Live τώρα    
23°C Αθήνα
ΑΘΗΝΑ
Ελαφρές νεφώσεις
23 °C
21.7°C24.7°C
3 BF 55%
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
Ελαφρές νεφώσεις
23 °C
19.7°C24.9°C
1 BF 41%
ΠΑΤΡΑ
Αίθριος καιρός
20 °C
19.4°C21.6°C
4 BF 61%
ΗΡΑΚΛΕΙΟ
Σποραδικές νεφώσεις
21 °C
20.4°C20.8°C
2 BF 68%
ΛΑΡΙΣΑ
Αίθριος καιρός
24 °C
23.9°C24.0°C
3 BF 33%
Σαν παραμύθι αληθινό από "την άλλη πλευρά της ζωής"
  • Μείωση μεγέθους γραμματοσειράς
  • Αύξηση μεγέθους γραμματοσειράς
Εκτύπωση

Σαν παραμύθι αληθινό από "την άλλη πλευρά της ζωής"

Η ιστορία του Chuck Berry θα μπορούσε να είναι και παραμύθι. Ήταν όμως απόλυτα αληθινή, μια από τις τόσες ιστορίες ανθρώπων που γεννιούνται «από την άλλη πλευρά της ζωής». Μια από τις αμέτρητες τέτοιες οι οποίες υπήρχαν στη μητρόπολη του καπιταλισμού, την Αμερική, πολύ πριν αρχίσουν να υπάρχουν και στην Ευρώπη και ακόμα νωρίτερα από τη δεινή κρίση που βιώνει σήμερα ολόκληρος σχεδόν ο κόσμος.

Η ζωή του Chuck Berry θα μπορούσε να έχει τελειώσει στην φυλακή, στο ψυχιατρείο ή και πολύ πρόωρα στο νεκροτομείο. Σώθηκε χάρη στην αγάπη του για τη μουσική και το ταλέντο που αποδείχθηκε ότι είχε σε αυτή. Και με τη δική του μουσική έσωσε, κυριολεκτικά και μεταφορικά, και με πολλούς διαφορετικούς τρόπους, εκατομμύρια άλλες ζωές.

Ο Charles Edward Anderson Berry (το Chuck είναι γνωστό «χαϊδευτικό» του Charles) γεννήθηκε στο Σεν Λούις του Μιζούρι στις 18 Οκτωβρίου 1926. Έδειξε το ενδιαφέρον του για τη μουσική από πολύ μικρός και ήδη όταν ήταν στο Γυμνάσιο είχε αρχίσει να κάνει ζωντανές εμφανίσεις. Οι φιλοδοξίες του όμως για μια καριέρα στη μουσική διακόπηκαν απότομα όταν στα δεκαοκτώ του συνελήφθη για ένοπλη ληστεία (ο ίδιος βέβαια πάντα ισχυριζόταν ότι δεν είχε καμία κακή πρόθεση και το περιστατικό ήταν στο μεγαλύτερο ποσοστό του παρεξήγηση) και καταδικάστηκε σε τρία χρόνια παραμονή σε φυλακές ανηλίκων. Όταν αποφυλακίστηκε, παντρεύτηκε σχεδόν αμέσως, έκανε οικογένεια και πέρασε από πολλές δουλειές για να τη συντηρήσει, αλλά από τις αρχές της δεκαετίας του 1950 άρχισε να επιστρέφει σιγά - σιγά στη μουσικήμ ώσπου, στα μισά της περίπου, έγινε πάλι, και οριστικά, η αποκλειστική του απασχόληση. Έμελλε όμως να μείνει ξανά για περίπου δυο χρόνια στη φυλακή το 1962, όταν μετά από πολλές δικαστικές περιπέτειες καταδικάστηκε επειδή είχε απασχολήσει στο νυχτερινό κέντρο του μια ανήλικη, ένα κορίτσι δεκατεσσάρων ετών πιο συγκεκριμένα, ως σερβιτόρα.

