Live τώρα    
23°C Αθήνα
ΑΘΗΝΑ
Ελαφρές νεφώσεις
23 °C
21.7°C24.6°C
2 BF 54%
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
Ελαφρές νεφώσεις
22 °C
18.0°C24.3°C
2 BF 53%
ΠΑΤΡΑ
Αίθριος καιρός
18 °C
18.2°C20.9°C
4 BF 66%
ΗΡΑΚΛΕΙΟ
Σποραδικές νεφώσεις
21 °C
19.9°C20.8°C
3 BF 56%
ΛΑΡΙΣΑ
Ελαφρές νεφώσεις
24 °C
23.4°C23.9°C
2 BF 35%
CASSANDRA WLISON - COMING FORTH BY DAY / Ροκ με blues συναίσθημα, από την κορυφαία ερμηνεύτρια της jazz
  • Μείωση μεγέθους γραμματοσειράς
  • Αύξηση μεγέθους γραμματοσειράς
Εκτύπωση

CASSANDRA WLISON - COMING FORTH BY DAY / Ροκ με blues συναίσθημα, από την κορυφαία ερμηνεύτρια της jazz

Του ΣΩΚΡΑΤΗ ΠΑΠΑΧΑΤΖΗ

Χρόνια πολλά τώρα, είναι η σημαντικότερη ερμηνεύτρια της jazz. Ένας από τους λόγους είναι ότι ποτέ δεν περιορίστηκε στα στερεότυπα αυτού του ρόλου. Η φωνή της είναι καθηλωτική, η εμφάνισή της το ίδιο, μα ήταν πάντα πολύ ανήσυχη για να βολευτεί σε μια τυπική καριέρα. Γνώση και μουσικό αισθητήριο είναι τα εφόδιά της σε μια περιπέτεια που κρατάει τρεις δεκαετίες τώρα, ανοίγοντας ορίζοντες για την ίδια και για την jazz, περνώντας από χώρους όπως το blues και το funk, η φολκ, η κάντρι, μέχρι τα ηλεκτρονικά, το alternative και το post ροκ. Δείγμα της αγάπης της για τη σκοτεινή πλευρά αυτών των τελευταίων μας δίνει στο καινούργιο της άλμπουμ. Κι αυτό αποτελεί το ένα ενδιαφέρον στοιχείο του. Το άλλο αφορά στο θέμα: «τυπικά» απρόβλεπτη, επιλέγει το συγκεκριμένο ηχητικό φόντο για ένα tribute στην... Billie Holiday.

Μια επιλογή που ίσως ξαφνιάσει, μια και η CW ελάχιστη σχέση είχε ποτέ, σαν μέταλλο αλλά και σαν ύφος, με τη Lady Day: δικό της background αποτελούν ερμηνεύτριες όπως η Nina Simone και η Abbey Lincoln. Μην περιμένετε εδώ προσομοιώσεις και «ευκολίες» τύπου Madeleine Peyroux. Είναι η μουσικός Cassandra Wlison που επιλέγει το υλικό, γιατί αισθάνεται πως έχει πράγματα να πει. Και οι παρεμβάσεις της είναι δραματικές.

Το ξέρουμε χρόνια τώρα: οτιδήποτε μπαίνει στο ηχητικό της σύμπαν αποκτά άλλου είδους βαρύτητα, σαν να προσεδαφίζεται στην επιφάνεια του... Δία. Το Coming Forth By Day είναι βαρύ και αιθέριο (ας μην ξεχνάμε, ο Δίας είναι ένας πλανήτης γιγάντιος και... αεριώδης), μελαγχολικό και εξιλεωτικό, όπως μόνο η μουσική έχει τη δύναμη να είναι.

Παραγωγός ο Nick Launay, ο άνθρωπος που έχει συνδέσει το όνομά του με συγκροτήματα όπως οι Bad Seeds, οι Yeah Yeah Yeahs, οι Arcade Fire και οι Public Image Limited.

