Live τώρα    
20°C Αθήνα
ΑΘΗΝΑ
Αυξημένες νεφώσεις
20 °C
17.6°C21.2°C
1 BF 46%
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
Σποραδικές νεφώσεις
17 °C
15.3°C18.5°C
1 BF 57%
ΠΑΤΡΑ
Αραιές νεφώσεις
14 °C
13.0°C14.9°C
2 BF 85%
ΗΡΑΚΛΕΙΟ
Σποραδικές νεφώσεις
19 °C
18.2°C19.8°C
1 BF 56%
ΛΑΡΙΣΑ
Αραιές νεφώσεις
13 °C
12.9°C15.7°C
0 BF 76%
Η ανθρώπινη φωνή ως μουσικό όργανο
  • Μείωση μεγέθους γραμματοσειράς
  • Αύξηση μεγέθους γραμματοσειράς
Εκτύπωση

Η ανθρώπινη φωνή ως μουσικό όργανο

Η ανθρώπινη φωνή κατέστη δομικό στοιχείο της μουσικής πολύ σύντομα αφότου το είδος μας σκέφτηκε να συνδυάσει θορύβους όχι πλέον τυχαίους αλλά αυτούς που προκαλούσε το ίδιο σε ένα οργανωμένο ηχητικό σύνολο που έτερπε την ακοή του. Χωρίς καμία δόση εθνικιστικής προγοναλατρείας μάλιστα, πρέπει να σημειώσουμε ότι οι αρχαίοι Έλληνες, όπως ομολογουμένως και σε αρκετά ακόμα πράγματα, υπήρξαν πρωτοπόροι στον τομέα της ανάπτυξης του φωνητικού σκέλους της μουσικής. Αρκεί να θυμηθούμε τους λυρικούς ποιητές, ένα είδος... τραγουδοποιών της εποχής τους αφού απήγγειλλαν άδοντες (δηλαδή τραγουδώντας) την ποίησή τους και συνοδεύοντας τη φωνή τους με τη λύρα που έπαιζαν οι ίδιοι. Προστάτης θεός άλλωστε της λυρικής ποίησης, όπως και συνολικά της μουσικής, ήταν ο Απόλλων ο οποίος, σύμφωνα με τον μύθο, φέρεται και ως ο εφευρέτης της λύρας, εν πολλοίς δηλαδή του προγόνου του δημοφιλέστερου ίσως σημερινού μουσικού οργάνου, της κιθάρας.

Ένα αφιέρωμα στο πιο απόλυτο και σίγουρα πλέον εκφραστικό μουσικό όργανο, την ανθρώπινη φωνή, θα πραγματοποιηθεί το Σάββατο 28 και την Κυριακή 29 Ιανουαρίου στο Μέγαρο Μουσικής. Ένα διήμερο μιας σειράς ζωντανών εμφανίσεων οι οποίες θα διερευνήσουν αρκετές -γιατί είναι πάρα πολλές- από τις πιθανές διαστάσεις, εκφάνσεις και χρήσεις της ανθρώπινης φωνής στη μουσική και στο οποίο χορηγός επικοινωνίας είναι η "Αυγή".

Οι συναυλίες θα ξεκινήσουν το Σάββατο το απόγευμα στην αίθουσα Δημήτρης Μητρόπουλος. Την αρχή θα κάνει στις 6.30 μ.μ. η Nefeli Walking Undercover, κατά κόσμον Νεφέλη Λιούτα. Η νεότατη δημιουργός κινείται σε ένα πολύ προσωπικό της μουσικό σύμπαν συνδυάζοντας την κλασική μουσική (την οποία κατέχει πολύ καλά καθώς είναι όχι μόνο σολίστ του βιολιού αλλά και καθηγήτρια του οργάνου) με τη δική της αντίληψη για την ποπ και, λιγότερο, το rock. Κεντρική θέση σε αυτό το σύμπαν κατέχει η φωνή της, την οποία χρησιμοποιεί με έναν όλως ιδιωματικό τρόπο ο οποίος εκκινεί από τους ισοκράτες των ηπειρώτικων τραγουδιών και φτάνει ακόμα και στον αυτοσχεδιασμό. Τη φωνή, το βιολί και το πιάνο της θα συνοδεύσει η εξαμελής μπάντα της (ακουστική και ηλεκτρική κιθάρα, κλαρινέτο, κοντραμπάσο και ντραμς συν μία ακόμα κοπέλα στα φωνητικά).

