Ο επιλεγμένος κατάλογος δεν υπάρχει πλέον.

Ρ - Σ

ΚΥΡΙΑ ΕΝΟΤΗΤΑΡ - ΣΥΠΟΕΝΟΤΗΤΕΣBernd RiexingerRenaud LambertRobert MisikRodney BensonSaunier Guy-MichelSerge HalimiStefan KaiserSteven FortiΘωμάς ΣλιώμηςΚριστιάνε ΣλέτσερΛάχλου ΣοφίαΠέτρος ΣταύροςΠέτρος ΣταύρουΡάνιος ΑλέξηςΡάντος ΚώσταςΡάπτη ΔέσποιναΡάπτου ΕλευθερίαΡάφενμπρεγκ ΜαρίναΡήγας ΠάνοςΡήγος ΆλκηςΡήγος ΓιώργοςΡίζος ΣπύροςΡίσβας ΧρηστόςΡακόπουλος ΘοδωρήςΡαπτόπουλος ΒαγγέληςΡαπτόπουλος ΧάρηςΡασβίτσου ΤζώρτζιαΡασβίτσου ΤζώρτζιαΡαυτοπούλου ΚερασίναΡαυτόπουλος ΓιώργοςΡεβέλι ΜάρκοΡεγκούκος ΚυριάκοςΡεγκούκος ΝίκοςΡεπούση ΜαρίαΡηγοπούλου ΠέπηΡηγόπουλος ΚίμωναςΡιγκ ΜπομπΡιζούλης ΑνδρέαςΡισμάουι ΝόρμαΡοδρίγο Πάττο Σα ΜότταΡοζάνης ΣτέφανοςΡομπέ Ζαν - ΦιλίπΡομπόλης ΣάββαςΡοσάντα ΡοσάναΡουμελιωτάκης ΘοδωρήςΡουμελιώτης ΑνδρέαςΡουμπάνης ΓρηγόρηςΡουπακιώτης ΑντώνηςΡουσιά ΕλένηΡουσσάκης ΑντώνηςΡούβαλης ΒασίληςΡούβαλης ΘανάσηςΡούντι ΚάσκεΡούντολφ ΧίκελΡούσσος ΣωτήρηςΡούσσου ΒαρβάραΡούτος ΔημήτρηςΡωμανού ΝατάσσαΡωμανός ΓιώργοςΡόγγας ΒασίληςΡόης ΝίκοςΡόκκου ΕιρήνηΡόμπερτ ΦισκΡόντος ΚώσταςΡότζερ ΚόενΡώτας ΒασίληςΣάββας ΝίκοςΣάντα ΓεωργίαΣάρρας ΜιχάληςΣέλτσας ΚώσταςΣένγκις ΖέχραΣέργης ΦραγκίσκοςΣέργης ΦραγκίσμοςΣίμος ΧρήστοςΣίμσον ΤόνυΣαββάκης ΧρίστοςΣαββίδης ΑλέξιοςΣαββίδης ΓιώργοςΣαββίδης ΧάρηςΣαγγανά ΔέσποιναΣαγιάς ΘάνοςΣαγώνας Φώτης ΝεκτάριοςΣακαλή ΌλγαΣακελλίων ΣταμάτηςΣακελλαρίδης ΓαβριήλΣακελλαρίου ΑλέξανδροςΣακελλαρόπουλος ΤάσοςΣακκά ΙλεάναΣακκά ΙλεάναΣακκάτος ΒαγγέληςΣακούτης ΝίκοςΣαλέ ΡομπέρΣαλαπάτας ΠαναγιώτηςΣαλταμπάση ΆντζηΣαλτογιάννης ΧρήστοςΣαμιακού ΝεφέληΣαμιακός ΣπύροςΣαμικού ΈρηΣανταμούρης ΔημήτριοςΣαντορινιός ΝεκτάριοςΣαξώνης ΒασίληςΣαρακιώτης ΙωάννηςΣαραντάκος ΝίκοςΣαργολόγος ΚάρολοςΣαρρής ΘάνοςΣασσάνης ΣπύροςΣαχπεκίδης ΑντώνηςΣβέρκος ΝίκοςΣγουρομύτη ΧριστίναΣεβαστάκης ΔημήτρηςΣεβαστάκης ΝικόλαςΣεβαστός ΑνάργυροςΣεβελά ΕφραήμΣερεμέτης ΔημήτρηςΣερζ ΑλιμίΣερντεδάκις ΝίκοςΣηφάκη ΕυγενίαΣηφάκης ΓιάννηςΣιάπερας ΣίμοναςΣιάχος ΜιχάληςΣιέρρα ΑγγελικήΣιαμανδούρας ΣωτήρηςΣιαμαντζιούρας ΆκηςΣιαπέρα ΕυγενίαΣιαπκίδου ΈλληΣιατίτσα ΔήμητραΣιαφαρίκα ΕυαγγελίαΣιγάλας ΑντώνηςΣιδέρης ΝίκοςΣιδέρης ΣωτήρηςΣιδώνης ΓιάννηςΣινγκ ΆμιτΣιούλας ΚωνσταντίνοςΣιούτας ΗλίαςΣιριό ΜοντΣιώκος ΣωτήρηςΣιώτης ΝτίνοςΣιώτος ΓιάννηςΣιώτος ΜοδέστοςΣκάλφαρι ΕουτζένιοΣκαλιδάκης ΓιάννηςΣκαρπαθιώτη