Live τώρα    
24°C Αθήνα
ΑΘΗΝΑ
Αίθριος καιρός
24 °C
22.2°C26.3°C
2 BF 36%
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
Αίθριος καιρός
24 °C
22.3°C26.0°C
3 BF 36%
ΠΑΤΡΑ
Αίθριος καιρός
20 °C
19.4°C24.8°C
2 BF 52%
ΗΡΑΚΛΕΙΟ
Ελαφρές νεφώσεις
21 °C
20.8°C21.6°C
2 BF 63%
ΛΑΡΙΣΑ
Ελαφρές νεφώσεις
23 °C
22.9°C24.0°C
2 BF 38%
ΦΕΝΙΑ ΧΡΗΣΤΟΥ: / Φένια Χρήστου: Σκέφτομαι και δημιουργώ με βάση τις εικόνες
  • Μείωση μεγέθους γραμματοσειράς
  • Αύξηση μεγέθους γραμματοσειράς
Εκτύπωση

ΦΕΝΙΑ ΧΡΗΣΤΟΥ: / Φένια Χρήστου: Σκέφτομαι και δημιουργώ με βάση τις εικόνες

Γεννημένη στη Θεσσαλονίκη αλλά ζώντας εδώ και δέκα χρόνια στην Αθήνα η πολύ νέα ακόμα (τριάντα ενός ετών) Φένια Χρήστου είναι από τις πλέον αξιοσημείωτες καινούργιες παρουσίες στην κυριολεκτικά σύγχρονη ελληνική μουσική. Αν και αρχικά διακρίθηκε κερδίζοντας το ’14 το πρώτο βραβείο στους Αγώνες Δημιουργίας Ελληνικού Τραγουδιού του Ελληνικού Σχεδίου του Δημήτρη Παπαδημητρίου ο πρώτος δίσκος της «El3ven» που κυκλοφόρησε (από την έγκριτη ανεξάρτητη εταιρεία Μετρονόμος) πριν λίγο καιρό δείχνει ότι αυτό που ορίζουμε ως τραγούδι είναι μόνο μία πλευρά και όχι η σημαντικότερη της δημιουργίας της. Η Φένια Χρήστου είναι πριν από όλα μια αληθινή συνθέτις, η οποία έχει ήδη κατακτήσει έναν προσωπικότατο τρόπο γραφής, ενορχήστρωσης αλλά και συνολικής προσέγγισης στον ήχο με τον οποίο δημιουργεί ορχηστρικές συνθέσεις τις οποίες ενίοτε συνδυάζει με την άκρως ιδιοσυγκρασιακή, μερικές φορές ακόμα και στα όρια της απαγγελίας, ερμηνεία της. Αν από αυτή την κάποτε ακόμα και... εκρηκτική πρώτη ύλη κατορθώσει να σχηματίσει το δικό της μουσικό σύμπαν, το αποτέλεσμα θα είναι σίγουρα συναρπαστικό!

* Καταρχάς θεωρείς τον εαυτό σου περισσότερο δημιουργό, ερμηνεύτρια ή εξίσου και τα δύο;

Θεωρώ τον εαυτό μου μια μουσικό που εκφράζεται με τη δημιουργία ηχητικών τοπίων. Δεν υπάρχει διαχωρισμός δημιουργού και ερμηνευτή για εμένα, ούτε καμία απόφαση που πρέπει να πάρω σχετικά με αυτό.

* Οι σπουδές τραγουδιού και πιάνου δεν είναι καθόλου απαραίτητο ότι θα οδηγήσουν και στη σύνθεση. Πότε άρχισες λοιπόν να συνθέτεις και ποιο ήταν το αρχικό κίνητρο γι' αυτό;

