Ακολουθήστε την «ΑΥΓΗ»
Ο επιλεγμένος κατάλογος δεν υπάρχει πλέον.

Σώμα Δίωξης Οικονομικού Εγκλήματος: Όταν οι επιτυχίες ενοχλούν...

Από την ΥΠΕΔΑ του '80 έως την κατάργησή του επί Κ. Μητσοτάκη

Τέλος Φεβρουαρίου 2004. Η αντίστροφη μέτρηση έως τις προκηρυχθείσες για τις 7 Μαρτίου βουλευτικές εκλογές έχει ξεκινήσει. Οι "εντός των τειχών" οικονομικοί και πολιτικοί απολαμβάνουν ακόμη τα "καλά" μιας εποχής "παχέων αγελάδων", η οποία μετά την κορύφωση της "φούσκας του χρηματιστηρίου" παίρνει αργά αλλά σταθερά την κατιούσα. Τα "καλά" αυτά επιτρέπουν ακόμη στους υποψήφιους βουλευτές να οργανώνουν δαπανηρές προεκλογικές συγκεντρώσεις. Κάποιοι μάλιστα εξ αυτών διαθέτουν την άνεση να οργανώνουν εσπερίδες και "κοκτέιλ" σε πολυτελή μπαρ - εστιατόρια του Κολωνακίου. Ένα τέτοιο "κοκτέιλ κομματικών φίλων" είναι αφιερωμένο σε επιχειρηματίες, με αρκετούς αναγνωρίσιμους στο ευρύ κοινό. Όπως είναι αναμενόμενο, κάποια στιγμή η συζήτηση φτάνει και στα αιτήματα των επιχειρηματιών. Μαζί με τα προβλέψιμα αιτήματα, όπως είναι οι λιγότεροι φόροι και τα κίνητρα, πιεστικά τίθεται η ενόχληση αρκετών επιχειρηματιών από τη λειτουργία του Σώματος Δίωξης Οικονομικού Εγκλήματος και των Τοπικών Ελεγκτικών Κέντρων, όπως επίσης και για το σύστημα φορολόγησης βάσει του περιβόητου θεσμού της "συνάφειας" που είχε ψηφιστεί ήδη κατά την πρώτη τετραετία της κυβέρνησης Σημίτη.

Τρίτη 23 Μαρτίου 2004. Δεν περνούν ούτε καν δύο εβδομάδες από την ορκωμοσία της κυβέρνησης Κώστα Καραμανλή και ο υφυπουργός Οικονομικών Αδάμ Ρεγκούζας ανακοινώνει ένα φορολογικό πακέτο τύπου "δώσ' τα όλα", το οποίο ωστόσο, τουλάχιστον σε πρώτη φάση, δεν ωφελεί τους μισθωτούς και τους συνταξιούχους, αλλά τους επιχειρηματίες. Πρόκειται συγκεκριμένα για την οριστική κατάργηση της "συνάφειας" για όλες τις επιχειρήσεις, καθώς και των Τοπικών Ελεγκτικών Κέντρων (TEK). Ανακοινώνει ακόμη τη μείωση των συντελεστών στη φορολογία με το νομοσχέδιο που θα προωθηθεί στη Βουλή έξι μήνες αργότερα, η οποία όσον αφορά τις επιχειρήσεις θα ισχύσει για την τρέχουσα χρήση, ενώ για τα φυσικά πρόσωπα οι αλλαγές στα φορολογικά κλιμάκια και στους συντελεστές θα ισχύσουν για τα εισοδήματα που θα φορολογηθούν δύο χρόνια αργότερα. Για τις επιχειρήσεις θα μειωθεί στο 25% ο συντελεστής φορολόγησης των αδιανέμητων αποθεματικών για τη χρήση του 2004 για τις A.E., ΕΠΕ κ.λπ., ενώ παράλληλα θα μειωθεί στο 20% ο συντελεστής φορολόγησης των μικρών επιχειρήσεων.

