Ακολουθήστε την «ΑΥΓΗ»
Ο επιλεγμένος κατάλογος δεν υπάρχει πλέον.

Μαρίκα Κλαμπατσέα: Τραγουδώ σαν να χτυπάω όλους όσους βασάνισαν ανθρώπους...

"Ματωμένη Πεταλούδα" για το Ολοκαύτωμα στο Μέγαρο Μουσικής

Η Μαρίκα Κλαμπατσέα επανέρχεται με μια νέα, πρωτοποριακή όπως το συνηθίζει, παράσταση το Σάββατο 17 Φεβρουαρίου στο Μέγαρο Μουσικής. Η διακεκριμένη διεθνώς avant garde συνθέτις, πιανίστρια και σοπράνο κολορατούρα θα παρουσιάσει το «Butterfly In Blood», σε ελεύθερη μετάφραση «Η Ματωμένη Μπάτερφλαϊ», μία απολύτως συνειδητή αναφορά στη δημοφιλή όπερα του Τζιάκομο Πουτσίνι. Το έργο αυτό της Μαρίκα Κλαμπατσέα έχει ως θέμα του το Ολοκαύτωμα των Εβραίων στον Β' Παγκόσμιο Πόλεμο, όπως και αρκετά άλλα της τα τελευταία χρόνια. Για το γιατί το συγκεκριμένο θέμα την ευαισθητοποιεί τόσο ώστε να επιστρέφει σε αυτό, η ίδια λέει ότι «δεν με ευαισθητοποιεί απλώς, οργίζομαι και αναρωτιέμαι: γιατί; Mελαγχολώ και θυμώνω τόσο ώστε να παίρνω αρκετή δύναμη για να αντισταθώ στη ναζιστική θηριωδία, τον φασισμό, τον εθνικισμό και τον ρατσισμό ταυτόχρονα, που προκάλεσαν το Ολοκαύτωμα. Η πρώτη επαφή μου με το θέμα ήταν με την παράσταση 'Τα Τραίνα' στο Μέγαρο Μουσικής το 2012, τα τρένα αυτά βέβαια δεν ήταν παρά εκείνα που μετέφεραν εκατομμύρια ανθρώπων στα ναζιστικά στρατόπεδα συγκέντρωσης και η αφορμή ήταν μια επίσκεψή μου στο Νταχάου η οποία κυριολεκτικά με συγκλόνισε».

Βασική πηγή έμπνευσης της όπερας δωματίου, όπως την αποκαλεί η δημιουργός της, «Butterfly In Blood» είναι η Fania Fenelon, μία Γαλλοεβραία, επίσης πιανίστρια και σοπράνο, η οποία πέρασε μεν από τα στρατόπεδα συγκέντρωσης αλλά ευτυχώς όχι μόνον επέζησε αλλά και κατέγραψε τις εμπειρίες της εκεί στο βιβλίο «Playing For Τime». Για τον λόγο που την ενέπνευσε τόσο μια άλλη μουσικός, η Μαρίκα Κλαμπατσέα λέει ότι «η Fenelon ήταν μέλος της Αντίστασης, την συνέλαβαν και την πήγαν στο Άουσβιτς όπου την υποχρέωσαν να γίνει μέλος της τεσσαρακονταμελούς γυναικείας ορχήστρας την οποία είχαν σχηματίσει εκεί Πρόκειται για μιαν εξωφρενική και απάνθρωπη επινόηση των Ναζί, μια από τις πλέον ανατριχιαστικές λεπτομέρειες του Ολοκαυτώματος, καθώς η ορχήστρα αυτή έπαιζε για την διασκέδαση των βασανιστών τους όταν συγκρατούμενοι/ές τους μεταφέρονταν στους θαλάμους αερίων για να θανατωθούν! Δεν θα αρνηθώ ότι ταυτίζομαι με την Fenelon, είμαστε και οι δύο πιανίστριες και σοπράνο, αν και εκείνη τραγουδούσε σε καμπαρέ πριν την συλλάβουν. Επίσης την υποχρέωναν να ερμηνεύει συχνά την άρια 'Un Bel Di Vedremo' από την όπερα 'Madame Butterfly' που είναι η πλέον αγαπημένη μου. Ερμηνεύοντάς την μπορώ να ταυτιστώ μαζί της, σχεδόν να γίνω το alter ego της και να την τραγουδήσω επιθετικά όπως το έκανε και εκείνη σαν απάντηση στους βασανιστές της».

Τo «Butterfly In Blood» συνενώνει, με τον χαρακτηριστικό τρόπο της Μαρίκας Κλαμπατσέα και πάντα με κύριο μέσο τον ελεύθερο αυτοσχεδιασμό, αποσπάσματα από ορχηστρικά έργα των Σοστακόβιτς, Στράους και Μάλερ και τραγούδια ποικίλων προελεύσεων, από τα οποία φυσικά δεν θα μπορούσαν να λείπουν κάποια του Kurt Weill. Την ερμηνεία και το πιάνο της δημιουργού του θα συνοδεύσει κουαρτέτο εγχόρδων, ενώ εμβόλιμα αποσπάσματα από το βιβλίο της Fania Fenelon θα διαβάσει η ηθοποιός Ράνια Οικονομίδου.

 

 

Δείτε όλα τα σχόλια