Ακολουθήστε την «ΑΥΓΗ»
Ο επιλεγμένος κατάλογος δεν υπάρχει πλέον.

Τάσος Πετρόπουλος: Το ασφαλιστικό ξαναμπαίνει σε περιπέτειες

Η κυβέρνηση της Ν.Δ. δεν διατηρεί τον Νόμο Κατρούγκαλου. Τον αποδυναμώνει και δημιουργεί συνθήκες για μείωση των ασφαλιστικών δικαιωμάτων. Στην πράξη, θα επιδιώξει χρηματοδοτήσεις των σχεδίων της με κεφάλαια του ΕΤΕΑΕΠ και ταυτόχρονα θα διοχετεύσει σκανδαλώδεις προμήθειες και κεφάλαια σε όφελος ιδιωτικών συμφερόντων

"Η κυβέρνηση δεν μπορεί να καταργήσει τον ΕΦΚΑ. Θα επιχειρήσει όμως να αλλοιώσει τους θεμελιώδεις κανόνες. Θα πλήξει την οικονομική ανάπτυξη και την κοινωνική συνοχή. Θα επιδιώξει χρηματοδοτήσεις των σχεδίων της με κεφάλαια του ΕΤΕΑΕΠ και ταυτόχρονα θα διοχετεύσει σκανδαλώδεις προμήθειες και κεφάλαια σε όφελος ιδιωτικών συμφερόντων", τονίζει, σε συνέντευξή του στην "Αυγή" της Κυριακής, ο Τάσος Πετρόπουλος, δικηγόρος - εργατολόγος, πρώην υφυπουργός Κοινωνικής Ασφάλισης, και προειδοποιεί:

"Αν προχωρήσουν σε ανακατανομή των συντάξεων με πρόσχημα την απόφαση του ΣτΕ, θα έχουμε μείωση στις χαμηλές συντάξεις για να αυξηθούν οι υψηλές"!

Συνέντευξη στον Ανδρέα Πετρόπουλο

 

* Η Ν.Δ. προεκλογικά υποστήριζε ότι θα καταργούσε τον Νόμο Κατρούγκαλου και ότι θα κατέβαλλε τα αναδρομικά, αποκρύπτοντας τα σχέδιά της για ιδιωτικοποίηση της επικουρικής ασφάλισης. Πώς αξιολογείτε τις προοπτικές της κοινωνικής ασφάλισης στο πλαίσιο αυτών των διακηρύξεων; Είναι εφαρμόσιμες αυτές οι πολιτικές;

Ο νόμος ίδρυσης του ΕΦΚΑ και του ΕΤΕΑΕΠ εξυπηρέτησε δύο στόχους: α) να εξασφαλίσει τη βιωσιμότητα της κοινωνικής ασφάλισης με εγκεκριμένες από τους δανειστές και την Ευρωπαϊκή Επιτροπή αναλογιστικές μελέτες μέχρι το 2070 και β) να εισαγάγει ενιαίους κανόνες και ενιαία ασφάλιση με προδιαγεγραμμένη τη συνεχή βελτίωση των συνταξιοδοτικών παροχών. Ο πρώτος ανταποκρινόταν σε ανειλημμένη από το 2010 δημοσιονομική υποχρέωση. Ο δεύτερος ανταποκρινόταν στις δικές μας επιλογές για ισονομία, κοινωνική δικαιοσύνη, προστασία των ασθενέστερων.

Το ΣτΕ επιδοκίμασε το σύνολο των δικών μας επιλογών, με εξαίρεση τον περιορισμό που τέθηκε για τις επικουρικές συντάξεις, το ύψος της ασφαλιστικής εισφοράς στους ελεύθερους επαγγελματίες, καθώς και τα ποσοστά αναπλήρωσης.

Ο ΕΦΚΑ δεν καταργείται. Ακόμα και αν δεν υπήρχε η απόφαση του ΣτΕ, δεν θα μπορούσε η Ν.Δ. να τον καταργήσει. Θα αντιμετώπιζε απρόβλεπτες κοινωνικές αντιδράσεις. Θα επιχειρήσει όμως να αλλοιώσει τους θεμελιώδεις κανόνες. Θα πλήξει την οικονομική ανάπτυξη και την κοινωνική συνοχή. Θα αποδυναμώσει και θα καταστήσει αναξιόπιστη τη δημόσια κοινωνική ασφάλιση. Και νά γιατί: Το 2019, από τους 636.000 ελεύθερους επαγγελματίες, οι 570.000 πλήρωναν μέση μηνιαία εισφορά 160 ευρώ, ενώ από τους 133.000 επιστήμονες, οι 102.000 πλήρωναν μέση μηνιαία εισφορά 133 ευρώ (ελάχιστη: 29 ευρώ, μέγιστη: 186 ευρώ). Γι’ αυτό, η εισπραξιμότητα από ποσοστό 53% το 2016 ανέβηκε σε ποσοστό 70% το 2019. Η αποτελεσματικότητα του ΕΦΚΑ τεκμαίρεται από το ότι η δαπάνη για συντάξεις κατά το πρώτο έτος λειτουργίας του αυξήθηκε συγκριτικά με το 2013, ενώ τα έσοδα αυξήθηκαν σε σύγκριση με όλα τα προηγούμενα έτη.

