Live τώρα    
27°C Αθήνα
ΑΘΗΝΑ
Αίθριος καιρός
27 °C
25.2°C29.7°C
3 BF 54%
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
Ελαφρές νεφώσεις
24 °C
21.9°C26.2°C
2 BF 60%
ΠΑΤΡΑ
Σποραδικές νεφώσεις
27 °C
24.9°C32.6°C
2 BF 59%
ΗΡΑΚΛΕΙΟ
Αίθριος καιρός
25 °C
24.8°C25.4°C
2 BF 67%
ΛΑΡΙΣΑ
Ελαφρές νεφώσεις
26 °C
25.9°C25.9°C
2 BF 50%
Μουσική / Ο ρυθμικός λυρισμός του Billy Prim
  • Μείωση μεγέθους γραμματοσειράς
  • Αύξηση μεγέθους γραμματοσειράς
Εκτύπωση

Μουσική / Ο ρυθμικός λυρισμός του Billy Prim

1342790280.jpg

Εξερευνητής των ήχων, του πνεύματος, της ζωής, ο Billy Prim αναζητά την παρουσία του μέσα από το κοινωνικό έργο που μπορεί να επιτελεστεί ακόμα και μέσω της μουσικής. «Ένας ποιητής προσφέρει μια ιδέα μέσω των λέξεων, όπως στην αρχαία αγορά οι φιλόσοφοι κατέθεταν τις καινοτόμες ιδέες τους για τη σοφία και την εξέλιξη της ανθρωπότητας. Ένας μουσικός, αντίστοιχα, προσφέρει το ίδιο μέσα από ένα συμπαντικό ηχόχρωμα, την παγκόσμια γλώσσα των ήχων, μιλώντας για την αγάπη, τον έρωτα, την εξέλιξη, την επανάσταση· για την ισότητα, την ελευθερία των ανθρώπινων ειδών» ήταν τα πρώτα του λόγια στην αρχή της συνάντησής μας.

Δημιουργική ιδιαιτερότητα

Ο Billy Prim -κατά κόσμον Βασίλης Πριμηκύρης- ξεκίνησε το μουσικό του ταξίδι στα 15 του χρόνια, εμπνευσμένος από τον μεγαλύτερό του αδερφό. Διαγνωσμένος -σχεδόν εκ γενετής- με στοιχεία του συνδρόμου Asperger και διαταραχή ελλειμματικής προσοχής και υπερκινητικότητας (ADHD), ο Βασίλης έχει μελετήσει τον ψυχισμό του, την ελεύθερη έκφρασή του μέσα από διάφορες μορφές τη τέχνης: την ηχοθεραπεία, τη χοροθεραπεία, τον διαλογισμό και τα παιχνίδια έκφρασης. Η φύση, η θάλασσα, ο αέρας, ο ουρανός, μικρά πράγματα, όπως το κελάηδημα των πουλιών, τον εμπνέουν.

Λόγω μαθησιακών δυσκολιών βοηθήθηκε πολύ από τους δασκάλους του. Οι μουσικές του σπουδές περιλαμβάνουν έξι χρόνια κλασικό πιάνο και μουσική θεωρία. Διδάχτηκε από τον έμπειρο και πολύ υπομονετικό Μανώλη Καμπούρη, στον οποίο οφείλει πολλά. Τις νότες τού τις έμαθε διαδραστικά, χρησιμοποιώντας τα χρώματα, τους πλανήτες, το σύμπαν. «Ο ήχος είναι μια συχνότητα του σύμπαντος, κάθε πλανήτης έχει μια ενέργεια που εκφράζεται από μια ορισμένη νότα και προσφέρει ηρεμία, μέτρια ένταση ή την απόλυτη έκσταση της δημιουργίας» έλεγε ο δάσκαλός του. Και ο Δημήτρης Τσιλικόπουλος του έμαθε πώς να δουλέψει περισσότερο το υποσυνείδητό του, πώς να ακούει το ένστικτό του. Εκεί βαθιά, όπου βρίσκεται η αλήθεια κάθε ανθρώπου.

