Live τώρα    
23°C Αθήνα
ΑΘΗΝΑ
Ελαφρές νεφώσεις
23 °C
21.7°C25.2°C
3 BF 40%
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
Ελαφρές νεφώσεις
19 °C
17.4°C20.5°C
4 BF 41%
ΠΑΤΡΑ
Αίθριος καιρός
19 °C
18.8°C22.0°C
4 BF 60%
ΗΡΑΚΛΕΙΟ
Ελαφρές νεφώσεις
21 °C
19.9°C21.9°C
5 BF 61%
ΛΑΡΙΣΑ
Σποραδικές νεφώσεις
22 °C
21.9°C22.9°C
3 BF 26%
Κοσμοδρόμιο, από τον Νίκο Κυριακίδη / Από τον καταναλωτισμό στην οικοκαταστροφή
  • Μείωση μεγέθους γραμματοσειράς
  • Αύξηση μεγέθους γραμματοσειράς
Εκτύπωση

Κοσμοδρόμιο, από τον Νίκο Κυριακίδη / Από τον καταναλωτισμό στην οικοκαταστροφή

. Κι όλα αυτά ενώ τα μέλη του Φόρουμ Καταναλωτικών Αγαθών, στο οποίο συμμετέχουν μερικές από τις μεγαλύτερες εταιρείες του κόσμου είχαν υποσχεθεί -το 2010- να περιορίσουν την αποψίλωση των δασών που σχετίζεται με τα τέσσερα πιο εμπορικά -και εμπορεύσιμα- προϊόντα μεγάλης ζήτησης: σόγια, φοινικέλαιο, χαρτί και χαρτοπολτό, βοοειδή.

Μια τελευταία ανάλυση της Greenpeace International υπολογίζει ότι, ως τις αρχές του 2020, δέκα χρόνια δηλαδή αφότου δόθηκε η παραπάνω υπόσχεση, δασική έκταση 50 εκατομμυρίων εκταρίων θα έχει καταστραφεί ως αποτέλεσμα της αυξανόμενης ζήτησης και κατανάλωσης αγροτοδιατροφικών προϊόντων ανά τον κόσμο. Η έκθεση, με τίτλο «Αντίστροφη Μέτρηση για την Εξαφάνιση», αποκαλύπτει ότι απ' το 2010 η έκταση καλλιέργειας σόγιας στη Βραζιλία έχει αυξηθεί κατά 45%, ενώ η παραγωγή φοινικελαίου στην Ινδονησία έχει αυξηθεί κατά 75%!

Η αποψίλωση των δασών οδηγεί σε αύξηση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου στην ατμόσφαιρα εντείνοντας την κλιματική αλλαγή, καταστρέφοντας τους βιότοπους και απειλώντας είδη της πανίδας και της χλωρίδας με εξαφάνιση. Στις αρχές του χρόνου η Greenpeace έστειλε επιστολές σε περισσότερους από 50 μεγαλεμπόρους, λιανοπωλητές, παραγωγούς και εταιρείες καταναλωτικών αγαθών καλώντας τους να συμβάλουν στον περιορισμό της αποψίλωσης των δασών αποκαλύπτοντας τους προμηθευτές τους.

Μόνον ένας πολύ μικρός αριθμός ανταποκρίθηκε στο αίτημα της οργάνωσης, ενώ κανείς από τους 50 δεν είχε να επιδείξει ουσιαστική δράση για τον περιορισμό της αποψίλωσης με βάση τα δημοσίως διαθέσιμα στοιχεία όσον αφορά τις αλυσίδες εφοδιασμού τους. Οι ιθύνοντες των εταιρειών που απάντησαν στην επιστολή της Greenpeace δεν ήταν σε θέση να παράσχουν λεπτομέρειες για τις ποσότητες της σόγιας που χρησιμοποιούν για ζωοτροφή, πόσω μάλλον να γνωρίζουν από πού προερχόταν αυτή.

Δυσοίωνες προοπτικές

Η καλλιέργεια της σόγιας είναι ο δεύτερος πιο σημαντικός παράγοντας αποψίλωσης των δασών. Το 90% που παράγεται παγκοσμίως χρησιμοποιείται για ζωοτροφή. Σχεδόν το 80% της δασικής αποψίλωσης στον πλανήτη οφείλεται στην εντατικοποίηση της γεωργίας, η οποία είναι επίσης η κύρια αιτία καταστροφής των φυσικών βιοτόπων.

Οι προοπτικές κάθε άλλο παρά ευοίωνες είναι. Η κατανάλωση αγροτοδιατροφικών προϊόντων και κατ’ επέκταση η παραγωγή τους προβλέπεται να αυξηθεί σε παγκόσμιο επίπεδο. Η κατανάλωση κρέατος αναμένεται να αυξηθεί κατά 76% σύμφωνα με ορισμένες εκτιμήσεις. Η παραγωγή σόγιας προβλέπεται επίσης να αυξηθεί κατά σχεδόν 45% και του φοινικελαίου κατά 60% περίπου, σύμφωνα με τον Οργανισμό Τροφίμων και Γεωργίας.

Η έκθεση της Greenpeace, που είδε το φως της δημοσιότητας καθώς οι επικεφαλής των μεγάλων πολυεθνικών του κόσμου συγκεντρώνονταν στο Βανκούβερ για την ετήσια διάσκεψη κορυφής του Φόρουμ Καταναλωτικών Αγαθών, επισημαίνει ότι η αποτροπή της κλιματικής και οικολογικής καταστροφής θα απαιτήσει «καθοριστικές αλλαγές» στον τρόπο διαχείρισης των δασών και παραγωγής αγροτικών προϊόντων, αλλά και δραματικές μειώσεις στην κατανάλωση κρέατος και γαλακτοκομικών προϊόντων.

Τον περασμένο Οκτώβριο η Διακυβερνητική Επιτροπή για την Κλιματική Αλλαγή αναγνώρισε ότι η αναμόρφωση του συστήματος παραγωγής τροφίμων με στόχο τη διασφάλιση της προστασίας των δασών αποτελεί ζωτικό μέρος της μάχης κατά της κλιματικής κρίσης. Η Άννα Τζόουνς, επικεφαλής της παγκόσμιας εκστρατείας της βρετανικής Greenpeace για τα δάση, δήλωσε σχετικά:

«Οι εταιρείες αυτές καταστρέφουν το μέλλον των παιδιών μας οδηγώντας μας στην κλιματική και οικολογική κατάρρευση. Αντί να συζητούν για το πώς θα αντιμετωπίσουν την κρίση, αυτές προσπαθούν ν’ αυξήσουν τη ζήτηση των προϊόντων τους. Το μήνυμα μας είναι απλό: Αλλάξτε το επιχειρηματικό μοντέλο σας για να αποφευχθεί η κλιματική και οικολογική καταστροφή».

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΓΝΩΜΕΣ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

EDITORIAL

ΑΝΑΛΥΣΗ

SOCIAL