Στους μουσικούς περιλαμβάνονται οι Martyn Casey και Thomas Wylder, μπασίστας και ντράμερ των Bad Seeds, αλλά και ο κιθαρίστας των Yeah Yeah Yeahs Nick Zinner. Ο T Bone Burnett στη βαρύτονη κιθάρα, ο Jon Cowherd στο πιάνο, ο Robby Marshall στο κλαρινέτο και το σαξόφωνο. Σε ρόλο ενορχηστρωτή των εγχόρδων, «ουδείς έτερος» του Van Dyke Parks.

Είναι στο «Strange Fruit» που κυρίως βασίζεται η καμπάνια του άλμπουμ, το εμβληματικό τραγούδι κοινωνικής διαμαρτυρίας που έθιγε σε ανύποπτο χρόνο [1939] το θέμα της ρατσιστικής βίας, δυο δεκαετίες πριν από το αφρο-αμερικάνικο κίνημα των δικαιωμάτων του πολίτη [civil rights movement].

Είναι ωστόσο το λιγότερο επιτυχημένο track εδώ, χάρη στα John Barry-κά έγχορδα που περιποιούν ατμόσφαιρα φαντεζί και ελαφρώς φιλάρεσκη, βλέπε ανάρμοστη για το θέμα. Μικρό το κακό: το Coming Forth By Day είναι γεμάτο δυνατές στιγμές, όπως το εισαγωγικό «Don't Explain», μεταμορφωμένο σε στοιχειωμένο blues, με το κλάμα μιας slide κιθάρας, κάπου μακριά παιγμένης από το φάντασμα του Roy Buchannan, και το ερεβώδες σόλο του σαξόφωνου να εντείνουν το απόκοσμο του ακούσματος.

«Στοιχειωμένο» η λέξη και για το επόμενο, «Billie's Blues», με καταστρατήγηση του blues beat, ηλεκτρονικά και αντεστραμμένες λούπες, «βρόμικη δουλειά» από την κιθάρα, κι ένα σαξόφωνο που ξεχωρίζει ξανά, με σύντομες, κοφτές φράσεις, αλλά και με τον τρόπο που είναι ηχογραφημένο, up-in-your-face, χωρίς βάθος, μέσα σε ένα ηχητικό περιβάλλον που σφύζει από εφέ.

Η εισαγωγή τού «Crazy He Calls Me» [πιάνο, σαξόφωνο, λούπες της κιθάρας] είναι όλο το χαρτί, μικρή ηχητική συνδρομή στη φαινομενολογία της... τρέλας, έως ότου το track γλιστρίσει σε κάτι που, μέσα από τους ατμούς που το περιβάλλουν, αρχίζει να θυμίζει το original.

Έξοχη και ραδιοφωνικά αξιοποιήσιμη η μετατροπή τού «You Go To My Head» σε soul με έγχορδα, αισθησιακή, ευφορική, η πιο φωτεινή στιγμή του άλμπουμ, ενώ στους αντίποδες το «All Of Me» ακούγεται σαν να βγήκε από κάποιο είδος συνεργασίας των Godspeed με τους Radiohead.

To «What A Little Moonlight Can Do», με τακτικές Massive Attack [down tempo από πλευράς ταχύτητας, πελώριο μπάσο, ατμοσφαιρικά έγχορδα κ.λπ.], είναι το δεύτερο radio friendly track, ενώ το παθιασμένο blues rock, με αφορμή το «Good Morning Heartache», και η dark ambient αποδόμηση του «I'll Be Seeing You» είναι δυο ακόμα κορυφαία στιγμιότυπα.

Πρόσφατα ο... πολύς Flying Lotus, στο πλαίσιο εγκωμίου στον κολλητό του, επίσης... πολύ Camasi Washington, δήλωνε: «είναι όλο και πιο δύσκολο να βρεις ξεχωριστές φωνές στην jazz, όλοι προσπαθούν να κάνουν το ίδιο πράγμα», συμπληρώνοντας με νόημα: «δεν θέλω να ξανακούσω το "My Favorite Things" ακόμα άλλη φορά». Το Coming Forth By Day δείχνει ακριβώς πόσο «μπροστά» μπορεί να είναι κάποιος με υλικό από το παλιό, καλό, American Songbook. Ακούστε απλώς το «My Favorite Things», εδώ, απ' την Cassandra.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΓΝΩΜΕΣ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

EDITORIAL

ΑΝΑΛΥΣΗ

SOCIAL