Θα ακολουθήσουν στις 7.45 μ.μ. οι αδελφές Ελένη και Σουζάνα Βουγιουκλή, σε μια παράσταση με τον τίτλο «Pentathlon» ο οποίος παραπέμπει στην πεντατονία που χαρακτηρίζει στο σύνολο της τη βαλκανική μουσική, η οποία είναι και η βάση τους. Με αφετηρία την παράδοση της γενέτειρας τους Μακεδονίας οι αδελφές Βουγιουκλή συνδυάζουν μοναδικά τις φωνές τους για να προχωρήσουν στην πολυφωνία της χερσονήσου του Αίμου φτάνοντας και σε άλλες περιοχές της Μεσογείου αλλά ακόμα και στην Αμερική, πριν επιστρέψουν σε άλλα ιδιώματα της ελληνικής μουσικής. Αμφότερες επίσης παίζουν πιάνο (η Σουζάνα και κιθάρα) και θα τις συνοδεύσουν δύο ακόμα μουσικοί στο κοντραμπάσο και στα ντραμς.

Σειρά έχει στις 9 μ.μ. η LOU Is (Λουίζα Σοφιανοπούλου), που θα εξερευνήσει ποικίλα μουσικά ιδιώματα από πολλά μέρη του κόσμου δίνοντας κυριολεκτικά τον πρώτο λόγο στη φωνή της αφού θα τη συνοδεύσει λιτότατα μόνον ένας πιανίστας.

Για τη συνέχεια θα υπάρξει μεταφορά στην αίθουσα Banquet, όπου στις 10.30 μ.μ. μία από τις καλύτερες λαϊκές φωνές της νεότερης γενεάς, η Κατερίνα Τσιρίδου, θα παρουσιάσει ένα αφιέρωμα στις «μεγάλες κυρίες» του ρεμπέτικου Μαρίκα Νίνου, Στέλλα Χασκίλ, Σωτηρία Μπέλλου και Ρόζα Εσκενάζυ με τη συνοδεία πενταμελούς λαϊκής ορχήστρας (μπουζούκι, μπαγλαμάς, κιθάρα, βιολί και ακορντεόν).

Οι συναυλίες στην αίθουσα Δημήτρης Μητρόπουλος την Κυριακή θα αρχίσουν στις 11.30 το πρωί με τη Χορωδία της ΕΡΤ και σολίστ τις σοπράνο Αναστασία Αγγελοπούλου και Νίκη Χαζιράκη, τη μετζοσοπράνο Άννα Φιλανδριανού, τον τενόρο Γιάννη Φίνα και τον βαρύτονο Κώστα Μαυρογένη, όπου με τη διεύθυνση του Δημήτρη Κτιστάκη και με τη συνοδεία δωδεκαμελούς συνόλου εγχόρδων (επτά πρώτα και δεύτερα βιολιά, δύο βιόλες, δύο βιολοντσέλα και κοντραμπάσο) και πιάνου θα παρουσιαστεί ένα αφιέρωμα στο χορωδιακό τραγούδι της Σκανδιναβίας και της Βαλτικής με έργα σπουδαίων συνθετών από εκείνες τις περιοχές του κόσμου.

Στις 6.30 το απόγευμα ένας από τους μεγαλύτερους ειδήμονες της παλαιάς μουσικής στη χώρα μας, ο πιανίστας και ερμηνευτής Ιάσων Μαρμαράς, θα παρουσιάσει ένα αφιέρωμα στη γερμανική ρομαντική σχολή του δεκάτου ένατου αιώνα, συνοδεύοντας ο ίδιος τη φωνή του με ένα vintage αυθεντικό φορτεπιάνο του 1830.

Στις 7.45 μ.μ. θα επιστρέψει στη σκηνή έπειτα από χρόνια απουσίας (κατά την οποία είχε αυτοπεριοριστεί στη διδασκαλία χορωδιών) μια από τις σημαντικότερες σύγχρονες Ελληνίδες σοπράνο, η Μάτα Κατσούλη. Με τη συνοδεία ενός πιανίστα θα ερμηνεύσει άριες και τραγούδια από μια μεγάλη γκάμα του κλασικού ρεπερτορίου.

Το διήμερο θα κλείσει στις 9 μ.μ. με ένα αφιέρωμα στον Μάνο Χατζιδάκι από δύο αυθεντικές... «χατζιδακικές» φωνές, του Βασίλη Γισδάκη που τον είχε ανακαλύψει ο ίδιος ο μεγάλος συνθέτης μας και της νεότερης Έλενας Παπανικολάου. Θα τους συνοδεύσει ο καλλιτεχνικός διευθυντής του Μεγάρου και εμπνευστής του διημέρου (αλλά και βαθύς γνώστης του χατζιδακικού έργου, αφού είχε διατελέσει επί σειρά ετών καλλιτεχνικός διευθυντής της Ορχήστρας των Χρωμάτων που είχε ιδρύσει ο δημιουργός, την οποία είχε επίσης διευθύνει πολλές φορές) Μίλτος Λογιάδης όχι όμως προφανώς με τη γνωστότερη ιδιότητά του, του μαέστρου, αλλά εκείνη του πιανίστα.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΓΝΩΜΕΣ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

EDITORIAL

ΑΝΑΛΥΣΗ

SOCIAL