ΕλίναΣκαρπαλέζος ΔημήτρηςΣκεπετζάκης ΓιώργοςΣκηνιώτης ΚώσταςΣκλαβενίτης Ε. ΤριαντάφυλλοςΣκληβανιώτης ΓιάννηςΣκλιάς ΒασίληςΣκομβούλης ΜιχάληςΣκοπλάκης ΝίκοςΣκορίνης ΝίκοςΣκορδούλης ΚώσταςΣκουλάς ΓιώργοςΣκουρολιάκος Λουκάς ΖωσιμάςΣκουρολιάκος ΠάνοςΣκουφά ΕλισσάβετΣκούρας ΚώσταςΣκούρας ΠαναγιώτηςΣκούρτη ΜαρίαΣκούρτης ΓιάννηςΣκούτας ΠαναγιώτηςΣκρουμπέλος ΘανάσηςΣλιώμης ΘωμάςΣμιξιώτης ΔημήτρηςΣμυρναίος ΝίκοςΣμυρναίου ΕυαγγελίαΣονιάδης ΜπάμπηςΣουβατζή ΣτυλιανήΣουβλής ΓιώργοςΣουλτάτου ΠέλαΣούμπερτ ΜαρίαΣούσης ΙσαάκΣπάλας ΙωάννηςΣπίθας ΑντώνηςΣπαθής ΓεράσιμοςΣπαθαράκης ΚώσταςΣπαθαρίδου ΔήμητραΣπανού ΔέσποιναΣπανού ΔήμητραΣπανού ΚυριακήΣπανού ΜαρίαΣπανούδη ΔέσποιναΣπανούδη ΝατάσαΣπαρτιάτης Δανιήλ ΛυκούργοςΣπαρτινός ΚώσταςΣπηλιωτακοπούλου ΕλευθερίαΣπηλιόπουλος ΘοδωρήςΣπουρδαλάκης ΜιχάληςΣπουρδαλάκης ΜιχάληςΣπυρίδωνος Ν.Λ.Σπυροπούλου ΑγγελικήΣπυρποπούλου ΧρύσαΣπυρόπουλος ΓιώργοςΣπύρου ΜπενέτοςΣτάγκαλη ΜάγιαΣτάθης ΜανόληςΣτάθης ΠαναγιώτηςΣτάικος ΧρήστοςΣτάμου ΓιώργοςΣτάνλεϋ ΑρόνοβιτςΣτέλλας ΣταύροςΣτέλλας ΣταύροςΣτέφος ΓιάννηςΣταγκαλή ΜάγιαΣταγκανέλλης Πέτρος-ΙωσήφΣταθάκης ΓιώργοςΣταθακιός ΑλέξανδροςΣταθακοπούλου ΕυγενίαΣταθοπούλου ΈλεναΣταθούλια ΘεοδώραΣταθόπουλος ΓιάννηςΣταμάτης ΚώσταςΣταματιάδου Στεργίου ΟλυμπίαΣταματόπουλος ΔημήτρηςΣταμπουλή ΑφροδίτηΣταμπουλής Γ.Σταμπούλης ΓιώργοςΣταμόπουλος ΧρήστοςΣτανγκανέλλης Πέτρος ΙωσήφΣτασινόπουλος ΑποστόληςΣτασινός ΣτάθηςΣταυρίδης ΣταύροςΣταυρακάκης ΓιάννηςΣταυριανίδης ΚωνσταντίνοςΣταυριανίδης ΣτάθηςΣταυριδάκης ΓιώργοςΣταυρούλα ΚατερίναΣταυρόπουλος ΘεόδωροςΣταφίδας ΓιάννηςΣταύρου ΚατερίναΣταύρου ΠέτροςΣταύρου Ρ.Στεργίου ΙωάνναΣτεφάνου ΣτέφανοςΣτεφανάκης ΚώσταςΣτεφανάκης ΜαρίνοςΣτεφανίδης ΑλέξανδροςΣτεφανίδης ΜάνοςΣτεφανόπουλος ΣωτήρηςΣτεϊνγκρίμουρ ΣιίγκφουσονΣτουκογιώργος ΛευτέρηςΣτουπής ΝίκοςΣτρακαντούνα ΒασιλικήΣτρατής Γιάννης Δ.Στρατής ΚώσταςΣτρατηγάκης ΣτράτοςΣτρατούλης ΔημήτρηςΣτυλιανίδης ΣτέλιοςΣτυλιανού ΆρηςΣυλικιώτης ΝεοκλήςΣυμβουλίδης ΧάρηςΣυμεωνίδης ΒασίληςΣυμεωνίδης ΚώσταςΣυμεωνίδου ΧάρηΣυμεωνίδου ΧάριςΣυναδινός ΤζούλιοςΣυνοδινού ΚαλλήΣυρίβλη ΆνναΣυρίγος ΑντώνηςΣυρμαλένιος ΝίκοςΣχίζας ΓιάννηςΣχινάς ΣτάθηςΣχοινάς - Παπαδόπουλος ΙάσοναςΣωτάκης ΔημήτρηςΣωτηρίου ΆκηςΣωτηρίου ΕλένηΣύκας ΝίκοςΤζώρτζια ΡασβίτσουΤσιόκας ΧάρηςΦιλιππής ΔημήτρηςΧατζοπούλου ΛίτσαΧρύσανθου Δημ. Τάσσης

