Ακολουθήστε την «ΑΥΓΗ»
Ο επιλεγμένος κατάλογος δεν υπάρχει πλέον.

Ο Τζόζεφ Καλέια και οι Μουσικοί της Καμεράτα στο Ηρώδειο

Προσερχόμενοι αδικαιολογήτως ανύποπτοι για το ακριβές περιεχόμενο συναυλίας της 29ης Ιουνίου «Μουσικών της Καμεράτα - Ορχήστρας Φίλων της Μουσικής», εστιάσαμε ανταποδοτικά στην έλλειψη στοιχειώδους διαφημιστικής προβολής της ως της μίας και μόνης εμφάνισης στο Ηρώδειο του Joseph Calleja, από τους πλέον προβεβλημένους τενόρους της εποχής μας. Σε σύγκριση μάλιστα της μέτριας προσέλευσης για τον διάσημο Μαλτέζο με την υπερκάλυψη ζήτησης εισιτηρίων, που είχε οδηγήσει σε πρόσθετη συναυλία της Ορχήστρας Τσαϊκόφσκι της Μόσχας λίγα 24ωρα νωρίτερα και μάλιστα υπό αντίξοες καιρικές συνθήκες! Η επικοινωνιακή σιγή περιέβαλε και τον Ισπανό αρχιμουσικό Ramón Tebar (*1978) που τον διηύθυνε. Πιανίστας ο τελευταίος, είχε υποπέσει στην αντίληψή μας μέσα από ραδιοφωνική εκπομπή του δημόσιου Radio Clásica της Ισπανίας, όταν αναμεταδόθηκε από τη Μαδρίτη η ενιαία συναυλία (25.3.2017) υπό την μπαγκέτα του με όλα τα κονσέρτα του Ραχμάνινοφ υπό τον αποκαλυπτικό τίτλο «Sobredosis de Rachmaninov» και με σολίστ την εκρηκτική Βαλεντίνα Λίσιτσα.

Έπειτα από μια ζωηρή και οργανωμένη ανάγνωση της εισαγωγής στο «Ναμπούκο» του Βέρντι, ο Βαλενθιάνος μαέστρος εισέφερε ενδιαφέροντα ορχηστρικά εμβόλιμα, όπως μια ασυνήθιστα θεατρική απόδοση των Ballabili από τη γ' πράξη της παρισινής εκδοχής του «Μάκβεθ» (Βέρντι) και ένα ταραχώδες ιντερμέτζο από τη «Μανόν Λεσκό» του Πουτσίνι. Κρατούμε αποστάσεις όμως από τη ρυθμική διαχείριση της Βαρκαρόλας του Όφενμπαχ και από ορισμένες συνοδείες του τενόρου, ιδίως μετά το διάλειμμα και στα τρία ανκόρ.

Βραβευμένος στον διαγωνισμό Operalia του Πλάθιντο Ντομίνγκο και έχοντας ενσαρκώσει για τη μεγάλη οθόνη, μετά τον Μάριο Λάντσα, τον προκάτοχό τους Ενρίκο Καρούζο, ο 40χρονος Καλέια είχε ήδη ερμηνεύσει παρόμοιο πρόγραμμα, την αμέσως προηγούμενη Κυριακή (24.6), στην κλειστή αίθουσα Μαξ Λίτμαν της βαυαρικής λουτρόπολης Μπαντ Κίσινγκεν, μερική αναμετάδοση του οποίου από τη Βαυαρική Ραδιοφωνία επέτρεψε σταθμισμένη και ασφαλή συναγωγή συμπερασμάτων.

Ο γεροδεμένος και επιβλητικός πρωταγωνιστής εντυπωσίασε από την πρώτη του είσοδο με τη ευχάριστη, μυώδη και υγιή αντήχηση της φωνής του στον απαιτητικό χώρο του ρωμαϊκού αμφιθεάτρου. Λυρικής προέλευσης, ωθείται πλέον σε πιο δραματική κατεύθυνση, κατάλληλη για ρόλους του Βέρντι, που μονοπώλησαν επιτυχώς (αν και με διακριτά όρια στην ψηλή περιοχή και στη διαχείριση του fiato, πρβλ. «Δύναμη του Πεπρωμένου) το πρόγραμμα πριν το διάλειμμα. Ο ξηρός και έντονος μεσογειακός αέρας επιδείνωσε, ωστόσο, μια νευρικά εμφατική απόδοση στο εσωστρεφές «Τραγούδι του Οσιάν» από τον «Βέρθερο» του Μασνέ, εξέθεσε πιο αποκαλυπτικά τα χονδροειδή γαλλικά του στην «Κάρμεν» και υπονόμευσε την καλόγουστη εσωστρέφειά του στον «Θρήνο του Φεντερίκο» από την «Αρλεζιάνα» του Τσιλέα. Κι αυτό χωρίς να αμφισβητείται η προσήλωσή του σε κουλτούρα ευγενούς εκφραστικότητας, με στοχευμένα πιάνι και σβησίματα ειλημμένα από την ερμηνευτική παράδοση.

Τα τρία ανκόρ, ναπολιτάνικες μελωδίες των Ντε Κούρτις και Ντι Κάπουα, καθώς και η «Ματινάτα» του Λεονκαβάλο έλαμψαν φωνητικά, αλλά χωρίς το υπαρξιακό άχθος παλαιών ερμηνευτών, ποιότητα που κι αυτή όμως συγκαταλέγεται σε μιαν αυθεντική ερμηνευτική προσέγγιση για αυτά τα λαϊκότροπα αποπαίδια της λόγιας μούσας...

Δείτε όλα τα σχόλια

Κύριο άρθρο

Δύο διαφορετικοί δρόμοι, δύο διαφορετικά σχέδια

Ο προϋπολογισμός που αναμενόταν να ψηφιστεί χθες το βράδυ από τη Βουλή είναι ο πρώτος μετά από οκτώ χρόνια που δεν περιλαμβάνει νέους φόρους. Αντίθετα, περιλαμβάνει μειώσεις φόρων, καθώς τα επιπλέον...

Δειτε ολοκληρο το αρθρο