Ακολουθήστε την «ΑΥΓΗ»
Ο επιλεγμένος κατάλογος δεν υπάρχει πλέον.

Γιάννης Κ. Ιωάννου: «Στον Μίκη έδωσα, αλλά δεν μου έδωσε»

Έμαθα να προσεγγίζω τα διαφορετικά ιδιώματα χωρίς προκαταλήψεις, με ανοιχτή την καρδιά και το μυαλό μου

Ο Γιάννης Κ. Ιωάννου είναι ένας μουσικός με στέρεα παιδεία και πολύ μεγάλη εμπειρία ως εκτελεστής, ενορχηστρωτής, παραγωγός μα και συνθέτης. Είναι κατ’ αρχάς εφ’ όλης της ύλης υπεύθυνος για όλους τους προσωπικούς δίσκους της εξαίρετης ερμηνεύτριας Καλλιόπης Βέττα, αλλά έχει κάνει και πολλές άλλες δισκογραφικές και συναυλιακές συνεργασίες.

Πρόσφατα άρχισε να δημοσιοποιεί το πολύ μεγάλο δημιουργικό έργο του ξεκινώντας μια τετραλογία ψηφιακών ορχηστρικών κυκλοφοριών με θέμα της τις εποχές του έτους. Τα δύο πρώτα μέρη τα «Φθινόπωρο» και «Χειμώνας» είναι ήδη διαθέσιμα και μια πολύ καλή αφορμή για να συνομιλήσουμε με αυτόν τον «αθόρυβο», εν πολοίς αφανή, αλλά και τόσο αποτελεσματικό και ουσιαστικό θεράποντα της μουσικής.

* Καταρχήν την ιδέα για αυτήν την τετραλογία δίσκων την είχες με έμπνευση τις «4 Εποχές» του Βιβάλντι ή είναι εντελώς ανεξάρτητη από αυτό;

Η ιδέα μου ήταν εντελώς ανεξάρτητη απ’ το έργο του Βιβάλντι. Ήθελα να ξεκινήσω με κάτι που είχε άμεση σχέση με εμένα και επειδή ήδη βιώνω τις τέσσερις εποχές για αισίως εξηκοστή τέταρτη φορά, σκέφτηκα ότι είναι μια καλή αρχική ιδέα. Δεν νομίζω πως επειδή έγραψε ο Βιβάλντι για αυτές δεν μπορεί κανείς άλλος να ξαναγράψει. Ιδού, λοιπόν, η τετραλογία «Yannis K. Ioannou - The 4 Seasons» - under construction, όπως λέγαμε παλιά φτιάχνοντας ιστοσελίδες! (γέλια)

* Οι συνθέσεις γράφτηκαν τώρα και συγκεκριμένα για κάθε εποχή ή άντλησες τα κατάλληλα για κάθε περίπτωση κομμάτια από υλικό που είχες γράψει στο παρελθόν;

Όπως λέω σε κάθε ευκαιρία που μου δίνεται, συνθέτω εδώ και πολλά χρόνια και έχω πολλή μουσική στους σκληρούς μου δίσκους, μουσική γραμμένη κατά τη διάρκεια όλων των εποχών του έτους. Έχω υλικό για περισσότερα από τριάντα πέντε albums! Ξεκινώντας πολύ πρόσφατα, τον περυσινό Νοέμβριο, άρχισα να κυκλοφορώ τη μουσική μου επιλέγοντας από παλαιότερα κομμάτια μα φυσικά συνθέτοντας και νέα. Αυτό δεν σταματάει πλέον, η συνθετική μου δραστηριότητα είναι σταθερή.

* Δεν θα ήταν καλύτερο για να υπάρχει η ολοκληρωμένη εικόνα του έργου να κυκλοφορούσαν και οι τέσσερις δίσκοι ταυτόχρονα; Οικονομικοί ή άλλοι λόγοι σε έκαναν να αφήσεις τους υπόλοιπους δύο για αργότερα;

Είναι εξοντωτικό για τον δημιουργό, όσο έμπειρος και αν είναι, να εκδίδει ένα album κάθε δύο μήνες. Έτσι κυκλοφόρησε το «Φθινόπωρο» («Autumn») στις 3 Νοεμβρίου του '17 και το «Χειμώνας» («Winter») στις 5 Ιανουαρίου δουλεύοντας κατά μέσον όρο δέκα με δώδεκα ώρες την ημέρα. Ήταν ανάγκη μου να κάνω ένα διάλειμμα. Μέχρι τον Μάιο, όμως, θα έχω ολοκληρώσει το «The 4 Seasons», ενώ παράλληλα θα κυκλοφορήσω μερικές ακόμα εργασίες μου.

