Ακολουθήστε την «ΑΥΓΗ»
Ο επιλεγμένος κατάλογος δεν υπάρχει πλέον.

Γ. Κατρούγκαλος ενόψει της συζήτησης στη Βουλή: Διαφάνεια στους εκλογικούς καταλόγους των Ελλήνων του εξωτερικού

Οι ενστάσεις του ΣΥΡΙΖΑ με σημείο αιχμής την εναρμόνιση του νομοσχεδίου "στις δίκαιες προσδοκίες των αποδήμων και τις ευρωπαϊκές καλές πρακτικές"

Σήμερα εισάγεται προς συζήτηση το νομοσχέδιο για τη διευκόλυνση της ψήφου των Ελλήνων του εξωτερικού στην Επιτροπή Δημόσιας Διοίκησης της Βουλής προκειμένου τα κόμματα να εκφράσουν την άποψή τους, αλλά ήδη οι πρώτες διαφωνίες έχουν εκφραστεί. “Δεν ανταποκρίνεται στην ανάγκη να κατοχυρωθεί, επιτέλους, το δικαίωμα εκλέγειν και εκλέγεσθαι των Ελλήνων του εξωτερικού με μία διαδικασία αποτελεσματική και διαφανή”, τονίζει ο τομεάρχης Εξωτερικών του ΣΥΡΙΖΑ Γιώργος Κατρούγκαλος.

Δεσμευόμενος ότι ο ΣΥΡΙΖΑ θα καταθέσει συγκεκριμένες προτάσεις κατά τη συζήτηση στη Βουλή, προκειμένου “ο νόμος να εναρμονιστεί με τις δίκαιες προσδοκίες των αποδήμων και τις ευρωπαϊκές καλές πρακτικές”, ο Γ. Κατρούγκαλος ήδη με την δημοσίευση του νομοσχεδίου είχε εκφράσει ενστάσεις, που σχετίζονται με τη διαφάνεια ως προς τη συγκρότηση των ειδικών εκλογικών καταλόγων στους οποίους θα καταχωρίζονται οι Έλληνες που ζουν στο εξωτερικό, αλλά και με τον κίνδυνο αλλοίωσης του εκλογικού αποτελέσματος.

Μεταξύ των βασικών σημείων στα οποία είχε εκφράσει αντιρρήσεις είναι η διαδικασία τακτικής επικαιροποίησης των ειδικών εκλογικών καταλόγων εξωτερικού. Υποστηρίζει ότι “η εφάπαξ εγγραφή και διατήρηση των εκλογικών καταλόγων για μία δεκαετία δεν εξασφαλίζει την ύπαρξη του πραγματικού δεσμού για το μέλλον και δημιουργεί ανισότητες μεταξύ των εκλογέων”.

Επίσης διατηρεί επιφυλάξεις αναφορικά με τη διαδικασία εγγραφής στους ειδικούς εκλογικούς καταλόγους, καθώς “δεν προβλέπονται ειδικό όργανο, εγγυήσεις και διαδικασία για τον έλεγχο και την πιστοποίηση των προϋποθέσεων άσκησης του εκλογικού δικαιώματος στο εξωτερικό, καθιστώντας έτσι αδιαφανή και ευάλωτη την όλη διαδικασία”.

Εκλέγεσθαι;

Κάνοντας ένα βήμα παραπέρα ο Γ. Κατρούγκαλος είχε εκφράσει ενστάσεις αναφορικά με τις ευρύτατες εξουσιοδοτήσεις προς τον υπουργό Εσωτερικών για τη ρύθμιση βασικών θεμάτων, όπως η διαδικασία εγγραφής στους καταλόγους και ο τρόπος πιστοποίησης του εκλογέα, “παρακάμπτοντας έτσι την απαίτηση του συντάγματος παρόμοια θέματα να έχουν την έγκριση των δύο τρίτων της Βουλής”, όπως επισημαίνει.

Τέλος, θέτει ζήτημα ξεχωριστής εκπροσώπησης των εκλογέων του εξωτερικού με δικούς τους βουλευτές, γιατί, όπως επισημαίνει, δεν μπορεί να υπάρξει εξαίρεση των εχόντων ελληνική ιθαγένεια από το δικαίωμα του εκλέγεσθαι σύμφωνα με το άρθρο 51 παρ. 3 του συντάγματος.