Το ταξίδι της μουσικής

Γεννημένος πριν από 25 μόλις χρόνια, από χωρισμένους γονείς, έζησε με τη γιαγιά και τον παππού του, που πάντα τον προέτρεπαν να κάνει πράξη τα όνειρά του, αυτό που αγαπάει. Ροκάς ντράμερ ο Νικήτας, ο μεγάλος αδελφός, έκανε τον μικρό Βασίλη να ζηλέψει τη χαρά, την παιδικότητα, το ταξίδι που χαρίζει η μουσική. Από τα 16 του άρχισε να ασχολείται με τα τύμπανα και να γράφει για το συγκρότημα του αδελφού του. Μπροστά σε ένα σετ Yamaha κάθισε πρώτη φορά ο έφηβος μελλοντικός μουσικός. Είχε ξεκινήσει με πιάνο στο Μουσικό Σχολείο της Λάρισας, στο οποίο οφείλει πολλά για την εξέλιξή του. Σήμερα, ενεργός τζαζ μουσικός στο εξωτερικό και στην Ελλάδα, παίζει σε μεγάλα διεθνή φεστιβάλ με τους πλέον σημαντικούς μουσικούς.

Ο Βασίλης τελείωσε τη βασική του εκπαίδευση στην πατρίδα, αλλά μετακόμισε στην Ουγγαρία όπου σπούδασε ντραμς και παρακολούθησε μαθήματα και εργαστήρια με δασκάλους τους Eric Ineke, Colin Stranahan, Sheila Jordan, Jonathan Kreisberg και Diane Schuur. Κατά τη διάρκεια των σπουδών του -ή αμέσως μετά- συμμετείχε σε ηχογραφήσεις και περιοδείες με σύνολα πολλών μουσικών ειδών, ενώ από το 2017 δραστηριοποιείται στην ουγγρική τζαζ σκηνή.

Με μια μαρμίτα στη Βουδαπέστη

Από μικρό παιδί, του Βασίλη του άρεσε να μαγειρεύει. Έπρεπε να βοηθάει τη γιαγιά και τον παππού στις δουλειές του σπιτιού. Στη Θεσσαλονίκη -τα σαββατοκύριακα του Λυκείου- παρακολουθούσε μαθήματα στη Μαρμίτα και, μέσω της μαγειρικής που έμαθε εκεί, απέκτησε τον μουσικό του εξοπλισμό. Με ένα μουσικό σχήμα που δημιούργησε στη Λάρισα με τον δάσκαλό του Δημήτρη Τσιλικόπουλο στην κιθάρα έφτασε πρώτη φορά στην Ουγγαρία για λίγες συναυλίες. Επιστρέφοντας με μόλις 100 ευρώ στην τσέπη, το αποφάσισε: Στα 18 η Ελλάδα τον έδιωχνε. Ήθελε να φύγει έξω και ό,τι βγει.

Μουσικά πανεπιστήμια στην Ολλανδία και στην Αγγλία τον απέρριπταν ή ήταν απρόσιτα. Φόρτωσε τα τύμπανά του σε ένα λεωφορείο με προορισμό τη Βουδαπέστη. Εκεί τον περίμεναν ένα στρωμένο κρεβάτι και ένα ζεστό πιάτο φαγητό. Το επόμενο βράδυ πήγε στο jam session του κλαμπ Jazz Kochma, όπου συναντιόνταν οι Ούγγροι αυτοσχεδιαστές μουσικοί. Ο Attila Blaho, εκλεκτός πιανίστας, καθηγητής στο Τμήμα Τζαζ της Ferenc Liszt Academy και μετέπειτα μέντοράς του, τον ξεχώρισε από την πρώτη στιγμή που βρέθηκαν πάνω στη σκηνή. Του πρότεινε να δώσει εξετάσεις στη σχολή του, να μείνει εκεί. Κι έτσι έγινε!

