Live τώρα    
17°C Αθήνα
ΑΘΗΝΑ
Αίθριος καιρός
17 °C
13.4°C18.7°C
3 BF 63%
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
Ελαφρές νεφώσεις
15 °C
12.0°C16.9°C
1 BF 66%
ΠΑΤΡΑ
Αίθριος καιρός
16 °C
14.3°C16.6°C
2 BF 61%
ΗΡΑΚΛΕΙΟ
Ελαφρές νεφώσεις
14 °C
13.8°C18.0°C
2 BF 62%
ΛΑΡΙΣΑ
Αίθριος καιρός
10 °C
9.9°C14.6°C
2 BF 76%
Θεσσαλονίκη: Στο έλεος της τρίτης γενιάς εργολάβων
  • Μείωση μεγέθους γραμματοσειράς
  • Αύξηση μεγέθους γραμματοσειράς
Εκτύπωση

Θεσσαλονίκη: Στο έλεος της τρίτης γενιάς εργολάβων

Του Κλέαρχου Τσαουσίδη

Όταν γράφεται αυτό το κείμενο δεν είναι γνωστή η απόφαση του Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου (ΚΑΣ) για το αν τα παγκόσμιου ενδιαφέροντος ευρήματα στον σταθμό Βενιζέλου του μετρό της Θεσσαλονίκης θα καταστραφούν ή όχι.

Με δεδομένη τη βροντερή επίδειξη «μαγκιάς» των κυβερνώντων, την καθημερινή απόδειξη της ανεπάρκειας και ψευδών τίτλων σπουδών περίεργων ατόμων που τοποθετούνται σε κρίσιμες θέσεις σαν άριστοι, υποθέτω ότι το σημερινό ΚΑΣ, με μέλη που πολλά διορίστηκαν από αυτή την κυβέρνηση, θα επιβραβεύσει (σήμερα ή σύντομα) την απίστευτου μεγέθους «γνωμάτευση» του υπουργού Κώστα Καραμανλή του Αχιλλέα ότι τα ευρήματα είναι ασήμαντα, ρωμαϊκά!

Εντάξει, να τον χαίρεται η δυναστεία. Δεν απαγορεύεται σε πολιτικούς να ανοηταίνουν, ειδικά αν κουβαλάνε το επίθετο Καραμανλής, Μητσοτάκης, Παπανδρέου, Γεννηματά κ.λπ. Το IQ δεν κληροδοτείται.

Και δεν παν’ να λένε το Διεθνές Συμβούλιο Μνημείων και Τοποθεσιών (ICOMOS), επίσημος τεχνικός σύμβουλος της UNESCO ή η ευρωπαϊκή οργάνωση Europa Nostra (Η Δική μας Ευρώπη), η Σχολή Πολιτικών Μηχανικών του Πολυτεχνείου Θεσσαλονίκης, η Ένωση Ελλήνων Αρχαιολόγων και κάθε ειδικός επιστήμονας που δεν αμείβεται από τους εμπλεκόμενους εργολάβους ή δεν εξαρτάται από την εκάστοτε ηγεσία του υπουργείου Πολιτισμού.

Αρκεί μια φράση μόνο από την ανακοίνωση της Europa Nostra: «(...) Είναι η μοναδική διατηρημένη ανακάλυψη σε ολόκληρη την περιοχή που καταλαμβανόταν κάποτε από την Ανατολική Ρωμαϊκή Αυτοκρατορία και χρονολογείται στη σχετικά άγνωστη Ύστερη Ρωμαϊκή και Πρώιμη Βυζαντινή περίοδο (4ος - 9ος αιώνας μ.Χ.)».

Η οργάνωση είναι «πεπεισμένη ότι οποιαδήποτε αλλοίωση στη λύση που έχει ήδη συμφωνηθεί για την in situ (κατά χώραν) διατήρηση και αξιοποίηση των αρχαιοτήτων θα αποτελέσει μια πολύ αρνητική εξέλιξη».

