Live τώρα    
19°C Αθήνα
ΑΘΗΝΑ
Ελαφρές νεφώσεις
19 °C
16.2°C20.7°C
2 BF 53%
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
Αίθριος καιρός
17 °C
15.2°C17.7°C
1 BF 74%
ΠΑΤΡΑ
Αίθριος καιρός
16 °C
14.8°C16.6°C
3 BF 68%
ΗΡΑΚΛΕΙΟ
Ελαφρές νεφώσεις
17 °C
16.0°C18.0°C
2 BF 59%
ΛΑΡΙΣΑ
Αίθριος καιρός
16 °C
15.9°C15.9°C
0 BF 55%
Βιβλίο / Οι οικογένειες, βάλσαμο και τοξικότητα
  • Μείωση μεγέθους γραμματοσειράς
  • Αύξηση μεγέθους γραμματοσειράς
Εκτύπωση

Βιβλίο / Οι οικογένειες, βάλσαμο και τοξικότητα

«Οι οικογένειες, σκέφτηκε ο Καμπέρης, το καλύτερο και το χειρότερο, βάλσαμο και τοξικότητα. Μια αρένα όπου θέλουν να σε φάνε ζωντανό και μετά σκεπάζουν τα κομμάτια σου με την πιο μαλακή κουβέρτα». Η Ελλεάνα Βλαστού, στον «Βιογράφο», επιχειρεί να εισχωρήσει στα άδυτα και να φέρει στο φως τα σκοτάδια μιας μεγάλης οικογένειας βιομηχάνων στον χώρο της κλωστοϋφαντουργίας, της οικογένειας Χριστοδούλου. Ο πατριάρχης της οικογένειας, σε μια προσπάθεια ίσως να ξαναεφεύρει το παρελθόν, για να εξωραΐσει τις όχι και τόσο κολακευτικές εντυπώσεις που άφησε η βιογραφία της οικογένειας από τον Στρατή Βέλλιο, ο οποίος είχε πιάσει το νήμα από την αρχή του προηγούμενου αιώνα, δηλαδή τρεις γενιές πίσω, αναθέτει τη σύσταση μιας νέας βιογραφίας, φιλοδοξώντας να έχει τον έλεγχο του τελικού αποτελέσματος, στον άνεργο δημοσιογράφο Θωμά Καμπέρη.

Ο Καμπέρης, γνωρίζοντας εκ των προτέρων πως η δουλειά που του προτείνεται δεν έχει ιδιαίτερες αξιώσεις, δίχως να μπορεί να εξηγήσει το γεγονός της επιλογής του, μη έχοντας όμως περιθώρια επιλογής, καθώς μετά την απόλυσή του «αγωνιά για την οικογένειά του, γιατί είναι πατέρας δύο παιδιών, παντρεμένος με υπάλληλο σε περιττό δημόσιο οργανισμό που σύντομα θα καταργηθεί», δέχεται.

Έτσι, ο άλλοτε κραταιός δημοσιογράφος, που την περίοδο μετά το 2004, ένιωθε αήττητος, βρίσκεται τώρα στο πατρικό σπίτι των Χριστοδούλου στην Κέρκυρα, εν μέσω μιας πολυπληθούς οικογένειας, με καλά κρυμμένα μυστικά και ψέματα, και προσπαθεί, φέρνοντας στο μυαλό του κομμάτια από την έρευνα του Βέλλιου, παρατηρώντας προσεκτικά γύρω του, ακούγοντας τις αφηγήσεις των μελών της οικογένειας και επιχειρώντας να διαβάσει στα χείλη τους όχι μόνο αυτά που λέγονται αλλά και όσα επιμελώς αποσιωπούνται, να συνθέσει εκ νέου τον πίνακα, δίνοντας τη δική του φωτοσκίαση και βάζοντας το σωστό κομμάτι στη σωστή θέση. Πράγμα που θα αποδειχτεί πως δεν είναι και τόσο εύκολο, καθώς βλέπει και μέρη της δικής του προσωπικής ιστορίας να παρεισδύουν και να μπερδεύονται με αυτά των Χριστοδούλου. Άλλωστε, όταν το υπέδαφος είναι σαθρό, σαθρό θα είναι και το οικοδόμημα.

Με κέντρο της την οικογένεια των βιομηχάνων, η Βλαστού, όσο της επιτρέπει η μικρή και περιοριστική έκταση της νουβέλας, επιχειρεί να μιλήσει για την οικονομική και πολιτική ζωή της μεταπολεμικής και μεταπολιτευτικής ελληνικής κοινωνίας φτάνοντας και μέχρι τις μέρες της κρίσης, πράγμα που μάλλον μένει ανολοκλήρωτο καθώς η προσπάθεια της φαντάζει κάπως σχηματική και, εκ των πραγμάτων, μένει στην επιφάνεια.

Εκεί που η Βλαστού κερδίζει το συγγραφικό στοίχημα είναι στη σκιαγράφηση των χαρακτήρων. Με στρωτή, πυκνή και γρήγορη αφήγηση, στήνει απέναντί της τους ήρωες και δεν χαρίζεται σε κανέναν. Τα σχόλιά της, δια μέσου του αφηγητή, είναι εύστοχα και δηλητηριώδη. Ο σαρκασμός και η ειρωνεία της τσακίζουν κόκκαλα. Αν μάλιστα έλειπε και ο κάπως συμπερασματικός τόνος σε μερικά από τα σχόλιά της, το αποτέλεσμα θα ήταν καλύτερο. Θα μπορούσα να ξεχωρίσω κάποιες από τις φράσεις της - δηλητηριώδη βέλη και να τις παραθέσω εδώ, αλλά η δύναμή τους φαίνεται μόνο αν τις δούμε ως λειτουργικά κομμάτια της όλης αφήγησης. Όπως και να έχει, έχουμε μια αξιοσημείωτη προσπάθεια, που μπορεί να μην ολοκληρώνει όλες τις αρχικές της προθέσεις -ίσως η φόρμα που θα ταίριαζε περισσότερο να ήταν αυτή του μυθιστορήματος-, αλλά παρασύρει τον αναγνώστη με τη δύναμη του στοχασμού, τα ερωτήματα που θέτει, τις αναλογίες της πορείας των Χριστοδούλου με τη σημερινή εποχή και, κυρίως, με τους ζωντανούς, λεπτομερείς και υπαρκτούς χαρακτήρες της.

Ελλεάνα Βλαστού, «Ο βιογράφος»

Εκδ. Πόλις

168 σελ. Τιμή:12 ευρώ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΓΝΩΜΕΣ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

EDITORIAL

ΑΝΑΛΥΣΗ

SOCIAL