Ακολουθήστε την «ΑΥΓΗ»
Ο επιλεγμένος κατάλογος δεν υπάρχει πλέον.

Η εντιμότητα ενός αντικειμένου

Ξυπνώντας ένα πρωί ο ήρωας, που παραμένει ανώνυμος μέχρι το τέλος -«δεν ήταν δηλαδή κάτι, ένας άνθρωπος που θα διακρινόταν, ώστε να είναι επικίνδυνος ή αδιάφορος, άξιος προσοχής εν τέλει»-, έρχεται αντιμέτωπος με μια σειρά ακατανόητες ερωτήσεις και η καλοκουρδισμένη καθημερινότητά του ταράζεται διά παντός...

Ο Φίλιππος Δ. Δρακονταειδής αφιερώνει τη νουβέλα του «Το πάπλωμα» στη μνήμη του Gregor Samsa, του εμβληματικού ήρωα της «Μεταμόρφωσης» του Φραντς Κάφκα, γεγονός που μας προδιαθέτει λίγο για τις προθέσεις του και για τα όσα ακολουθούν.

Ξυπνώντας ένα πρωί ο ήρωας, που παραμένει ανώνυμος μέχρι το τέλος -«δεν ήταν δηλαδή κάτι, ένας άνθρωπος που θα διακρινόταν, ώστε να είναι επικίνδυνος ή αδιάφορος, άξιος προσοχής εν τέλει»-, έρχεται αντιμέτωπος με μια σειρά ακατανόητες ερωτήσεις και η καλοκουρδισμένη καθημερινότητά του ταράζεται διά παντός.

Δυο άγνωστοί του άντρες, ντυμένοι με γκρι κοστούμια και γκρι καμπαρντίνες, ένα «βαθύ γκρι που είχε ξεβάψει στα μάτια τους», εισβάλλουν στο δωμάτιό του την ώρα του πρωινού ξυπνήματος, παραβιάζοντας τον προσωπικό του χώρο και, με πρόσχημα τη νίκη του σ’ έναν διαγωνισμό, αρχίζουν μια συζήτηση μαζί του, η οποία εξελίσσεται γρήγορα σε ένα είδος άτυπης ανάκρισης, για να γίνει αμέσως κατανοητό πως ο ήρωας ξύπνησε κάποιος άλλος απ’ αυτόν που ήταν όταν έπεσε να κοιμηθεί.

Ο τίτλος του διαγωνισμού στον οποίο είχε βγει νικητής ήταν: Δείγμα αγάπης. Το δείγμα αγάπης γι’ αυτόν ήταν το πάπλωμα. «Το πάπλωμα του είχε υποδείξει να καλύπτει την πλάτη του. Είχε το θάρρος να μην στέκεται με την πλάτη στον τοίχο. Ένα θάρρος που τον έδενε με το παρελθόν: με τη μητέρα του, με τη γιαγιά του πιθανώς, με την προγιαγιά του».

Το πάπλωμα, «η εντιμότητα ενός αντικειμένου», αντιπροσωπεύει για τον ήρωα το παρελθόν, τη συνέχεια με άλλα λόγια της ζωής, που δημιουργεί το παρόν και οραματίζεται το μέλλον. Για την αδίστακτη όμως εταιρεία, που με μεγάλη ευκολία ξέρει να δημιουργεί ανάγκες εκεί όπου θα έπρεπε να δεσπόζουν οι σκέψεις και τα συναισθήματα, το πάπλωμα δεν είναι τίποτε άλλο από ένα προϊόν από το οποίο θέλει να αποκομίσει όσα περισσότερα κέρδη μπορεί, μέχρι ένα άλλο προϊόν να πάρει τη θέση του και να συνεχιστεί αυτό το αιμοβόρο παιχνίδι, που μοναδικό του στόχο έχει το κέρδος.

Στην αρχή ο ήρωας αντιστέκεται, προσπαθεί να καταλάβει τι του συμβαίνει, να αποκαταστήσει ένα είδος κανονικότητας, στην πορεία όμως, κι αυτό είναι το πιο τρομακτικό, συνηθίζει και αφομοιώνεται, γίνεται ένα γρανάζι στα χέρια της εξουσίας, χωρίς δική του θέληση και χωρίς τη δύναμη να αντισταθεί. Σαν ένα παιχνίδι χαμένο από χέρι, εξ αρχής, σαν μια μοίρα προδιαγεγραμμένη, που δεν αφήνει περιθώρια σε διεξόδους και λύτρωση. Η Ιστορία δεν μπορεί να εξελιχθεί με κανέναν άλλον τρόπο παρά μόνο μ’ αυτόν.

Καθώς προχωρά η αφήγηση, ο αναγνώστης προσπαθεί να αποκωδικοποιήσει το όραμα και τη σύλληψη του συγγραφέα, να βρει εκείνα τα κλειδιά που θα του επιτρέψουν να ξεκλειδώσει το συγγραφικό του σύμπαν, καθώς η αλληγορία και ο συμβολισμός, που δημιουργούν ένα βαθιά απειλητικό και δυστοπικό κλίμα, και παρ’ όλους τους αληθοφανείς διαλόγους και τις επιμέρους ρεαλιστικές σκηνές, βρίσκονται, καραδοκούν θα λέγαμε, σε κάθε παράγραφο και φράση, σε όλα όσα λέγονται, αλλά και σε αυτά που, σκοπίμως ίσως, αποσιωπούνται.

Ο Δρακονταειδής, με τη γλωσσική στυλιστική αρτιότητα που διακρίνει τη γραφή του, απόλυτα κυρίαρχος των εκφραστικών του μέσων, σχεδόν εξιστορώντας την ιστορία μέσω της γλώσσας και όχι μέσω του περιεχομένου, τολμηρός και κυνικός, με αποστασιοποιημένο ύφος, αλλά και μαζί με μια βαθιά, καθηλωτική αγωνία για την ανθρώπινη μοίρα και για την πορεία της ανθρωπότητας, γράφει μια πολυδιάστατη αλληγορία η οποία επιδέχεται πολλές ερμηνείες και αναγνώσεις, βουτηγμένη στον ζόφο και την ειρωνεία, μια δαιμονική σάτιρα που δεν αφήνει τίποτε στη θέση του, για ένα αποτρόπαιο αύριο, που ίσως και να είναι ήδη εδώ.

 

info:

Φίλιππος Δ. Δρακονταειδής, «Το πάπλωμα»

Εκδ. Γαβριηλίδης

120 σελ. Τιμή: 12,72 ευρώ

Δείτε όλα τα σχόλια