του ΣΥΡΙΖΑ για την αποτροπή της κρίσης, όπως συστηματικά εξαφανίζει τον τελευταίο καιρό οτιδήποτε μπορεί να κάνει ζημιά στον Κ. Μητσοτάκη

Δειτε ολοκληρο το αρθρο
Όλες οι Ειδήσεις