Είχε προηγηθεί συζήτηση μεταξύ των εκπροσώπων των κομμάτων και του αρμόδιου υπουργού Εσωτερικών Τάκη Θεοδωρικάκου αναφορικά με την αποτύπωση του πραγματικού δεσμού των Ελλήνων που μένουν στο εξωτερικό με τη χώρα. Πρόκειται για μια σύνθετη συζήτηση, η οποία δεν εξαντλείται στην πιστοποίηση ύπαρξης περιουσιακών στοιχείων στο όνομα του Έλληνα που διαβιοί στο εξωτερικό ή στην εκπαίδευσή του για κάποιο χρόνο σε ελληνικό σχολείο εντός επικράτειας.

Ωστόσο, ανάμεσα στο πλήρως ανοικτό σύστημα -που στηριζόταν αποκλειστικά στο δίκαιο του αίματος, βάσει του οποίου έχει συγκροτηθεί το ελληνικό δίκαιο περί ιθαγένειας- και σε ένα κλειστό σύστημα με αυστηρά κριτήρια, επιλέχθηκε το δεύτερο με όλα τα κόμματα πλην του ΜέΡΑ25 να συζητούν επί της πρότασης του ΚΚΕ.

Τα κριτήρια

Σύμφωνα, λοιπόν, με το νομοσχέδιο που έχει κατατεθεί στη Βουλή, κριτήριο για την εγγραφή στους ειδικούς εκλογικούς καταλόγους των Ελλήνων που διαβιούν στο εξωτερικό είναι να έχουν διαμείνει συνολικά 2 έτη στην χώρα κατά το χρονικό διάστημα των τελευταίων 35 ετών από την υποβολή της σχετικής αίτησης. Επίσης πρέπει έχουν οι ίδιοι ή οι σύζυγοί τους ή άλλο μέρος του συμφώνου συμβίωσης ελληνικό ΑΦΜ.

Τα δε εξαρτώμενα μέλη εξαιρούνται από τον περιορισμό φορολογικής δήλωσης εφόσον δεν έχουν συμπληρώσει το 30ό έτος ζωής, αλλά οι γονείς τους έχουν υποβάλει φορολογική δήλωση κατά το τρέχον ή το προηγούμενο έτος. Ως φορολογική δήλωση νοείται η υποβολή E1 για εισοδήματα φυσικών προσώπων, E2 για εισοδήματα από μίσθωση ακινήτων, E3 για οικονομική κατάσταση από επιχειρηματική δραστηριότητα και Ε9 για δήλωση ακινήτων.

Επίσης στο νομοσχέδιο προβλέπεται ότι, κατά την ηλεκτρονική αίτηση του εκλογέα, ο ίδιος πρέπει να προσκομίσει βεβαίωση φοίτησης από ελληνικό σχολείο πρωτοβάθμιας, δευτεροβάθμιας, μεταδευτεροβάθμιας, τεχνικής εκπαίδευσης ή από ίδρυμα τριτοβάθμιας εκπαίδευσης. Επιπλέον μπορεί να προσκομίσει βεβαίωση καταβολής ασφαλιστικών εισφορών ή βεβαίωση εκπλήρωσης της στρατιωτικής θητείας για όσο αυτή διαρκεί.

Από την πλευρά του ο υπουργός Εσωτερικών θα είναι αυτός που θα καθορίζει την διαδικασία εγγραφής, μεταβολής και αναστολής ή διαγραφής της αίτησης, τον τρόπο πιστοποίησης του εκλογέα και κάθε άλλη απαραίτητη τεχνική λεπτομέρεια. Σύμφωνα με το νομοσχέδιο, η αίτηση της εγγραφής οριστικοποιείται μόλις γίνει έλεγχος των δικαιολογητικών του εκλογέα.

Να σημειωθεί ότι είχε προηγηθεί συμφωνία μεταξύ των κομμάτων πλην ΜέΡΑ25 ότι η άσκηση του εκλογικού δικαιώματος θα είναι αυτοπρόσωπη και σε χώρους αποδεκτούς γι' αυτή τη λειτουργία. Αυτά τα σημεία αποτέλεσαν ουσιαστικά τη βάση του διαλόγου, με τη Ν.Δ. και το ΚΙΝ.ΑΛΛ. να προχωρούν σε συμβιβασμό έναντι της αρχικής τους θέσης για επιστολική ψήφο.

Δείτε όλα τα σχόλια

Κύριο άρθρο

Προτεραιότητες...

Πού να το φαντάζονταν όσοι έκαναν ολονύχτιες διαπραγματεύσεις στη σύνοδο κορυφής για το ταμείο ανάκαμψης ότι ο Κυριάκος Μητσοτάκης -που σ’ αυτές τις συναντήσεις δεν είχε εμφανιστεί... - σκόπευε να κατευθύνει κάποια εκατομμύρια αυτού του ταμείου στη χρηματοδότηση ιδιωτών...

Δειτε ολοκληρο το αρθρο
Όλες οι Ειδήσεις