Ακολουθήστε την «ΑΥΓΗ»
Ο επιλεγμένος κατάλογος δεν υπάρχει πλέον.

Χρήστος Γιανναράς: "Δεν διαθέτουμε άλλη υποδομή της ελληνικής αξιοπρέπειας πέραν της γενιάς του 1930"

Παρουσίαση των δύο νέων βιβλίων του «Να επαναστατήσει η αξιοπρέπεια» και «Αόριστη Ελλάδα. Κονσέρτο για δυο αποδημίες»

"Δεν βρισκόμαστε απλά σε παρακμή, βρισκόμαστε σε ανυπαρξία. Δεν μας σέβεται κανείς και κανείς δεν μας ζητά συγγνώμη” έλεγε χθες το μεσημέρι με φωνή μειλίχια αλλά λόγο χειμαρρώδη ο Χρήστος Γιανναράς κατά την παρουσίαση των δύο νέων του βιβλίων «Να επαναστατήσει η αξιοπρέπεια» και «Αόριστη Ελλάδα. Κονσέρτο για δυο αποδημίες», που κυκλοφορούν από τις εκδόσεις Ιανός.

Και όταν ρωτήθηκε με αφορμή τον τίτλο του ενός από τα δυο βιβλία πώς να ανακτήσουμε την χαμένη μας αξιοπρέπεια, η απάντησή του ήταν πως “δεν υπάρχουν συνταγές. Τα ουσιώδη γεννιούνται”.

Τα κείμενα που περιλαμβάνονται σε αυτόν τον τόμο είναι αναδημοσίευση από την εφημερίδα Η Καθημερινή (τα κυριακάτικά φύλλα του 2016) και αναφέρονται στην αξιοπρέπεια: ένα σιωπηρό, άκρως διακριτικό, χωρίς οργανική δομή και διακηρύξεις, χωρίς ηγεσία, λαϊκό κίνημα, όπως υποστηρίζει ο συγγραφέας. Θεωρητική ραχοκοκαλιά και άξονας συνοχής του «κινήματος», η Γενιά του '30: οι Δοκιμές του Σεφέρη, τα πεζά του Ελύτη, ο Θεοτοκάς, ο Πικιώνης, ο Τσαρούχης, ο Ζήσιμος Λορεντζάτος, ο Εγγονόπουλος, ο Γκάτσος, ο Μάνος Χατζιδάκις. “Άλλη υποδομή της ελληνικής αξιοπρέπειας δεν διαθέτουμε. Η Γενιά του '30 έδειξε ότι, για το ριζικά αποτυχημένο, θλιβερό και κωμικό μεταπρατικό μας κρατίδιο, εκσυγχρονισμός σημαίνει εξελληνισμός. Ενεργό μετοχή στο ευρωπαϊκό γίγνεσθαι εγγυάται ο ελληνοκεντρισμός, όχι ο πιθηκισμός και η ξιπασιά” υποστηρίζει ο Χ. Γιανναράς.

Αναφερόμενος στην ευθύνη των διανοουμένων αλλά και τη μεγάλη κατάπτωση της εποχής, όπως είπε, επέμεινε πως “η ποιότητα έχει απίστευτη δυναμική” υποστηρίζοντας πως “δεν λείπουν οι ιδιοφυείς, αλλά αποκεφαλίζονται από τους κομματικούς μηχανισμούς”.

Από τις εκδόσεις Ιανός επανακυκλοφορεί επίσης το βιβλίο «Αόριστη Ελλάδα. Κονσέρτο για δυο αποδημίες», όπου ο Χ. Γιανναράς μιλά για το πόσο βαθιά ποτισμένος από τον ραγιαδισμό της μειονεξίας απέναντι στους Δυτικούς είναι ο Έλληνας.

Κατά την παρουσίαση ο συγγραφέας δεν παρέλειψε να αναφερθεί στους “βραδύτατους ρυθμούς με τους οποίους προχωράμε ως χώρα, η οποία πρέπει να ανήκει στην Ευρώπη, αλλά με πρόταση”. Επέμεινε πως την αντίσταση και την αλλαγή μπορούμε να την πετύχουμε μέσα από την ελληνική παιδεία και τη διδασκαλία των αρχαίων ελληνικών στα σχολεία και μάλιστα από τις πολύ μικρές ηλικίες των παιδιών”. Δεν παρέλειψε τέλος να αναφερθεί πως την ίδια δυναμική έχουν και οι ελληνικοί χοροί”.

Σε απόσπασμα από το βιβλίο του σημειώνει: “Κοιτάξτε γύρω σας εδώ στην Αμερική: μόλις ο Έλληνας αποκτήσει χρήματα, θα φωνάξει Αμερικάνο αρχιτέκτονα να του χτίσει 'μοδέρνα' εκκλησιά και αμερικάνο ζωγράφο να τη ζωγραφίσει. Δεν έχει μάτια να δει, ποια θέση έχουν οι βυζαντινές και μεταβυζαντινές εικόνες στις μεγάλες γκαλερί και στα μουσεία της Αμερικής - εικόνες κλεμμένες ίσως από το χωριό του πατέρα του, για το οποίο ντρέπεται ο σημερινός Έλληνας. Ούτε υποψιάζεται ποια θέση έχει η βυζαντινή μουσική στις μουσικές ακαδημίες του κόσμου σήμερα - θεωρεί υπέρτερο πολιτισμό το αρμόνιο και την τετραφωνία. Είναι τόσο βαθιά ποτισμένος από τον ραγιαδισμό της μειονεξίας απέναντι στους Δυτικούς, ώστε δεν καταλαβαίνει ποια υψηλή αρχιτεκτονική έσωζε ο εξαθλιωμένος Ελληνισμός της Τουρκοκρατίας, ποια ποίηση, ποια μουσική, ποιαν αρχοντιά αμφίεσης».

Δείτε όλα τα σχόλια