Live τώρα    
25°C Αθήνα
ΑΘΗΝΑ
Αίθριος καιρός
25 °C
22.8°C26.3°C
3 BF 32%
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
Αίθριος καιρός
24 °C
22.6°C26.2°C
3 BF 34%
ΠΑΤΡΑ
Αίθριος καιρός
21 °C
19.0°C24.8°C
2 BF 50%
ΗΡΑΚΛΕΙΟ
Ελαφρές νεφώσεις
21 °C
20.8°C21.8°C
2 BF 65%
ΛΑΡΙΣΑ
Ελαφρές νεφώσεις
24 °C
23.9°C24.5°C
2 BF 33%
Δημήτρης Μαραμής: «Το φως είναι μια ενέργεια που διαλύει το σκοτάδι»!
  • Μείωση μεγέθους γραμματοσειράς
  • Αύξηση μεγέθους γραμματοσειράς
Εκτύπωση

Δημήτρης Μαραμής: «Το φως είναι μια ενέργεια που διαλύει το σκοτάδι»!

Ο Δημήτρης Μαραμής είναι ένας συνθέτης με στερεότατη κλασική παιδεία η οποία υποστηρίζει υποδειγματικά την έμφυτη μελωδικότητα και την πλούσια φαντασία του έργου του. Με αφορμή τον πρόσφατο δίσκο του «Ay Amor», μελοποίηση ισπανικής ποίησης σε φόρμες tango την οποία ερμηνεύουν ιδανικά η σοπράνο Lina Orfanos και σε ένα τραγούδι η Μαρία Φαραντούρη, μας μίλησε για την αγάπη του για την ερωτική ποίηση και κατά προέκταση για το tango αλλά και για την διεθνή πλέον απουσία του πνεύματος, του πολιτισμού και εντέλει του ανθρωπισμού που γίνεται ακόμα πιο οδυνηρά αισθητή σε μιαν «έρημη χώρα» όπως δυστυχώς είναι πια η Ελλάδα.
                                                                           
Συνέντευξη στον Θάνο Μαντζάνα 
 
*Για συνθέτη που έχει κάνει τόσο λαμπρές σπουδές η δισκογραφία σας είναι μάλλον μικρή. Είναι επιλογή σας το να έχετε κυκλοφορήσει μόνον έξι δίσκους ή οι συγκυρίες δεν σας επέτρεψαν να είναι περισσότεροι;
 
Έξι δίσκοι είναι ήδη πολλοί...Οι σπουδές έδωσαν τη γνώση όμως η δισκογραφία όπως την ξέραμε εξαρτιόταν από τις πωλήσεις και όχι από το ταλέντο, την αισθητική και την ποιότητα. Η ποσότητα της δισκογραφίας μου εξαρτάται από τις οικονομικές συγκυρίες, και όχι από την προσωπική μου παραγωγικότητα. Έχω στα συρτάρια μου υλικό για πενήντα δίσκους!
 
 

//www.youtube.com/embed/KuWnfJ32wPo

 
*Παρ' όλη την κλασική παιδεία σας δείχνετε να ελκύεστε ιδιαίτερα από λατινοαμερικανικές φόρμες και μάλιστα με λαϊκή προέλευση και επιπλέον με modal και όχι τονικές αρμονίες όπως το tango. Σε τι οφείλεται αυτή η προτίμηση σας και πώς προέκυψε;
 
Η κλασική παιδεία αποτελεί τη γερή βάση για να δημιουργήσεις σε περισσότερα και διαφορετικά είδη μουσικής. Ωστόσο η μουσική είναι μόνο μία, η αληθινή μουσική προκύπτει από ανθρώπους με αγνές προθέσεις, ταλέντο, ευαισθησία και φαντασία. Επίσης ακόμα και η συμφωνική μουσική έχει ρίζες στην λαϊκή μουσική παράδοση.
 
*Η εκκίνηση για το νέο album ήταν η αγάπη σας για αυτούς τους συγκεκριμένους ποιητές που έγραψαν στην ισπανική γλώσσα ή για το tango;
 
Ξεκάθαρα για την Ισπανόφωνη ποίηση, το tango προέκυψε στην πορεία. Η έρευνα ξεκίνησε από τον Λόρκα με τον οποίο είχα οικειότητα εξαιτίας των προηγούμενων δίσκων μου κι έφτασε μέχρι τον Νερούδα, τον Ντάριο και τον Αχουντέλο. Έχω μελοποιήσει σε βάθος την ερωτική ποίηση ενώ από την άλλη το tango είναι ο πιο ερωτικός χορός στην γη.
 
