Live τώρα    
23°C Αθήνα
ΑΘΗΝΑ
Αίθριος καιρός
23 °C
21.3°C24.2°C
3 BF 38%
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
Αίθριος καιρός
24 °C
22.3°C24.7°C
4 BF 37%
ΠΑΤΡΑ
Ελαφρές νεφώσεις
21 °C
20.0°C23.8°C
2 BF 58%
ΗΡΑΚΛΕΙΟ
Ελαφρές νεφώσεις
19 °C
18.6°C21.0°C
2 BF 75%
ΛΑΡΙΣΑ
Αίθριος καιρός
22 °C
21.9°C23.4°C
3 BF 35%
Δίκη του dieselgate στη Γερμανία / Δίκη του dieselgate στη Γερμανία: Η Volkswagen στο σκαμνί
  • Μείωση μεγέθους γραμματοσειράς
  • Αύξηση μεγέθους γραμματοσειράς
Εκτύπωση

Δίκη του dieselgate στη Γερμανία / Δίκη του dieselgate στη Γερμανία: Η Volkswagen στο σκαμνί

Δεν δικάστηκε ποτέ για την καταναγκαστική εργασία χιλιάδων σκλάβων που στέλνονταν στα εργοστάσιά της στη διάρκεια του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου. Δικάζεται τώρα για την εξαπάτηση καταναλωτών. Εκείνων δηλαδή που αγόραζαν τόσα χρόνια απ' αυτήν αυτοκίνητα ντίζελ χωρίς να γνωρίζουν για το παραποιημένο λογισμικό με το οποίο η εταιρεία παρέκαμπτε τους συνηθισμένους ελέγχους για τις εκπομπές ρύπων.

Η προτεσταντική ηθική αποδεικνύεται εξαιρετικά ελαστική όταν πρόκειται για έναν εθνικό "θησαυρό", τη μεγαλύτερη αυτοκινητοβιομηχανία της Γερμανίας και τη δεύτερη μεγαλύτερη παγκοσμίως μετά την ιαπωνική Τοyota. Η Volkswagen (VW), πνευματικό τέκνο του Φέρντιναντ Πόρσε αλλά και του Αδόλφου Χίτλερ, απασχολεί σήμερα 664.500 εργάτες σε όλο τον κόσμο. Διαθέτει 122 μονάδες παραγωγής σε 20 ευρωπαϊκές χώρες και άλλες 11 χώρες σε Αμερική, Ασία και Αφρική. Πουλάει οχήματα σε 153 χώρες.

Με τη στρατιά των εργαζομένων στην επιχείρηση μπορεί να συγκριθεί σήμερα μόνο μια άλλη στρατιά, εκείνη των εναγόντων. Περισσότεροι από 450.000 Γερμανοί προσέφυγαν κατά της εταιρείας διεκδικώντας αποζημιώσεις για τα "αμαρτωλά" αυτοκίνητα ντίζελ, το λογισμικό εξαπάτησης των οποίων βρέθηκε πριν από τέσσερα χρόνια στο επίκεντρο του περιβόητου σκανδάλου Dieselgate.

Οι οργανώσεις προστασίας των καταναλωτών που εκπροσωπούν τους ενάγοντες υποστηρίζουν ότι ο γίγαντας της γερμανικής αυτοκινητοβιομηχανίας παραπλάνησε σκόπιμα τους πελάτες της με το ειδικό λογισμικό που επέτρεπε στα οχήματά της να ρυπαίνουν πολύ πάνω από τα επιτρεπόμενα όρια.

Ζημίες στην υγεία και τα χαρτοφυλάκια

Η πιο σημαντική από τις περίπου 50 κατηγορίες που αντιμετωπίζει η Volkswagen στην πολύκροτη δίκη που άρχισε αυτή τη Δευτέρα αφορά το αν η επιχείρηση "προκάλεσε ζημία". Για την ιστορία, τον Μάρτιο του 2017 έρευνες αποκάλυψαν ότι η επιπλέον ρύπανση από τα 2,6 "πειραγμένα" αυτοκίνητα που πούλησε η εταιρεία στη Γερμανία αναμένεται να προκαλέσει περίσσότερους από 1.200 πρόωρους θανάτους στην Ευρώπη.

Η Volkswagen θα παρουσιάσει βέβαια τις δικές τις μελέτες. Το έχει κάνει άλλωστε και κατά το παρελθόν βάζοντας πιθήκους αλλά και ανθρώπους να αναπνέουν τις αναθυμιάσεις των κινητήρων ντίζελ τους για να αποδείξουν πόσο αβλαβείς είναι. Θα κρίνει η γερμανική Δικαιοσύνη ότι η εταιρεία "προκάλεσε ζημία" και ότι έδρασε "ανέντιμα", όπως υποστηρίζουν οι ενάγοντες;

Είναι κάτι μάλλον δύσκολο να αποδειχτεί. Εξ ου και η υπερασπιστική γραμμή της επιχείρησης μοιάζει σκόπιμα απλοϊκή. "Εκατομμύρια άνθρωποι σε όλο τον κόσμο συνεχίζουν να οδηγούν τα αυτοκίνητα αυτά" υποστήριξε κατά την πρώτη μέρα της δίκης η δικηγόρος της εταιρείας Μαρτίν Ντε Λιντ Βαν Βινγκάρντεν.

