Live τώρα    
11°C Αθήνα
ΑΘΗΝΑ
Αραιές νεφώσεις
11 °C
9.6°C12.3°C
3 BF 81%
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
Σποραδικές νεφώσεις
12 °C
10.9°C12.6°C
2 BF 67%
ΠΑΤΡΑ
Αραιές νεφώσεις
13 °C
12.0°C13.3°C
2 BF 70%
ΗΡΑΚΛΕΙΟ
Ελαφρές νεφώσεις
13 °C
12.8°C15.4°C
2 BF 68%
ΛΑΡΙΣΑ
Αραιές νεφώσεις
11 °C
10.9°C11.8°C
2 BF 82%
"Σταθερή βελτίωση στην απασχόληση αλλά δεν μπορούμε να εφησυχάζουμε"
  • Μείωση μεγέθους γραμματοσειράς
  • Αύξηση μεγέθους γραμματοσειράς
Εκτύπωση

"Σταθερή βελτίωση στην απασχόληση αλλά δεν μπορούμε να εφησυχάζουμε"

Υπάρχει μία σταθερή βελτίωση όσον αφορά τη μείωση της ανεργίας και, πιο σημαντικό, την αύξηση της απασχόλησης, αλλά δεν μπορούμε να εφησυχάζουμε, ακόμη και αν το ποσοστό της ανεργίας έχει μειωθεί στο 21,1%, τονίζει η αναπληρώτρια υπουργός Απασχόλησης Ράνια Αντωνοπούλου σε συνέντευξή της στον Αθηναϊκό/ Μακεδονικ'ο Πρακτορείο Ειδήσεων.

Η αναπληρώτρια υπουργός Εργασίας παρουσίασε σε Διεθνές Συνέδριο στη Βιέννη με θέμα «Back to work now», τον σχεδιασμό και τα μέχρι τώρα θετικά αποτελέσματα των προγραμμάτων της Νέας Γενιάς Κοινωφελούς Εργασίας, τόσο για τους μακροχρόνια ανέργους μεγάλης ηλικίας, όσο και για τις τοπικές κοινωνίες, κάτι που προβλήθηκε από τους διοργανωτές υπό την αιγίδα του αυστριακού υπουργείου Εργασίας, ως μία από τις «βέλτιστες πρακτικές στην Ευρώπη».

Στη συνέντευξή της στο Αθηναϊκό/ Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων, η κ. Αντωνοπούλου επισημαίνει πως οι πολιτικές της κυβέρνησης για την ενδυνάμωση της απασχόλησης έχουν επιφέρει αποτελέσματα, με τις εντάξεις σε υποστηρικτικά προγράμματα των ανέργων, με την υλοποίηση προγραμμάτων κατάρτισης στη βάση της δημιουργίας για πρώτη φορά στην Ελλάδα μηχανισμού διάγνωσης των αναγκών της αγοράς εργασίας, ώστε οι καταρτιζόμενοι να βρίσκουν δουλειά σε ποσοστό 35%, τη στιγμή που ο μέσος όρος στην Ευρώπη είναι στο 20%.

Η ίδια αναφέρεται στους τρεις πυλώνες στους οποίους στηρίζονται οι πολιτικές που ενισχύουν τους ανέργους για να μπορούν να ενταχθούν στην αγορά εργασίας, από την υποστήριξη του μισθολογικού και μη μισθολογικού κόστους ώστε οι επιχειρήσεις να μπορούν πιο εύκολα να προσλάβουν, από την ανάπτυξη δεξιοτήτων και αναβάθμιση του γνωστικού επιπέδου του εργατικού δυναμικού, μέχρι τον προγραμματισμό για τον πολύ σκληρό πυρήνα της ανεργίας με ένα υποστηρικτικό πρόγραμμα αποκλειστικά για ηλικίες 50 ετών και άνω.

