Ακολουθήστε την «ΑΥΓΗ»
Ο επιλεγμένος κατάλογος δεν υπάρχει πλέον.

Σπύρος Παναγιωτόπουλος: Ένας ρυθμικός αντιδραστήρας

Στο σπίτι του, στον Βύρωνα, ακουγόταν συχνά μια φωνή περιζήτητη στη γειτονιά: η μητέρα του τραγουδούσε, μαγειρεύοντας στην κουζίνα, τα «Ευρωπαϊκά». Οι μελωδίες του Σουγιούλ, του Αττίκ, του Γιαννίδη, του Χαιρόπουλου ξεχύνονταν από τα ανοιχτά της παράθυρα,

Του Ίλαν

Εγώ τον λέω «δάσκαλε». Οι φίλοι και οι συνεργάτες του τον αποκαλούν «μικρό πυρηνικό αντιδραστήρα» για την αστείρευτη ενέργειά του. Όλα ξεκίνησαν όταν στα οκτώ η μάνα του τον πήγαινε στον «Βασιλικό» τότε κήπο να δει τα παπάκια. Γυρίζοντας με τα πόδια στο σπίτι, πέρναγαν από την «Αίγλη» του Ζαππείου. Εκεί, για 23 ολόκληρα χρόνια, έπαιζε η ορχήστρα του συνθέτη και μαέστρου Ζαχαρία Τσίχλα, που ήταν ο πόλος έλξης όλου του κόσμου του ελαφρού τραγουδιού της πρωτεύουσας. Μια μέρα ο Σπύρος κοντοστάθηκε και το αποφάσισε. Σαν μια φωνή να μίλησε μέσα του: «Αυτό θέλω να κάνω!»

Στο σπίτι του, στον Βύρωνα, ακουγόταν συχνά μια φωνή περιζήτητη στη γειτονιά: η μητέρα του τραγουδούσε, μαγειρεύοντας στην κουζίνα, τα «Ευρωπαϊκά». Οι μελωδίες του Σουγιούλ, του Αττίκ, του Γιαννίδη, του Χαιρόπουλου ξεχύνονταν από τα ανοιχτά της παράθυρα, ενώ ο μεγάλος αδελφός που δούλευε στη Music Box έφερνε στο σπίτι δίσκους των Beatles, των Animals, των Stones ή των Mamas and Papas. Η ταπετσαρία των επίπλων έβγαζε καλό ήχο, οι ξύλινες κρεμάστρες των ρούχων ήταν ιδανικές για μπαγκέτες, ενώ ο πρόσκοπος αδελφός του τον έφερε πιο κοντά στον ήχο της γκρανκάσας και του ταμπούρλου μιας παρέλασης. Στην πρώτη γυμνασίου ο Σπύρος δούλευε σε ένα σιδεράδικο, τσόνταρε και ο πατέρας του κι έτσι, επιτέλους, τα πρώτα του τύμπανα εγκαταστάθηκαν στο πλυσταριό. Όλη η γειτονιά άκουγε τον εκκολαπτόμενο "τζαζμπαντίστα" να τα παιδεύει.

 

Στις ταβέρνες και τα καμπαρέ

Ο Jimi Hendrix, οι Led Zeppelin και οι Deep Purple προκαλούσαν ευφορία, μια πρωτόγνωρη έξαρση στον αυτοδίδακτο ντράμερ, που αγοράζοντας τους δίσκους του από το "Pop 11" των αδελφών Φαληρέα προσπαθούσε να μιμηθεί τους σπουδαίους «συναδέλφους». Κάπου τότε, η τζαζ έφτασε στ’ αυτιά του μ’ ένα δίσκο του ντράμερ Art Blakey και των Jazz Messengers, που τον αναστάτωσε. Το "Moaning" και το "Blues March" έπαιζαν συχνά στο πικάπ και ο Σπύρος έπεσε με τα μούτρα στο hard bop και την τζαζ. Η μητέρα του φρίκαρε ακούγοντας τα. «Άκου, ρε Νίκο, τι ακούει το παιδί! Έχει πρόβλημα;»

Ένας γείτονας μπουζουξής, που τον άκουσε να παιδεύεται με τα τύμπανα, του έδωσε το πρώτο του μεροκάματο στον «Φαραώ», μια ταβέρνα της Καισαριανής, όπου με ένα ταμπούρο κι ένα χάι-χατ συνόδευε τα ζεϊμπέκικα και τα χασάπικα των γλεντζέδων θαμώνων. Στον «Φλίσκο» της Φωκ. Νέγρη, στο "Copacabana" στο Σύνταγμα, τα κορίτσια του καμπαρέ του τσίμπαγαν το μαγουλάκι καθώς ο νεαρός ντράμερ της ορχήστρας ήταν μόνο 15-16 ετών! Οι συνεργασίες με τη Χαρούλα, τη Μοσχολιού, τον Νταλάρα, τη Γαλάνη, την Πρωτοψάλτη και τον Μητσιά και η συμμετοχή του σε 2.500 ηχογραφήσεις δίσκων ήταν μια ανάγκη ζωής για τον Σπύρο, που έγινε μπαμπάς μόλις στα 23 του χρόνια.

