Live τώρα    
24°C Αθήνα
ΑΘΗΝΑ
Αίθριος καιρός
24 °C
23.0°C25.9°C
3 BF 34%
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
Αίθριος καιρός
25 °C
23.4°C26.5°C
2 BF 33%
ΠΑΤΡΑ
Ελαφρές νεφώσεις
21 °C
20.0°C24.4°C
2 BF 51%
ΗΡΑΚΛΕΙΟ
Ελαφρές νεφώσεις
20 °C
19.7°C21.0°C
2 BF 71%
ΛΑΡΙΣΑ
Αίθριος καιρός
24 °C
24.0°C24.0°C
1 BF 40%
Λουίς Χεϊς / Λουίς Χεϊς: «Πριν από όλους τους άλλους παίζω για τον εαυτό μου...»
  • Μείωση μεγέθους γραμματοσειράς
  • Αύξηση μεγέθους γραμματοσειράς
Εκτύπωση

Λουίς Χεϊς / Λουίς Χεϊς: «Πριν από όλους τους άλλους παίζω για τον εαυτό μου...»

Μπορεί άλλα μουσικά όργανα να είναι πιο δύσκολα στην εκμάθηση ή και στο παίξιμο τους αλλά κανένα δεν είναι τόσο απαιτητικό για το σώμα του εκτελεστή όσο τα ντραμς. Λίγοι/ες ίσως συνειδητοποιούν όταν ακούν ή και βλέπουν έναν ντράμερ ότι, πέραν από την ικανότητα, χρειάζεται περισσότερη σωματική ρώμη από οποιονδήποτε άλλο μουσικό καθώς δεν παίζει μόνο με τα χέρια του όπως οι υπόλοιποι αλλά και με τα τέσσερα μέλη του σώματος του και μάλιστα ταυτόχρονα, το καθένα δηλαδή σε συντονισμό με τα άλλα! Πόσο εύκολο είναι να το κάνει αυτό κάποιος στα ογδόντα χρόνια του; Και όμως ο γεννημένος στις 31 Μαϊου 1937 στο Ντιτρόιτ Louis Hayes, αν και ήταν ήδη επαγγελματίας jazz μουσικός στα δέκα έξι (!) του και αφού πέρασε όλη την μετέπειτα ζωή του παίζοντας με αρκετά από τα σημαντικότερα ονόματα του bebop και κυρίως του hard bop, έχει ακόμα όχι μόνο την αντοχή αλλά και το κέφι και την διάθεση να κάθεται πίσω από τα ντραμς. Αυτό δηλαδή που θα κάνει και με το γκρουπ του το οποίο συναποτελούν άλλοι τρεις βιρτουόζοι μουσικοί από σήμερα μέχρι και την Δευτέρα 6 Φεβρουαρίου στο «Half Note Jazz Club».

                                                                             

Αν ένα συγκρότημα jazz ήταν ανθρώπινο σώμα τι θα ήταν τα ντραμς, η καρδιά ή τα πόδια;

Το μυαλό. Αλλά και το συναίσθημα...Είμαι ευτυχισμένος για το ότι γεννήθηκα μαύρος. Το συναίσθημα που υπάρχει στο σώμα μου – το οποίο είμαι ευλογημένος που το έχω – είναι αυτό το οποίο με οδηγούσε στην διάρκεια της ζωής μου. Είναι ένα δυνατό συναίσθημα. Όταν ανεβαίνεις στη σκηνή ο κόσμος μπορεί να διακρίνει ποιος είσαι, δεν μπορείς να κρυφτείς. Το ποιος είμαι λοιπόν και μπορεί να το δει καθένας με κάνει να νιώθω πολύ καλά για το πως εκφράζω τον εαυτό μου και για την ικανότητα μου να εκφράζω αυτό το θεμελιώδες συναίσθημα.

Αντιλαμβάνεστε και προσεγγίζετε τα ντραμς σαν αποκλειστικά ρυθμικό όργανο ή υπάρχει και το μελωδικό στοιχείο για εσάς;

Ο τρόπος μου να εκφράζομαι είναι το να παίζω τα ντραμς σαν ρυθμικό όργανο. Πρώtα παίζω για τον εαυτό μου, μετά για τους μουσικούς που παίζω μαζί τους και το κοινό έρχεται τελευταίο. Ξέρω ότι πολλοί θα πουν πως αυτό είναι λάθος αλλά έτσι αισθάνομαι. Έχω όμως μελετήσει αρμονία και θεωρητικά της μουσικής χωρίς ποτέ να πάω σε ωδείο ή άλλη σχολή. Το ωδείο μου ήταν όλοι αυτοί οι θαυμάσιοι μουσικοί που έπαιξε μαζί τους και η ίδια η μουσική Ιστορία η οποία ήταν η ζωή μου.