Σχίζας Γιάννης

Δήθεν

Η παπάρα πάντως -σύμφωνα με έναν ορισμό που έδωσα κάποτε από τις στήλες της “Αυγής”-3 ενδημούσε στους κόλπους των σεσημασμένων ως κουλτουριάρηδων, ενώ επίσης κυριαρχούσε ένα πνεύμα αναχωρητισμού από την πολιτική. Και τούτο σήμαινε ότι ο «διανοητής» αυτής της κατηγορίας κατανάλωνε Αϊζενστάιν ή Μαγιακόφσκι όπως καταναλώνει κάποιος ένα κοκτέιλ «μπλάντι μέρι», δηλαδή άνευ επιπτώσεων στο πολιτικό περιβάλλον...

40 χρόνια, σαν τα φτερά*

Στην Ελλάδα του 1973, όταν η δικτατορία προωθούσε μια φάση “φιλελευθεροποίησης” που διακόπηκε από το Πολυτεχνείο, ελάχιστες ριζοσπαστικές εκδόσεις είχαν την απήχηση του βιβλίου του Πιέρ Σαμουέλ «Οικολογία, χαλάρωση ή δαιμονικός κύκλος».

Πολυλειτουργική ύπαιθρος

Η ιδέα μιας πλουραλιστικής υπαίθρου «αναποφλοίωτης» από τουριστικά, γνωσιολογικά, ψυχαγωγικά, μεταποιητικά και καλλιτεχνικά χαρακτηριστικά, σε αντίθεση με τον παραδοσιακό (αριστερό και δεξιό) φαταλισμό, είχε μεγάλη ιδεολογική διαδρομή. Του λόγου το αληθές επιβεβαιώνουν παλιά δημοσιεύματα του ΕΘΙΑΓΕ σχετικά με τη βιωσιμότητα της ορεινής υπαίθρου...

Η μορφή είναι ουσία

Για το ζήτημα των αστικών επιφανειών μιλάει σε ανύποπτο χρόνο (1911) ο Χέρμαν Μουτέζιους, του Γερμανικού Καλλιτεχνικού Συνδέσμου: «Η μορφή είναι ανώτερη πνευματική ανάγκη στον ίδιο βαθμό που και η σωματική καθαριότητα είναι ανώτερη σωματική ανάγκη.

Βαθιά πρωταπριλιά

Το 1996 ο Άλαν Σόκαλ, διαπρεπής πανεπιστημιακός και καθηγητής Μαθηματικών και Φυσικής, δημοσίευσε στην επιστημονική επιθεώρηση Social Text δοκίμιο υπό τον τίτλο: «Υπερβαίνοντας τα όρια: για μια μετασχηματιστική ερμηνευτική της κβαντικής βαρύτητας»...