Σε σχέση με τα προγράμματα Κοινωφελούς Εργασίας, επισημαίνει πως έχουν επεκταθεί από τους πέντε στους οκτώ μήνες και πως στο τέλος αυτά τα έργα στους Δήμους που έχουν υλοποιηθεί με την εργασία των πρώην ανέργων αποδίδονται πίσω στην κοινωνία, δηλαδή είναι ο άνεργος ο οποίος ωφελείται και ο άνεργος που τώρα εργάζεται και ωφελεί την τοπική κοινωνία.

Με αυτές τις τρεις δράσεις έχουν ενταχθεί 220.000 άνθρωποι εκ των οποίων οι 130.000 έχουν βρει μία θέση εργασίας στον ιδιωτικό τομέα ή μία προσωρινή θέση εργασίας μέσα από την Κοινωφελή Εργασία.

Η αναπληρώτρια υπουργός Εργασίας αντικρούοντας την κριτική ότι δεν αξιοποιούνται από την κυβέρνηση οι ευρωπαϊκοί πόροι στη χώρα, σημειώνει πως αυτή η κατηγορία προσάπτεται από την αντιπολίτευση, η οποία κινδυνολογεί και παραπληροφορεί τον κόσμο ασύστολα από την πρώτη ημέρα που ανέλαβε αυτή η κυβέρνηση.

Ταυτόχρονα επισημαίνει πως η πραγματικότητα είναι ότι η Ελλάδα κατατάσσεται στις πρώτες χώρες απορρόφησης των ευρωπαϊκών κονδυλίων, με ένα ποσοστό 11,35%, ενώ το αντίστοιχο ποσοστό στο υπουργείο Εργασίας είναι 23,5%, και από πλευράς ένταξης έργων, για έργα που έχουν δρομολογηθεί και θα υλοποιηθούν, έχει απορροφηθεί το 70%, ενώ μέχρι τον Μάρτιο θα έχει απορροφηθεί το 86% των πόρων.

Αναφέρεται ακόμη στην πρόταση που η ίδια έχει παρουσιάσει και που την υποστηρίζει μία σειρά χωρών-μελών, για να ανοίξει ο διάλογος ώστε όταν μία χώρα έχει υψηλή ανεργία, ανεργία των νέων πάνω από τον μέσο όρο της ΕΕ, το ποσοστό των δαπανών που θα έπρεπε να είναι στη διάθεση της χώρας για να αντιμετωπίσει το πρόβλημα της ανεργίας, να μην εγγράφεται στις δαπάνες του κράτους.

Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της συνέντευξης:

Ερ.: Κυρία υπουργέ, ποια είναι σήμερα η εικόνα της ανεργίας στην Ελλάδα και η εξέλιξή της τα τελευταία χρόνια;

Απ.: Υπάρχει μία σταθερή βελτίωση όσον αφορά και την ανεργία και, πιο σημαντικό, την απασχόληση. Αυτό που πρέπει να επισημάνω από την αρχή είναι ότι δεν μπορούμε να εφησυχάζουμε. Η ανεργία από το 26,5% το 2014 είναι σήμερα στο 21,1%, όμως εξακολουθεί και υπάρχει αυτό το 21,1%. Τον Ιανουάριο του 2015 ήταν άνεργοι 1.270.000, σήμερα είναι άνεργοι 1.036.000, όμως είναι πάνω από ένα εκατομμύριο.

Άρα οι πολιτικές μας, όσον αφορά την ενδυνάμωση της απασχόλησης έχουν επιφέρει κάποια αποτελέσματα, έχουμε εντάξεις σε προγράμματα υποστηρικτικά των ανέργων, 220.000 άνθρωποι, εκ των οποίων 130.000 βρήκαν μία θέση εργασίας ή στον ιδιωτικό τομέα ή προσωρινά μέσα από τα προγράμματα Κοινωφελούς Εργασίας.

