Ακολουθήστε την «ΑΥΓΗ»
Ο επιλεγμένος κατάλογος δεν υπάρχει πλέον.

Ευρωπαϊκό "χάσμα" Βορρά - Νότου

Κινηματογράφος για παιδιά. Οι διαφορές είναι κραυγαλέες: στη Νορβηγία το 18% του συνόλου της παραγωγής είναι ταινίες για παιδιά (στοιχεία 2013-2017), ενώ σε Ιταλία και Ισπανία το ποσοστό των ταινιών για παιδιά κινείται κοντά στο 1,5%!

 

Μπορεί ο κινηματογράφος για παιδιά να μην διαθέτει λαμπερούς σταρ ή διάσημους σκηνοθέτες, όμως ο ρόλος του στην Ευρώπη του πολιτισμού είναι εξαιρετικά κρίσιμος. Μια πολύ ενδιαφέρουσα εικόνα για την κατάσταση του κινηματογράφου που απευθύνεται σε παιδιά στην Ευρώπη (ειδικότερα στη νοτιοανατολική Ευρώπη, αλλά με συγκριτικά μεγέθη για το τι ισχύει και στην υπόλοιπη Ευρώπη) προέκυψε μέσα από την παρουσίαση σχετικής έρευνας του Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης χθες στο Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης. Σκοπός της έρευνας είναι να υπηρετήσει έναν από τους βασικούς στόχους του Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης, τη μύηση και την εκπαίδευση των παιδιών στον κόσμο του σινεμά.

Οι χώρες της νοτιοανατολικής Ευρώπης που ανήκαν στο ανατολικό μπλοκ ήταν κάποτε πρωτοπόρες στον τομέα του παιδικού κινηματογράφου. Αλλά με την κατάρρευση του "υπαρκτού" και την επικράτηση του "νόμου της αγοράς", αυτό το συγκριτικό πλεονέκτημα εκμηδενίστηκε και σήμερα τα πρωτεία στην ενίσχυση και παραγωγή ταινιών για παιδιά έχουν οι σκανδιναβικές χώρες, η Ολλανδία και η Γερμανία. Ωστόσο, είναι βέβαιο ότι στον τομέα αυτό υπάρχουν μεγάλα περιθώρια βελτίωσης. Όπως αναφέρθηκε κατά την παρουσίαση της έρευνας, ενώ στο σύνολο του ευρωπαϊκού πληθυσμού οι ηλικίες έως 14 ετών αντιστοιχούν στο 15% (στοιχεία του 2016) οι ταινίες που απευθύνονται σε παιδιά αντιπροσωπεύουν μόνο το 4,5% του συνόλου της κινηματογραφικής παραγωγής στη Γηραιά Ηπειρο.

Οι διαφορές ανάμεσα σε Βορρά και Νότο είναι κραυγαλέες: στη Νορβηγία το 18% του συνόλου της παραγωγής είναι ταινίες για παιδιά (στοιχεία 2013-2017), ενώ σε Ιταλία και Ισπανία το ποσοστό των ταινιών για παιδιά κινείται κοντά στο 1,5% (η Ελλάδα απουσιάζει εντελώς από τον σχετικό πίνακα)! Ειδικά στη Δανία, υπάρχει ρητή νομοθετική πρόβλεψη από το 1982 ότι το 25% της κρατικής χρηματοδότησης ταινιών πρέπει να δαπανάται για ταινίες που απευθύνονται σε παιδιά και νέους. Ακόμη, όπως αναφέρθηκε, η Γερμανία "δανείστηκε" το μοντέλο ενίσχυσης των ταινιών για παιδιά που υπήρχε ήδη στη γειτονική Ολλανδία με πολύ καλά αποτέλεσματα. Και όταν κάποια στιγμή η ολλανδική κυβέρνηση προχώρησε σε μεγάλες περικοπές του εθνικού προγράμματος, ξέσπασαν έντονες διαμαρτυρίες με το σκεπτικό "οι Γερμανοί μιμούνται το δικό μας πρόγραμμα και εμείς το καταργούμε;" .

Τονίστηκε επίσης η ανάγκη να περιληφθούν ειδικές ρήτρες ενίσχυσης του κινηματογράφου για παιδιά στο νέο πενταετές ευρωπαϊκό πρόγραμμα Creative Europe που καταρτίζεται αυτή τη στιγμή και θα τεθεί σε εφαρμογή το 2020.

Από το 2014 στην Ελλάδα το 20% του συνολικού ετήσιου προϋπολογισμού του Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου (ΕΚΚ) διατίθεται για την υποστήριξη των παιδικών ταινιών, ωστόσο, μέχρι στιγμής, έχει κατατεθεί μόνο μία αίτηση για τη διεκδίκηση αυτού του ποσού.

ΚΩΣΤΑΣ ΤΕΡΖΗΣ

 

 

 

Δείτε όλα τα σχόλια