Γενικότερα: oι σπουδές δεν είναι απαραίτητο ότι θα οδηγήσουν στη σύνθεση. Σίγουρα η σπουδή στα ανώτερα θεωρητικά αποτελεί μια ενδιαφέρουσα και ωφέλιμη διαδρομή πέραν της σημαντικής σπουδής των οργάνων, άλλωστε πώς θα ασκηθούμε και στην άκρως απαραίτητη τεχνική; Όμως δεν ξέρω αν η σύνθεση μπορεί τελικά να διδαχθεί. Οι φόρμες, η ιστορία της μουσικής γραφής, οι ασκήσεις που οδηγούν στην εξοικείωση με μιαν εποχή, ναι, σίγουρα διδάσκονται και μπορούν να δημιουργήσουν σπουδαία έργα. Προσωπικά όμως, δημιουργώ μελωδίες από παιδί, ενστικτωδώς και από ανάγκη, με βάση τη φαντασία και την εφευρετικότητα μου και όταν αυτά τα δύο στοιχεία συναντούν τη μελέτη και τη γνώση τότε υπάρχει σοβαρή πιθανότητα να δημιουργήσουμε έναν ήχο που να μας εκφράζει πραγματικά.

* Τι είναι αυτό που καθορίζει κάθε φορά αν μια σύνθεσή σου θα γίνει τραγούδι ή ορχηστρική;

Αυτό πολλές φορές δεν είναι μια συνειδητή απόφαση αλλά έρχεται στη συνέχεια και με βάση κριτήρια που έχω αναπτύξει για διάφορους λόγους. Αυτό που παρατηρώ σχετικά πρόσφατα είναι ότι απολαμβάνω περισσότερο να μελετώ και να δημιουργώ ορχηστρικά θέματα. Όταν φυσικά πρόκειται για μελοποίηση, το δημιουργικό πλαίσιο το ορίζει το ίδιο το ποίημα.

* Στα περισσότερα τραγούδια του δίσκου έχεις γράψει η ίδια τους στίχους αλλά όσον αφορά στα υπόλοιπα είναι ολοφάνερο ότι προτιμάς να μελοποιείς Καβάφη. Ποιο είναι το στοιχείο του μεγάλου ποιητή μας που σε ελκύει περισσότερο ώστε να έχεις ασχοληθεί αρκετά με τη μελοποίηση ποιημάτων του;

Αυτό συνέβη στην περίπτωση του συγκεκριμένου δίσκου. Επέλεξα να μελοποιήσω ποιήματα του Κ.Π. Καβάφη καθώς θεώρησα ότι αυτά εξυπηρετούσαν το τοπίο που επιθυμούσα να δημιουργήσω. Ο άμεσος λόγος του, ζωντανός και ενίοτε σκληρός, στέκεται ολοκάθαρος μπροστά σου, κάποιες στιγμές αισθάνεσαι ότι σου απευθύνεται προφορικά. Ομως έχω μελοποιήσει και αρκετούς άλλους Έλληνες ποιητές στο πλαίσιο διαφόρων μουσικών παραστάσεων αλλά το υλικό αυτό δεν έχει δισκογραφηθεί ακόμα.

*Δεν λέω φυσικά ότι φαίνεται σαν να μην το έχεις γράψει εσύ αλλά μάλλον θα σου έχουν πει και άλλοι ότι το «Μοίρα μου και πεπρωμένο» διαφοροποιείται αισθητά από όλο τον υπόλοιπο δίσκο. Προσπάθησες συνειδητά να γράψεις κάτι πιο κοντινό σε αυτό που λέμε «ελληνική μουσική» όταν συμμετείχες στους Αγώνες Δημιουργίας Ελληνικού Τραγουδιού ή απλώς προέκυψε έτσι;

Όχι, δεν μου το έχουν ξαναπεί αλλά και η ίδια δεν το διαφοροποιώ από τα υπόλοιπα τραγούδια του δίσκου. Γράφτηκε την ίδια περίοδο με τις υπόλοιπες συνθέσεις και ήταν απλή συγκυρία ότι τότε συμμετείχα με αυτό στους Αγώνες Δημιουργίας Ελληνικού Τραγουδιού. Μια ευτυχής συγκυρία...