*Ποιο είναι το κυριότερο στοιχείο που σας ενέπνευσαν σε αυτά τα ποιήματα, πέραν ίσως από το γεγονός της μελωδικότητας της ισπανικής γλώσσας;
 
Πάντα με ελκύει ο λόγος που κρύβει μέσα του άλλα, μυστικά και ανείπωτα, ποιήματα που οι στίχοι τους κυοφορούν το αίνιγμα του έρωτα, το πάθος που ξεχειλίζει μέσα στην τόσο «μουσική» ισπανική γλώσσα. Δεν είμαι μουσικός αλλά ένας μοναχικός αλχημιστής συγκινήσεων μέσα από αισθήματα, νότες και ποιήματα. Τα ποιήματα αυτά έδωσαν το υλικό στον αλχημιστή.
 
 

//www.youtube.com/embed/p1c3SBppNMk

 
*Ποιοι ήταν οι λόγοι που σας έκαναν να επιλέξετε την Lina Orfanos ως ερμηνεύτρια; Ποια πιστεύετε ότι μπορεί να είναι η ιδιαίτερη συνεισφορά μιας σοπράνο σε τραγούδια που βασίζονται σε μια λαϊκή μουσική φόρμα;
 
Τα τραγούδια μου δεν βασίζονται σε μια λαϊκή φόρμα, γράφω σε προσωπικές μου φόρμες για αυτό και μελοποιώ ποίηση, κάτι σπάνιο πλέον ακόμα και εκτός συνόρων. Η Lina Orfanos διαθέτει μία ιδιαίτερα γλυκιά χροιά για σοπράνο, άρτια τεχνική και έναν σπάνιο επαγγελματισμό, απαραίτητο για να δημιουργείς σε υψηλό επίπεδο αλλά και ήθος και ευαισθησία. Επίσης η συνεργασία μαζί της μου άνοιξε τον δρόμο για την Αμερική.
 
*Έχετε βέβαια συνεργαστεί με τον Σωτήρη Τριβιζά και στο παρελθόν αλλά γιατί έπρεπε να υπάρχει ανάμεσα σε αυτά τα τραγούδια  με ισπανικούς στίχους και ένα μόνο με ελληνικούς έστω και αν ήταν δικοί του;
 
Επειδή αυτό επέλεξε η Μαρία Φαραντούρη, της άρεσε πάρα πολύ. Το τραγούδι ήταν ένα ποίημα του Λόρκα που το απέδωσε μοναδικά στην ελληνική γλώσσα ο επίσης ποιητής Σωτήρης Τριβιζάς. Το ίδιο τραγούδι είχε δισκογραφηθεί στο παρελθόν άλλες δύο φορές αλλά η Φαραντούρη το απέδωσε εξαιρετικά και το «αναγέννησε».
 
 

//www.youtube.com/embed/A7IWV7qgZ0A

 
*Και γιατί από όλες τις Ελληνίδες ερμηνεύτριες επιλέξατε την Μαρία Φαραντούρη για να το τραγουδήσει; Εννοώ δεν μπορούσατε να φανταστείτε άλλη η οποία να ήταν το ίδιο κατάλληλη και το προορίζατε εξαρχής για εκείνη, ήδη από την στιγμή που το γράψατε;
 
Δεν γράφω ποτέ έχοντας εξαρχής στο μυαλό μου κάποιον/α ερμηνευτή/ία, όταν γράφω το μόνο που υπάρχει στο μυαλό μου είναι η δική μου εσωτερική φωνή και του ποιητή ή στιχουργού. Η έμπνευση υπάρχει και όχι κάποιος τραγουδιστής/ια, αυτός/ή έρχεται μετά. Η Φαραντούρη είναι από τις σπουδαιότερες ερμηνεύτριες παγκοσμίως και ερμήνευσε το τραγούδι μοναδικά μαζί με την Lina Orfanos.
 
*Πόσο εύκολο ήταν να κλείσετε συμφωνία για την κυκλοφορία του CD και εκτός Ελλάδας;
 
To CD είναι αμερικανική παραγωγή, πιο συγκεκριμένα της Babinis Productions και κυκλοφορεί στην Αμερική στα Rissoli's Bookstores και διαδικτυακά στο cdbaby και άλλα on line καταστήματα. Στην Ελλάδα η διανομή σε επιλεγμένα βιβλιοπωλεία θα γίνει από τις εκδόσεις Παρουσία. Οι Αμερικανοί με ανακάλυψαν με ένα τραγούδι, το «Adelina De Paseo» που είχε ερμηνεύσει ο Μάριος Φραγκούλης στο δίσκο μου «Σκοτεινός Έρωτας». Συνεργάστηκα μαζί τους και αυτό μόνο καλό μου έχει κάνει ως τώρα.
 
