Ακολουθήστε την «ΑΥΓΗ»
Ο επιλεγμένος κατάλογος δεν υπάρχει πλέον.

Πεθανε ο Ρώσος συγγραφέας Ντανιήλ Γκράνιν

Από τους σημαντικότερους σύγχρονους Ρώσους συγγραφείς, ο Ντανιήλ Γκράνιν πέθανε σε βαθιά γεράματα, σε ηλικία 99 ετών, χθες στην Αγία Πετρούπολη. Με το έργο του έγινε ο πρώτος συγγραφέας που τόλμησε να ακουμπήσει το ιστορικό γεγονός της τριετούς πολιορκίας της πόλης από τους ναζί, περιγράφοντας ανθρώπινα και τολμηρά την πραγματική και όχι την επική διάσταση της θυσίας του σοβιετικού λαού κατά τον Β' Παγκόσμιο Πόλεμο.

O Γκράνιν γεννήθηκε τον Ιανουάριο του 1919 και άρχισε να γράφει στη δεκαετία του 1930, φοιτητής ακόμα στο Πολυτεχνείο του Λένινγκραντ, ενώ με το ξέσπασμα του Β' Παγκοσμίου Πολέμου στρατεύτηκε ως εθελοντής. Μετά τον πόλεμο άρχισε να εργάζεται ως μηχανικός και η λογοτεχνική αναγνώριση ήρθε το 1955 με το μυθιστόρημα "Iskateli", όπου περιγράφεται το υπερβολικά γραφειοκρατικό σοβιετικό σύστημα, το οποίο καταπνίγει τις νέες ιδέες. Ακολούθησαν τα μυθιστορήματα "Εκείνοι που αναζητούν" (1954) και "Στη θύελλα" (1962). Το 1979 θα δημοσιευτεί το περίφημο "Βιβλίο του αποκλεισμού". Βασισμένο στις μαρτυρίες, τα ημερολόγια και τα προσωπικά απομνημονεύματα εκείνων που επέζησαν της πολιορκίας κατά τη διάρκεια του 1941-44, το βιβλίο περιστρέφεται γύρω από τη ζωή ενός 16χρονου αγοριού και ενός ακαδημαϊκού κατά την τραγική αυτή τριετία. Ο Γκράνιν, αυτόπτης μάρτυρας των τραγικών γεγονότων και των πληγών που άφησαν στη σοβιετική κοινωνία, αποτυπώνει τις πραγματικές διαστάσεις του πολέμου που το σοβιετικό αφήγημα είχε καθιερώσει ως Μεγάλο Πατριωτικό Πόλεμο.

"Οι περιγραφές του ήταν τόσο αληθινές, που οι τότε αρχές της Σοβιετικής Ένωσης για ένα μεγάλο διάστημα δεν ήθελαν να εκδώσουν το βιβλίο του, γιατί δεν ήθελαν να ακούσουν την ιστορική αλήθεια (και οποιαδήποτε άλλη αλήθεια)" έγραψε στα ρωσικά μέσα κοινωνικής δικτύωσης ένας αναγνώστης. Σε συνέντευξή του, άλλωστε, ο ίδιος ο συγγραφέας υποστήριξε ότι "δεν ήμασταν προετοιμασμένοι για έναν πραγματικό πόλεμο" και ότι "τον Στάλιν οι Γερμανοί τον έπαιξαν στα δάχτυλά τους... Αυτό ήταν φοβερό ακόμα και να το σκεφτεί στην αρχή, ότι ο ίδιος ο Στάλιν δεν αντιλαμβανόταν ότι μας κορόιδευε". Από τα πιο δημοφιλή βιβλία του είναι επίσης το μυθιστόρημα "Τhe Bison" που αναφέρεται στη ζωή σοβιετικού γενετιστή Νικολάι Τιμοφέεφ-Ρεσόφσκ.

Η «Σιωπή» και η «Επιθεώρηση Τέχνης»

Στην Ελλάδα ο Ντανιήλ Γκράνιν μπορεί να μην είναι πολύ γνωστός ωστόσο η δημοσίευση του διηγήματός του "Σιωπή" στην "Επιθεώρηση Τέχνης" το 1959 προκάλεσε έντονη αντιπαράθεση στους κόλπους της ΕΔΑ, οδηγώντας μάλιστα σε κομματική δίκη εις βάρος του περιοδικού. Όπως έγραψε ο Παντελής Μπουκάλας στις 7.10.2008 στην "Καθημερινή", "έναν-δυο μήνες πριν από την έκδοση της συλλογής του Αλεξάνδρου, και συγκεκριμένα στο τεύχος Φεβρουαρίου - Μαρτίου του 1959, "η 'Επιθεώρηση Τέχνης', το σπουδαίο περιοδικό της Αριστεράς που εκδιδόταν από το 1954 έως το 1967, δημοσιεύει το διήγημα 'Η σιωπή' του Ντανιήλ Γκράνιν, μεταφρασμένο από τον Μανόλη Φουρτούνη. Η βαθύτατη ενόχληση της ηγεσίας της ΕΔΑ οδηγεί, τον Μάιο και τον Ιούνιο του ίδιου έτους, σε μια κομματική δίκη υπό τη σκιά ακριβώς του Ζντάνοφ ο ίδιος ο αρχισοσιαλρεαλιστής ήταν πια νεκρός, αλλά το δόγμα του θριάμβευε παντού, όχι μόνο στην ΕΣΣΔ. Ανάμεσα στους κατηγόρους που απάρτιζαν το έκτακτο κομματοδικείο ήταν ο Λεωνίδας Κύρκος (αργότερα αποδέχτηκε ότι 'είχε κάνει λάθος'), ο Μάρκος Αυγέρης και ο Δημήτρης Φωτιάδης (οι επιθετικότεροι όλων), ο Θέμος Κορνάρος και ο Γιάννης Ρίτσος. Κατηγορούμενοι από την πλευρά της 'Επιθεώρησης Τέχνης', ο Τίτος Πατρίκιος, ο Κώστας Κουλουφάκος, ο Μανόλης Φουρτούνης και ο Κώστας Πορφύρης. Ο 'συνεργός' Δημήτρης Ραυτόπουλος δικάζεται ερήμην. Μετά τη δίκη η συντακτική επιτροπή υποβάλλει την παραίτησή της, ο Ραυτόπουλος και ο Φουρτούνης απομακρύνονται, ενώ ο Κώστας Κουλουφάκος ('ο πιο αναρχικός και συγχρόνως ο πιο πιστός στο Κόμμα' κατά τον Φουρτούνη) αναλαμβάνει να παραδώσει μια έγγραφη 'απολογία'".

Ο Ντανιήλ Γκράνιν για το έργο του απέσπασε πολλές διακρίσεις.

Δείτε όλα τα σχόλια