* Πρόκειται για αποκλειστικά ψηφιακές κυκλοφορίες. Εξαρχής το είχες στο μυαλό σου έτσι ή λόγω συνθηκών εγκατέλειψες τη σκέψη να κυκλοφορούσε, έστω παράλληλα, το έργο και σε CD;

Δεν το είχα εξαρχής έτσι στο μυαλό μου. Η δισκογραφική εταιρεία με την οποία συνεργάζομαι, όπως και οι πιο πολλές που δραστηριοποιούνται στο εξωτερικό, έχουν εγκαταλείψει το CD. Αργότερα, αν υπάρξει ενδιαφέρον, θα κυκλοφορήσουν και σε CD δεδομένου ότι τα ορχηστρικά albums δεν έχουν μεγάλη ανταπόκριση στο ελληνικό κοινό.

* Στην πλειοψηφία του έργου σίγουρα κυριαρχεί η κλασική παιδεία σου. Τι ήταν λοιπόν αυτό που σε έκανε να συμπεριλάβεις και μερικά κομμάτια όχι τόσο επηρεασμένα από τη δημοτική παράδοσή μας -αυτά θεωρώ ότι αιτιολογούνται από τον τίτλο τους και μόνο- όσο από την λαϊκή μουσική;

Από έντεκα ετών που άρχισα να σπουδάζω μουσική έμαθα να προσεγγίζω τα διαφορετικά ιδιώματα χωρίς προκαταλήψεις, με ανοιχτή την καρδιά και το μυαλό μου. Έτσι ήταν απόλυτα φυσιολογικό το να εντρυφήσω σχεδόν σε όλα. Εντελώς αυθόρμητα, τόσο δισκογραφικά όσο και στις συναυλίες, τα συμπεριλαμβάνω σχεδόν όλα, αν και για πολλούς αυτό είναι ακατανόητο. Πλήττω αφόρητα ακούγοντας πάνω από τρία - τέσσερα κομμάτια στο ίδιο στιλ. Δεν θα μπορούσα λοιπόν να αυτοπεριοριστώ και να αποκλείσω τη λαϊκή πλευρά μου.

* Νομίζω ότι και ο ίδιος θα έλεγες ότι μέντοράς σου στη μουσική ήταν ο Μίκης Θεοδωράκης με τον οποίο συνεργάστηκες με διάφορους τρόπους επί πολλά χρόνια. Πιστεύεις, λοιπόν, ότι οι πιο λαϊκές συνθέσεις του έργου είναι αποτέλεσμα της δικής του επιρροής; Πέρα από αυτό βλέπεις αντικειμενικά την επίδραση της γραφής του στη δική σου στο συγκεκριμένο έργο;

Ίσως σε ξαφνιάσω, αλλά δεν θεωρώ μέντορά μου τον Μίκη. Ήμουν συνεργάτης του και όχι μαθητής του. Του έδωσα, αλλά δεν μου έδωσε. Λέω αρκετά για τη σχέση μου μαζί του στο σημείωμά μου στο βιβλίο - CD της Καλλιόπης Βέττα «Στους δρόμους του Μίκη». Είχα δύο μέντορες στη διάρκεια των σπουδών μου και άπειρους εκτός ωδείων. Οι πρώτοι ήταν οι αείμνηστοι Δημήτρης Μεταξάς στο Ελληνικό Ωδείο και Μενέλαος Παλλάντιος στο Ωδείο Αθηνών. Ο Παλλάντιος, όπως έμαθα στην κηδεία του από τον Χρήστο Λεοντή, ήταν επίσης δικός του καθηγητής, αλλά και του Μάνου Χατζιδάκι. Είχαμε και οι τρεις τον ίδιο καθηγητή σε διαφορετικές περιόδους. Η γραφή μου στο έργο αυτό, αλλά και συνολικά, διαμορφώνεται από τις καταβολές μου και από τα χιλιάδες τραγούδια που έχω επεξεργαστεί και μελετήσει, είτε ως εκτελεστής είτε σαν ενορχηστρωτής, επί τόσες δεκαετίες. Σαφώς υπάρχει επιρροή από τον Μίκη όπως και όλους τους άλλους συνθέτες με τους οποίους συνεργάστηκα ή και απλά αγαπώ τη μουσική τους!