Στην ουγγρική τζαζ σκηνή

Για τέσσερα ολόκληρα χρόνια στη Βουδαπέστη ο Βασίλης-Billy Prim είχε πολλές ευκαιρίες να παίξει και να ηχογραφήσει indie, ambient και αυτοσχεδιαζόμενη σύγχρονη μουσική μαζί με Ούγγρους μουσικούς που τρέφουν ιδιαίτερη εκτίμηση για τους Έλληνες τζαζίστες. Η αποδοχή και η αγάπη που έπαιρνε από το κοινό -κάτι που είχε πραγματικά ανάγκη- μένουν χαραγμένες στη μνήμη του. Ένα κοινό που, σιωπηλό, άκουγε τη μουσική και μετά αγκάλιαζε τον καλλιτέχνη, δείχνοντάς του την εκτίμησή του.

Μαζί με τον Attila Blaho συνάντησε και έπαιξε με μουσικούς της ουγγρικής τζαζ σκηνής (Andor Horvath, Veronica Harcsa, Adam Bogothy, Gita Krashnai, Daniel Mester), τον Debasish Ganguly από την Ινδία, αλλά και τον Νεοζηλανδό κιθαρίστα Matthew Mitchell, γνωστό από τις συνεργασίες του με μορφές, όπως οι John Scofield, Pat Metheny, Jack DeJohnette. Όταν ο ακροδεξιός πρωθυπουργός της χώρας των Μαγιάρων, ο Βίκτορ Όρμπαν, έκλεισε τα σύνορα στην περίοδο της πανδημίας, ο Βασίλης έπρεπε να πάρει μια απόφαση: να μείνει στην Ουγγαρία ή να βρει καταφύγιο στα, ασφαλέστερα και πιο φιλικά, πατρώα εδάφη; Από τότε η επαφή του με την Ουγγαρία παραμένει τακτική. Τουλάχιστον τέσσερις φορές τον χρόνο παίζει και ηχογραφεί με φίλους και σχήματα που εκτιμούν τον «τρόπο» του στα τύμπανα και διδάσκει σε σεμινάρια στο Szeged University.

Στην Ελλάδα συμμετέχει με το σχήμα του σε σημαντικές τζαζ διοργανώσεις -Tinos Jazz Festival κ.ά.-, ενώ ταξιδεύει με ευρωπαϊκά καλλιτεχνικά προγράμματα που χρηματοδοτούν περφόρμανς και έργα που παρουσιάζονται σε πολλές πόλεις: Βιέννη, Κολονία, Φλορεντία, Βουδαπέστη. Σε αυτά τα προγράμματα συμμετέχουν μουσικοί, σκηνοθέτες, χορευτές, βιντεοφωτογράφοι και graphic designers. Τις ημέρες του κορωνοϊού ξεκίνησε η Κοννεκτίβα, ένας χώρος πολιτισμού δίπλα στο Αρχαίο Θέατρο της Λάρισας, όπου παρουσιάζονται εκθέσεις ζωγραφικής και live μουσική. Τις Τρίτες ο Βασίλης οργανώνει εκεί τα jam sessions της Κοννεκτίβας.

Οι πηγές του Φονιά

Τα καλοκαίρια, ψηλά στις πηγές του Φονιά στη Σαμοθράκη, απλώς... υπάρχει! Η μοναχικότητα τον κάνει να νιώθει ελεύθερος. Εκεί ο Billy ζει σαν τους προγόνους του και τους τιμά, ζώντας με τον δικό τους τρόπο. Πρωινό κρύο μπάνιο στις Βάθρες και στους περίφημους καταρράκτες του νησιού, ασκήσεις, διαλογισμός, εξερεύνηση τοπίων, συλλογή φρούτων, θυμαριού ή ξύλων για τη φωτιά, που θα τον κρατήσει ζεστό το βράδυ δίπλα στην Ελένη του.