Του κλώτσου και του μπάτσου

Τελικά ο ενδογηπεδικός ευπρεπισμός δεν ήλθε - πράγμα που διαπίστωσα ο ίδιος σε ένα ματς Ολυμπιακού - Ηρακλή, όταν από άγνωστη αφορμή δεκακισχίλιοι τουλάχιστον οπαδοί του «θρύλου» άρχισαν να φωνασκούν «..αμιέται - ο ΠΑΟ - κι η Λεωφόρος»...

Αγριότοπος Μαλέας

Σήμερα, παράλληλα σε αυτά που διαδραματίζονται με αποτέλεσμα την καθήλωση του ΑΕΠ, της ανεργίας, της υπογεννητικότητας, της εξωστρεφούς μετανάστευσης, ο λόγος για πιο ντελικάτα ζητήματα όπως είναι η αισθητική του χώρου, η προστασία του τοπίου ή ο ποιοτικός τουρισμός, φαίνεται να είναι περιττός και ελιτίστικος.

Βραδύτητας εγκώμιον

Στη δεκαετία του 1980 οι Πράσινοι της Γερμανίας βρίσκονταν σε διαρκή αντιπαράθεση με τον ακροδεξιό Στράους και την κομπανία του - αξιώνοντας ένα απόλυτο όριο ταχύτητας στα 100 χιλιόμετρα, ενώ οι δεύτεροι ζητούσαν «ελεύθερους δρόμους για ελεύθερους πολίτες». Το 1987 ξεκινούσε η διεθνής πράσινη καμπάνια για τις «Πόλεις χωρίς αυτοκίνητα», ενώ στη συνέχεια επακολούθησε η θέσμιση της 20ής Σεπτεμβρίου για τη διαμόρφωση μιας άλλης κυκλοφοριακής συνείδησης και πρακτικής.

Καλλιτεχνικός χαμός

Τις τελευταίες ημέρες είχαμε μεγάλες απώλειες στον καλλιτεχνικό κόσμο της χώρας: Χάσαμε τον Γιάννη Κουνέλλη, τον Δημήτρη Μυταρά, τον Γιάννη Βαλαβανίδη, κι ακόμη τον Λουκιανό Κηλαηδόνη. Έφυγαν μαζί...

Η "αξιολόγηση" της ελιάς

Στη Μεσσηνία μεταξύ 20 και 22 Μαρτίου θα διεξαχθεί ο 2ος Διεθνής Διαγωνισμός Ελαιολάδου, με τους διοργανωτές να ελπίζουν στην υπέρβαση της περυσινής επίδοσης των 256 συμμετοχών από 10 χώρες. Προφανώς η... Χημεία είναι ένας μεγάλος αξιολογητής ποιοτήτων, όμως εκτός από αυτήν θα επιστρατευθεί και η πείρα 20 κριτών διεθνούς αποδοχής. Τα κριτήρια της συγκεκριμένης 20άδας προβλέπεται να είναι αρκετά σύνθετα - με τη γευσιγνωσία οπωσδήποτε να παίζει σημαντικό ρόλο.

Αυτοκινητοπλάνο

Η αναφορά αυτή έπεται πολλών παρομοίων ... Πέρυσι στο διαδίκτυο κυκλοφορούσε ένα μοντέλο αυτοκινητοπλάνου, που είχε κατασκευασθεί σε μια χώρα ελάχιστα διάσημη για τα τεχνολογικά επιτεύγματά της, όπως είναι η Σλοβακία. Εδώ και μερικά χρόνια αναπτύσσεται η εντυπωσιακή σύνθεση αεροπλάνου - ελικοπτέρου, που θα επιτρέπει την κάθετη απογείωση και προσγείωση...

Τζάμπα μαγκιά και σαχλαμάρες

Ο Σημίτης, ως γνωστόν, έδωσε το "δαχτυλίδι" της προεδρίας του ΠΑΣΟΚ στον Παπανδρέου και αυτός σε ένδειξη ευγνωμοσύνης τον διέγραψε από το κόμμα... Ο πρώτος ήθελε να ξεφορτωθεί το ΠΑΣΟΚ εν όψει ήττας στις εκλογές του 2004, ο δεύτερος ήθελε μετά λίγα χρόνια να ξεφορτωθεί μιαν επικίνδυνη συγκατοίκηση στην ηγεσία...

Ο Πολάνσκι και η μνησίκακη παγκοσμιοποίηση

Ο Πολάνσκι ως γνωστόν φυγοδίκησε και απέφυγε τις κυρώσεις, εγείροντας ζητήματα ταξικού χαρακτήρα της Δικαιοσύνης -υπέρ των πλουσίων και των διασήμων!-, όμως ταυτόχρονα υπέβαλε πολλές σκέψεις όσον αφορά την έννομη τάξη της παγκοσμιοποίησης...