Η αύξηση των εισφορών μέχρι και 586 ευρώ από τη Ν.Δ., και όχι λιγότερο από 215 ευρώ μηνιαίως, θα προκαλέσει ελάττωση της εισπραξιμότητας, νέο κύμα οφειλετών, αδυναμία τήρησης των ρυθμίσεων που επέφερε η δική μας "σεισάχθεια" της μείωσης οφειλών κατά 62% περίπου.

Ζητούσαν να δώσουμε εμείς τα αναδρομικά και τώρα ελπίζουν σε κάλυψη από το ΣτΕ για να μην πληρώσουν. Εκείνοι αφαίρεσαν, μέχρι το έτος 2019, 63,1 δισεκατομμύρια με νόμους που ψήφισαν μέχρι το 2014 και υπαγορεύουν στα υποστηρικτικά τους μέσα αναπαραγωγής το ψεύδος ότι οι μειώσεις προέκυψαν από τον Νόμο Κατρούγκαλου.

Ως προς το ΕΤΕΑΕΠ, θα επιχειρήσει το μεγάλο «ριφιφί» με διοχέτευση κεφαλαίων σε ιδιωτικά συμφέροντα παντοιοτρόπως, διότι μετά την απόφαση του ΣτΕ δεν μπορεί να μετατρέψει σε ιδιωτική τη δημόσια επικουρική ασφάλιση.

 

* Ο Νόμος Κατρούγκαλου διατηρείται. Με τη μεταρρύθμιση που φέρνει η κυβέρνηση μπορεί να καταργηθεί το Επικουρικό Ταμείο, το ΕΤΕΑΕΠ;

Μου δίνετε την ευκαιρία να υπενθυμίσω ότι, κατά την ψήφιση στη Βουλή του επονομασθέντος «Νόμου Κατρούγκαλου», τονίζαμε πως τότε ανασχέσαμε την τάση διαρκούς μείωσης των συντάξεων προκειμένου να μην υπερβαίνει η σχετική δημοσιονομική δαπάνη το 16,2% του ΑΕΠ (δεσμεύσεις της χώρας από το έτος 2010, προκειμένου να τηρείται το χρηματοδοτικό πρόγραμμα δανεισμού).

Και τότε και στη συνέχεια, δηλώναμε πως θα βελτιώνουμε τα ασφαλιστικά δικαιώματα. Και το κάναμε πράξη. Η μέση σύνταξη αυξήθηκε εντός του 2019 κατά 85 περίπου ευρώ συγκριτικά με το 2018. Αυξήσαμε τις συντάξεις χηρείας σε ονομαστικές τιμές και επεκτείναμε τη χορήγησή τους σε όλα τα τέκνα μέχρι το 24ο έτος της ηλικίας με ιατροφαρμακευτική κάλυψη μέχρι το 35ο έτος της ηλικίας. Διαγράψαμε το μεγαλύτερο μέρος των ασφαλιστικών οφειλών, επαναχορηγήσαμε συντάξεις στους ανασφάλιστους υπερήλικες, χορηγήσαμε αυξημένες συντάξεις σε ασφαλισμένους που κατέβαλλαν υψηλότερες εισφορές συγκριτικά με εκείνες προς το ΙΚΑ. Γενικότερα, επιφέραμε πλήθος βελτιώσεων στις οποίες η Ν.Δ. έχει εκφράσει τη γενική αντίθεσή της.

Εμείς βελτιώναμε διαρκώς τις διατάξεις του νόμου, αναλόγως του δημοσιονομικού χώρου και των επιτευγμάτων του ΕΦΚΑ, και θα συνεχίζαμε, όπως είχαμε διακηρύξει και αποδείξει. Συνεπώς, εμείς δεν διατηρούσαμε τον νόμο, αλλά αναπτύσσαμε ευεργετικές ρυθμίσεις για τους ασφαλισμένους, τις οποίες θα συνεχίζαμε αν κερδίζαμε τις εκλογές.

