Live τώρα    
18°C Αθήνα
ΑΘΗΝΑ
Αίθριος καιρός
18 °C
15.8°C19.3°C
1 BF 59%
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
Αίθριος καιρός
16 °C
11.6°C19.0°C
2 BF 64%
ΠΑΤΡΑ
Αραιές νεφώσεις
15 °C
12.0°C15.9°C
2 BF 67%
ΗΡΑΚΛΕΙΟ
Ελαφρές νεφώσεις
18 °C
16.8°C19.7°C
2 BF 63%
ΛΑΡΙΣΑ
Ελαφρές νεφώσεις
11 °C
10.9°C15.7°C
0 BF 82%
Περί βιβλιοθηκών... και μανιχαϊσμού
  • Μείωση μεγέθους γραμματοσειράς
  • Αύξηση μεγέθους γραμματοσειράς
Εκτύπωση

Περί βιβλιοθηκών... και μανιχαϊσμού

Στη δημόσια σφαίρα τις τελευταίες ημέρες βρίσκεται ψηλά στην ατζέντα η συζήτηση για την υποκλοπή των δεδομένων χρηστών του Facebook από την εταιρεία Cambridge Analytica με σκοπό τον επηρεασμό των Αμερικανών ψηφοφόρων στις προεδρικές εκλογές που ανέδειξαν τον Τραμπ ως Πρόεδρο των ΗΠΑ. Η κουβέντα είναι μεγάλη και αγγίζει διάφορα ζητήματα. Στην ουσία της, βέβαια, δεν είναι "υποκλοπή", αλλά χρήση προσωπικών δεδομένων που οι χρήστες της πλατφόρμας παρέχουν αφειδώς και οικειοθελώς προς δημόσια χρήση.

Το μοντέλο αυτό οδηγεί τις εταιρείες μάρκετινγκ να βρίσκουν όλο και πιο εξελιγμένους τρόπους προσέγγισης των καταναλωτών σε ατομικό επίπεδο. Σε συνέντευξή του σε ελληνικό μέσο (News247), ο Νικόλας Γιαννακόπουλος, ο οποίος επί έξι χρόνια εκπροσωπούσε στην Ελβετία την SCL, τη μητρική εταιρεία της Cambridge Analytica, παραδέχεται κυνικά: "Αν μπορούμε να μοντελοποιήσουμε τη συμπεριφορά των ψηφοφόρων, τότε μπορούμε να 'μικρο-στοχεύσουμε' ένα μήνυμα πάνω σε αυτούς τους ανθρώπους, εμένα, εσένα ή τον άνθρωπο που βρίσκεται στον δρόμο δίπλα σου, και να έχουμε τρία διαφορετικά μηνύματα που είναι προσαρμοσμένα στο προφίλ καθενός από τους τρεις" και συνεχίζει: "Οι πολίτες πρέπει να κάνουν μια επιλογή μεταξύ ενός υποψηφίου και του άλλου, ή μεταξύ ενός κόμματος και ενός άλλου, ή μεταξύ μιας οπτικής και μιας άλλης. Αυτό που αλλάζει είναι το μήνυμα. Και οι πολίτες το γνωρίζουν αυτό: ότι θα αποτελέσουν στόχο κάποιων μηνυμάτων".

Αυτό που είναι ανησυχητικό δεν είναι ότι οι εταιρείες στοχεύουν στο άτομο, είναι ότι θεωρούν το άτομο δρων υποκείμενο μανιχαϊστικών αντιλήψεων: "Έχεις να διαλέξεις το Α ή το Β. Δεν έχεις άλλη επιλογή". Αυτό όμως που τα χιλιάδες βιβλία στα ράφια των βιβλιοθηκών μας μας διδάσκουν αιώνες τώρα είναι ότι ο μανιχαϊσμός ηττήθηκε κατά κράτος. Οι άνθρωποι είμαστε πιο πολύπλευρες οντότητες, οι οπτικές μας δεν είναι δύο από τις οποίες πρέπει κιόλας να διαλέξουμε τη μία!

Σελίδες καταγεγραμμένης γνώσης χιλιετιών, σελίδες καταγεγραμμένης ανθρώπινης πνευματικής δημιουργίας οδηγούν τον άνθρωπο σε ανάλυση και σύνθεση πολλών απόψεων και ακόμα περισσοτέρων οπτικών. Κι αν τα κοινωνικά δίκτυα στον παγκόσμιο ιστό μας ωθούν στην απομόνωση, την ψευδή είδηση, στον μανιχαϊσμό και στη μισαλλοδοξία, τα ράφια των βιβλιοθηκών μας είναι γεμάτα με ιδέες πλουσιότερες από αυτά τα διλήμματα. Μας προσκαλούν με τις πόρτες ανοιχτές να ανοίξουμε το μυαλό μας, να ερευνήσουμε, να αναρωτηθούμε, να διασταυρώσουμε, να αποφασίσουμε ενεργητικά για τις ζωές μας και να μη στεκόμαστε παθητικοί δέκτες κατευθυνόμενων μηνυμάτων εταιρειών που αποφασίζουν πριν από εμάς για εμάς τι πρέπει να επιλέξουμε. Επιλέγουμε την ελευθερία, την ελευθερία να απλώνουμε το χέρι στο ράφι και να διαλέγουμε το βιβλίο που θα μας πάει ένα βήμα μακρύτερα.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΓΝΩΜΕΣ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

EDITORIAL

ΑΝΑΛΥΣΗ

SOCIAL