Προσευχή και Πανεπιστήμιο

Η προσευχή, όπως και το αλγεβρικά αρνητικό της, δηλαδή η κατάρα, εκφωνείται σε υπαρξιακές κρίσεις, όμως επίσης εκφωνείται και σε μικροζητήματα. Ένα τέτοιο «μικροζήτημα» είναι και η προσωπική υγεία του καθενός, όπου υπογείως και παράλληλα με την διατύπωση ευχών και αιτημάτων προς τον ύψιστο δρα και η αυθυποβολή, με αποτέλεσμα να είναι ασαφής και αμφιλεγόμενη τυχούσα θετική εξέλιξη...

Ο καλλιτέχνης που δεν είναι αυλικός

Η ιδιωτική υποστήριξη της τέχνης ως υποκατάστατο της ελλειμματικής δημόσιας δεν είναι οπωσδήποτε κακή, όμως συχνά οι παροχές υπαγορεύουν εμφανείς ή άδηλες αντιπαροχές. Μια τέτοια ξεκαρδιστική περίπτωση βίωσα πριν από τρεις δεκαετίες στο Λονδίνο, όταν ανοίγοντας τον “Guardian” έπεσα πάνω στον τίτλο «Φοβού τους Έλληνες και δώρα φέροντας» -που στα αγγλικά έχει το προσόν να ριμάρει: Beware of the Greeks - bearing gifts. Εκεί έμαθα την ιστορία κάποιου Έλληνα δωρητή ακριβών πινάκων σε δημόσια πινακοθήκη, υπό τον όρο ότι θα εκτίθενται μαζί και τα δικά του έργα...

Χιόνια στο καμπαναριό

Στις ημέρες μας το κρίσιμο «καβαφικό συμβάν» που τραβάει απ’ το μανίκι καλλιτέχνες και δημόσια πρόσωπα είναι το πολιτειακό μέλλον της Κύπρου και η πιθανή χάραξή του ερήμην του λαού, όμως υπάρχουν και τα χιόνια στο καμπαναριό, στο χωριό ή στις περιαστικές περιοχές...

Το δάσος και τα δέντρα

Μερικοί διαφημίζουν την ενασχόλησή τους με τα δάση, θεωρώντας τη υπέρτερη από αυτή των δέντρων... Κι όμως υπάρχουν δέντρα εμβληματικά, δηλωτικά της αντοχής στον χρόνο και της παράλληλης διαδρομής τους με σωρεία κοινωνικοπολιτικών γεγονότων. Στο Μαντούδι της Εύβοιας υπάρχει -αν και σοβαρά τραυματισμένος πλέον- ο γιγαντιαίος πλάτανος, τον οποίο ο αξέχαστος Γιώργος Ντούρος (1948-2008) θεωρούσε τον μεγαλύτερο των Βαλκανίων.

H Βαβυλωνία του χρόνου

Η συζήτηση για την επάρκεια και απορρύπανση του χρόνου δεν εξαντλεί το θέμα. Υπάρχουν πολλές εκδοχές του χρόνου, είτε ως βιώματος είτε ως φυσικού μεγέθους. Στη πρώτη περίπτωση αναδύονται οι έννοιες της νεανικότητας και της γήρανσης - η πρώτη ως κατάσταση-πασπαρτού των βιοτικών οδεύσεων, η δεύτερη ως παρακμιακή κατάσταση που πρέπει να αναχαιτίζεται, αναβάλλεται, καμουφλάρεται.

Τα ΑμεΑ έχουν προτεραιότητα στον οίκτο

Σε ένα ποίημά του ο Ντίνος Χριστιανόπουλος ζητούσε «ενός λεπτού σιγή για τους απεγνωσμένους», έχοντας βέβαια υπόψη τούς ερωτικά πτωχευμένους... Σήμερα οι κοινωνικοοικονομικά πτωχευμένοι και πρωτίστως οι εκ γενετής πτωχοί αξιώνουν πολύ περισσότερα «λεπτά» προσοχής και υποστήριξης, ενώ οι αλληλέγγυοι στους ΑμεΑ δεν αποποιούνται του επιχειρήματος ότι η διάθεση πόρων δεν είναι απλή αφαίρεση από το παρόν εισόδημα αλλά επένδυση -και μάλιστα ταχείας απόδοσης: απελευθερώνει ή πρωτοεισάγει «εργατικά χέρια» στην οικονομία, που αποτρέπει άλλα κοινωνικά κόστη, «παράγει» αισθήματα φιλαλληλίας και διά μέσου αυτών αναβαθμίζει την ποιότητα ζωής.


Ραδιόφωνο