Τι είναι διαφορετικό για εσάς όταν κάθεστε τώρα στα ντραμς σε σχέση με τότε που ξεκινούσατε;

Δεν είμαι πια είκοσι ετών αλλά ακριβώς το ότι παίζω ντραμς με κάνει να συνεχίζω. Δεν μπορώ να κάνω όλα όσα μπορούσα όταν ήμουν νέος. Είμαι όμως ευτυχισμένος για το ότι είμαι υγιής και μπορώ ακόμα να περνάω καλά, ως και αυτή η συνέντευξη με κάνει να νιώθω καλά. Έχω οικογένεια, παιδιά και εγγόνια και αυτό έπαιξε καθοριστικό ρόλο στην σχέση μου με την μουσική. Είναι διαφορετικά λοιπόν τώρα αλλά και θαυμάσιο το ότι παίζω ακόμα. Σε λίγο καιρό θα κυκλοφορήσει ένας νέος δίσκος μου από την Blue Note.

Μετά από τόσα χρόνια βρίσκετε ακόμα, ίσως και ανακαλύπτετε, νέα πράγματα παίζοντας

Εχει πάντα να κάνει με την εκάστοτε πρόκληση. Είμαι διαφορετικός πια και άρα παίζω διαφορετικά. Το σώμα μου έχει αλλάξει, ο τρόπος που ρέει το αίμα μέσα του έχει αλλάξει, το πως εξασκούμαι έχει αλλάξει. Σε ποιον δεν συμβαίνει αυτό; Κανείς δεν παραμένει πάντα ίδιος όπως ήταν στο παρελθόν.

Πόσο διαφορετική είναι σήμερα η jazz σε σχέση με την χρυσή εποχή της;

Αυτή η χρυσή εποχή έχει παρέλθει ανεπιστρεπτί. Τα πάντα είναι διαφορετικά σήμερα. Φυσικά υπάρχουν ακόμα νέοι εκτελεστές που παίζουν σπουδαία μουσική. Είχα την ευκαιρία να παίξω με τόσους υπέροχους μουσικούς αλλά το να διατηρείς ένα γκρουπ και να κάνεις μεγάλες περιοδείες σήμερα είναι ένα αληθινό πρόβλημα. Είναι δύσκολο πλέον να είσαι jazz  μουσικός.

Το πιανιστικό τρίο – σαν πολλά από αυτά που ήσασταν μέλος – είναι το ευκολότερο ή δυσκολότερο είδος σχήματος για έναν ντράμερ;

Από τις καλύτερες ερωτήσεις που μου έχουν κάνει! Μου αρέσει πολύ να παίζω με μια πολυμελή μπάντα, μου αρέσει η ενέργεια της αλλά το να παίζω σε ένα τρίο είναι μια διαφορετική και πολύ δυσκολότερη πρόκληση γιατί όσο λιγότεροι είναι οι μουσικοί τόσο καλύτεροι οφείλουν να είναι. Δεν μπορείς να κάνεις λάθη σε ένα τρίο γιατί είναι αδύνατο να καλυφθούν και όλοι θα τα αντιληφθούν αμέσως. Πρέπει αναγκαστικά να δίνεις προσοχή ακόμα και στην τελευταία λεπτομέρεια.

Από ποιον από τους τρεις μεγάλους μουσικούς  που συνεργαστήκατε, τους Horace Silver, Cannonball Adderley and Oscar Peterson, έχετε τις περισσότερες και καλύτερες αναμνήσεις και γιατί;

Δύσκολη ερώτηση που άλλοι πρέπει να απαντήσουν και όχι εγώ. Είμαι ευτυχής για το ότι έπαιξα με μουσικούς τέτοιου μεγέθους και γράψαμε Ιστορία μαζί. Είναι κάτι που βίωσα, μέρος της ζωής μου και δεν μπορώ να το εκφράσω με λόγια.

Πείτε μου μερικά πράγματα για καθένα από τα άλλα μέλη της μπάντας που θα παίξετε εδώ. Τι να περιμένει το κοινό;

Είναι όλοι τους φίλοι μου και πάντα με ενθουσιάζει το να παίζω μαζί τους. Εξαιρετικοί μουσικοί και επίσης εκτιμώ το ήθος και την ακεραιότητα τους. Με τον καταπληκτικό τρομπετίστα Jeremy Pelt παίζουμε μαζί εδώ και πάρα πολύ καιρό και είναι εκείνος που οργάνωσε αυτή την περιοδεία για τα ογδοηκοστά μου γενέθλια. Αμφότεροι  ο πιανίστας Danny Grissett και ο κοντραμπασίστας Dezron Douglas είναι άριστοι και με δική τους φυσιογνωμία μουσικοί. Παίζουμε πολύ καλά μαζί και είμαι σίγουρος ότι και το κοινό θα το απολαύσει όσο εμείς οι ίδιοι. 

Κάτι μας κάνει να συμφωνήσουμε εκ των προτέρων μαζί σας Mr. Hayes…

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΓΝΩΜΕΣ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

EDITORIAL

ΑΝΑΛΥΣΗ

SOCIAL