* Θα δεχόσουν τον χαρακτηρισμό new age για το έργο ή σου φαίνεται πολύ «άχρωμος» και εντέλει ακατάλληλος;

Ομολογώ ότι με τα genres, για να χρησιμοποιήσω τη διεθνή ορολογία για τα μουσικά ιδιώματα, «τα έχω βρει μπαστούνια»! Υπάρχουν πάρα πολλά και ακόμα περισσότερα παρακλάδια στο καθένα απ’ αυτά. Έχει επικρατήσει πάντως μουσική ανάλογη με τη δική μου να αποκαλείται world music ή ακόμα και electronica, κάτι που είναι ακόμα πιο γενικό και ασαφές.

* Εκτός από εσένα τον ίδιο που έχεις ενορχηστρώσει, προγραμματίσει και παίξει τη συντριπτική πλειοψηφία του υλικού υπάρχουν άλλοι μουσικοί που συμμετέχουν; Με αυτή την αφορμή πες δυο λόγια και για το πώς χειρίζεσαι τις ηλεκτρονικές ηχητικές πηγές και γενικότερα τα ηλεκτρονικά μέσα τα οποία ήσουν ένας από τους πρώτους που χρησιμοποίησαν και μάλιστα σε τόσο μεγάλη έκταση.

Ναι, σαφώς υπάρχουν και άλλοι μουσικοί που συμμετέχουν, κυρίως στα σολιστικά όργανα και όχι στα συνοδευτικά. Βλέπεις επειδή κυριολεκτικά μεγάλωσα μαζί με τα synthesizers, τα samplers και τους υπολογιστές είμαι τόσο εξοικειωμένος μαζί τους που τα χρησιμοποιώ με την ίδια άνεση με την οποία κάποιος από τους παλαιότερους δημιουργούς θα έπιανε την κιθάρα του ή θα καθόταν στο πιάνο ή θα έγραφε στο πεντάγραμμο μια παρτιτούρα. Τώρα πια κάνουμε μουσική με όλα τα διαθέσιμα μέσα, φυσικά και τα ηλεκτρονικά. Όσον αφορά στους μουσικούς επιλέγω κάποιους σολίστ για το ιδιαίτερο ύφος τους, όλα τα υπόλοιπα τα κάνω μόνος μου. Βλέπεις δεν κάνουν τα όργανα τον μουσικό, τον βοηθούν μεν να εκφραστεί καλύτερα αλλά δεν τον καθορίζουν. Το παν είναι να έχουμε μέσα μας μουσική και να μπορούμε να την ακούμε και να την καταγράφουμε, αυτό που λέγεται έμπνευση. Αυτή έχει σημασία και όχι τα εργαλεία με τα οποία την καταγράφουμε.

* Πώς αποφάσισες ποια κομμάτια θα είχαν φωνητικά και ποια όχι, αν και εδώ θα μπορούσε να αναρωτηθεί κανείς και γιατί δεν είναι ένα αμιγώς ορχηστρικό έργο; Και αν η παρουσία σε αυτά της Καλλιόπης Βέττα είναι αυτονόητη, καθώς είναι η μόνιμη και πλέον σταθερή συνεργάτιδά σου πώς προέκυψε και ένα κομμάτι με τη Δήμητρα Κωστάκη και, ακόμα περισσότερο, δύο με τη δική σου φωνή;

Καταρχήν να ξεκαθαρίσουμε πως όταν ένα κομμάτι έχει φωνητικό αλλά όχι στίχους θεωρείται instrumental. Οι φωνές χρησιμοποιούνται σαν σολιστικά όργανα. Όπως ακούω μέσα μου κάθε σύνθεσή μου έτσι κάποια από αυτά τα κομμάτια τα άκουγα με φωνητικό και φυσικά ποια καλύτερη από την Καλλιόπη Βέττα που η φωνή της είναι ένα όργανο το οποίο το γνωρίζω τόσο καλά! Το κομμάτι με το φωνητικό της Δήμητρας Κωστάκη έρχεται από πολύ παλαιά, ήταν η καλή στιγμή μιας πρόβας, η ίδια δεν ήξερε πως το έχω φυλαγμένο. Όσο για εμένα δεν τραγουδώ στα «Make Love, Not War» και «Fire’s Dance», αναπνέω και μονολογώ στο background.

