Live τώρα    
20°C Αθήνα
ΑΘΗΝΑ
Ελαφρές νεφώσεις
20 °C
19.2°C21.2°C
3 BF 71%
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
Ασθενής ομίχλη
17 °C
13.6°C19.4°C
2 BF 78%
ΠΑΤΡΑ
Αίθριος καιρός
18 °C
17.7°C19.4°C
3 BF 67%
ΗΡΑΚΛΕΙΟ
Σποραδικές νεφώσεις
25 °C
22.7°C24.8°C
6 BF 33%
ΛΑΡΙΣΑ
Ελαφρές νεφώσεις
17 °C
16.8°C18.5°C
0 BF 82%
Joanna Drigo: «Ο κόσμος δεν έχει ανάγκη από εκτόνωση αλλά από συγκρότηση»!
  • Μείωση μεγέθους γραμματοσειράς
  • Αύξηση μεγέθους γραμματοσειράς
Εκτύπωση

Joanna Drigo: «Ο κόσμος δεν έχει ανάγκη από εκτόνωση αλλά από συγκρότηση»!

Αν η Joanna Drigo είναι ακόμα νεότατη ήταν αληθινά πολύ μικρή όταν ξεκίνησε την πορεία της στην μουσική με το album «Κάποιες Ώρες Γεννιούνται Οι Ήρωες» στο οποίο είχε κάνει παραγωγή ο Φίλιππος Πλιάτσικας και είχε κυκλοφορήσει από πολυεθνική εταιρεία. Μετά από όχι εκούσια απουσία πέντε χρόνων  η τραγουδοποιός και ερμηνεύτρια επανήλθε - αλλά αυτή την φορά στην ανεξάρτητη Antelma Music - με τον δεύτερο δίσκο της «Ζυγός Στην Καρδιά». Και αν οι προσωπικοί, συχνά και εξομολογητικοί, στίχοι της και οι δυνατές κιθαριστικές rock συνθέσεις της δεν συνιστούν κάτι πρωτάκουστο η «ψυχωμένη», στιβαρή και γεμάτη από γήινη και νεανική αυτοπεποίθηση ερμηνεία της και οι αρκετά «ψαγμένες» ενορχηστρώσεις μαρτυρούν ότι η σκυτάλη του mainstream διάθεσης και ευρείας αποδοχής ελληνικού rock έχει τουλάχιστον περάσει σε άξια χέρια...

Συνέντευξη στον Θάνο Μαντζάνα

Γιατί μια Ελληνίδα τραγουδοποιός η οποία μάλιστα γράφει και ερμηνεύει στην γλώσσα της επέλεξε να χρησιμοποιεί ένα αγγλικό όνομα;

Γιατί η καριέρα μου ξεκίνησε από μία σελίδα κοινωνικής δικτύωσης στην οποία ούτως ή άλλως έπρεπε να γράψω το όνομα μου με λατινικούς χαρακτήρες και καθώς το έγραφα έκοψα και την κατάληξη του επιθέτου. Η αλήθεια είναι ότι δεν το σκέφτηκα και πολύ όταν το έκανα...Ε, μετά με έμαθαν έτσι και το θεώρησα άστοχο να το αλλάξω!

Πέντε χρόνια ανάμεσα στον πρώτο και στον δεύτερο μόνο λίγα δεν είναι, ακόμα περισσότερο μάλιστα όταν το ντεμπούτο σας είχε κυκλοφορήσει από μια ισχυρή τότε πολυεθνική εταιρεία και έφερε το «βάρος» της υπογραφής του Φίλιππου Πλιάτσικα στην παραγωγή. Ποιος ήταν ο λόγος της τόσο μεγάλης καθυστέρησης, ότι δεν βρίσκατε εταιρεία ή κάποιος άλλος; Και πώς και γιατί καταλήξατε στην Antelma Music, τι σας παρακίνησε να συνεργαστείτε με τον Στάθη Δρογώση σε αυτό το εγχείρημα του;