Η κυβέρνηση της Ν.Δ. δεν διατηρεί τον Νόμο Κατρούγκαλου. Τον αποδυναμώνει και δημιουργεί συνθήκες για μείωση των ασφαλιστικών δικαιωμάτων. Στην πράξη, θα επιδιώξει χρηματοδοτήσεις των σχεδίων της με κεφάλαια του ΕΤΕΑΕΠ και ταυτόχρονα θα διοχετεύσει σκανδαλώδεις προμήθειες και κεφάλαια σε όφελος ιδιωτικών συμφερόντων.

Όμως, σε τέτοιες επιδιώξεις θέτει φραγμό το σύνταγμά μας. Οι επενδυτικές επιλογές κεφαλαίων της δημόσιας κοινωνικής ασφάλισης πρέπει να είναι ασφαλείς και όχι «αεριτζίδικα σάλτα», όπως εκείνα των δομημένων ομολόγων ή άλλων τυχοδιωκτικών επιλογών, που συνήθως αποβλέπουν σε όφελος των «διαχειριστών». Όμως, ο αλήστου μνήμης Νόμος Βρούτση εξαρτούσε το ύψος και το μέλλον των επικουρικών συντάξεων από τα διαθέσιμα κεφάλαια αυτού του φορέα. Θα καταργήσει ή θα μειώσει τις επικουρικές διά της ενοποιήσεως εντός του ΕΦΚΑ;

 

* Τι σημαίνει η διαχείριση της επικουρικής ασφάλισης για τους νέους ασφαλισμένους από την ΑΕΔΑΚ των ασφαλιστικών ταμείων; Πρόκειται για ιδιωτικοποίηση άμεση ή έμμεση με τη μορφή της "ούλτρα κεφαλαιοποίησης"; Ποια είναι η διαφορά, αν υπάρχει;

Όπως είπα, οι επενδυτικές επιλογές για την αξιοποίηση κεφαλαίων της δημόσιας κοινωνικής ασφάλισης διέπονται από συνταγματικούς περιορισμούς. Γιατί, και από συνταγματική σκοπιά, θεωρώ απαγορευμένη τη μεταφορά των ασφαλιστικών αποθεματικών της επικουρικής ασφάλισης στην ΑΕΔΑΚ. Εάν επιχειρηθεί τούτο, θα τεθούν σε ανεπίτρεπτη οικονομική διακινδύνευση τα κοινωνικά δικαιώματα των ασφαλισμένων για επαρκή - βιώσιμη - αξιοπρεπή σύνταξη. Έχουμε το παράδειγμα της AIG, που το 2018 στις ΗΠΑ υπέστη απώλεια του 85% της αξίας της μετοχής της και παρέσυρε σε κρίση την αμερικανική οικονομία, η οποία επεκτάθηκε και στην Ευρώπη και έπληξε και εμάς. Άλλωστε, η ΑΕΔΑΚ του ΕΦΚΑ διαχειρίζεται μικρό μέρος των κεφαλαίων με διασπορά κινδύνων. Επισημαίνω ότι σήμερα τα επιτόκια είναι αρνητικά μέχρι και -1,5%, ασφαλιστικές εταιρείες προβαίνουν σε μείωση των παροχών τους και τούτο αποδεικνύει, επίσης, ότι τέτοιες επιλογές εγκυμονούν κινδύνους για τη δημόσια κοινωνική ασφάλιση.

 

* Ο υπουργός Εργασίας διατείνεται ότι θα δώσει αυξήσεις σε κύριες και επικουρικές συντάξεις. Πώς το σχολιάζετε; Ωστόσο, όπως φαίνεται, η συντριπτική πλειοψηφία των συνταξιούχων με πάνω από 33 - 35 χρόνια ασφάλισης δεν θα δει αυξήσεις, αλλά μόνο μείωση της προσωπικής τους διαφοράς. Είναι έτσι;

Η κυβέρνηση τάζει αυξήσεις σχεδόν σε όλους, ενώ στον προϋπολογισμό δεν έχει συμπεριλάβει καμία τέτοια εκτίμηση. Όχι μόνο δεν έχει προβεί σε αύξηση αλλά έχει προβεί σε μείωση της συνταξιοδοτικής δαπάνης κατά 140 εκατ. ευρώ. Συγκεκριμένα, η συνταξιοδοτική δαπάνη για τις κύριες συντάξεις, σύμφωνα με τον προϋπολογισμό του ΕΦΚΑ, εκτιμάται σε 26,39 δισ. ευρώ έναντι 26,53 δισ. ευρώ το 2019. Τα παραπάνω, σε συνδυασμό με τα σημερινά δημοσιονομικά δεδομένα, δεν αφήνουν κανένα περιθώριο αυξήσεων, όπως τάζει.