Και στο μαγείρεμα, τραχανάς, φασόλια, φάβα, ρύζι, πράγματα απλά που φέρνουνε γαλήνη στον νου και στην ψυχή. Σ’ ένα μέρος με τόση ενέργεια ο Βασίλης νιώθει πως ζει πιο κοντά στο σύμπαν. Επί τρεις ολόκληρους μήνες απέχει συνειδητά από τη μουσική, την τεχνολογία, τις κοινωνικές συμβάσεις, το σύστημα.

«Ivora»: Ο κόσμος των ψυχών

Στις 20 Σεπτεμβρίου 2019 κυκλοφόρησε από την Blahonoiz Records το ντεμπούτο άλμπουμ του ως band leader με τίτλο «Thalassa». Ένας δίσκος που έχει προσελκύσει το ενδιαφέρον, αποσπώντας εξαιρετικές κριτικές.

«Λυρικό, γαλήνιο, καθηλωτικό» έγραψαν. Μάλιστα, η σύνθεση «Keep the child alive in you» χαρακτηρίστηκε από το μουσικό-ειδησεογραφικό Jazz in Europe ένα από τα 100 καλύτερα κομμάτια jazz piano trio του 21ου αιώνα.

Γέννημα των «κλειστών ημερών» τη Covid, το «Ivora», ο δεύτερος προσωπικός του δίσκος, που κυκλοφορεί από την Irida music, θεωρείται ως η συνέχεια του άλμπουμ «Thalassa» σε ό,τι αφορά τις αφορμές που οδήγησαν στη δημιουργία τους. Εσωτερική αναζήτηση, σεβασμός στα στοιχεία της φύσης, φόρος τιμής στα πάτρια εδάφη και στη μουσική τους παράδοση. Οι συνθέσεις του Billy Prim ανοίγονται σε νέους δρόμους. Η παρουσία του σαξοφωνίστα Daniel Mester και τα φωνητικά της Veronica Harcsa δίνουν στον δίσκο έναν χαρακτήρα περισσότερο αυτοσχεδιαστικό απ’ ό,τι στον πρώτο, ενώ η παράδοση «κρύβεται» με ιδιαίτερο τρόπο, δίνοντας έναν global jazz τόνο στο σύνολο. Τα κομμάτια του δίσκου, που ηχογραφήθηκε live στο περίφημο Pannonia studio της Βουδαπέστης, εξιστορούν μια περιπέτεια. Ο ήρωας, φεύγοντας από τον υλικό κόσμο και μπαίνοντας στον πνευματικό, ξεκινάει ένα ταξίδι αυτογνωσίας δίχως τελικό προορισμό. Στο τελευταίο κομμάτι («The breath of all things») ανακαλύπτει τον πραγματικό του εαυτό. Το αποτέλεσμα είναι ένα άλμπουμ που κρατάει αμείωτο το ενδιαφέρον του ακροατή από τις πρώτες του νότες μέχρι την τελευταία του πνοή.

Μέσα από τα μάτια του «Ivora», που δημιουργήθηκε κατά την περίοδο του εγκλεισμού και το οποίο συνοδεύεται από ένα μικρό, καλαίσθητο βιβλίο κόμικς με συνδημιουργούς τον Στέλιο Πλιάτσικα και τον Θάνο Κυρατζή, ο Βασίλης βλέπει τον ουρανό. Σε συνδυασμό δε με το «Thalassa» αποτελεί το δεύτερο μέρος μιας τριλογίας που θα ολοκληρωθεί με θέμα τη γη. Το πνευματικό ταξίδι της ολοκλήρωσης ενός νέου μουσικού, από τον οποίο περιμένουμε πολλά και όμορφα πράγματα.

«Η ζωή είναι ένα όνειρο, από το οποίο όλοι πρέπει να ξυπνήσουμε, πριν ονειρευτούμε ξανά» λέει ο Βασίλης Πριμηκύρης, ο ντράμερ, αλλά και επίμονος δημιουργός Billy Prim. Ένας καλλιτέχνης με άποψη και ψυχή.

Επιμέλεια κειμένου: Μαρώ Καβαλιέρου

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΓΝΩΜΕΣ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

EDITORIAL

ΑΝΑΛΥΣΗ

SOCIAL