Στο ενδιάμεσο υπήρξαν μια σειρά από τραγούδια,, τα περισσότερα κυκλοφορίες σε επτάιντσα singles βινυλίου που αποτέλεσαν τη ραχοκοκαλιά αυτής της νεας μουσικής που ονομάστηκε rock 'n' roll, «Maybelllene», «Too Much Monkey Business», «Roll Over Beethoven», «Rock 'N' Roll Music», «Sweet Little Sixteen», «Johnny B Goode», «Carol», «Come On» τα πιο γνωστά από αυτά. Ο Chuck Berry πίστευεε σε αυτό το νέο ιδίωμα, που ο ίδιος ήταν από τους θεμελιωτές του λιγότερο μόνον από όσο πίστευε στον ίδιο τον εαυτό του.

Τολμηρός και προκλητικός, στο «Roll Over Beethoven», δεν δίσταζε να απευθυνθεί στον... Μπετόβεν λέγοντάς του ότι έπρεπε να είναι ανήσυχος στον τάφο του να πει στον Τσαϊκόφσκι ότι το rock 'n' roll είχε έρθει για να αντικαταστήσει την κλασική μουσική! Πολλά χρόνια αργότερα, το 1972, η τελευταία του μεγάλη επιτυχία, το «My Ding-a-Ling», ήταν μια απροκάλυπτη ωδή στον αυνανισμό (!) που τον έβαλε και πάλι σε ουκ ολίγους μπελάδες.

O Chuck Berry δεν είχε τη σπανίων δυνατοτήτων φωνή του Elvis Presley, την εντυπωσιακή σκηνική παρουσία του Jerry Lee Lewis, τη γνώση και την επαφή με την αμερικανική folk και την country του Johnny Cash ή, πολύ λιγότερο, τη σαγηνευτικά "παρακμιακή" περσόνα του Little Richard, για να τον συγκρίνουμε με τους κυριότερους άλλους πρωτοπόρους του rock 'n' roll. Μαζί όμως με τον Buddy Holly (που σκοτώθηκε σε αεροπορικό δυστύχημα το 1959 μόλις στα είκοσι δύο του) ήταν οι μόνοι που διέθεταν το «πακέτο», όπως θα λέγαμε σήμερα, δηλαδή ήξεραν και μπορούσαν να γράφουν τραγούδια, να τα ερμηνεύουν και να τα υποστηρίζουν επαρκώς πάνω στη σκηνή.

Ο Chuck Berry όμως είχε και κάτι ακόμα που ούτε ο Holly διέθετε: το μοναδικό του ύφος στην ηλεκτρική κιθάρα. Ήταν αυτό που έκανε έναν Άγγλο νεαρό, που ονομαζόταν Keith Richards, να πιάσει για πρώτη φορά το όργανο, στη συνέχεια το πρώτο single του συγκροτήματός του, των Rolling Stones, να είναι μια διασκευή του «Come On» επίσης του Chuck Berry -και τα υπόλοιπα φυσικά είναι Ιστορία. Η Ιστορία της σύγχρονης μουσικής της οποίας ο ακάματος Chuck Berry συνέχισε να αποτελεί ενεργό τμήμα, παίζοντας ζωντανά και ετοιμάζοντας νέο δίσκο, μέχρι που ο θάνατος τον βρήκε λίγους μήνες μετά τη συμπλήρωση των ενενήντα χρόνων του, πριν από δύο ημέρες, την Κυριακή 19 Μαρτίου.

Ο χαρακτηρισμός του από τον Bob Dylan ως «Σαίξπηρ του rock 'n' roll» μπορεί ίσως να είναι ένας φόρος τιμής του, ο σεβασμός που έτρεφε ο τελευταίος γι' αυτόν να τον κάνει υπερβολικό, αλλά σίγουρα δείχνει την τεράστια συμβολή του Chuck Berry στο να αρχίσει να γράφεται αυτή η Ιστορία.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΓΝΩΜΕΣ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

EDITORIAL

ΑΝΑΛΥΣΗ

SOCIAL