* Οι δύο κύριοι πυλώνες από τους οποίους εκκινεί και στη συνέχεια κινείται η μουσική σου είναι η κλασική και η σύγχρονη, ακόμα και avant garde σε έναν βαθμό, ή κάνω λάθος;

Όχι, το έθεσες πολύ σωστά. Αυτοί ο δύο χώροι με αφορούν πιο άμεσα και απασχολούν τόσο τη μελέτη όσο και τη δημιουργία μου, αν και έχω πολύ δρόμο ακόμα στη σπουδή μου σε αυτούς.

* Ποιες θα όριζες η ίδια ως τις κυριότερες επιρροές σου συνθετικά, ερμηνευτικά αλλά ακόμα ίσως και ενορχηστρωτικά, τόσο από την Ελλάδα όσο και από τη διεθνή μουσική;

Θα ήθελα να πω αρχικά ότι οι επιρροές ενός μουσικού δεν είναι απαραίτητο να προέρχονται μόνον από τη μουσική. Ανήκω στους ανθρώπους που τους εμπνέει το σιωπηλό τοπίο, η φύση, η ζωγραφική και τα χρώματα. Σκέφτομαι και δημιουργώ με βάση τις εικόνες. Τις περιόδους που γράφω μουσική δεν επιθυμώ να ακούω τίποτα. Σε άλλες φάσεις της ζωής μου απολαμβάνω και διδάσκομαι από τις συναντήσεις με χαρισματικές προσωπικότητες και μοιραία επηρεάζομαι ως προς τη διαμόρφωση όλων των παραμέτρων της μουσικής μου. Μεταμορφώνομαι με τον Philip Glass, «σκάβω» στην ψυχή μου με τον Steve Reich, ερωτεύομαι με τον Μέντελσον και τον Σοπέν, ρεμβάζω με τον Σατί, ταξιδεύω με τον Moby αλλά και τον Leonard Cohen, «καίγομαι» με την Diamanda Galas, παθιάζομαι με τις ερμηνείες της Billie Holiday και θαυμάζω τη φωνή της Σαββίνας Γιαννάτου. Αγαπώ μουσικές, δημιουργούς και ερμηνευτές από διάφορα ιδιώματα, τόσους πολλούς ώστε θα ήταν αδύνατον να τους αναφέρω όλους!

* Προσωπικά βλέπω τη συνθετική, ακόμα και τη στιχουργική, γραφή σου να έχουν ελάχιστη ή και καθόλου σχέση με την παλαιότερη ή και σημερινή ελληνική τραγουδοποιία και αντίθετα να εντάσσονται στην ευρύτερη σύγχρονη μουσική, μερικές φορές ακόμα και με πολύ πειραματικά στοιχεία. Συμφωνείς ή όχι;

Αυτό που λες είναι κάτι το οποίο κυριολεκτικά το βίωσα. Στη δημιουργική δεκαετία είκοσι με τριάντα, δημιουργώντας αυτή τη μουσική και μην επιθυμώντας για δικούς μου λόγους να φύγω στο εξωτερικό, βίωσα την πλήρη απόρριψη από τις εταιρείες και τις σκηνές που έχουν να κάνουν με την ελληνική τραγουδοποία. Δεν εννοώ ότι απαραίτητα με απέρριπταν οι υπεύθυνοι αλλά το τετριμμένο, το σύνηθες, με το οποίο και εγώ δεν ένιωθα να έχω κανένα κοινό στοιχείο. Ένας μουσικός κόσμος μέσα μου εξελισσόταν με τις δικές του αρχές και απαιτούσε όλη την προσήλωσή μου και από την άλλη μια ολόκληρη εποχή έτρεχε προς άλλες κατευθύνσεις. Δυσκολεύτηκα, κάποια στιγμή έγραψα, ηχογράφησα και κυκλοφόρησα δύο τραγούδια με στόχο να είναι πιο κοντά σε αυτό που λέμε «ελληνική μουσική». Απέτυχα και μετάνιωσα για το ότι το έκανα. Δεν έχει νόημα να κάνεις οτιδήποτε που πριν από όλα δεν εκφράζει απόλυτα εσένα τον ίδιο. Αυτό πλέον είναι ο χρυσός κανόνας που ακολουθώ με αφοσίωση τα τελευταία χρόνια και η υπομονή συνοδεύει κάθε εργασία μου. Όσο για το πού εντάσσομαι, θα έλεγα ότι η πειραματική διάθεσή μου και οι επιρροές μου από τη σύγχρονη μουσική σίγουρα γίνονται αντιληπτές στη μουσική μου αλλά το σε ποιον χώρο εντάσσομαι θα το καθορίσει ο χρόνος και η εξέλιξή μου στο πέρασμα του.