Λίγους μήνες αργότερα, τον Δεκέμβριο του 2004, το ΣΔΟΕ μετονομάζεται σε Υπηρεσία Ειδικών Ελέγχων. Μπορεί μεν να μην καταργείται το Σώμα Δίωξης Οικονομικού Εγκλήματος, αλλά και μόνο η αλλαγή ενός ονόματος, που όχι απλώς αποτελεί αναγνωρίσιμο "brand name" αλλά είναι και φόβητρο για τους φοροφυγάδες, το αποδυναμώνει. Από τις 10 Απριλίου του 1997, οπότε είχε ξεκινήσει η λειτουργία του (δύο έτη από την ίδρυσή του με το άρθρο 4 του Ν. 2343/1995 επί υπουργίας Οικονομικών Αλέκου Παπαδόπουλου), και για μια επταετία το όνομα - "φόβητρο" του ΣΔΟΕ αποτελούσε οικεία στους πολλούς λέξη της καθημερινότητας, ακόμη σε και σε παραστάσεις επιθεωρήσεων στα θέατρα, με την ίδια "εκφοβιστική" διάθεση. Η επιτυχία του ΣΔΟΕ ήταν μεγάλη τα προηγούμενα της μετονομασίας του χρόνια. Μόλις ενάμιση χρόνο νωρίτερα, το 2002, είχε εντοπίσει φορολογικές παραβάσεις που προσέγγιζαν τα 10 εκατ. ευρώ σε εννέα ΠΑΕ (από αυτές οι έξι έχουν κατά καιρούς "βγει" και στην Ευρώπη) και μία ΚΑΕ. Ενδεικτικό της αυθαιρεσίας που βασίλευε στο ελληνικό ποδόσφαιρο και την οποία είχε εντοπίσει το ΣΔΟΕ ήταν το γεγονός ότι μεγάλη ΠΑΕ στις μηνιαίες καταστάσεις ΦΠΑ που υπέβαλε έσβηνε με μπλάνκο μηδενικά από το τέλος των ποσών, γλιτώνοντας έτσι την καταβολή 1 δισ. δραχμών. Οι δε παραβάσεις αφορούσαν τη μη απόδοση ΦΠΑ, τη μη απόδοση φόρου αμοιβών ποδοσφαιριστών και φόρου μισθωτών υπηρεσιών καθώς και τη μη υποβολή δηλώσεων και άλλων παρακρατούμενων φόρων. Οι έλεγχοι διενεργήθηκαν για την περίοδο 2000-2002 και σε ορισμένες περιπτώσεις επεκτάθηκαν έως και τη χρήση του 1994.

Στους δε ελέγχους του 2003 ξεχώρισαν ο εντοπισμός μιας γνωστής στο χρηματιστήριο εισηγμένης εταιρείας, συμφερόντων "μιντιαρχών" της εποχής, με ισολογισμούς με πλαστά παραστατικά για τα έτη 1999 και 2000 και για τη διετία 1999 - 2000 με αυξημένο τζίρο κατά 16 δισ. δρχ. που προήλθε από εικονικές πωλήσεις προϊόντων (εισπράξεις ύψους 16 δισ. δρχ. από εξαγωγές προς την Αμερική και το Βέλγιο οι οποίες δεν πραγματοποιήθηκαν ποτέ). Ήταν τέτοια η εξαπάτηση των χρηματιστηριακών επενδυτών, ώστε την Τετάρτη 23 Απριλίου η μετοχή της εταιρείας τέθηκε από τον πρόεδρο του Χ.Α. Παναγιώτη Αλεξάκη εκτός ταμπλό. Σύμπτωση ή όχι, ακόμη ένας συγκεκριμένος μιντιάρχης και εκδότης, ο οποίος δέχθηκε την "επίσκεψη" του ΣΔΟΕ την ίδια περίοδο στις 7 Απριλίου, όπου διαπιστώθηκαν εικονικά τιμολόγια 2,1 δισ. δρχ. καθώς και μη απόδοση φόρου μισθωτών υπηρεσιών και ΦΠΑ, από εκεί που επί χρόνια υποστήριζε το ΠΑΣΟΚ, μετά το 2004 στήριξε τον Κώστα Καραμανλή.