Ξεκίνησα δυναμικά και ιδανικά θα έλεγα, καθώς και σε πολύ νεαρή ηλικία...Ήμουν τυχερή εκτός των άλλων και επειδή ο πρώτος δίσκος είχε τα χαρακτηριστικά που ανέφερες. Θα σου πω λοιπόν γιατί καθυστέρησα...Ξεκίνησα να γράφω νέα κομμάτια απ' τον επόμενο ήδη χρόνο, τα πήγα σε μία άλλη μεγάλη δισκογραφική εταιρεία, δεν τους άρεσαν στην αρχή και έτσι απογοητεύτηκα και σε μία φάση τα παράτησα εντελώς. Στην συνέχεια όμως με ενόχλησαν και πάλι αλλά μέχρι να ξαναοργανώσω τα τραγούδια μου η μεγάλη αυτή εταιρεία κατέρρευσε. Μετά σκέφτηκα να βγάλω κάποια σινγκλάκια και να τα προμοτάρω μέσω του σταθμού Freedom αλλά έκλεισε και αυτός! Είχαν ήδη περάσει τρία χρόνια με όλα αυτά ενώ ενδιάμεσα υπήρξαν και φάσεις που δεν μου άρεσαν αυτά που έγραφα ή που δεν ήξερα τι το διαφορετικό θα παρουσίαζα στην νέα μου δουλειά. Την Antelma την βρήκα ψάχνοντας και μου φάνηκε ένας αξιοπρεπέστατος τρόπος για να κοινοποιήσω την μουσική μου.

//www.youtube.com/embed/P2GGxlSqyJk?list=PLj4SdD7Ynd8Qv3uaQAw2Fwzx0cl5PGy8Z

Πιστεύετε ότι πρωτοβουλίες - κατά βάση διαδικτυακές - όπως αυτή του Στάθη μπορούν να αντικαταστήσουν ικανοποιητικά την δισκογραφία όπως την ξέραμε πριν την κατάρρευση όλων σχεδόν των σχετικών εταιρειών πλην ελαχίστων ανεξάρτητων;

Τα on-line δισκοπωλεία, όπως και το youtube  και το Facebook, σαν μέσα προώθησης ενός καλλιτέχνη έχουν πολλά υπέρ και κάποια κατά. Το πρώτο είναι η προώθηση άνευ δαπάνης και, ακόμα περισσότερο, ότι ο καθένας έχει πρόσβαση ανά πάσα στιγμή στην μουσική σου. Αυτό όμως μπορεί να θεωρηθεί και κατά...Δεν ξέρω αν θυμάσαι πριν δέκα πέντε χρόνια την αίσθηση που σου έδινε το να πηγαίνεις  στα δισκάδικα και να ψάχνεις ευλαβικά ποιο album να αγοράσεις. Το κυριότερο πρόβλημα με το Internet είναι η υπερπροσφορά, το γεγονός ότι έχεις πρόσβαση σε τόσο μεγάλο όγκο πληροφορίας που δεν σε ενδιαφέρει πια να ψάξεις γιατί ξέρεις ότι τα πάντα είναι εκεί. Παρόλα αυτά δεν μπορώ να σου πω με σιγουριά τι είναι καλύτερο και τι χειρότερο γιατί αυτό το νέο μοντέλο προώθησης είναι ακόμα πολύ καινούργιο και μεταβάλλεται συνεχώς για να μπορεί κανείς να βγάλει συμπέρασμα.