Παράλληλα, τα προγράμματα που έχουμε υλοποιήσει όσον αφορά την κατάρτιση -επειδή ακούμε την αγορά πλέον, έχουμε στήσει για πρώτη φορά στη χώρα μας έναν μηχανισμό διάγνωσης των αναγκών της αγοράς εργασίας- φέρνουν αποτελέσματα.

Ο μέσος όρος των καταρτιζόμενων ανέργων που βρίσκει δουλειά στην Ευρώπη είναι 20%, εμείς ήδη έχουμε φτάσει το 35%. Για να λυθεί βέβαια το πρόβλημα της ανεργίας, δεν αρκεί να ασκεί κανείς καλές πολιτικές απασχόλησης. Η οικονομία πρέπει να μπει σε τροχιά ανάπτυξης, βλέπουμε τα καλά σημάδια ήδη και έτσι πιστεύουμε ότι ο ρυθμός της απασχόλησης θα αυξηθεί και ο ιδιωτικός τομέας θα προσλάβει σε μεγαλύτερο αριθμό απ΄ ό, τι μέχρι σήμερα.

Ερ.: Ποια μέτρα πάρθηκαν και πόσο αποτελεσματικά ήταν για την καταπολέμηση της ανεργίας στη χώρα, στα χρόνια της δικής σας διακυβέρνησης;

Απ.: Οι πολιτικές που ενισχύουν τους ανέργους, για να μπορούν να ενταχθούν στην αγορά εργασίας, στηρίζονται σε τρεις πυλώνες:

Ο πρώτος είναι η υποστήριξη του μισθολογικού και μη μισθολογικού κόστους, σε ένα μέρος του, ώστε οι επιχειρήσεις να μπορούν πιο εύκολα να προσλάβουν. Φυσικά αν μία επιχείρηση δεν προτίθεται να προσλάβει, και το 100% να πληρώσεις του μισθολογικού κόστους και μη μισθολογικού κόστους, τι θα τον κάνει αυτόν που θα προσλάβει.

Η δεύτερη κατεύθυνση είναι η ανάπτυξη δεξιοτήτων και η αναβάθμιση του γνωστικού επιπέδου του εργατικού δυναμικού που είναι άνεργοι αυτήν τη στιγμή, έτσι ώστε να έχει τα προσόντα και το βιογραφικό που θα μπορέσει να βρει μία θέση εργασίας.

Η τρίτη είναι ένας προγραμματισμός για τον πολύ σκληρό πυρήνα της ανεργίας. Πάρτε κάποιον που είναι 55 ετών και έχει να εργαστεί τέσσερα χρόνια, ποιός θα τον προσλάβει; Το γνωρίζουμε ότι δεν θα τον προσλάβει κανείς, και εμείς βγάλαμε ένα υποστηρικτικό πρόγραμμα αποκλειστικά για ηλικίες 50 ετών και άνω, για 15.000 κόσμο, το πρόγραμμα τρέχει εδώ και καιρό και από τις 15.000 έχουν προσληφθεί 1.200.

Άρα, όσον αφορά την πρώτη κατεύθυνση, έχουν βγει μία σειρά από προγράμματα, κάποια είναι για νέους, κάποια είναι για μεγαλύτερες ηλικίες, για ειδικές κατηγορίες επαγγελμάτων, και στον μέγιστο βαθμό προσπαθούμε να βοηθήσουμε τον ιδιωτικό τομέα ώστε να βρουν οι άνεργοι μία θέση εργασίας στην αγορά, όπως περιμένει κανείς να βγει από την ανεργία και να βρει μία θέση εργασίας στον ιδιωτικό τομέα.

Τα προγράμματα κατάρτισης είναι άκρως εξειδικευμένα, έχουν απορρόφηση περίπου 35%, δηλαδή από το σύνολο του κόσμου που περνάει από κατάρτιση και πρακτική άσκηση, ένας στους τρεις βρίσκει στη συνέχεια μία θέση εργασίας.

