Ακολουθήστε την «ΑΥΓΗ»
Ο επιλεγμένος κατάλογος δεν υπάρχει πλέον.

Η κρίση στην Ανατολική Μεσόγειο φέρνει περισσότερα κρουαζιερόπλοια στο Αιγαίο

Η εξέγερση στην Τουρκία και η πολιτική αναταραχή στην Αίγυπτο έχουν φέρει περισσότερα κρουαζιερόπλοια φέτος στα νερά του Αιγαίου αυξάνοντας τους επιβάτες που κατεβαίνουν στα λιμάνια του Πειραιά, του Ηρακλείου, της Σαντορίνης, της Ρόδου, της Μυκόνου, αλλά και της Πάτμου

Η εξέγερση στην Τουρκία και η πολιτική αναταραχή στην Αίγυπτο έχουν φέρει περισσότερα κρουαζιερόπλοια φέτος στα νερά του Αιγαίου αυξάνοντας τους επιβάτες που κατεβαίνουν στα λιμάνια του Πειραιά, του Ηρακλείου, της Σαντορίνης, της Ρόδου, της Μυκόνου, αλλά και της Πάτμου.

Όμως, αυτό είναι "συγκυριακό", όπως εξηγεί ο πρόεδρος της Ένωσης Εφοπλιστών Κρουαζιερόπλοιων και Φορέων Ναυτιλίας, Θεόδωρος Κόντες, αφού οι μεγαλύτερες εταιρείες που δραστηριοποιούνται στην κρουαζιέρα πρόκειται να περιορίσουν τους πλόες το 2014 στην Ανατολική Μεσόγειο και να κατευθυνθούν προς Δυσμάς. Ήδη η Pullmantur Cruises έχει ανακοινώσει ότι από το 2014 θα οργανώνει κρουαζιέρες με αφετηρία τα λιμάνια της Ισπανίας και θα αποσυρθεί από την Ανατολική Μεσόγειο. Αντίστοιχη πρακτική θα ακολουθήσει και η Carnival Cruises, παρ' ότι οι θυγατρικές της, Costa και Holland America, θα συνεχίσουν και του χρόνου να έχουν παρουσία στις ελληνικές θάλασσες. Η δε MSC ανακοίνωσε ότι για το 2014 θα ξεκινήσει περιηγητικούς πλόες από το λιμάνι του Πειραιά, ενώ σταθερή αναμένεται η παρουσία της Royal Carribean.

Την ίδια στιγμή, όμως, που ο ανταγωνισμός εντός της Μεσογείου είναι μεγάλος, με τα λιμάνια Ιταλίας, Ισπανίας και Γαλλία να κονταροκτυπιούνται, προκειμένου να προσελκύσουν όσο το δυνατόν περισσότερα κρουαζιερόπλοια, μεγάλες εταιρείες της κρουαζιέρας ετοιμάζονται να ρίξουν τα νεόκτιστα πλοία τους στα λιμάνια της Ασίας (Σιγκαπούρη, Ντουμπάι, Αμπού Ντάμπι, Ινδία), καθώς όλο και περισσότεροι Κινέζοι ταξιδεύουν για να αναζητήσουν τη δυτικότροπη πολυτέλεια και τον τζόγο, αφού μόνο στο Χονγκ-Κονγκ και το Μακάο επιτρέπεται η λειτουργία των καζίνο.

Περαστικοί οι περισσότεροι, 1 στους 10 μένει εδώ

Ωστόσο, η κρουαζιέρα στη Μεσόγειο έχει άλλη φυσιογνωμία, με τη δεσπόζουσα θέση ιστορικών προορισμών, όπως η χώρα μας, και, μολονότι καθυστέρησε να μπει στην αγορά της κρουαζιέρας, διεκδικεί να αυξήσει το ακόμη μικρό μερίδιό της. Πάντως, θετικές είναι οι φετινές εκτιμήσεις για την επιβατική κίνηση, που δείχνουν να ξεπερνούν τα 4,5 εκατ., αν και οι περισσότεροι επιβάτες είναι transit, που μένουν μόνο για λίγες ώρες σε κάποιο από τα νησιά μας και δαπανούν λίγα χρήματα. Αντιθέτως, οι επιβάτες που προέρχονται από κρουαζιέρα με αφετηρία το λιμάνι του Πειραιά (home porting) είναι πολύ λιγότεροι.

Φέτος αναμένεται να έρθουν 300.000 περισσότεροι, λόγω των γεγονότων στην Τουρκία και την Αίγυπτο, και το ενδιαφέρον είναι να φέρεται (από τους αρμόδιους) ότι αυτή η κατηγορία επιβατών δαπανά μεσοσταθμικά 250- 300 ευρώ ημερησίως, καθώς μένουν και κάποιες μέρες στην Αθήνα ή σε άλλους προορισμούς, από όπου ξεκινούν το ταξίδι τους με κρουαζιερόπλοια. "Δυστυχώς ακόμη δεν έχουμε αναπτύξει το home porting και είναι αυτό που μπορεί να φέρει άμεσα έσοδα στην τοπική οικονομία", τονίζει ο κ. Κόντες.

Κάνοντας μια πρόβλεψη για το 2014, ο ίδιος εκτιμά ότι "δεν θα δούμε μεγάλες εκπλήξεις", καθώς δεν αναμένονται νέες εταιρείες να έρθουν στα ελληνικά λιμάνια. Σημειώνει, πάντως, ότι για τους επαγγελματίες του κλάδου αποτελεί στοίχημα να προσελκύσουν όσο το δυνατόν περισσότερα κρουαζιερόπλοια στο Αιγαίο. Ωστόσο, ο κ. Κόντες επισημαίνει ότι για να επιλέξουν περισσότερες εταιρείες την Ελλάδα ως προορισμό κρουαζιέρας, πρέπει να βελτιωθούν οι λιμενικές υποδομές, στις οποίες η χώρα μας υστερεί. Παρ' ότι στο λιμάνι του Πειραιά τα τελευταία χρόνια έχει σημειωθεί βελτίωση, δεν συμβαίνει το ίδιο με τα περιφερειακά, όπως της Σαντορίνης, όπου ακόμη δεν έχουν τοποθετηθεί τα στοιχειώδη, όπως οι σημαντήρες άγκυρας. Αυτό έχει επίπτωση στο θαλάσσιο περιβάλλον, καθώς τα κρουαζιερόπλοια αναγκάζονται να μένουν με ανοικτές τις μηχανές, αφού δεν μπορούν να αγκυροβολήσουν.

Δείτε όλα τα σχόλια