//www.youtube.com/embed/P2GGxlSqyJk?list=PLj4SdD7Ynd8Qv3uaQAw2Fwzx0cl5PGy8Z

Βλέπετε όλους εσάς τους/τις νέους/ες τραγουδοποιούς και μουσικούς να σχηματίζετε σιγά - σιγά (και παρά τις μεταξύ σας υφολογικές και στιλιστικές διαφορές) ένα «ρεύμα» με κοινές αισθητικές, ίσως και ιδεολογικές, αναφορές όπως ήταν το έντεχνο/λόγιο τραγούδι την δεκαετία του '90 και το μεγαλύτερο μέρος αυτής του '00 ή είστε όλοι/ες απολύτως ξεχωριστές και μεμονωμένες περιπτώσεις; Αν όντως υπάρχει ένα τέτοιο καινούργιο ρεύμα ποια θα λέγατε ότι είναι τα κυριότερα γνωρίσματα αλλά και αιτήματα του;

Δεν νομίζω ότι υπάρχει κοινό ρεύμα, κάποια κοινή σκηνή που την έχουμε διαμορφώσει εμείς οι μουσικοί, αν υπάρχει κάτι κοινό είναι το κομμάτι μιας πολύ - πολύ μικρής πίτας που είναι το ελληνικό τραγούδι σήμερα. Δηλαδή, αν δεν είσαι λαϊκός ή ποπ, είσαι έντεχνος ή εναλλακτικός και σε αυτή την κατηγορία υπάγονται πάρα πολλοί, με αυτόν τον απλοϊκό και χονδροειδή τρόπο...Δεν νομίζω όμως ότι υπάρχει κοινό ρεύμα, υπάρχουν δύο - τρία φιλαράκια που συζητούν μεταξύ τους τι γράφουν ή τι μουσική θα φτιάξουν και μερικές φορές συνυπάρχουν στο ίδιο stage μα κυρίως από αναγκαιότητα. Δεν υπάρχει όμως κάτι ιδιαίτερα συλλογικό σε όλα αυτά....

Ποια ήταν η μουσική σας πορεία μέχρι τον πρώτο δίσκο και τι άλλο κάνατε σε αυτά τα πέντε χρόνια εκτός από το να προετοιμάζετε τον επόμενο;

Αυτό που μπορώ να θυμηθώ καθαρά σε όλα αυτά τα χρόνια πριν αλλά και μετά τον δίσκο, ήταν ότι έπαιξα σε πάρα πολλά live και αυτό ακριβώς ήθελα, να παίζω μουσική στον κόσμο. Παράλληλα τελείωσα τις σπουδές μου στην πληροφορική στο πανεπιστήμιο Πειραιά.

//www.youtube.com/embed/9TK6pHbGOvE?list=PLj4SdD7Ynd8Qv3uaQAw2Fwzx0cl5PGy8Z

Υποθέτω ότι το έχετε ξανακούσει αλλά η χροιά της φωνής σας και το πως την χρησιμοποιείτε συχνά θυμίζει την Τζόρτζια των Μπλε, ακόμα και το αγγλικό όνομα σας κάπου είναι σα να παραπέμπει σε εκείνη...Ηταν ένα από τα πρότυπα που σας διαμόρφωσαν, τουλάχιστον ερμηνευτικά;

Χαίρομαι πάρα πολύ για αυτό που λες, την Τζόρτζια την εκτιμώ πολύ σαν τραγουδίστρια και την θαυμάζω. Επίσης είναι και από τις λίγες τραγουδίστριες που ξέφυγαν από την καθιερωμένη ελληνική λαϊκή τοποθέτηση της φωνής και προσπάθησε, στα αυτιά μου τουλάχιστον, να βρει έναν άλλο τρόπο να εκφέρει τον ελληνικό στίχο. Συμμετείχε μάλιστα στην εμφάνιση που έκανα πρόσφατα στο «Απανεμιά» όπως και η Ανδριάνα Μπάμπαλη και ο Βαγγέλης Μαρκαντώνης. 