Άρα αυτό μας λέει ότι κάνουμε καλά τη δουλειά μας, ότι ακούμε πραγματικά την αγορά και ότι οι άνεργοι δεν χάνουν τον χρόνο τους και δεν χρησιμοποιείται αυτή η πολιτική απλώς σαν ένα επίδομα, σαν ένα φιλοδώρημα προσωρινό.

Όσον αφορά την τρίτη κατεύθυνση, της Κοινωφελούς Εργασίας, έχει αλλάξει πια, υπήρχαν προγράμματα Κοινωφελούς Εργασίας στο παρελθόν, οι πέντε μήνες έχουν επεκταθεί στους οκτώ. Οι Δήμοι που υλοποιούν τα προγράμματα είναι υποχρεωμένοι να μπαίνουν σε μία πλατφόρμα που καταγράφουν τα έργα προς όφελος της τοπικής κοινωνίας που θα υλοποιηθούν.

Αντιστοιχούν αυτά τα έργα σε θέσεις που θα προσλάβουν από τις λίστες των ανέργων, βγάζουμε την προκήρυξη, εντάσσονται, και στο τέλος αποδίδονται αυτά τα έργα που έχουν υλοποιηθεί πίσω στην κοινωνία, δηλαδή έχουμε τον άνεργο ο οποίος ωφελείται, αλλά και τον άνεργο που τώρα εργάζεται και ωφελεί την τοπική κοινωνία.

Με αυτές τις τρεις δράσεις σε κατευθύνσεις που έχουμε, έχουν ενταχθεί 220.000 άνθρωποι εκ των οποίων οι 130.000 έχουν βρει μία θέση εργασίας στον ιδιωτικό τομέα ή μία προσωρινή θέση εργασίας μέσα από την Κοινωφελή Εργασία.

Ερ.: Κατηγορείστε ότι δεν αξιοποιείτε τους πόρους, ότι γενικά δεν αξιοποιούνται οι ευρωπαϊκοί πόροι στη χώρα μας. Τι απαντάτε πάνω σ΄αυτό;

Απ.: Είναι γεγονός ότι κατηγορούμαστε, αλλά το ερώτημα είναι από ποιούς. Αυτή η κατηγορία προσάπτεται στην κυβέρνησή μας από την αντιπολίτευση, οι οποίοι κινδυνολογούν και παραπληροφορούν τον κόσμο ασύστολα από την πρώτη ημέρα που αναλάβαμε τη διακυβέρνηση της χώρας.

Ποια όμως είναι η πραγματικότητα; Η πραγματικότητα είναι ότι η Ελλάδα κατατάσσεται στις πρώτες χώρες απορρόφησης των ευρωπαϊκών κονδυλίων, ή ούτως ή άλλως, έχουμε περίπου 11,35% απορρόφηση και όσον αφορά τη χρήση των πόρων στο υπουργείο Εργασίας έχουμε καταφέρει να φθάσουμε το ποσοστό στο 23,5%, διπλάσιο δηλαδή από τον πολύ καλό μέσο όρο που έχει η χώρα μας στην Ευρώπη.

Από πλευράς ένταξης έργων, δηλαδή έργα που δεν έχουν ήδη υλοποιηθεί αλλά έχουν δρομολογηθεί για να υλοποιηθούν έχουμε απορροφήσει περίπου το 70% και μέχρι το Φεβρουάριο με Μάρτιο θα έχουν ξεκινήσει προγράμματα που θα υλοποιούνται, τα οποία θα έχουν απορροφήσει το 86% των πόρων.

Επομένως βρισκόμαστε σε πολύ καλό δρόμο, όμως αυτό που σε τελική ανάλυση βγαίνει σαν συμπέρασμα είναι ότι για μία χώρα, όπως είναι η Ελλάδα, δεν πρέπει να μετράμε απλώς την καλή απορρόφηση των ευρωπαϊκών κοινοτικών πόρων, αλλά αν πιάνουν τόπο και σαν δεύτερη ερώτηση, αν αρκούν.