 

Στο Diva Jazz Club

Χιλιάδες οι νύχτες στις πίστες, ώσπου έφτασε ή ώρα του Diva Jazz Club του Στράτου Βουγά, δίπλα στο «Κάραβελ». Γιώργος Κοντραφούρης, Αντώνης Λαδόπουλος, Γιώτης Σαμαράς και Στέλιος Λαδόπουλος έστησαν μαζί του τους "Page One". Δυο ολόκληρες σεζόν, καθημερινά στη σκηνή, συνόδευαν γνωστές ντίβες της jazz από την Αμερική και εντυπωσίαζαν με την άψογη τους τεχνική. Δύο δίσκοι γέμισαν με τις συνθέσεις τους και ακόμα μετράνε στην πιάτσα της ντόπιας τζαζ σκηνής, ενώ, λίγο πριν - λίγο μετά, ο Σπύρος έπαιζε με το εύηχο, εντελώς προσωπικό του στυλ, που χαρακτηρίζεται από δυναμική συνυφασμένη με φινέτσα, στους δίσκους... όλων! Του Φακανά, του Ρακόπουλου, του Τσαμπρόπουλου, του Δημήτρη Βασιλάκη, του Δημήτρη Καλαντζή...

 

Στο Τρίτο Πρόγραμμα

Μία από τις πρώτες μας συνεργασίες ήταν στις αρχές του 2000, στο Τρίτο Πρόγραμμα της Ελληνικής Ραδιοφωνίας, όταν ο Σπύρος συμμετείχε δίπλα στον στιβαρό ήχο του μπάσου του Κώστα Κωνσταντίνου στο τρίο του φίλου, δάσκαλου, σαξοφωνίστα και συνθέτη της τζαζ Δημήτρη Βασιλάκη. Το τρίο φιλοξενούσε ενώπιον κοινού στα στούντιο της Αγίας Παρασκευής τα καλά ονόματα που έφταναν στην Αθήνα για να εμφανιστούν στα εδώ jazz club. Στην εβδομαδιαία αυτή εκπομπή του σταθμού της καλής μουσικής (το "Τζαζ Κλαμπ του Τρίτου", προς τιμήν του δημοσιογράφου, παραγωγού ραδιοφωνικών εκπομπών, ιδρυτή των φεστιβάλ "Praxis" και διευθυντή της "Praxis Records" και του αθηναϊκού ρ/σ Jazz fm, του Κώστα Γιαννουλόπουλου, που μας άφησε νωρίς), εκτός από τους κορυφαίους και της ντόπιας τζαζ σκηνής, έκαναν την πρώτη τους τηλεοπτική εμφάνιση κάποια από τα επερχόμενα "young lions" της τζαζ Αθήνας.


Την Τετάρτη 16 Οκτωβρίου στις 9.30 μ.μ. οι B.F.A.M. παρουσιάζουν τις μουσικές του επερχόμενου δίσκου τους -που ηχογραφήθηκε live στο Τρίτο Πρόγραμμα- στο Half Note Jazz Club. Τριβωνιανού 17, στο Μετς. Συμμετέχουν οι σπουδαίοι Τάκης Πατερέλης (άλτο σαξόφωνο) και Δημήτρης Παπαδόπουλος (τρομπέτα)

Brothers from Another Mother

Σήμερα, οι Brothers from Another Mother (BFAM) είναι το νέο του αγαπημένο παιχνίδι. Πρόκειται για μια ομάδα εξαιρετικών αυτοσχεδιαστών μουσικών που λατρεύουν το be bop και εκφράζονται γράφοντας και παίζοντας στο ύφος του, ενώ συνάμα απολαμβάνουν να δείχνουν την τέχνη τους στις μουσικές σκηνές της Αθήνας. Στους BFAM συμμετέχουν σήμερα οι Φίλιππος Παππάς - σαξόφωνα, Ραφαήλ Μελετέας - πιάνο, Παναγιώτης Καψαμπέλης - κιθάρα, Περικλής Τριβόλης - μπάσο και ο Σπύρος Παναγιωτόπουλος, που τους στηρίζει και τους εμπνέει πίσω από τα τύμπανά του, ενώ στην ηχογράφηση του δίσκου τους συμμετέχει ο Δημήτρης Παπαδόπουλος, τρομπέτα. «Μετά τους Page One είναι ό,τι καλύτερο έχω κάνει», μου έλεγε κοντά στο τέλος της συνάντησής μας. «Η συνεργασία μας είναι άψογη και οι συνθέσεις των μελών της μπάντας προκλητικά καλές. Γι’ αυτό και στους BFAM επενδύω στο μέλλον».

Στο δικό τους μέλλον επενδύουν και οι μαθητές του όταν διαλέγουν αυτόν για δάσκαλο. Και ο Σπύρος Παναγιωτόπουλος, με την πείρα του, διδάσκει τα παιδιά με βάση το δικό τους προσωπικό όραμα, τα «θέλω» τους.

 

 

 

Δείτε όλα τα σχόλια
Κύριο άρθρο

Να υπερασπιστούμε τη δημοκρατία

Ολόκληρη η χθεσινή ενημέρωση του κυβερνητικού εκπροσώπου Στ. Πέτσα ήταν αφιερωμένη στο θέμα της ανομίας. Η κυβέρνηση παίζει το χαρτί της «μηδενικής ανοχής» και κατηγορεί τον ΣΥΡΙΖΑ για ψυχική συνδρομή στους μπαχαλάκηδες.

Δειτε ολοκληρο το αρθρο