Απέδειξε άλλωστε ότι έχει άλλες προτεραιότητες. Πώς διέθεσε το υπερπλεόνασμα του 2019; Προέκρινε την παροχή απαλλαγών σε ελάχιστες μεγάλες επιχειρήσεις αντί της 13ης σύνταξης και του κοινωνικού μερίσματος στους συνταξιούχους.

Οι συνταξιούχοι πρέπει να ξέρουν την αλήθεια και η κυβέρνηση εσκεμμένα τους παραπλανά. Σύμφωνα με τον κρατικό προϋπολογισμό, η κυβέρνηση εκτιμούσε ότι το πρωτογενές πλεόνασμα το 2020 δεν θα ξεπεράσει το 3,56% του ΑΕΠ, δηλαδή ότι θα έχει συνολικό δημοσιονομικό χώρο μόλις 0,06% του ΑΕΠ ή 160 εκατ. ευρώ.

Εκτίμηση που έχει γίνει, με αναμενόμενο μάλιστα ρυθμό ανάπτυξης 2,8%, πολύ αισιόδοξο σενάριο υπό τις σημερινές πολιτικοοικονομικές συνθήκες αλλά και λαμβανομένου υπόψη του γεγονότος ότι η Ε.Ε. εκτιμούσε τον Οκτώβριο πως ο ρυθμός ανάπτυξης στην Ελλάδα το 2020 δεν θα ξεπερνούσε το 2,3% του ΑΕΠ.

Στο υπουργείο Οικονομικών είναι ο κ. Σκυλακάκης. Δεν είναι ο μόνος που στη Ν.Δ. υποστηρίζει ότι οι συνταξιοδοτικές δαπάνες είναι αντιαναπτυξιακές. Η θέση τους είναι πως το ύψος της σύνταξης δεν πρέπει να υπερβαίνει τα 700 ευρώ. Σε τέτοιο ύψος θα οδηγούν οι εισφορές της πρώτης κλίμακας που λέγεται ότι θα εισαγάγουν. Θα αποσπάσει η τωρινή κυβέρνηση κονδύλια από άλλους κωδικούς του κρατικού προϋπολογισμού για να αυξήσει τις συντάξεις;

Κάτι τέτοιο είναι αντίθετο στη διακηρυγμένη πολιτική της στόχευση. Δεν την ενδιαφέρουν οι φτωχοί, οι κοινωνικά αδύναμοι. Επομένως, αν προβεί σε ανακατανομή των συντάξεων με πρόσχημα την απόφαση του ΣτΕ, θα μειώσει χαμηλές συντάξεις για να αυξήσει υψηλές, χωρίς να μεριμνά για τη βελτίωση όλων των συντάξεων, όπως επιδιώκαμε εμείς αλλά και προβλέπεται αναλόγως της αύξησης της τιμής καταναλωτή και του ΑΕΠ από 1.1.2023.

Ασφαλώς, μείωση συντάξεων θα προκύπτει σε περίπτωση που μειωθεί η εισφορά των μισθωτών σε ποσοστό 5%. Επισημαίνω ότι, τυχόν τέτοια μείωση της εργοδοτικής εισφοράς θα συγκρούεται με την απόφαση του Ανωτάτου Ειδικού Δικαστηρίου, που συντίθεται από τα ανώτατα δικαστήριά μας και έχει κρίνει ότι η εργοδοτική εισφορά είναι μέρος του μισθού. Το ΣτΕ έχει διαφορετική γνώμη, αλλά το πρόβλημα θα επιλυθεί ξανά στο ΑΕΔ. Όμως, η ζημιά θα έχει γίνει: αποδυνάμωση και κλυδωνισμοί στη βιωσιμότητα του συστήματος. Οφείλουμε να αποτρέψουμε αυτά τα ενδεχόμενα.

Δείτε όλα τα σχόλια
Κύριο άρθρο

Με ΜΑΤ και ΜΜΕ στήνουν κλειστά κέντρα

Αυτό που συμβαίνει από προχθές τη νύχτα στη Χίο και τη Λέσβο, δεν θα το είχαμε πάρει καν είδηση αν δεν υπήρχαν τα κοινωνικά δίκτυα. Γιατί τα ΜΜΕ, που υπό κανονικές συνθήκες ψοφάνε για αναταραχές, φασαρίες και επεισόδια, έχουν βαλθεί, συντονισμένα, να υποβαθμίσουν τα γεγονότα.

Δειτε ολοκληρο το αρθρο
Όλες οι Ειδήσεις