* Περιέγραψε με μια και μόνη λέξη, αλλά και με ένα και μόνο μουσικό στοιχείο αυτό που είναι κάθε μία εποχή για εσένα. Και με την ευκαιρία, ποια είναι η αγαπημένη σου;

Φθινόπωρο αναπόληση / πιάνο, χειμώνας ενδοσκόπηση / βιολί, άνοιξη εξωτερίκευση / φλάουτο και καλοκαίρι ευδαιμονία / μπουζούκι. Οι εποχές πιασμένες χέρι - χέρι σχηματίζουν έναν ατέρμονα κύκλο που γυρίζει διαρκώς γύρω μου. Πώς θα μπορούσα να ξεχωρίσω ένα τμήμα του κύκλου, τον αγαπώ ολόκληρο!

* Όταν ολοκληρωθεί η κυκλοφορία του έργου πιστεύεις πως θα είναι εφικτό να παιχτεί ζωντανά, με όλες τις αναγκαίες συντομεύσεις και παρεμβάσεις φυσικά; Σε ενδιαφέρει αυτό και θα το επιδιώξεις;

Όταν ολοκληρωθεί η τετραλογία θα μιλάμε για περίπου εξήντα κομμάτια. Ναι, θεωρώ πως είναι εφικτό να γίνει μια επιλογή και η ανάλογη προσαρμογή τους για τις συναυλίες ώστε να προχωρήσω σε μια περιοδεία κατά την οποία θα παρουσιάσω στο διεθνές κοινό την τετραλογία. Με ενδιαφέρει και θα το επιδιώξω με την προϋπόθεση πως θα έχω την υγεία μου και η φυσική κατάσταση μου θα το επιτρέπει. Ελπίζω ότι το σύμπαν θα με βοηθήσει και σε αυτό!

* Και τα προσεχή σχέδιά σου, πέραν και μετά από την ολοκλήρωση της κυκλοφορίας αυτού του έργου;

Όπως προανέφερα έχω ήδη συνθέσει τεράστιο όγκο μουσικής και τραγουδιών και συνεχίζω να το κάνω. Προτεραιότητά μου είναι να κυκλοφορήσω όσο το δυνατόν περισσότερο από το έργο μου το οποίο περιλαμβάνει, εκτός από μουσική, άσματα σε στίχους διαφόρων αξιολογότατων στιχουργών καθώς και μελοποιημένα ποιήματα ποιητών και ποιητριών, όπως των Γιώγιας Σιώκου, Νίκου Σιδέρη, Λέανδρου Πολενάκη κ.ά. Η κυκλοφορία και διάδοση του έργου μου είναι ο κύριος στόχος μου από ’δω και εμπρός, μαζί με την οριστική λύση του προβλήματος της συλλογικής διαχείρισης των πνευματικών και συγγενικών δικαιωμάτων στην Ελλάδα. Ευτυχώς η κυβέρνηση Τσίπρα κατανοεί και στηρίζει την προσπάθειά μας!

Μπορείτε να ακούσετε τα «Φθινόπωρο» και «Χειμώνας» αντίστοιχα στο https://www.youtube.com/watch?v=95COwD0nQTY και στο https://www.youtube.com/watch?v=mUuy-JWNvjQ

Δείτε όλα τα σχόλια

Κύριο άρθρο

Το "αφήγημα"

Σε κάθε περιστατικό ακροδεξιάς βίας σκάνε μύτη οι “ισαποστάκηδες”. "Πώς τολμάει και μιλάει ο ΣΥΡΙΖΑ για επιθέσεις μίσους;" αναρωτιούνται. Αυτοί δεν δίχασαν την κοινωνία στις πλατείες των...

Δειτε ολοκληρο το αρθρο