*Ποια ήταν η ανταπόκριση του κοινού στην ζωντανή παρουσίαση του έργου στην Αμερική;
 
Απίστευτη! Στην Νέα Υόρκη αν τους αρέσεις σε λατρεύουν και αν δεν τους αρέσεις έχεις σβήσει μέσα σε μία νύχτα. Το κοινό ήταν ενθουσιώδες ήδη από το πρώτο τραγούδι, δεν έχω ζήσει τέτοιες στιγμές πουθενά αλλού. Εκτίμησαν και τίμησαν έναν συνθέτη από άλλη χώρα με αποτέλεσμα πριν ακόμα επιστρέψω στην Ελλάδα να μου έχουν κλείσει εισιτήριο για να ξαναπάω και να δώσω μιαν ακόμα συναυλία στη Νέα Υόρκη. Επίσης θα ξαναπάω την άνοιξη για να παρουσιάσω και άλλα έργα μου.
 
*Υπάρχουν άλλου τύπου έργα σας, ορχηστρικά και πιο κοντά στην κλασική/σύγχρονη μουσική ή αυτό δεν σας ενδιαφέρει μέχρι στιγμής; Αν ναι είναι ηθελημένη απόφαση σας να μην τα έχετε παρουσιάσει ως τώρα ή απλά δεν το έχετε καταφέρει; 
 
Απλά δεν μου ανοίγουν εύκολα τι πόρτες στους χώρους που εγώ θεωρώ κατάλληλους για να παρουσιαστούν τα πιο κλασικότροπα έργα μου. Ξέρεις ό,τι κάνω το κάνω μόνο με τη δουλειά μου, δεν έχω άλλα μέσα ούτε και χρήματα.
 
*Η κρίση που βιώνει η χώρα μας εδώ και τέσσερα χρόνια είναι κατά την γνώμη σας στην βάση και την ουσία της αμιγώς οικονομική ή αξιών και πολιτισμού; Αν ισχύει το δεύτερο ποιοι πιστεύετε ότι είναι οι κυριότεροι λόγοι της;
 
Η κρίση στη χώρα μας είναι κατά κύριο λόγο από έξω προς τα μέσα αφού μας οδηγούν σε αδιέξοδα οι «έξω» που τους επιτρέψαμε να εισχωρήσουν μέσα. Για ποια σωτηρία μιλάμε αφού είναι αδιέξοδο; Όσον αφορά τώρα στα δικά μας λάθη δεν υπάρχει παιδεία, ο κόσμος είναι απαίδευτος και κατά συνέπεια τον κάνουν ό,τι θέλουν. Δεν μπορείς να ασκείς πολιτική εξυπηρετώντας μόνο τα προσωπικά σου συμφέροντα. Οι αλήθειες είναι απλές για να κατανοήσεις όμως την απλότητα χρειάζεσαι παιδεία. Σε παγκόσμιο επίπεδο έχει χαθεί η πνευματικότητα και ο ανθρωπισμός. Πρέπει οικουμενικά να αγαπήσουν οι άνθρωποι τον «άνθρωπο» και οι ισχυροί να πάψουν να τον θεωρούν αναλώσιμο υλικό.
 
 

//www.youtube.com/embed/BVylfQCNf4g

 
*Έχετε ζήσει αρκετά χρόνια στην Αγγλία και κατά συνέπεια γνωρίζετε καλά την εκεί νοοτροπία και κοσμοθεωρία, ποιες θα λέγατε λοιπόν ότι είναι οι διαφορές της από την αντίστοιχη ελληνική; Σε τι υπερέχει και σε τι υστερεί η μεν από την δε;
 
Στη Βρετανία υπάρχει παιδεία και αξιοκρατία, στην Ελλάδα δεν υπάρχει παιδεία και όσον αφορά στην αξιοκρατία...«ό,τι να ‘ναι». Εκατό χρόνια τα λέμε όλοι μεταξύ μας αλλά όλο τα ίδια κάνουμε....Θα πάρω εγώ στο στούντιό μου κατώτερο μουσικό να παίξει εφόσον μπορώ να έχω το καλύτερο ταλέντο; Όχι βέβαια, θα επιλέξω τον καλύτερο, τον καταλληλότερο καθώς έτσι θα έχω τα καλύτερα αποτελέσματα και θα αναδειχθεί η δουλειά μου. Γιατί δεν κάνουν και οι πολιτικοί μας το ίδιο; 
 
