Live τώρα    
12°C Αθήνα
ΑΘΗΝΑ
Αραιές νεφώσεις
12 °C
10.3°C12.4°C
4 BF 85%
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
Σποραδικές νεφώσεις
12 °C
10.4°C13.3°C
3 BF 65%
ΠΑΤΡΑ
Αραιές νεφώσεις
13 °C
12.0°C13.2°C
2 BF 69%
ΗΡΑΚΛΕΙΟ
Ελαφρές νεφώσεις
16 °C
14.8°C16.6°C
3 BF 61%
ΛΑΡΙΣΑ
Αραιές νεφώσεις
11 °C
10.9°C11.3°C
0 BF 93%
"Στροφοδίνες" μουσικής και λόγου
  • Μείωση μεγέθους γραμματοσειράς
  • Αύξηση μεγέθους γραμματοσειράς
Εκτύπωση

"Στροφοδίνες" μουσικής και λόγου

Σε δύο από τις σπάνιες εμφανίσεις του, ο Γιώργος Απέργης θα παρουσιάσει σήμερα και αύριο στη Στέγη Ιδρύματος Ωνάση το νέο έργο του «Tourbillons» (Στροφοδίνες). Τυπικά, ο Γιώργος Απέργης κινείται μεταξύ μουσικής και θεάτρου, ορισμένοι αποκαλούν τον χώρο στον οποίο ανήκει μαζί με αρκετούς άλλους νέο μουσικό θέατρο. Εμείς θα λέγαμε ότι ο Γιώργος Απέργης είναι ένας από τους πολλούς πλέον δημιουργούς μουσικής (ο παραδοσιακός όρος “συνθέτης” παύει να είναι κατάλληλος μετά από κάποιο σημείο) οι οποίοι διερευνούν τα όρια μεταξύ μουσικής και λόγου.

Επί της ουσίας η έρευνα αυτή αποτελείται από αρκετές επιμέρους. Οι δημιουργοί αυτού του είδους καταρχάς δεν ανιχνεύουν απλώς τα όρια μεταξύ πλείστων ιδιωμάτων αλλά και ανάμεσα στον συγκροτημένο ήχο, δηλαδή τη μουσική, και τον μη συγκροτημένο, φυσικούς είτε και τυχαία -ή μη- παραγόμενους ήχους, ακόμα και θορύβους. Στη συνέχεια έρχεται η έρευνα πάνω στη φύση του λόγου, τον έλλογο, οργανωμένο και συγκροτημένο επίσης λόγο, ο οποίος αποτελεί την άρθρωση λογικών σκέψεων, και εκείνον που πηγάζει από το υποσυνείδητο, είναι αποσπασματικός και καθόλου συγκροτημένος σύμφωνα με τη λογική αφού οι δομές του είναι εντελώς διαφορετικές. Ακολουθεί η έρευνα της καταγραφής, της μετατροπής δηλαδή σε γραπτό κείμενο αμφοτέρων αυτών των μορφών λόγου. Και τέλος, ακολουθώντας μια παράδοση που ξεκίνησε κυρίως από την μεγάλη Αμερικανίδα πρωτοπόρο Laurie Anderson στις αρχές της δεκαετίας του ’80, με την πολύ εκτεταμένη εις βάθος αλλά και εύρος σχετική δουλειά της, είναι η έρευνα επάνω στη μουσικότητα (ή και «ηχητικότητα», αν το προτιμάτε έτσι, των ιδιοτήτων αλλά και των δυνατοτήτων τους δηλαδή ως «καθαρού» και απαλλαγμένου από το νόημα γλωσσικού ήχου) αμφοτέρων των προαναφερθέντων ειδών λόγου, τόσο στην προφορική όσο και στη γραπτή εκδοχή τους.

Ένα ακόμα στάδιο στην τόσο σύνθετη και διαρκή έρευνα του Γιώργου Απέργη είναι και το «Tourbillons» σε κείμενο Olivier Cadiot, ερμηνεία Donatienne Michel-Dansac και φυσικά δική του μουσική μα και σκηνοθεσία. Όσοι και όσες ενδιαφέρεστε για τον ήχο των λέξεων -ή και αυτούς που παράγει εκείνος- αν αφεθούμε να τις ακούσουμε μόνον ως πηγές του και όχι ως αυστηρά νοηματοδοτημένα σήματα, προς το ακουστικό μας σύστημα θα κάνατε καλά να παρακολουθήσετε μιαν από τις δύο παραστάσεις του.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΓΝΩΜΕΣ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

EDITORIAL

ΑΝΑΛΥΣΗ

SOCIAL