Ακολουθήστε την «ΑΥΓΗ»
Ο επιλεγμένος κατάλογος δεν υπάρχει πλέον.

Περί βιβλιοθηκών... και δεξιοτήτων

Φαίνεται ειλικρινά απίστευτο, αλλά σχεδόν 70 εκατομμύρια Ευρωπαίοι αντιμετωπίζουν προβλήματα με βασικές δεξιότητες γραμματισμού όπως η γραφή και η ανάγνωση, οι αριθμητικοί υπολογισμοί και η χρήση...

Φαίνεται ειλικρινά απίστευτο, αλλά σχεδόν 70 εκατομμύρια Ευρωπαίοι αντιμετωπίζουν προβλήματα με βασικές δεξιότητες γραμματισμού όπως η γραφή και η ανάγνωση, οι αριθμητικοί υπολογισμοί και η χρήση ψηφιακών εργαλείων στην καθημερινή τους ζωή. Εκτός από τη μειονεκτική θέση από άποψη ευκαιριών που βρίσκονται αυτοί οι άνθρωποι, συνιστά επίσης και κατηγορητήριο στην Ευρώπη ως ανεπτυγμένη και πολιτισμένη κοινωνία.

Αναγνωρίζοντας αυτό το πρόβλημα, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή συμφώνησε σε μία ατζέντα για τις νέες δεξιότητες στην Ευρώπη. Τμήμα αυτών των δράσεων στοχεύει σε ενήλικες με χαμηλό επίπεδο δεξιοτήτων και γνώσεων και γίνεται προσπάθεια να παρασχεθούν ευέλικτες ευκαιρίες για τη βελτίωση της γραμματικής, αριθμητικής και ψηφιακής επάρκειάς τους.

Οι περισσότερες από 70.000 λαϊκές βιβλιοθήκες στην ευρωπαϊκή ήπειρο μπορούν και πρέπει να παίξουν καθοριστικό ρόλο στην άρση των ανισοτήτων μεταξύ των Ευρωπαίων πολιτών και να υποστηρίξουν αυτούς που έχουν τη μεγαλύτερη ανάγκη για πρόσβαση στην ανθρώπινη γνώση. Μελέτη που έγινε πρόσφατα από την Ευρωπαϊκή Ομοσπονδία Ενώσεων Βιβλιοθηκών (EBLIDA) έδειξε ότι περισσότερες από το 80% των ευρωπαϊκών λαϊκών βιβλιοθηκών παρέχουν προγράμματα τυπικής και μη τυπικής μάθησης. Τι θα μπορούσαν να κάνουν λοιπόν; Η EBLIDA προτείνει:

«Αξιολόγηση δεξιοτήτων:

Η βιβλιοθήκη είναι ένα 'ασφαλές μέρος' όπου εκείνοι με βασικές ανάγκες δεξιοτήτων μπορούν να ταυτιστούν και να ζητήσουν βοήθεια.

* Μπορούν να λειτουργήσουν ως πάροχοι πληροφοριών, συμβουλών και καθοδήγησης, όπου άτομα που αντιμετωπίζουν τέτοια ζητήματα μπορούν να εντοπιστούν από τους υπεύθυνους με βοήθεια εμπειρογνωμόνων για πιθανές ευκαιρίες μάθησης για την αντιμετώπιση των ελλείψεων δεξιοτήτων.

* Μπορούν να είναι ένα ουδέτερο μέρος όπου θα μπορούσαν να πραγματοποιηθούν αξιολογήσεις δεξιοτήτων.

* Λειτουργούν ως τόπος συνάντησης για συμβούλους και εκπαιδευόμενους με ελλείψεις δεξιοτήτων.

* Παρέχουν πόρους για την υποστήριξη αξιολογητών και συμβούλων.

* Προσφέρουν προσαρμοσμένη και ευέλικτη μάθηση.

 

Η βιβλιοθήκη ως τόπος διεξαγωγής εξωτερικών μαθημάτων

 

Η βιβλιοθήκη μπορεί να λειτουργήσει ως φορέας ηλεκτρονικών μαθημάτων και προγραμμάτων εξ αποστάσεως εκπαίδευσης.

Η βιβλιοθήκη διαθέτει ως φορέας πολυμέσα που προσφέρουν νέους τρόπους μάθησης και εξερεύνησης της γνώσης.

Η βιβλιοθήκη απευθύνεται σε αποκλεισμένες κοινότητες, όπως ανέργους, μετανάστες, πρόσφυγες κ.λπ.

Εκ της δημιουργίας τους έχουν ισχυρή εστίαση στην ανάγνωση, την παιδεία και την ψηφιακή παιδεία και τον γραμματισμό».

Το πρόγραμμα Upskilling Pathways: New Opportunities for Adults σχεδιάζεται τώρα και η Ευρωπαϊκή Επιτροπή αναμένει μέχρι το τέλος του έτους από τα κράτη - μέλη τις προτάσεις τους για τα προγράμματα που θα εφαρμοστούν. Είναι μοναδική ευκαιρία και για τη χώρα μας ένα μέρος των δράσεων που θα σχεδιαστούν να υλοποιηθούν μέσα από τις βιβλιοθήκες, ως θεσμοί κατάλληλοι να υποστηρίξουν πλήρως και αενάως τις διαδικασίες αυτές.

 

Καλλίμαχος

kallimachos.avgi@gmail.com

Δείτε όλα τα σχόλια