Ποιες όμως θα λέγατε ότι είναι οι κυριότερες αναφορές σας, τόσο  από την ελληνική όσο και από την διεθνή σκηνή, όσον αφορά στο γράψιμο των τραγουδιών σας;

Μου άρεσε πολύ η grunge όταν ήμουν μικρή και οι δυνατές rock συγχορδίες, τα λεγόμενα power chords. Με καθόρισε η PJ Harvey και η συναισθηματική αμεσότητα της την οποία έβγαζε με τρομερή ακρίβεια στα τραγούδια της ενώ στη συνέχεια γνώρισα τον Bob Dylan και εντυπωσιάστηκα με το πως αντιλαμβανόταν τον στίχο. Από Έλληνες μου άρεσαν πολύ οι Παύλος  Παυλίδης, Διονύσης Σαββόπουλος, Λουκιανός Κηλαηδόνης, Βαγγέλης Γερμανός, Αρλέτα καθώς και τραγούδια ελληνικών ροκ συγκροτημάτων της δεκαετίας του '90.

Πιστεύετε ότι η φύση των στίχων αλλά και της μουσικής σας είναι κατ' εξοχήν  και αποκλειστικά γυναικεία ή όχι απαραίτητα;

Τα τραγούδια που γράφω προφανώς έχουν να κάνουν με το πώς σκέφτομαι, είμαι γυναίκα, είμαι και γυναίκα γιατί είμαι και πολλά άλλα πράγματα εκτός από αυτό. Μέσα σε αυτά τα πολλά άλλα πράγματα μπορεί  να  βρει και κάποιος άνδρας κάτι κοινό, άσε που κάπου άκουσα, ότι η μοναδική αναγνωρισμένη επιστημονικά διαφορά ανάμεσα στον άνδρα και την γυναίκα είναι η αίσθηση του προσανατολισμού!

//www.youtube.com/embed/P2GGxlSqyJk?list=PLj4SdD7Ynd8Qv3uaQAw2Fwzx0cl5PGy8Z

Οι στίχοι σας είναι πάντα τόσο βιωματικοί όσο δείχνουν ή κάποιες φορές αφηγείστε ιστορίες και γεγονότα που έχετε φανταστεί/επινοήσει;

Συνήθως ξεκινώ με ένα ερέθισμα από κάτι που ζω και μετά ο στίχος πάει εκεί που θέλει αυτός.

Τελικά ο έρωτας και γενικότερα οι διαπροσωπικές σχέσεις είναι το μόνο θέμα που σας εμπνέει στιχουργικά; Δεν βρίσκετε ανάλογα ερεθίσματα και στο κοινωνικό περιβάλλον;

Μα ο  έρωτας και οι διαπροσωπικές σχέσεις επίσης στο κοινωνικό περιβάλλον υπάγονται! Οι απόρροιες μάλιστα αυτών των διαπροσωπικών σχέσεων οδήγησαν και στην κοινωνική κρίση που βιώνουμε. Η αλήθεια βέβαια βρίσκεται πέρα από αυτό… Αλλά το να βγάλω εγώ ένα κομμάτι στο οποίο θα καταγγέλλω την άσχημη κατάσταση της Ελλάδας αυτή την στιγμή το μόνο που θα προσφέρω είναι έναν εφησυχασμό σε εμένα την ίδια, ότι κατά κάποιο τρόπο αντιτίθεμαι σε αυτό και μία εκτόνωση για τον κόσμο, στην περίπτωση βέβαια που καταφέρω να γράψω ένα ωραίο και εύστοχο τραγούδι. Αυτήν την στιγμή πάντως έχω την εντύπωση ότι ο κόσμος δεν έχει ανάγκη από άλλη εκτόνωση αλλά από συγκρότηση...

Τα χρόνια που προηγήθηκαν αυτού του album ήταν εκείνα ακριβώς που η χώρα μας δοκιμάστηκε από μια δεινότατη πολύπλευρη κρίση η οποία όχι απλά συνεχίζεται αλλά γίνεται και εντονότερη. Το γεγονός αυτό επηρέασε καθόλου το γράψιμο αυτών των τραγουδιών ή έστω άφησε κάποια ίχνη επάνω τους;

Το γεγονός αυτό με επηρέασε στο να μην γράφω τραγούδια αυτή την στιγμή. Είμαι είκοσι επτά ετών και από τον πρώτο δίσκο που έκανα στα είκοσι ένα μου έχω βιώσει μία τεράστια αλλαγή εκτός και εντός μου. Καταρχάς ξεκίνησα με το πλάνο ότι θα έκανα το τραγούδι επάγγελμα και τώρα σπουδάζω κάτι άλλο στο εξωτερικό για να ζήσω. Και είμαι ευγνώμων που τουλάχιστον έχω αυτή την εναλλακτική!