Η Αττικό Μετρό με τον αποτυχόντα πολιτευτή της Ν.Δ. πρόεδρό της τον κ. Ταχιάο, βρήκε έναν σεισμολόγο που διαφωνεί με τη διατήρηση του μνημείου στον χώρο που βρέθηκε διότι -λέει- αν γίνει ένας σεισμός 8,1 Ρίχτερ...

Αλήθεια, αν γίνει τέτοιος σεισμός, τι θα μείνει στην πόλη μας; Τα έχουν χάσει εντελώς;

Υπάρχουν κι άλλοι «Ευρωπαίοι» που τάχθηκαν υπέρ της καταστροφής. Για παράδειγμα, ο δήμαρχος Θεσσαλονίκης κ. Ζέρβας, που -ως πολιτικός μηχανικός και πρώην μέλος της Αττικό Μετρό επί Σαμαρά- είναι πεπεισμένος ότι η «απόσπαση» των ευρημάτων, ο τεμαχισμός και η αποθήκευσή τους δεν είναι καταστροφή.

Μπορεί κανείς να γράφει χιλιάδες λέξεις, δεκάδες επιχειρήματα. Ένα δεν μπορεί να ανατρέψει: την απληστία των εργολάβων και των χορηγών τους, που θα διεκδικήσουν εκατοντάδες εκατομμύρια ευρώ για τις νέες καθυστερήσεις και την αναθέρμανση των ελπίδων των πρώην μετόχων του ΟΑΣΘ που θα επικαλεστούν τον παράνομο νόμο για την επέκταση της σύμβασής τους με το Ελληνικό Δημόσιο έως και δυο χρόνια έπειτα από την ολοκλήρωση του μετρό. Ασχέτως αν προηγουμένως είχε νομοθετηθεί η λήξη της σύμβασης το 2009. Αυτό περνάει στα ψιλά.

Όποιος δεν ζει στη Θεσσαλονίκη δεν μπορεί να νιώσει τι συμβαίνει μεταπολεμικά σ’ αυτήν την πόλη. Πώς ξηλώθηκε το τραμ της πόλης από τον γενάρχη της δυναστείας Καραμανλή, πώς έγινε η παράδοση των συγκοινωνιών σε «φίλους» αυτοκινητιστές, πώς σκάφτηκε πριν από τριάντα χρόνια ένα όρυγμα στη βόρεια πύλη της Έκθεσης ως έναρξη κατασκευής του μετρό (θα το χρηματοδοτούσε το δημοτικό ραδιόφωνο), πώς σκεπάστηκε στη ζούλα, πώς η κάθε κυβέρνηση άλλαζε τα σχέδια της προηγούμενης, πώς αποφασίστηκε το βάθος των σηράγγων κ.λπ.

Παράλληλα, ανακοινώνονταν μεγαλόπνοα σχέδια για την επέκταση της παλιάς παραλίας μέχρι και 180 μέτρα από το σημερινό κρηπίδωμα (!) με κατασκευή υπόγειων χώρων στάθμευσης, ίσως και κάποιων «λίγων» κτισμάτων, υποθαλάσσια οδική αρτηρία (χωρίς περιβαλλοντικές μελέτες), άλλη υποθαλάσσια που τη διόρθωνε με μαρκαδόρο πάνω στον χάρτη ο αρμόδιος υπουργός κ. Σουφλιάς, πάρκινγκ στην πλατεία Διοικητηρίου κ.λπ. Κατέληγαν συνήθως σε ανάθεση και εγκατάλειψη του δήθεν έργου ελλείψει ευρωπαϊκής χρηματοδότησης και αποζημίωση στους εργολάβους.

Η Θεσσαλονίκη δεν είναι η πόλη των φαντασμάτων, όπως μας έβλεπε ο Μαζάουερ. Πόλη των εργολάβων είναι! Ελντοράντο.

 

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΓΝΩΜΕΣ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

EDITORIAL

ΑΝΑΛΥΣΗ

SOCIAL