Ο επιλεγμένος κατάλογος δεν υπάρχει πλέον.

4+7 σημειώσεις για τον Σολωμό

Kατ’ αυτόν τον τρόπο (έμπρακτα και δίχως συγκροτημένη θεωρία) ο Σολωμός όρισε το λυρικό πεδίο: H ελληνική λυρική ποίηση έκτοτε καλύπτει μια σφαίρα σχεδόν πλήρως χαρτογραφημένη (μολονότι ταχύτατα σμικρυνόμενη, τον τελευταίο καιρό, καθώς οι ποιητές απωθούνται ολοένα πιο βίαια από τους σωσίες τους)...

Η κίνηση του εκκρεμούς

Οι Υποτυπώσεις αντιδρούν σ’ αυτήν την επέτειο καταρχάς –αν συνεχίσουν να υφίστανται, θα επανέλθουμε– με δυο κείμενα που, από τη δική μου οπτική γωνία, συνυπάρχουν και διαλέγονται σαν να βλέπουμε ένα εκκρεμές (τη συζήτηση περί Σολωμού) να αγγίζει τα ακραία όρια της ταλάντωσής του...

«Ιδεολογική ηγεμονία της Αριστεράς»

Στην πραγματικότητα, το αφήγημα αυτό αποτελείται από τρία διακριτά αφηγηματικά νήματα – ένα κύριο και δύο δευτερεύοντα. Σύμφωνα με το κύριο αφηγηματικό νήμα, η ηττημένη στον Εμφύλιο Αριστερά κατόρθωσε, διαχειριζόμενη την ήττα της συμβολικά, να δημιουργήσει την ευχέρεια επίκλησης ενός ηθικού πλεονεκτήματος και να κατισχύσει ιδεολογικά επί των αντιπάλων της, ηγεμονία που εδραιώθηκε με την κατάρρευση της ηγεμονίας της Δεξιάς μετά το 1974 και εκτείνεται σε όλη τη Μεταπολίτευση και ώς τις μέρες μας.

18 Οκτωβρίου 1977

Οι συνθήκες απομόνωσης στις οποίες κρατούνταν είχαν προκαλέσει το ενδιαφέρον της κοινής γνώμης και είχαν προσελκύσει διάσημους επισκέπτες, όπως ο Ζαν-Πωλ Σαρτρ. Σύμφωνα με τις αρχές, οι κρατούμενοι αυτοκτόνησαν· όμως άλλες πηγές υπέθεσαν σκόπιμη εγκληματική ενέργεια από το κράτος και τις γερμανικές μυστικές υπηρεσίες.

Η τάξη βασιλεύει στο Βερολίνο

Aν θέλουμε ν’ αναζητήσουμε την πρωταρχική αιτία, θα την βρούμε στον χώρο που καλύπτει η κονίστρα του Iπποδρόμου – κι όπου τα πάντα ήσαν αντιφατικά, εξαρχής: ακόμη κι η άμμος του, με το αίμα των εκτελέσων και το αρωματικό πριονίδι του κέδρου... Yπάρχουν κι άλλοι χώροι, βεβαίως, όπου το πλήθος συγκεντρώνεται.

Λιβανικός εμφύλιος: Σύντομη ανασκόπηση των αιτίων

Η παλαιστινιακή αντίσταση από τη δική της πλευρά επιθυμούσε τη συνέχιση της παρουσίας της στον Λίβανο με τους ίδιους όρους. Μόνο μέσω της διατήρησης της πολιτικής και στρατιωτικής της αυτονομίας, κάτι που προσέφερε μέχρι εκείνη τη στιγμή το καθεστώς που απολάμβανε στον Λίβανο, μπορούσε απερίσπαστη να ασχοληθεί με τον δικό της αγώνα.

Λίγα λόγια για τον Φώτο Λαμπρινό

Το αυτοβιογραφικό κείμενό του Παλαμηδίου 10, που γράφει εδώ και λίγα χρόνια, ο Φώτος Λαμπρινός το ονομάζει «μυθιστόρημα»· για τον ίδιο λόγο, υπό το ίδιο πρίσμα, μπορώ ν’ αντιμετωπίσω την...

Σε καιρούς λιτότητας

Η λέξη νηστεία είναι αρχαία και προέρχεται από το ουσιαστικό νήστις (ο νηστικός), το οποίο ετυμολογείται από το στερητικό νε- που το βρίσκουμε και στη νηνεμία, την έλλειψη ανέμου, και από το θέμα εδ- του ρήματος έδω («τρώω», που το βρίσκουμε στα εδ-έσματα). Στις Χοηφόρες του Αισχύλου ο Ορέστης παραπονιέται ότι «νήστις πιέζει λιμός», τους σφίγγει μεγάλη πείνα.

In parmenidem parvi comentarii

Mladen Dolar (Απόσπασμα του κειμένου που δημοσιεύτηκε στην επιθεώρηση Helios στις 22 Μαρτίου 2004) Μετάφραση: Αλέξανδρος Δασκαλάκης   «Ασφαλώς το μεγαλύτερο έργο τέχνης της...

Έν τέλειον

η διαλεκτική του όλου και του μέρους στον Παρμενίδη και στον Σοφιστή του Πλάτωνα

Εισαγωγή στον πλατωνικό Παρμενίδη

Οι επόμενες γενιές φιλοσόφων προσπάθησαν να συμμορφωθούν με την παρμενίδεια αρχή, κάνοντας παράλληλα μια προσπάθεια να σώσουν τα φαινόμενα. Έτσι τέθηκε ένα πλήθος φυσικών οντοτήτων στις οποίες αποδόθηκαν οι λογικές ιδιότητες του παρμενίδειου Όντος, ώστε να εισαχθούν στη σύλληψη της πραγματικότητας οι έννοιες της κίνησης και της αλλαγής.

Το Είναι και το Συμβάν

Γνωρίζουμε πως αυτό το κείμενο είναι αφιερωμένο στην «άσκηση» της καθαρής σκέψης που ο γηραιός Παρμενίδης προτείνει στον νεαρό Σωκράτη· το διακύβευμα αυτής της άσκησης είναι η εξέταση των συνεπειών που επιφέρουν τόσο για το Ένα όσο και γι’ αυτό που δεν είναι Ένα (ό,τι ο Πλάτων αποκαλεί «τα Άλλα») όλες οι πιθανές υποθέσεις για το είναι τού Ενός.

Το παρόν δοκίμιο

Αναφέρεται σ' ένα εργαστήριο που πραγματοποιήθηκε τον Ιανουάριο του 2014 και φιλοξενήθηκε στη Μονάδα Ψηφιακού Πολιτισμού στο Κέντρο Πολιτιστικών Σπουδών του Κολεγίου Goldsmiths' στο Πανεπιστήμιο του Λονδίνου.

LENTO

«Ο μεταφυσικός κάνει μεταφυσική, ο ποιητής κάνει ποίηση, η μέλισσα κάνει μέλι», έγραψε ο Eliot. Μπορούμε να προσθέσουμε: η εφημερίδα κάνει ιδεολογία. Ακουσίως αδιάκριτοι, διαβάζουμε στις...