Ο μέσο όρος ανεργίας στην Ευρώπη είναι 9,5% με 10% και κάθε χώρα ξοδεύει περίπου το 0,45% του ΑΕΠ για την αντιμετώπιση της ανεργίας. Αν μία χώρα δεν έχει 9,5% ανεργία αλλά έχει, όπως εμείς την παραλάβαμε στο 26,5%, τι πόρους θα έπρεπε να ΄χουμε στη διάθεσή μας; Η αναλογικότητα μας λέει ότι θα έπρεπε να έχει 2,5 φορές παραπάνω πόρους.

Εμείς έχουμε, σε συνεργασία με άλλες ευρωπαϊκές χώρες αιτηθεί, για να ανοίξει ο διάλογος πάνω σε αυτό, το εξής: Όταν μία χώρα έχει υψηλή ανεργία, μακροχρόνια ανεργία, ανεργία των νέων, πάνω από τον μέσο όρο της Ευρώπης, το ποσοστό των δαπανών που θα έπρεπε να είναι στη διάθεση της χώρας για να αντιμετωπίσουμε το πρόβλημα της ανεργίας, από όπου και να προέρχεται, μπορεί να προέρχεται από φορολογία, μπορεί να προέρχεται από εξωτερικό δανεισμό, όπως το έχει κανονίσει η κάθε χώρα, αυτό το ποσοστό να μην εγγράφεται στις δαπάνες του κράτους, γιατί το Σύμφωνο Σταθερότητας και Ανάπτυξης μας λέει ότι οι χώρες που δεν είναι σε επιτροπεία πρέπει να διατηρούν ένα 3% έλλειμμα σαν ποσοστό του ΑΕΠ κάθε χρόνο.

Η Ελλάδα είναι μία χώρα που πρέπει να έχει πρωτογενές πλεόνασμα. Για όλες τις χώρες οριζόντια, αν επρόκειτο να ξοδέψουν παραπάνω χρήματα για να αντιμετωπίσουν το τρομερό αυτό πρόβλημα της ανεργίας, σημαίνει ότι οι δαπάνες τους μετράνε σαν ποσοστό στον υπολογισμό του πρωτογενούς πλεονάσματος ή ελλείμματος, άρα στην ουσία σου δένει τα χέρια και σου λέει μην χρησιμοποιείς παραπάνω πόρους, άρα μπορείς να καλύψεις κάποιες ανάγκες για το 9,5%, αλλά αν έχεις παραπάνω από 9,5% , συγγνώμη, δεν μπορούμε να κάνουμε τίποτε.

Άρα έχουμε ξεκινήσει αυτήν τη συζήτηση, έχουμε παρουσιάσει αυτή την πρόταση και με την υποστήριξη άλλων κρατών-μελών, όπως είναι το Λουξεμβούργο, η Γαλλία, η Ισπανία, η Πορτογαλία, η Αυστρία, είναι όλο το πολιτικό φάσμα που το υποστηρίζει, ώστε να συζητηθεί στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο και στη συνέχεια με την ευρωπαϊκή Επιτροπή και με το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο.

Αυτό νομίζω ότι είναι πολύ σημαντικό, όχι μόνον για την Ελλάδα, γιατί η ανεργία είναι ευρωπαϊκό θέμα.

Είναι απαραίτητη η αντιμετώπιση των αναγκών των πολιτών για να μπορέσει, αυτό που ονειρευτήκαμε κάποτε, μία Κοινωνική Ευρώπη να ενδυναμωθεί, καταλήγει στη συνέντευξή της στο Αθηναϊκό/ Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων στη Βιέννη η αναπληρώτρια υπουργός Εργασίας Ράνια Αντωνοπούλου.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΓΝΩΜΕΣ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

EDITORIAL

ΑΝΑΛΥΣΗ

SOCIAL