* Πιστεύεις ότι υπάρχουν χώροι που μπορούν να φιλοξενήσουν τη μουσική σου και, ακόμα σημαντικότερο, κοινό το οποίο να την κατανοεί έστω τόσο όσο για να την εκτιμήσει;

Φυσικά και υπάρχουν χώροι που μπορούν να φιλοξενήσουν τη μουσική μου καθώς και κοινό το οποίο ενδιαφέρεται για τις μελωδίες και την ενίοτε πειραματική διάθεσή μου, αυτό πλέον το εισπράττω. Θα έλεγα ότι η μουσική μου έχει πολύ περισσότερο να κάνει με την φαντασία παρά με τον ρεαλισμό και φαντασία έχουν όλοι οι άνθρωποι. Θεωρώ λοιπόν ότι, δυνητικά έστω, απευθύνομαι σε όλους.

* Θα συνεχίσεις σε αυτή την κατεύθυνση ή θέλεις και θα προσπαθήσεις κάθε βήμα σου να είναι εντελώς διαφορετικό από το προηγούμενο και το επόμενο;

Θεωρώ ότι το «El3ven» είναι ένα πρώτο αλλά και ολοκληρωμένο ξεκαθάρισμα των μουσικών μου σκέψεων. Δεν είμαι όμως έτοιμη να απαντήσω σε αυτή την ερώτηση γιατί νιώθω την ανάγκη να επιστρέψω στην γνώση, συνεχίζοντας τις σπουδές μου αλλά και την μελέτη μου σε πράγματα που επιθυμώ να γνωρίσω, Σίγουρα το επόμενο βήμα μου δεν θα έρθει εύκολα και γρήγορα αλλά μόνον όταν είμαι ώριμη γι' αυτό.

* Σε ενδιαφέρει να γράψεις τραγούδια, ίσως και έναν ολόκληρο δίσκο για κάποιον/α άλλον/η ή θεωρείς ότι προορίζονται αποκλειστικά για εσένα, με την έννοια ότι μόνον η ίδια μπορείς να τα ερμηνεύσεις όπως τα έχεις φανταστεί γράφοντάς τα;

Φυσικά και με ενδιαφέρει. Έχω ήδη γράψει αρκετά πράγματα που εξαρχής φαντάζομαι άλλους να τα ερμηνεύουν και ελπίζω κάποια στιγμή αυτό να πραγματοποιηθεί.

* Και τα προσεχή σχέδια σου, σε σχέση με τον πρόσφατο ακόμα δίσκο αλλά και για τη συνέχεια;

Πριν από όλα μια λιτή αλλά και ουσιαστική παρουσίαση του «El3ven» στον πολυχώρο «Ιανός» στις 19 Οκτωβρίου. Προσπαθώ επίσης να διοργανώσω κάποιες ανάλογες παρουσιάσεις του δίσκου, μαζί με μια σύντομη ζωντανή εμφάνιση, σε άλλους χώρους. Παράλληλα, σκοπεύω να προτείνω το «El3ven» σε διάφορους φορείς για να παρουσιαστεί ολοκληρωμένο, ιδανικά σε μουσικοθεατρική μορφή. Δεν είναι εύκολο αλλά δεν είμαι άνθρωπος που απογοητεύομαι εύκολα...

Το τελευταίο, η σθεναρή επιμονή της, είναι ολοφάνερο και στη μουσική της Φένιας Χρήστου και αποτελεί ένα από τα κυριότερα στοιχεία της, αν όχι την κινητήρια δύναμή της...

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΓΝΩΜΕΣ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

EDITORIAL

ΑΝΑΛΥΣΗ

SOCIAL