Λες και μπορούσαν να κάνουν διαφορετικά. Όμως, η Volkswagen είναι το διαμάντι του στέμματος της γερμανικής βιομηχανίας και έτσι, για την περίπτωσή της, δεν μπορεί να ισχύει το περίφημο "οι συμφωνίες πρέπει να τηρούνται". Ιδίως μετά την απομάκρυνση από το ταμείο.

Στην πραγματικότητα η υπερασπιστική γραμμή της επιχείρησης δεν είναι διόλου αφελής. Η εταιρεία εξαπάτησε τους πελάτες της μια φορά με ηλεκτρονικά μέσα, τώρα επιχειρεί να το κάνει με νομικά. Ακόμη και αν το δικαστήριο δικαιώσει τους ενάγοντες, δεν θα επιβληθεί καμία συνολική αποζημίωση. Κάθε κάτοχος αυτοκινήτου θα πρέπει στη συνέχεια να διεκδικήσει ατομικά την αποζημίωσή του.

Μια τέτοια διαδικασία για 450.000 άτομα θα είναι εξαιρετικά χρονοβόρα. Πόσο μάλλον όταν η δικαστική απόφαση δεν αναμένεται να εκδοθεί πριν από το 2023 και με δεδομένο ότι η VW έχει προαναγγείλει ότι θα ασκήσει έφεση. Όταν κάποτε ολοκληρωθούν οι διαδικασίες, οι τιμές των αυτοκινήτων ντίζελ στην αγορά θα έχουν κατρακυλήσει. Και οι αποζημιώσεις θα είναι πολύ μικρότερες.

Παίζοντας στις καθυστερήσεις

Είναι προφανές ότι η Volkswagen δίνει σήμερα μάχη με τον χρόνο. Από το 2015, όταν ξέσπασε το dieselgate, η εταιρεία έχει δαπανήσει πάνω από 30 δισεκατομμύρια ευρώ σε αποζημιώσεις και δικαστικά έξοδα. Το μεγαλύτερο ποσό -22 δισεκατομμύρια ευρώ- έχει ξοδευτεί στις ΗΠΑ, οι αρχές της οποίας αποκάλυψαν το σκάνδαλο.

Χάρη στην πλήρη κάλυψη της κυβέρνησης Μέρκελ, η VW έχει περιορίσει μέχρι στιγμής τις απώλειές της στην ίδια τη Γερμανία. Έχει πληρώσει μόλις 2,3 δισεκατομμύρια ευρώ σε τρεις μάλιστα δόσεις για ισάριθμα πρόστιμα.

Η εταιρεία ξοδεύει πολλά περισσότερα χρήματα για να ξεπλύνει το όνομά της. Το σκάνδαλο με τα αυτοκίνητα ντίζελ αποτελεί απλώς ένα "κεφάλαιο από την ιστορία του ομίλου" υποστηρίζει ο νέος διευθυντής της Ραλφ Μπράντστατερ. Και αναφερόμενος σε αυτή την ιστορία προσπερνά διακριτικά το Kubelwagen της ναζιστικής Βέρμαχτ για να συμπεριλάβει σε αυτήν μόνο τον δημοφιλή "σκαραβαίο" και τα γκολφ.

"Η κρίση του ντίζελ ήταν ο καταλύτης για τη μεταμόρφωση μας" επισημαίνει ο επιχειρηματίας υπογραμμίζοντας ότι η εταιρεία έχει επενδύσει περισσότερα από 30 δισεκατομμύρια ευρώ προκειμένου να "ανακτήσει τον σεβασμό της κοινωνίας". Με άλλα λόγια την αναπόφευκτη και πολυδάπανη στροφή στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα.

Τη στροφή αυτή δεν θα πληρώσουν φυσικά οι επενδυτές. Τον Μάρτιο η VW ανακοίνωσε την περικοπή 7.000 θέσεων εργασίας στο πλαίσιο της αναδιάρθρωσης της εταιρείας. Ο βασικός μέτοχος της Βόλφγκανγκ Πόρσε δήλωσε με αφορμή την έκθεση αυτοκινήτου της Γενεύης ότι η Volkswagen και η θυγατρικές της Audi και Porsche "δεν είναι αρκετά ευέλικτες".

Και όταν ακούς ευελιξία... ανθρώπινο κρέας μυρίζει. Σε επιστολή του προς τους εργαζόμενους της Audi ο διευθυντής της Χέρμπερτ Ντις προανήγγειλε λίγο αργότερα την περικοπή δαπανών 5,9 δισεκατομμυρίων μέχρι το 2023, χρονία κατά την οποία ο όμιλος αναμένει τη δικαστική απόφαση για το Dieselgate.

"H Audi οφείλει να αντιμετωπίσει το κόστος... πρέπει να αναπτύσσει, να παράγει και να επιχειρεί με περισσότερη αποτελεσματικότητα. Κανένα θέμα δεν μπορεί να εξαιρεθεί από τις συζητήσεις" έγραφε. Κανένα. Εκτός ίσως από εκείνο των αποζημιώσεων για τους εκατομμύρια οδηγούς οχημάτων ντίζελ σε όλο τον κόσμο που εξαπάτησε η εταιρεία.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΓΝΩΜΕΣ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

EDITORIAL

ΑΝΑΛΥΣΗ

SOCIAL