*Τι θα είχατε να πείτε, ως άνθρωπος αλλά και σαν μουσικός, συγκρίνοντας την ελληνική μουσική και συνολικά πολιτισμική ζωή με την αντίστοιχη βρετανική;
 
Δεν υπάρχει «πολιτισμική ζωή» στην Ελλάδα, κάποτε αναγκάστηκα να το δεχτώ και εγώ. Τίποτα απολύτως, υπάρχουν μόνο μεγάλα ταλέντα, μονάδες...Υπάρχει καταπληκτικό υλικό στην Ελλάδα ωστόσο ραδιοφωνικοί παραγωγοί, δημοσιογράφοι, γενικώς άνθρωποι - οι οποίοι φυσικά και δεν έχουν ουσιαστική γνώση! - ασχολούνται και παλεύουν να προωθήσουν το ακίνδυνο «τίποτα». Γελάω κάνοντας συγκρίσεις  με την βρετανική σκηνή, η τέχνη θέλει γνώση αλλά και χρήμα!
 
*Ακριβώς επειδή έχετε σπουδάσει και ζήσει στο εξωτερικό κατανοείτε καλύτερα όλους αυτούς τους ανθρώπους του πνεύματος, του πολιτισμού αλλά και των επιστημών που φεύγουν διωγμένοι ουσιαστικά από την ίδια την χώρα μας;
 
Απόλυτα.! Όσοι μπορούμε και προλάβουμε πρέπει να φύγουμε για να πολεμήσουμε καλύτερα τους εχθρούς του πολιτισμού μας που έχουν εγκατασταθεί εντός της χώρας. Ή έστω να στέλνουμε τη δουλειά μας έξω όπως προσπαθώ να κάνω εγώ...
 
 

//www.youtube.com/embed/rEd-iw5lbbc

 
*Τελικά βλέπετε κάποια διαφυγή από αυτό το συνολικό σχεδόν αδιέξοδο στο οποίο βρίσκεται η Ελλάδα; Και μπορεί άραγε να είναι επί της ουσίας διαφυγή ή μόνο μια «δραπέτευση»; Προσωπικά είστε αισιόδοξος ή απαισιόδοξος σε σχέση με το κομβικής σημασίας αυτό θέμα;
 
Αυτό που θέλουν όλοι είναι να ξαναγυρίσουν σε αυτό που είχαν πριν όμως το πριν έχει πεθάνει, πρέπει να δουν το νέο και το υγιές. Αυτή την περίοδο είμαστε σε αδιέξοδο γιατί και πάλι παλεύουν για το παλαιό σάπιο σύστημα, πάλι στήνουν σύστημα με «βύσματα» και όχι με αξίες. Ωστόσο είμαι αισιόδοξος, θα πάρει χρόνια αλλά ποτέ τελικά δεν επικρατεί το σκοτάδι. Το φως είναι μία ενέργεια που διαλύει το σκοτάδι και εγώ εργάζομαι για το φως!
 
*Και τα επόμενα σχέδια σας, αναφορικά με το «Ay Amor» και όχι μόνο;
 
Θα παρουσιάσω πάλι το «Ay Amor» στην Νέα Υόρκη στις 28 Δεκεμβρίου στο «Metropolitan Room» και στην Ελλάδα στο Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης στις 21 Φεβρουαρίου. Παράλληλα ετοιμάζω τον έβδομο προσωπικό μου δίσκο «Αισθηματική Ηλικία» με ερμηνευτή τον Θοδωρή Βουτσικάκη, ενορχηστρώνω το «Mauthausen» του Μ. Θεοδωράκη για να ερμηνευτεί στα εβραϊκά και ετοιμάζω μια δουλειά για την Αμερική με μεταφρασμένη στα αγγλικά ποίηση του Κ. Π. Καβάφη.
 
Η περίπτωση του Δημήτρη Μαραμή είναι μια από εκείνες που η πολυπραγμοσύνη όχι μόνο δεν αντιβαίνει αλλά αντίθετα ενισχύει την ποιότητα οπότε δεν έχουμε παρά να του ευχηθούμε όλα όσα ετοιμάζει και ακόμα περισσότερα να ευοδωθούν...
 
 

//www.youtube.com/embed/iZbTbYN1axQ

 

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΓΝΩΜΕΣ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

EDITORIAL

ΑΝΑΛΥΣΗ

SOCIAL