Η μείωση των φορολογικών εσόδων

Ως αποτέλεσμα όλων αυτών των ενεργειών, οι οποίες αποσκοπούν στο να "χαϊδέψει" η κυβέρνηση Καραμανλή τους επιχειρηματίες, το 2006 τα έσοδα του κράτους (έμμεσοι και άμεσοι φόροι, ασφαλιστικές εισφορές κ.λπ.) θα περιοριστούν περίπου στο 39,2% του ΑΕΠ, ενώ ο μέσος όρος για την περίοδο μεταξύ του 2001 και του 2005 ήταν 39,4%. Τη δε χρονιά κατά την οποία η κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας θα παραδώσει την εξουσία στην κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ, τα έσοδα θα έχουν σμικρυνθεί ακόμη περισσότερο, στο 38,9% του ΑΕΠ. Δεδομένου ότι οι λειτουργικές δημόσιες δαπάνες (δηλαδή οι συνολικές δημόσιες δαπάνες μείον τις επενδύσεις και τις δαπάνες εξυπηρέτησης του χρέους) θα διογκωθούν από το 35,6% το 2006 στο 43,4% το 2009, γίνεται αντιληπτό ότι η ασυμβατότητα της μείωσης των εσόδων με την αύξηση των δαπανών οδηγεί με μαθηματική ακρίβεια στον κίνδυνο χρεοκοπίας.

Η οριστική κατάργηση του ΣΔΟΕ

Ιούλιος 2019. Μια δεκαπενταετία μετά την οιονεί κατάργηση του ΣΔΟΕ, πάλι μια κυβέρνηση Νέας Δημοκρατίας αποφασίζει αυτή τη φορά και την πλήρη κατάργηση του Σώματος Δίωξης Οικονομικού Εγκλήματος, οργάνου του οποίου μακρινός πρόγονος και "γενάρχης" ήταν η αλήστου μνήμης Υπηρεσία Ελέγχου Διακίνησης Αγαθών (ΥΠΕΔΑ) τη δεκαετία του 1980.

Αξίζει να σημειωθεί ότι η παραπάνω κίνηση, η οποία προκάλεσε τη σφοδρή αντίδραση της αξιωματικής αντιπολίτευσης, αποτελεί κατά κάποιον τρόπο μια αυτοεκπληρούμενη προφητεία, η οποία είχε προαναγγελθεί από τον ίδιο τον πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη στις 9 Ιουνίου, στο πλαίσιο προεκλογικής του επίσκεψης στο Καστελλόριζο. Όπως αποτυπωνόταν σε σχετικό βίντεο, επιχειρηματίας του νησιού εξέφρασε τα παράπονά του στον πρόεδρο της Ν.Δ. διότι "ο Τσίπρας, όταν έφυγε από εδώ, μας έστειλε οκτώ φορές τον ΣΔΟΕ", με τον Κυριάκο Μητσοτάκη να ανταπαντά ειρωνικά: "Αυτή ήταν η ανταμοιβή". Ο επιχειρηματίας επανήλθε, ρωτώντας τον πρόεδρο της Ν.Δ. "να πω κι ένα αστείο; Εσείς πόσες φορές θα μας τον στείλετε; (σ.σ.: τον ΣΔΟΕ)" λαμβάνοντας από τον Κυριάκο Μητσοτάκη την πολυπόθητη απάντηση: "Εγώ, να ξέρεις, δεν στέλνω. Και το κράτος δεν πρέπει να στέλνει, αλλά πρέπει να δείχνει μια μεγάλη κατανόηση απέναντι στους επαγγελματίες που δραστηριοποιούνται με πολύ αυξημένο κόστος". Και ημέρες "παρά μία τεσσαράκοντα" μετά από αυτό το χαρακτηριστικό περιστατικό ήρθε η απόφαση για την οποία πολλοί αδημονούσαν.