//www.youtube.com/embed/YlgAT86w3rw?list=PLj4SdD7Ynd8Qv3uaQAw2Fwzx0cl5PGy8Z

Τι το διαφορετικό έφερε ο Βαγγέλης Μαρκαντώνης σε σχέση με τον Φ. Πλιάτσικα με τον οποίο είχατε συνεργαστεί την πρώτη φορά και τι θεωρείτε ότι προσέθεσε η ενορχήστρωση και η παραγωγή του στο τελικό αποτέλεσμα;

Οι δύο αυτοί δίσκοι είναι δύο τελείως διαφορετικά projects,  με μεγαλύτερη διαφορά εμένα τότε και τώρα. Πέραν από αυτό ο  Βαγγέλης Μαρκαντώνης και ο Φίλιππος Πλιάτσικας έκαναν εντελώς διαφορετικές δουλειές στον κάθε δίσκο παρόλο που και οι δύο βαφτίστηκαν «παραγωγοί» γιατί δεν υπάρχει άλλος τίτλος σε αυτές τις περιπτώσεις. Και οι δύο επηρέασαν σημαντικά το τελικό αποτέλεσμα του κάθε δίσκου με τον Βαγγέλη να έχει καθορίσει φυσικά πολύ περισσότερο την αισθητική πλευρά του δεύτερου αφού επίσης τον ενορχήστρωσε. Θα μπορούσα μάλιστα να πω ότι ο δεύτερος δίσκος θα μπορούσε πολύ ωραία να ανήκει σε ένα συγκρότημα που θα λεγόταν Βαγγέλης & Joanna γιατί ο Βαγγέλης πραγματικά ασχολήθηκε με αυτόν σαν να ήταν δικός του.

//www.youtube.com/embed/SYKNQI324uU?list=PLj4SdD7Ynd8Qv3uaQAw2Fwzx0cl5PGy8Z

Ποια θα λέγατε ότι είναι τα κύρια συναισθήματα ή διαθέσεις που βρίσκονται στο επίκεντρο αυτού του δίσκου και κατά κάποιο τρόπο αποτελούν την κινητήρια δύναμη του;

Δεν αντιλαμβάνομαι με αυτόν τον τρόπο αυτό που κάνω και αυτό που μου συμβαίνει όταν γράφω ένα τραγούδι. Κινητήρια δύναμη είναι η επιθυμία μου να εκφραστώ, όπως στα όνειρα αφήνω τα τραγούδια να μου πουν τι αισθάνομαι αντί να το επιβάλλω εγώ σε εκείνα.

Και ποια θα είναι τα επόμενα βήματα σας, σχετικά με τον δίσκο και όχι μόνο; Yπάρχει ήδη πλάνο, ίσως και έτοιμο υλικό για την επόμενη δουλειά σας;

Το μέλλον αόρατον, όταν λοιπόν μπορέσω να...δω θα πράξω επίσης!

Ας ευχηθούμε λοιπόν αυτή η στιγμή της δημιουργικής  (εν)όρασης να έρθει σύντομα για την Joanna Drigo, απλά γιατί αξίζει πραγματικά να μην αργήσει...

//www.youtube.com/embed/b_8rgKGqib0?list=PLj4SdD7Ynd8Qv3uaQAw2Fwzx0cl5PGy8Z

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΓΝΩΜΕΣ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

EDITORIAL

ΑΝΑΛΥΣΗ

SOCIAL