2017 - 2018: Δύο χρονιές με πολύπλευρο και ουσιαστικό έργο

Το έργο του ΣΔΟΕ ήταν πολύπλευρο και ουσιαστικό κατά το 2017, καθώς με βάση την έκθεση πεπραγμένων του μέσα στον εν λόγω έτος:

* Εξέδωσε 1.942 νέες εντολές ελέγχου

* Ερεύνησε 1.813 νέες υποθέσεις

* Εκτέλεσε περίπου 300 εισαγγελικές παραγγελίες

* Έλαβε 8.552 καταγγελίες (τηλεφωνικές ή μέσω e-mail)

* Μόνο για 32 υποθέσεις που έλεγξε τα διαφυγόντα έσοδα για το Δημόσιο από τέλη, δασμούς και φόρους υπερβαίνουν τα 146 εκατ. ευρώ.

* Μεταξύ των υποθέσεων που αποκαλύφθηκαν από τους ελέγχους: δύο επιχειρήσεις καθαρισμού κτηρίων είχαν εκδώσει εικονικά τιμολόγια αξίας 19,174 εκατ. ευρώ, 3 φυσικά πρόσωπα είχαν εμπλακεί σε απάτη λαμβάνοντας παράνομα κοινοτικές επιδοτήσεις 15,288 εκατ. ευρώ, ενώ αποκαλύφθηκε απιστία εις βάρος ΟΤΑ ύψους 9,47 εκατ. ευρώ.

* Κατάσχεσε 1.056.377 «μαϊμού» προϊόντα από ρολόγια, τσάντες, αρώματα και είδη ένδυσης και υπόδησης.

Το 2018

Κατά τη διάρκεια του περασμένου έτους, το ΣΔΟΕ εντόπισε πληθώρα παραβάσεων. Αρκετές από αυτές ήταν της τάξεως άνω του 1 εκατομμυρίου ευρώ, και ειδικότερα:

* Στο πλαίσιο εκτέλεσης εισαγγελικής παραγγελίας για Συγχρηματοδοτούμενο Πρόγραμμα του ΕΣΠΑ 2007 - 2013, ελέγχθηκαν 322 επιχειρήσεις. Αποκαλύφθηκαν συνεργασίες με ημεδαπές και αλλοδαπές προμηθεύτριες εταιρείες εντός και εκτός Ελλάδας, οι οποίες πραγματοποιούσαν μεμονωμένες εικονικές συναλλαγές. Διαπιστώθηκε η λήψη -από τις εν λόγω επιχειρήσεις- πλήρως ή μερικώς εικονικών φορολογικών στοιχείων συνολικής αρχικής αξίας 13,2 εκατ. ευρώ.

* Βρέθηκε ξενοδοχειακή μονάδα στη Δυτική Ελλάδα που έλαβε επιδότηση πλέον των 1,2 εκατ. ευρώ προκειμένου να προχωρήσει σε εκσυγχρονισμό των εγκαταστάσεών της, χωρίς να τηρήσει τους όρους της επιχορήγησης και συντάχθηκαν δελτία προς την αρμόδια ΔΟΥ για απόδοση τελών χαρτοσήμου ποσού 7,3 εκατομμυρίων ευρώ.

* Σε έλεγχο επιχορήγησης σε επιχείρηση στον τομέα της ενέργειας στη Θράκη διαπιστώθηκε μη καταβολή φόρου συγκέντρωσης κεφαλαίου συνολικού ποσού 4,22 εκατ. ευρώ.

* Σε δύο επιχειρήσεις στη Θεσσαλία διαπιστώθηκε η έκδοση εικονικών τιμολογίων αξίας 6,7 εκατ. ευρώ η μία και 700.000 ευρώ η άλλη.

* Βρέθηκε ξενοδοχειακή μονάδα σε νησί του βορείου Αιγαίου που, ενώ έλαβε επιδότηση πλέον των 2 εκατ. ευρώ προκειμένου να προχωρήσει σε εκσυγχρονισμό των εγκαταστάσεών της, διαπιστώθηκε η μη τήρηση των όρων της επιχορήγησης.

* Άλλη ξενοδοχειακή μονάδα σε νησί του Ιονίου έλαβε επιδότηση συνολικού ύψους 1,25 εκατ. ευρώ προκειμένου να προχωρήσει σε εκσυγχρονισμό των εγκαταστάσεών της, αλλά διαπιστώθηκε η μη τήρηση των όρων της επιχορήγησης.

* Ξενοδοχειακή μονάδα σε νησί του Ιονίου έλαβε επιδότηση πλέον του 1 εκατ. ευρώ προκειμένου να προχωρήσει σε εκσυγχρονισμό των εγκαταστάσεών της και διαπιστώθηκε η μη τήρηση των όρων της επιχορήγησης.

* Φυσικό πρόσωπο, σε συνεργασία με τραπεζικό υπάλληλο, εξαπάτησε επενδυτές -κυρίως σε νησί του Ιονίου- για τη δήθεν ένταξή τους σε επιδοτούμενα προγράμματα αποσπώντας τους μεγάλα χρηματικά ποσά. Από έλεγχο στους τραπεζικούς του λογαριασμούς διαπιστώθηκε ότι είχαν κατατεθεί ποσά πλέον των 2 εκατ. ευρώ, ενώ δεν είχαν υποβληθεί φορολογικές δηλώσεις.

* Σε εκπαιδευτικό ίδρυμα διαπιστώθηκαν ταμειακές διευκολύνσεις προγραμμάτων οι οποίες δεν είχαν επιστραφεί, αλλά και εκκρεμείς προκαταβολές, άνευ παραστατικών, οι οποίες δεν είχαν τακτοποιηθεί. Το σύνολό τους υπερβαίνει το ποσό των 1,5 εκατ. ευρώ.

* Δύο λογιστές σε περιοχή της Αττικής εξαπάτησαν τις φορολογικές αρχές μέσω της καταχώρησης ανύπαρκτων δωρεών -για τη μείωση του δημοσίου χρέους- σε φορολογικές δηλώσεις φορολογουμένων προκειμένου να προβούν σε δόλια εκταμίευση επιστροφής φόρου εισοδήματος παρελθόντων ετών ποσού που προσεγγίζει το 1 εκατ. ευρώ.

* Σε έλεγχο σε βιομηχανική μονάδα στην Ήπειρο διαπιστώθηκε η μη τήρηση των όρων της επιδότησης Ν. 3299/04 (διαπιστώθηκε η λήψη εικονικών φορολογικών στοιχείων). Ενημερώθηκε η αρμόδια αρχή για ανάκτηση της επιδότησης ποσού 9,89 εκατ. ευρώ.

* Σε έλεγχο σε ξενοδοχειακή μονάδα στην Κεντρική Μακεδονία διαπιστώθηκε η μη τήρηση των όρων της επιδότησης (Ν. 3299/04). Ενημερώθηκε η αρμόδια αρχή για ανάκτηση της επιδότησης ποσού 6,84 εκατ. ευρώ.

* Σε έλεγχο σε θεραπευτήριο - κέντρο αποκατάστασης στη Θεσσαλία διαπιστώθηκε η μη τήρηση των όρων της επιδότησης (Ν. 3299/04). Ενημερώθηκε η αρμόδια αρχή για ανάκτηση της επιδότησης ποσού 1,39 εκατ. ευρώ.

* Έλεγχος σε φυσικά πρόσωπα για τοκογλυφία και παράνομες τραπεζικές συναλλαγές, αποδοχή προϊόντων εγκλήματος, πλαστογραφία, υπεξαίρεση, νομιμοποίηση εσόδων από εγκληματική δραστηριότητα, συνολικού ποσού 9,23 εκατ. ευρώ.

* Έλεγχος σε πρώην αιρετό πρόσωπο Τοπικής Αυτοδιοίκησης στην Ήπειρο. Προσαύξηση περιουσίας ύψους 1,20 εκατ. ευρώ χωρίς να προκύπτει η αιτία ή η πηγή προέλευσης. Η διαπίστωση έγινε από την επεξεργασία των τραπεζικών λογαριασμών και την αντιπαραβολή τους με τις φορολογικές του δηλώσεις.

 

Δείτε όλα τα σχόλια